FPS-kalauz 2007: a nehézbombázók

FPS-kalauz 2007: a nehézbombázók

2007. február 9. 22:50, Péntek


Lehetetlenség egy cikkben összefoglalni az idén érkező összes FPS stílusú játékot, ezért úgy döntöttünk, hogy kettészedjük a piaci léptékkel nézve végeláthatatlan sort. Az első írásban a vérbeli FPS-eket mutatjuk be, a másodikban pedig a hagyománnyal szakító, gondolkodást is igénylő, könnyen meglepetést okozó fejlesztések felett törünk pálcát.

Amikor John Carmack néhány társával megálmodta a Doom-ot, nem tudhatta, hogy az új stílus megteremtésével megfertőzi az egész világot. Az alapötletet azóta számos ígéretes, illetve feledhető program kiaknázta, de talán egyetlen évben sem várhattunk annyi trónkövetelőt, mint most. Ez a cikk nem teljes körű leírással szolgál, hanem csak ízelítő az idén érkező legnagyobb nevekből.

A versenyben lévő programok nagyjából már bemutatkoztak, a fejlesztők nem árulnak zsákbamacskát. Az összes hazai és nemzetközi szaklap hasábjain valószínűleg a Crysis, az Unreal Tournament 3 valamint az Enemy Territory: Quake Wars küzd meg az év legjobb FPS-e címért. Most sokan felkaphatták a fejüket, hogy a S.T.A.L.K.E.R., illetve a BioShock miért nincsen a jelöltek, illetve a bemutatandó játékok között. A tévhittel szemben az előbb említett játékok nem gazdagítják a hagyományos FPS-ek táborát. Az oroszok és az angolok fejlesztése sem "agyatlan" lövöldözésről szól, hanem mesterien kidolgozott taktikai harcról, megfűszerezve RPG-re jellemző stílusjegyekkel.

Kétségkívül a legnagyobb marketing a Crysis mögött dolgozik. Persze az Unreal Tournament 2007 átnevezése, valamint a Midway Gamer's Day után a Quake-sorozat vetélytársa is megfürdött a reklám és hírverés tengerében, viszont összességében a Crysis-ről szinte naponta jelennek meg friss képek, videók, információk, míg ezt a többi pályázóról nem mondhatjuk el.

Crysis - DirectX 10, Vista-reklám kontra remekmű

Sokan gondolják azt, hogy a Crytek fejlesztése nem több erőfitogtatásnál, ügyesen elhelyezett reklámfogásnál. Szerintük kimondva, kimondatlanul egy játékba burkolt marketingcsomagot veszünk meg majd 2007 végén. Meg lehet érteni azokat, akik így gondolkodnak, hiszen a játékpiac - és ez az FPS kategóriára hatványozottan igaz - szenved. Évek óta nem jelent meg olyan lövöldözős móka, amely tényleg valamilyen egyedi karaktert öltött volna. Egyik kutya másik eb érzése volt az embernek, ahogy sorra termelődtek az FPS játékok. Ha így nézzük, akkor a Crysis sem több ennél. A korábban már bevált elemeket dúsítják fel fantasztikus látványvilággal. A sztori sem túlságosan bonyolult. Jönnek az idegenek, győzzük le őket.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Azért, hogy ne érje szó a ház elejét, néhány mondatban összefoglaljuk a lényeget. Az észak-koreai hírszerzés arról értesül, hogy egy szigeten beazonosíthatatlan tárgy landolt és azonnal odavezényelnek egy speciális csapatot. Az amerikai oldal sem várat magára sokáig és a két nemzet alakulata tűzharcba keveredik egymással, amikor a fura szerkezet kinyílik, és a katonák rájönnek, hogy nem ők egymás legnagyobb ellenségei és összefognak. Megkezdődik a mindent eldöntő harc eme kicsi szigeten, ahol az időjárás szélsőségessége, az idegenek túlereje vajmi kevés jóval kecsegtet, de hőseink állják a sarat és felszabadítják az emberiséget a rabszolgasors fekete jövőjétől.

A történet innentől kezdve a sablonos vonalat erősíti. A játékot három részre tagolhatjuk. Az elsőben az észak-koreai és az amerikai katonák néznek farkasszemet. A másodikban már együttes erővel harcolnak az életben maradásért, hogy a végkifejletben a hatalmas hajó gyomrában végezzenek a betolakodókkal.

A fejlesztők a megvalósítás terén minden lapjukat kiterítették. Éjszakák-nappalok, az időjárás váltakozása, porig rombolható környezet, valós idejű árnyékok, és a számtalan technikai plusz az egyik legszebb számítógépes játékká varázsolja a Crysis-t. Erről nem is érdemes ódákat zengeni, hiszen mindenki képet alkothat a naponta érkező médiaanyagokból.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Miben nyújt mégis többet a program, mint egy csodálatosan szép köntösbe bújtatott tech-demó? A hivatalos oldalon azt ígérik, hogy a tetteink mindenre kihatással lesznek. Ezzel aligha győznek meg bennünket, hiszen ezt jóformán minden FPS ismertetőjénél odaírják. Természetesen a megvalósításban hatalmas eltérések lehetnek, és ha a Crytek srácai tényleg olyan scriptet gyártanak, ami megközelíti az emberi gondolkodást, akkor ez lesz a Crysis legnagyobb ütőkártyája.

A másik érdekessége a programnak a Nano-Suit, amelyet a Fary Cry-ból mentettek át a programozók. A hasznos cucc ismét visszatér, de nem a maga szegényes valójában, hanem továbbfejlesztve, hogy még izgalmasabbá tegye a játékmenetet. A kis göncöt már nem csak védekezésre, hanem szó szerint arra használhatjuk, amire csak szeretnénk. A gyors menekülés mentené meg az életünket? Nem gond. Nano fel és úgy taposunk, mint a Gyalogkakukk. Netán egy magasan terpeszkedő fa lombozata nyújt biztos túlélést? Egy nagy ugrással pillanatok alatt ott termünk, mert az újragondolt eszköz hasznosabb és élvezetesebb, mint valaha.

És mi az, amit mi várunk a legjobban? A környezet fantasztikus lemodellezése. A Crysis motorja ténylegesen lehetővé teszi, hogy a való világnak megfelelően minden éljen, viruljon, majd az idő eljövetelekor elpusztuljon. Az idegenek által gerjesztett szélsőséges időjárás hatalmas pusztításba kezd. Tornádók fákat csavarnak ki gyökerestül, zivatarok lehetetlenítik el a tájékozódást, felgyújtott falvak, mezők után maradt gomolygó füst teszi átláthatatlanná a haladási irányt. Amikor már éppen fellélegezhetnénk, egy hatalmas földrengés rázza helyre az agyunkat, és fegyverünket szorongatva ismét iszkolunk, hogy minél hamarabb véget érjen eme szörnyű álom.

Kapcsolódó letöltések:
  • Bemutató videó 1
  • Bemutató videó 2
  • Bemutató videó 3

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások