Hamis elektronika az amerikai haderő rendszerében

Hamis elektronika az amerikai haderő rendszerében

2011. november 10. 17:55, Csütörtök
Az amerikai haderő által használt repülőgépekbe és helikopterekbe épített hamis alkatrészeket azonosított egy frissen nyilvánosságra hozott szenátusi jelentés.

John McCain republikánus és Carl Levin demokrata szenátorok jegyzik azt a jelentést, amely az amerikai védelmi rendszerbe bekerülő hamisítványok veszélyeire hívja fel a figyelmet, és amely arra szólítja fel a Pentagont, határozottabb intézkedéseket foganatosítson a kockázatok mérséklése érdekében - írja a Defense News. McCain és Levin több javaslatot is tett, amelyek célja, hogy a Pentagon szerződött partnerei elszámoltathatóbbak, illetve ezek beszállítóik ellenőrzésében motiváltabbak legyenek. A jelentés elkészítéséhez eredeti forrásukhoz követték vissza az azonosított hamisítványokat, amelynek eredményeként megállapították, ezek 70 százaléka Kínából származik.

A szakértői vizsgálat szerint a hamisítványok hosszú utat tesznek meg, míg a haderő által felhasználásra kerülnek. A hamis alkatrészek rendszerint elektronikai hulladékként kezdik "pályafutásukat", többnyire olyan hulladékként, amelyet az Egyesült Államok szállít Hongkongba. A nyersanyag Hongkongból Kínába kerül, ahol szétszerelik, megtisztítják, eltávolítanak róla minden korábbi védjegyet és azonosításra alkalmas jelzést. Ezt követően a régi alkatrészt immáron újként a kínai Shenzen városába szállítják, amely a jelentés szerint az elektronikai termékhamisítás epicentruma. Kínából aztán gyakran négy-öt alvállalkozón keresztül kerül ismét az adott alkatrész vissza az Egyesült Államokba.

A McCain-Levin jelentés szerint az amerikai védelmi erők különösen sérülékenyek, ha hamis elektronikai termékekről van szó. A haderő által használt védelmi berendezéseket ugyanis jóval tovább használják, mint ameddig a beszállítók egy-egy alkatrészt gyártanak. Nem ritka, hogy míg a katonaság egy-egy telepített rendszert két évtizedig is használatban tart, addig az alkatrészek gyártását két év után befejezik.

A jelentés három példát is kiemel, amely a hamisítványok veszélyességét hangsúlyozza. Ez év szeptemberében derült ki például, hogy a haditengerészet SH-60B típusú helikoptereinek éjjellátó rendszerébe hamis tranzisztorok kerültek, amelyek meghibásodása a gép bevethetőségét akadályozza. A hamisítványok eredetét egy shenzeni céghez tudták visszakövetni, továbbá megállapították, hogy ezek öt alvállalkozáson haladtak keresztül, míg a haditengerészet hivatalos beszállítójához kerültek volna.

Egy másik esetben a légierő C-27J típusú repülőgépébe szerelt kijelzőkben találtak hamis memóriaegységeket. A hamisítás ebben az esetben is egy shenzeni céghez volt köthető, amely egy másik vállalkozáson keresztül szállította a hamis elemeket a kijelzők gyártójához. Összesen 30 darab, mintegy 28 ezer hamis alkatrészt tartalmazó szállítmányt azonosítottak az eset kapcsán.

A harmadik példa szintén a haditengerészetet érinti, konkrétan annak Boeing 737-es típusú, P-8A Poseidon névre keresztelt repülőgépét, amelynek fagyásérzékelő moduljába került hamis alkatrész. Ebben az esetben egy japán céghez vezették vissza a hamisítványokat, amelynek viszont shenzeni érdekeltsége is van. A japán cég egy floridai vállalkozásnak értékesítette a szóban forgó hamis alkatrészeket, ahonnan egy közvetítő amerikai vállalkozáson keresztül került a tengerészet közvetlen szerződött partneréhez. A közvetítő cégről utóbb kiderült, hogy csak a szállítmány első ötven eleme esetében ellenőrizte az eredetiséget, 250 darab terméket bevizsgálás nélkül továbbított.

A szenátus megbízott bizottsága egy, az amerikai kereskedelmi minisztérium által ez év elején nyilvánosságra hozott tanulmány okán készítette el jelentését. A minisztériumi tanulmány szerint ugyanis az elmúlt években jelentősen nőtt a védelmi erőket érintő hamisítási esetek száma. Míg 2005-ben 3800 körül volt az azonosított esetszám, addig 2008-ban ez az érték már meghaladta a kilencezret.

Listázás a fórumban