It is now for the second time that the black Chernobyl erupted to open a Zone - a new horror of ill mankind. It was at that moment that hundreds of people turned into wordless toys of invisible forces, into insane toys with erased personalities. And there were futile attempts of the army to cope with the new disease of the planet, at least to prevent its development and spread, but to no avail. The Zone grew bigger. Only rarely people dared to set off for the Zone to find out, to procure evidence of weird and uncanny changes around Chernobyl Atomic Plant. Only a handful returned, bringing strange objects and stories of deadly traps and eerie animal mutants, they found out of somebody inside controlling the evolution of humanity, forcing it to leap towards unknown final. They became stalkers, those who leave for the changing world of the Zone to explore it and find artefacts, those who cross the Zone of immense territory covered with ulcers of black lakes, scorched earth, poisonous fogs, deadly anomalous zones, populated by sapient pseudo-animal mutants...
Key Features
Levels combining closed spaces as well as enormous open areas Visualization optimized for hardware TnL (both FF and shading capable parts) Continuous level of detail technology for all the geometry ~100 000 polygons per frame at 60 fps on average hardware Detailed character models (500-10 000 polys) Powerful skeleton-based animation allows usage of motion-capture hardware and produces smooth and realistic motion of characters Detail objects (grass/small stones/etc) Portal-style, non-linear subdivision based visibility detection system Intelligent hardware state caching technology Both Direct and Radiosity lighting models Colored dynamic lights and dynamic "soft" shadows Intelligent shader subsystem Dynamically generated textures Reflections, chrome effects, etc. VR-Simulation engine optimized for massive payload High-performance collision detection allowing simultaneous motion of large number of characters in high polygonal environment Realistic physics simulation (ballistic, motions, fluid engine, snow, rain, explosions, etc.) Motion compensation scheme Particle system with real physics High quality HRTF 3D-sound with clipping and partial wave tracing "Low-penalty" & "low-delay" reaction technology (less then 1ms to start HRTF 3D Sound Source to play) Context-relative multiple-mixed music streams in MP3/MP2/WMA/ADPCM formats High-performance collision detection allowing simultaneous motion of large number of characters in high polygonal environment Computer rivals possess virtual hearing and sight, which when combined with worked out AI makes them tough enemies Different kinds of enemies, military vehicles, helicopters, boats, etc (work in progress) Accurate hit calculation algorithm Powerful built-in scripting language Full realization of C-language and partial C++ Only 6-8 times slower than real (x86) code
AI Simulation Level-Of-Detail and Culling Virtual sight, hearing, feeling Fuzzy logic controlled agents Advanced terrain reasoning with tactical assessment Adapting tactics with reinforcement learning Dedicated snipping tactics Team maneuvers
Support for all D3D compatible accelerators, starting from 2nd generation (TNT/Voodo2/etc) The most important part of the mathematics is optimized for SSE & 3Dnow! instructions Editor supports both 3DsMAX 2.5/3/4 and Lightwave 6.5/7 as modeling tools
Target Audience: action fans
Ez jó lesz. Hogyhogy még nem volt topicja?
Asszem a közel jövöben ezt az alkotást várom a legjobban! Hajrá ororszok!
Én meg a KREED-et :PPP
wow más is ismeri:)) szerintem ez nagy gamma lesz a designt meg az ötleteket elnézve
neked bekattant valami, hogy csak az indoor monsztapüré érdekel?? :))))))))))
lécci aki a ezzel játékkal(!) kapcsolatban tud valami érdekeset vagy új dolgot az írja ide!:)) dikkmával ellentétben sok ember nem szereti a flémet de ha felhúzod akkor ide is begyújt:)))
na bravó magamnak, a 8000-et is elbambultam.......
Én rengeteg mindent tudok a játékról, és nem szoktam flémelni. CSak a CS topicban :D
A krémeket is elõ lehetne még kotorni a pc-s játékoknak leáldozott topicból. Kutakodjak?
Ha a gyorsaságnak egyszer szobrot emelnek, sok pénzt fogok kaszálni a modellkedésért.
S.T.A.L.K.E.R.S. - Oblivion Lost - tmt
Hát kérem, amit most látni fogtok, némiképp elavulttá teszi az UT2/U2 vs. Doom III. háborút. (Vicces, hogy még kinn sincsenek e játékok, de a rajongótáborok már 'á la B-közép egymásnak is ugranak... Na jó, nem is olyan vicces...)
Szóval keleten nagy dolgok készülõdnek, egy orosz fejlesztõcsapat keményen dolgozik azon az FPS játékon, ami egyszerre üti a CS-t, az Unrealt, és a többit. Kinézetre nagyot fog ütni, a háttérsztori pedig a következõ:
Immár másodszor fordul elõ, hogy a fekete Csernobil kitör a nyílt zónába - a betegeskedõ emberiség új rémálmát hozva létre. Pont akkor, amikor az emberek nagy része már láthatatlan hatalmak szótlan játékszereivé váltak, személyiség nélküli, idióta játékszerekké. A hadsereg szórványos próbálkozásai a bolygót sorvasztó új betegséggel szemben csupán csak annyi eredményt hoztak, hogy a kór nem terjed tovább. A Zóna egyre nagyobbra nõ, és csupán csak kevés ember merészkedik területére, hogy hírt hozzon a Csernobili atomerõmû környékén bekövetkezett, iszonyatos torzulásokról. Csupán maroknyian tértek eddig vissza, idegenszerû tárgyakkal és halálcsapdákról, hátborzongató, mutáns állatokról szóló történetekkel. Arról is szólnak történetek, hogy valaki irányítani próbálja odabentrõl az emberiség evolúcióját, kényszerítve azt az ismeretlen felé. Ezek a kalandorok a Cserkészek (Stalkers), akik e Zónába behatolva kutatnak különféle tárgyak után, akik átkelnek e terület fekete tavainak, szétzúzott földjének, mérgesgázzal borított mezõinek, halálos változó-mezõinek világán, ahol félig emberi, félig állati, mutáns lények tengetik nyomorúságos életüket...
Nos, mint ebbõl is látszik, nem éppen egy kellemes, barátságos környezet vár majd minket rózsaszín pillangókkal és sárgán világító szívecskés ágymelegítõkkel, hanem egy veszélyes és halálos környék... A program motorja lényegében mindent fog tudni, amit csak lehet, a fejlesztõk ígérnek pl. olyanokat, mint: 50 dinamikus fényforrás lehet egyszerre a látómezõben, minimális lassulás mellett, a karaktermodellek poligonszáma 50-tõl akár 10.000-ig is mehet, realisztikus fizikát, megdöbbentõ részletességet, ami a tájat illeti, editort, nagyszerû AI-t és sztorivezérelt egyjátékos üzemmódot. Természetesen lesz benne multiplayer mód is, a hagyományos módokkal, mint CTF, DM, Kooperatív és a többi... És most a shotok, ha már eléggé fel vagytok ajzva :)
Egy kis háttérsztori: A játékot szinte biztosan Stanislaw Lem hires (nem high resolution!!!Ehe...) regénye a Stalker ihlette! Nincs meg valakinek eme mü.
Eddig attól rettegktem, hogy Mohaa-féle csõ-hent lesz az egészbõl. Az olvasott infók alapján jobban fog hasonlítani a Morrowind "szabadság" játékához mint egy arcade FPS-hez és ez jooooooooo! Mikorgyünmá?
Tuti hogy bejelentkit majd hogy sorry: PS2, X-box only. De egyébként még csak egy éve fejlesztik, most körvonalazódot a történet és a engine véglegesítése.javítása befejezõdött. Kb jövõre lesz belõle játék vAgy demo. De amikoet olvastam.
A STlakerek egyfajta "indian jánodsok" akik a csernobili erõmûben kutatnak mindenféle mutálódott dolgok után hogy eladhassák. mi is ehgy stalker leszünk. Elõször csak kezdetleges felszereléssel lehet kutakodni késõbb már lehet vásárolni királyabb felszerkókat. a környezet élõ lesz. Az NPC-k bóklásznak majd. élik az életük. És nem lesznek 2x ugyanazon a helyen /ujrajáccás rox/.
A gyakorlott fps eseknek 20-30 óra játékidõt igérnek, de aki szeret majd elbóklászni, kutakodni, annak 50 óra a minimum.
Hardverigényrõl még nem sokat tudtak mondani.
Szerintem is kb. úgy fogunk járni mint a HALO-val... Aztán 2005-ben bejelentik, hogy készítik a PC-s változatot is...:(((
A képeket elnézve bele sem merek gondolni, hogy miféle vason fog ez megmoccanni...
Nem sokkal rondább az UT-sem és mégis elmegy a mai "átlag" konfigokon! (csekk UT topik ha valakit érdekel) Csak a nagy külsõ terek kezelését kell frankón megoldani és máris barón fog szaladni. lásd Morrowind...
"lásd Morrowind..." ezt nem kellett volna :D
rusi: nem hiszem hogy ukrajnarol szolna: miota rohangalnak ott mutans zombik? :D
Egy kis háttérinformáció mirõl is szól majd a játék sztorija:
"Arkagyij és Borisz Sztrugackij (szovjet sci-fi író testvérpár) a Stalker címû Tarkovszkij-filmhez átírta a saját, Piknik a világ végén címû novelláját. A Stalker (azaz nyomkeresõ, felhajtó...) arról szól, hogy van egy hely a Földön, ahol az oda eljutók legbensõbb kívánságai teljesülnek. A fõhõs az életét teszi föl arra, hogy megtalálja az(oka)t az ember(eke)t, aki(ke)t érdemes erre a titkos és veszélyes helyre elvinni, mert olyat fog(nak) kívánni, amitõl helyrejön az eléggé elamortizálódott világ (akik eddig eljutottak Oda, azok méltatlanok voltak, és rosszakat kívántak). A Piknik a világ végén még csak arról szólt, hogy az idegenek leszálltak, majd felrobbantak, de elõtte egyet s mást kipakoltak. Leszállóhelyük és környéke szigorúan titkos, lezárt és veszélyes, ennélfogva a rosszul fizetett kutatók busás mellékjövedelemre tesznek szert a Zóna különleges tárgyainak kicsempészésével és áruba bocsátásával. Közben persze az ügyetlenek és a túlbuzgók a veszélyes terepen életüket vesztik."
Én kb 20 éve (10 éves koromban) olvastam a novellát ha egy kicsit is köze lesz hozzá a játéknak, akkor le fog esni az állatok, de nagyon ám, és nem csak a grafikától...
Ebben a Történetben a Stalkerek hasonló szerepet fognak betölteni mint abban a novellában, de változtatások lesznek. Itt nem idegenek, hanem a csernobili erõmû 2. robbanása után mutálódott dolgok után kutatnak. Persze az erõmû legmélyén lesz a rejtélyes gonosz akirõl/amirõl eddig nem seokat tudni...
I. Fõiskolai vizsgafilmjét nem számítva mindössze 7 filmet hagyott maga után, amikor 54 éves egy párizsi klinikán tüdõrákban elhunyt.
1962 Iván gyermekkora
1966 Andrej Rubljov
1972 Solaris
1974 Tükör
1978 Stalker
1983 Nosztalgia
1986 Áldozathozatal
Az utóbbi kettõt külföldön - Olaszországban, ill. Svédországban forgatta. Hazájában, a Szovjetunióban nem hagyták eleget dolgozni, ezért csak 7. Közismert tervei közül semmi sem lett a híres irodalmi mûvek nyomán szándékoltakból, amilyen Dosztojevszkijtõl a Félkegyemû, Bulgakovtól A Mester és Margarita, Shakespeare-tõl a Hamlet. Hét mozimûvével vitathatatlanul a legnagyobb alkotók sorában áll. Ingmar Bergman svéd rendezõ írja: " Ha a film nem dokumentum, akkor álom. Ezért a legnagyobb Tarkovszkij mindenki közül. Magától értetõdõ természetességgel közlekedik az álmok világában, nem magyarázkodik, különben is mit magyarázna? Látó ember, aki formát tudott adni látomásainak a legsúlyosabb, de egyszersmind legképlékenyebb közegben."
Tarkovszkij a nagy formateremtõ mûvészek közül való. Spiritualista, vagyis a szellemi valóságban hívõ alkotó, a korproblémákat az egyén gondjának tekintõ mûvész, tehát elszántan individualista, aki az emberiség gondjaira figyel, ám közben eredeti módon merít az orosz szellemiség, azaz a múlt századi hagyományait folyamatosan õrzõ orosz értelmiség élet- és gondolkodásmódjának, kultúrájának örökségébõl.
*
II. Stalker - néhány szempont a mûelemzéshez
Mi a zóna?
1. A Zóna tiltott övezet. A kinti és a benti világ ellentétes viszonyban áll egymással, mégis a külsõ világból számosan különbözõ motívumoktól vezérelve felkerekedtek. Egykor állítólag meteor csapott itt be vagy ûrhajó szállt le, elpusztítva minden emberi települést és rejtélyes energiát hagyott maga után. A Zónában, mint mondják, teljesülnek az ember kívánságai. Az állami karhatalom tiltott övezetnek minõsítette. Lezárta, korábban turisták mentek be, de vissza már nem tértek - egy kiégett buszt látunk, benne holttesteket. Ezután tankok mentek, hogy elpusztítsák, de a filmben csak ezek roncsait látjuk.
2. A Zóna közepe a szoba. A Zóna a külsõ világ viszonylatában értelmezhetõ: körkörös misztérium, közepén a titkok szobája, ahol az ember kívánság teljesül, ha hittel lépi át a küszöböt.
3. Két határa van a Zónának! Az egyiket rendõrkordon védi, a másik a szobába vezetõ küszöb, amit nem lép át a két vándor. A kamera, azaz a nézõ a szobából látja a három vándort, miközben elered az esõ: végtelen békesség árad, a nagy civakodás, a kétségbeesett küzdelem utáni képsor ez.
4. Figyelemre méltó, hogy mi történik az emberekkel, a határátkelõkkel a Zónában:
- Zordon /Nagy Farkas?, az elõzõ Stalker miután átlépte a küszöböt, rá egy hétre itt a világban dúsgazdag lett, majd felkötötte magát.
- a Professzort Stalker szavai elgondolkodtatják, eltérítik céljától: nem pusztítja el a Zónát;
5. Katasztrófa sújtotta terület, posztindusztriális vidék. Roncsolt a természet, és "mutáns" a kislány! Idõben és térben kijelöli a cselekményt.
Az Író s mûvészi megismerés,
a Professzor alakja a tudós, ill. a tudományos megismerés metaforája.
0. "Nem tudsz megbocsátani önmagadnak"- mondja a titokzatos telefonáló a Professzornak.
Író vallomása a kocsmában: "Unalmas a világ. Semmirõl sem érdemes írni. -Az elveszett ihletet keresi."- mondja róla a Professzor.
1. El akarja pusztítani a Zónát, nehogy valaki is zsarnoki vágyaitól vezérelve lépje át a küszöböt, s elpusztítsa az egész világegyetemet. Hosszas birkózás, veszekedés után csodálatos módon a professzor mégsem pusztítja el! A professzor a titkok szobájának küszöbéig jutva ezt a belsõ utat tette meg. Ilyen értelemben mondhatjuk, hogy másként tért vissza városba, mint ahogy útra kelt.
2. Az író és a professzor nem meri átlépni a küszöböt: félelem ébred fel szívükben, s a gyávaság ebben a pillanatban erõsebb a hitnél. Nem tudjuk, hogy mi történt volna, ha mégis átlépi a két vándor a küszöböt. Annyi bizonyosan elmondható, hogy mindkettõ a csodát létezõnek feltételezi!
3. Csak úgy beesni nem lehet, tudatosan vállalt átlépés az egyetlen lehetõség, amin keresztül a szobába juthat az ember.
A Stalker a Zóna papja: alakja mélyen az orosz hagyományba gyökeredzik.
1. A szerzeteshagyományban Stalker alakjának a sztarec felel meg, võ.: Zosszima sztarec alakja a Karamazov testvérek c. Dosztojevszkij regényben! Az orosz hagyományban a sztarec lelki vezetõ, aki megkapta a megkülönböztetés karizmáját
2. Többször ült börtönben a tiltott útjai miatt, az életét is kockáztatja csakhogy másokat elvezessen a boldogság megtapasztalásáig. Felesége a nyitóképsor végén magára maradt: a padlón vonaglik, miközben a lendületes zenét hallunk.
3. A hit embere, aki másokat is hitre vezet.
4. Elviselhetetlen fájdalommal tölti el Stalkert a professzor és az író vonakodása, s hogy nincs kit bevezessen.
5. Milyen a viszonya feleségéhez, a professzorhoz, és miért küldi elõre következetesen egy idõ után az írót / a sorshúzás és annak számonkérése!?
6. Csavarokat, a köveket dobál elõre. Ezzel jelöli ki az utat. Többnyire nem az egyenes úton vezeti, hisz a Zónában a célhozvezetõ út nem a praktikus alternatíva! Tisztelettel viszonyul a Zónához, s ezt megköveteli a vándoroktól is.
Miért a kislány tekintete mozdítja meg a poharat!?
1. A gyermek nem született újjá, õ a Zóna áldozata s egyben Stalker kislánya. A kislány fejkendõje, bekötött feje az egyetlen karakterisztikus utalás Oroszországra, ill. a történet helyszínére. Minden más földrajzi utalást nélkülöz, talán így az egyetemes értelmezés lehetõségét teremti meg. Tehát nem politikai jelentést kell kutatni. Mikor a záróképsorban a kislány tekintete megmozdította poharat alatta az Beethoven Örömódája volt hallható. A gyõzelem, a hit megnyilatkozása, a parallel képsor Stalker vonaglását, fájdalmát mutatja: nincs aki átlépje a küszöböt, azaz nincs aki bízna szíve tiszta vágyaiban, nincs aki hinne!
2. Lány, életadó nõ, aki újjászüli a világot.
3.A csoda szükséglete a vallás és etika nélküli kor emberében tovább él - mondja Szilágyi Ákos. A csoda csak erkölcsi csoda lehet, csak erkölcsileg teljesülhet, erkölcsileg következhet be, egészen odáig, hogy minden technikai trükk nélkül - a puszta tekintet ereje elegendõ lesz ahhoz, hogy a holt tárgyakat megmozdítsa az asztalon.
A víz szimbolikája
1. A vízalatti tárgyak jegyzéke: van Eyck testvérek Keresztelõ János c. festménye;
2. A tárgyak metaforizálódása, pl. a serleg, a géppisztoly; az emberi testek; a szemét; az olajos vízben úszó hal
3. Ahol az égbõl, onnan föntrõl esik a víz
A külvilág helyszínei
1. a Stalker családjának otthona a kerettörténet, ill. a kerethelyszín 2. a kocsma a kerettörténet, ill. a kerethelyszín
3. a kocsma környéki ipari táj, a vízpart
Iniciációs történet / hárman indulnak a Zónába
A stációk
Az Író és a kíváncsi nõ - kinek az Író még a nevét sem ismeri, a Bermuda háromszögrõl társalkodnak - megérkezik a kocsihoz Stalker
Kocsma: Professzor, Író és Stalker itt találkoznak, indulnak
Az elsõ határon átkelnek: lõnek rájuk, majd autót váltva hajtányra szállnak át. Hosszú utazása lepusztult tájat szemléli az Író, a nézõ pedig az Író fejét perceken keresztül.
A ház közelébe értek: a hajtányt Stalker visszairányítja a határra. Magára hagyja õket, a távolból kutya vonítását halljuk.
A pihenés ideje alatt az irányjelzõ csavarokat kötözték ketten - gyalog haladnak tovább: kiégett turista busz
Az Író a házat meglátva közvetlenül a házhoz indul, majd elbizonytalanítja egy hang: megfordul.
"Száraz alagút" a folyosó elõtt a professzor eltûnik: visszament a csomagjáért. Stalkerék késõn vették észre, az un. Száraz folyosó végén ugyanott találjuk õket: a Professzor tízóraizik. Csapdát állított volna Zordon? - körbe járva , mégis elõre jut az ember!
Egy nagy hangárban találjuk õket: kút, por /sivatag-képzet, madarak röppenek fel/?
Megpihennek egy lápos vidéken, ahol a kutya Stalker mellé telepedik: vízalatti képsor: arany kehely és Genti oltárkép
"Húsdaráló": körkörös szerkezetû csõrendszer: az író megy elöl, az ajtó elõtt elõveszi a pisztolyát. Stalker lebeszéli a fegyverhasználatról.
víz alá merülve kelnek át az újabb termeken
megérkezetek a szobába
telefonbeszélgetés: túlzott senki nem lepõdik meg
dulakodás
elnyugvás: a nézõ a szobában, õk hárman kívül.
Keretben: Kocsma - vízpart - Stalker otthona
***
"Olyasmit értek a szemlélõdésen, ami megindítja a mûvészi képalkotás folyamatát, illetve az ahhoz vezetõ gondolkodást. Ez mindenkinél meglehelõsen egyéni dolog. Maga a mûvészi kép vagy annak értelme csak megfigyelés eredményeként jöhet létre. Ha nem a szemlélõdésbõl: indulunk ki, akkor a mûvészi kép helyébe tolakszik a jelkép, olyasmi, amit ésszel meg lehet magyarázni, s ami kizárja a mûvészi képalkotást, mert már nem az emberiséget, már nem a világot tükrözi. " - A. Tarkovszkij
/hátha érdekel valakit :)/
Mûvelõdés rulez
Stalker
Forrás: A cikk megjelent a Filmkultúra 1980/6. számában
Az ész szaltó mortáléja Andrej Tarkovszkij: Sztalker
A film ott kezdõdik, ahol A. és B. Sztrugackij Piknik az út szélén címû tudományos-fantasztikus elbeszélése véget ér. A filmben és a forgatókönyv alapjául szolgáló irodalmi mûben csupán két szó közös: Zóna és Sztalker. A Solaris-hoz képest a Sztalker-ban már külsõségeiben sincs jelen a tudományos fantasztikum. Csupán a cselekmény kiindulópontja fantasztikus. A Zóna - tiltott övezet, ahol egykor meteor csapott be vagy ûrhajó szállt le, elpusztítva a települést és rejtélyes energiát, mágikus erõt hagyott maga után. A Zónában van egy hely, ahol állítólag teljesülnek a kimondott kívánságok. A hatóságok a helyet szögesdróttal kerítették körül, amíg nem sikerül a Zóna rejtélyét kielégítõen megoldani. Sztalker - azoknak a mesterségét jelenti, akik pénzért a Zónába vezetik a boldogtalanokat, kíváncsiakat, menekülõket. A film az egyik ilyen törvénytelen expedícióról szól, amelynek három tagja: Sztalker, az Író és a Professzor. Egész útjuk egyetlen napig tart. A Zónán kívül még két színhelye van a cselekménynek: Sztalker otthona és egy mocskos bárhelyiség, valamint még két szereplõje: Sztalker felesége és beteg kislánya.
l. A filmmûvészet - Tarkovszkij lényegre törõ meghatározása szerint - ;,szobrászkodás az idõvel". A Sztalker-ban a valóság szerzõi értékelése úgy formálja ki, vagyis úgy "torzítja el" az idõt, hogy jelentésével épp ellentétes tartalom hordozója legyen: az idõ képe az idõtlenségre, az emberi világ idõtõl fosztottságára utal. A filmbeli alakok, arcok, tájak olyanok, mintha kiveszett volna belõlük vagy elvették volna tõlük az idõt: mintha az abszolút Mostban élnének, megszûnt volna múlt és jövõ. "Azelõtt a jövõ a jelen folytatása volt - fakad ki az Író. - A változások valahol a láthatáron derengtek. Most a jövõ egybefolyt a jelennel. " Sokatmondó, hogy a Zóna - mint jellegzetesen utópisztikus mozzanat - hogyan helyezkedik el térben és idõben. Tarkovszkijt egy örökösen a jövõt fürkészõ, jövõtõl rettegõ, a pusztulás próféciáitól hangos korban sem az elõttünk lebegõ lehetséges rémségek és csodák érdeklik, hanem saját korának, jelenének rémségei és csodái: a Zónában nem ukroniát (Semmikoriát), hanem utópiát (Seholiát) alkot. A Zónát nem idõben elõttünk levõ, hanem a térben mellettünk levõ helyként rögzíti. Nem véletlenül hangsúlyozta, hogy a Zónát úgy akarja ábrázolni, mintha már itt volna valahol a környezetünkben, mintha már valóban létezne, és mindaz, ami a filmen látható most, egyidejûleg történne. A kérdés csupán az - miért? Elõször is azért, mert korát - a jövõrõl folyó fecsegés és az idõ mindenek fölé helyezése ellenére, vagy inkább épp azért - idõtõl fosztott kornak látja. E világ filmképi "modelljébõl" az idõ vagy hiányzik, vagy csak mint omlás, pusztulás, leépülés - negatívan - jelenik meg (ez utóbbi egyébként a keresztény idõfelfogásra rímel). Még a Zóna paradicsomának kapuját átlépve is állandóan a pusztulásra emlékezünk: a történelem menete roncsként, hulladékként, romként simul a paradicsomi nyugalom és csend világába (amelyben - Hegel szavával - csak állatok maradhatnak meg, emberek nem). A Zóna kataszrófára utaló metonímiái egy elpusztult emberi civilizáció nyomait idézik. Másodszor, azért jelenik meg a Zóna mellettünk létezõként, mert a katasztrófa témáját etikailag csak így lehet megközelíteni. A katasztrófa nem az aránylag tûrhetõ jelennel szembeállított rémkép (mint a sci-fi filmekben), amely szörnyeteg jövõként csak azért bukik elõ az idõ méhébõl, hogy miután megvigasztalta az embereket jelenük sivárságáért (azzal, hogy a jövõ még sivárabb lesz, ha egyáltalán lesz), illedelmesen visszatérjen oda, ahonnan jött - a képzelet birodalmába. Tarkovszkijnál a katasztrófa mint állandóan jelenlévõ és megtörténõ, mint épp a jelen "állapota" körvonalazódík: nem külsõ, befejezett tény, amelyet a jelennel szembesitenek (állítólag azért, hogy amikor majd sor kerül rá, lehetõleg kerülje el), hanem belsõ, mozgásban és kifejlõdésben lévõ, a létezõ világ ellentmondásainak szöveteiben burjánzó folyamat. Ezért nyugtalanító ez a kép, és ezért teszi megkerülhetetlenné az etikai állásfoglalást jelenünkkel és önmagunkkal szemben. Harmadszor pedig a film etikai alapkonfliktusa teszi szükségessé, hogy a Zónába tett egynapos utazás (a mesebeli három fiú szerencsét próbálása az erdõ labirintusában) ne az idõben megtett fantasztikus ugrásra, hanem a földrajzi térben megtett helyváltoztatásra épüljön. Az utazás itt nem csupán a legszokványosabb kalandforma, hanem az etikai téma formája is zarándokút. A helyváltoztatás - a régebbi irodalmi hagyománynak megfelelõen - az erkölcsi újjászületés allegóriája. Sztalker, az Író, a Professzor úgy utaznak a Zónába, mint a középkori ember utazott a régi irodalmi mûvekben a paradicsomba vagy a pokolba: a földrajzi térben mozognak, mégpedig úgy, hogy a helyváltoztatás két pontja (honnan hová?) értékviszonyt fejez ki. Az út a fekete-fehér stilizációjú "siralom völgyétõl", a "bûnös" helytõl a színekben tobzódó, levegõs "szent" hely felé vezet. Igaz, a Zóna értékrangja nem egyértelmûen pozitív. Mindenesetre a helyváltoztatás itt is az erkölcsi tökéletesedés igényébõl fakad. A "keresztény topográfiák" e sajátos vonásának felidézése nélkül nem érthetnénk meg Sztalker alakját. A középkori szemléletben ugyanis "a hosszú utazás az embert szentté teszi. A szentségre való törekvés magában foglalja a letelepedés visszautasítását és az útrakelés szükségszerûségét. A bûnnel való szakítást eltávozásként, térbeli helyváltoztatásként fogták fel. Így például a kolostorba vonulás helyváltoztatás volt, a bûnös hely felcserélése szent helyre, s ebben az értelemben a zarándokúthoz és a halálhoz lett hasonlóvá, amelyet szintén térbeli és földrajzi helyváltoztatásként fogtak fel" (J. Lotman). Márpedig Sztalker figurája - mint még látni fogjuk - épp a "szent" felé közelít és a hit választási lehetõségei között a vallásos hitet testesíti meg. A tér ilyen szervezésmódja tette lehetõvé a klasszikus drámai hármas egységhez való visszatérést, a montázsnak mint az idõ drámai szervezésmódjának teljes megszüntetését. A Sztalker-ban a montázs a minimumra szûkül és akkor sem az idõ szelektálását végzi, csupán a cselekmény folytatódását jelzi (pl. a vasúti targoncával való kitörés pillanata vagy a visszatérés megoldása). Tarkovszkij jól látja, hogy a montázsfilm "totális támadást indít a nézõ ellen" és - mint mûvészi szempontból jellegzetesen monologikus közlésforma - megpróbálja a nézõre ráerõszakolni a szerzõ saját attitûdjét a történtekhez. Tarkovszkij etikai értékrendjének, szerzõi attitûdjének ezzel ellentétben mind a hõsök, mind a befogadó szubjektumszerûsége, tehát önállósága, méltósága, aktivitása felel meg. Nem a filmhatás objektuma, hanem a filmkép konstitutív mozzanata a befogadó alkotótárs. Arra törekszik ezért, hogy a hõsöket mint különálló és egymással polemizáló ideológiai szólamok képviselõit maga az etikai esemény, az ehhez való viszonyuk értékelje és viszonyítsa egymáshoz; a befogadó pedig ne a külsõ látvány mozgalmasságára vagy a montázsfilm "rébuszaira" és "jelképeire" figyeljen, s a szerzõ álláspontját igyekezzen felderíteni, hanem kénytelen legyen a látvány érzékiségétõl lenyûgözve erkölcsi tartalmában elmélyedni, összpontosítani és állást foglalni. A szerzõi szubjektivitás "világfölötti tekintetként", konkrét érzelmek és gondolatok nélkül hatja át a filmképet. Ez a talán polifonikusnak mondható látványszervezés kétségkívül Dosztojevszkij mûvészi módszerével tart rokonságot. De voltaképp mind Tarkovszkijnál, mind Dosztojevszkijnél sajátos - és egymáshoz nagyon közelálló - etikai-vallásetikai világfelfogásukkal függ össze. (Tarkovszkij kötõdése e nagy irodalmi és gondolkodói példához egyébként tudatos. Bár az Ördögök-et nem sikerült megfilmesítenie, legközelebbi munkája A félkegyelmû filmre vitele lesz1.) Tarkovszkij nemcsak a montázs hagyományos szerepét értékeli át (egyáltalán nem merõben formai meggondolásokból), hanem a filmzenének a funkcióját is. Helyesebb lenne a film "akusztikájáról", mintsem filmzenérõl beszélni. A zenei motívumokat elnyeli, átalakítja, elnyomja a természetes zaj. A zenei motívum a zaj poétizálása a filmkép poétikai funkciójához igazodva. Például a szállítótargonca hangját a filmen egyfajta elektronikus zene helyettesíti: a zaj naturalisztikus túlhangsúlyozását a zaj poétizálása váltja föl, amely ugyanakkor nem engedi, hogy a zenei motívum önálló életre keljen. A zene ilyen értelmezése megfelel a polifonikus látványszervezés koncentrációt elõtérbe helyezõ formaelvének. Tarkovszkij - mint maga mondta - arra törekedett, hogy a zene távol-keleti, "zen-tartalmú" legyen, mentes maradjon mind az érzelemtõl, mind a gondolattól. Ez az oka, hogy a film kimeríthetetlen mûvészi gazdagságát nem lehet belekényszeríteni valamely fogalmi sémába. A filmnek van erkölcsi tartalma, amelyet a formai megvalósítás minden mozzanata sugároz, de nincs allegorikusan elrejtett jelentése, amely a kép mögötti tartományban helyezkedik el. Nincs megfejtése, csak elmélyedni lehet benne és elmélyedésünk típusát, irányát, értelmét, jellemezni: követni a filmet vagy kezdettõl fogva képtelennek mutatkozni követésére. Az alábbiakban erre a követésre teszünk kísérletet, hangsúlyozva, hogy nem a film "megfejtésére" vállalkozunk.
2. Az önmagunkhoz való viszony az erõfeszítés viszonya, a másikhoz való viszony - az ima viszonya, de az erõfeszítés viszonya az ima viszonyából nyeri hatóerejét. Erre a szép kafkai gondolatra rímel a Sztalker etikai alaptémája. Az erõfeszítés viszonyát a film keresõ érzületû hõsei - az Író és a Professzor testesítik meg. Kálváriájuk épp abból fakad, hogy elveszítették az ima viszonyát, a hit képességét. Az Író nem hisz az olvasóban, megveti munkáját, önmagát, eszményeit, az embereket. A Tudós belefáradt az igazság keresésébe, nem hisz többé benne, hogy tudományával boldoggá teheti az embereket, nem hisz önmagában. Képtelen a másikhoz odafordulni, az út során szüntelenül marják, gyötrik, bosszantják egymást. Az erõfeszítés viszonya önmagában - puszta õrlõdés, a személyiség felbomlása. Sem az "ihlet üveggyöngyei", sem a "tudás igazsága" önmagában, hit nélkül nem alkalmas az erkölcsi személyiség létrehozására. A Professzor a tudomány "rációját" akarja a világra vetíteni, nem hitet, bizonyosságot keres: "algebrával akarja ellenõrizni a Zóna csodáit". A Szobát azért akarja elpusztítani, mert félrevezetésnek, babonának, kártékony illúziónak tartja. De mit kínálhat õ ehelyett? A tudomány igazsága a személyiség életében nem oldhat meg semmit. Nem válhat életvitelének, önértékelésének, etikájának alapjává. A tudomány etikai értékektõl, az ember lényegétõl "szabad" igazsága, ha számon kérik az embereken, ha mértékként alkalmazzák - csak a személyiség széthullásához, devalválódásához vezethet. Az Író az esztéta iróniáját testesíti meg: egy isten nélküli világot egyszerûen unalmasnak érez. A rejtélyek, a misztikum, a háziszellemek nélküli világ, a matematika vastörvényei szerint mûködõ világ - unalmas. Ez jellegzetesen esztétikai és nem etikai felfogásmódja a világnak. Az etikai felfogásban nem ez a világ. A Professzor a másik személyiséget az objektív igazsággal, az ima viszonyát a megismerés viszonyával, az önfeláldozást az érdekkel, a hitet a "pozitív ismerettel" akarja helyettesíteni. Az Író semmivel nem tudja és nem is akarja. Számára a Professzor "igazsága" éppannyira semmis, mint a Szoba csodás hatalma. Az esztéta nem képes hinni, a tudomány nem akar hinni: ezért nincs mit kérniük a Szobától. Tudják, hogy a csoda, a hit szaltó mortáléja rajtuk nem segíthet: az erkölcsi személyiség nem ajándék, csak saját erõfeszítésük eredménye lehet. Az ajándék olykor életveszélyes lehet, kiszámíthatatlan és leleplezõ (mint Dikobraz sorsa bizonyítja). A csoda épp lényegüktõl fosztaná meg õket: ha az Író zseni lehetne, nem lenne többé miért írnia. Még a hitetlenség, a szenvedés lehetõségétõl is megfosztaná magát. A Professzor és az Író alakjában a boldogtalan tudat kálváriáját követjük nyomon. Zarándokútjuk értelme abban rejlik, hogy mikor átélik képtelenségüket az "ima viszonyára", egyszersmind erkölcsi tökéletlenségük tudatára ébrednek. A lázadás érzületét a tanácstalanság érzülete váltja fel, amely - mint elszótlanodásuk, némaságuk jelzi - a visszatéréskor a rezignáció felé veszi az irányt. Ám a rezignáció - a hit elõszobája.
3. Sztalker - a film központi figurája - az erkölcsi próbatétel helyzetében az ima viszonyának hordozója. Õbelõle az önmagához való viszony erõfeszítése hiányzik az út elején. Sztalker nem az "esztéta" és a "tudós" etika nélküli értékrendje, hanem sokkal inkább a "vallási zseni" értékrendje felé mozdul el az etika szférájából, ahol szilárdan csak a film egyetlen alakja, Sztalker felesége áll (nem véletlenül a család összefüggései közt). A név - Sztalker - a to stalk angol igébõl származik. Olyan emberek foglalkozását jelenti a film stilizált társadalmi világában, akik átlépik a határokat. Foglalkozása szerint - "átlépõ", "transzcendentáló". Társadalmon kívüli, üldözött, kiközösített, megbélyegzett lény. Félkegyelmû - hangzik el többször is róla, ami ebben az összefüggésben a szenthez közelít. A "szent félkegyelmû" (oroszul: "jurogyivij") közlekedésmódja a világban - a botrány. Saját személyisége és nem a világ logikáját követi. Hite abszolút és töretlen (ezért is tûnik "megátalkodottnak" vagy "bolondnak"). De ugyancsak ezért nem válik ez a hit etikai kategóriává. Sztalker valóban nem egyszerû "embercsempész" vagy "kísérõ" a filmben - õ az Övezet, a Zóna papja, beavatott és térítõ. A lét börtön számára, mindenütt egyformán börtönben érzi magát a Zónán kívül. A Zóna az õ temploma, a Szoba pedig a Zóna istene, a csoda szelleme a számára. "A Zóna olyan, mint egy bonyolult csapda - mondja. - Nem tudom, milyen lehet emberek nélkül, de amint az ember feltûnik járhatatlanná válik." A Zónában rend van, nem lehet akárhogy viselkedni, mozogni benne, ellentétben a zûrzavaros emberi világgal. Szent hely, amelynek meggyalázása, megsértése a büntetés kockázatával terhes. Tabui, titokzatos szabályai arra valók, hogy felkészítsék az utazót a Szobával való találkozásra: átitassák tudatát félelemmel és áhítattal. Azzal, amit az Író annyira hiányol a világban - a titkok, rejtélyek tudatával, a szentség tiszteletével. Ez vezet a "szent" ember és a "profán", sõt vulgáris ember - Sztalker és az Író - közötti összetûzésekre (a disszonanciát azonban már a közönséges tárgyak betörése jelzi a szent helyen: pl. az Író cigarettája, vodkásüvege, a Professzor termosza, turistafelszerelése). Sztalker szemében az ember veszélyes a Zónára és nem fordítva: beszennyezi, árt neki, zavarja. Sztalker a Zónát védi, amit hitével, életével azonosít. A Zóna csodájával akarja gyógyítani mások boldogtalanságát. Az õ szabadsága nem az egyén erkölcsi önállóságából, a választás szabadságából fakad, hanem abból, hogy feloldódik valami másban, neki ajándékozza önállóságát. Maga Tarkovszkij úgy értelmezte Sztalker alakját, mint "az utolsó idealistáét, aki hisz benne, hogy az ember saját akaratától és erejétõl függetlenül boldog lehet", vagyis hisz a csodában, hisz abban, hogy a hit kívülrõl is fakadhat, az ima viszonyához nem szükséges a személyiség önállósága és szabadsága: a boldogság ajándék csupán. Szóról szóra a Kant által vázolt logikát követi: "ha úgy képzelnõk el a hitet magát, mintha olyan különös ereje és misztikus (mágikus) befolyása volna; hogy . . . ha átadjuk magunkat neki és a hozzá kapcsolódó érzéseknek, akkor képes arra, hogy alapjában jobbítsa meg az egész embert (új emberré alkossa) - úgy e hitet magát közvetlenül az égtõl kapottnak kellene tekintenünk . . . Akkor pedig végsõ soron minden, még az ember morális minõségének kérdése is egy feltétlen isteni végzésre fut ki: "irgalmaz, akinek akar, s megátalkodni hagyja, akit akar", ez viszont betû szerinti értelemben az emberi ész salto mortaleja." Ez a szaltó mortále - ugyancsak betû szerinti értelemben - meg is valósul a film utolsó képsorában, de nem Sztalker, hanem gyermeke alakjához kötõdik. Itt a hit csakugyan átugorja a személyiség valóságát, és nem erkölcsi erõfeszítés eredménye. Sztalker számára azonban ez a szaltó mortále nem sikerülhet, õ csupán szerzetes, "közvetítõ", de nem misztikus. S a hit szaltó mortáléjára útitársait sem sikerül rávennie. Ezért olyan keserû, csalódott, fáradt, amikor hazaérkezik. Itt értjük meg, hogy az út az õ számára is valódi erkölcsi próbatétellé vált; arra kényszeríttette, hogy kilépve az ima viszonyából, megalkossa az erõfeszítés viszonyát, amely önmagához fûzi. Vallásos hite a film végére egyre problematikusabbá válik. Ez a hit a többi hõs számára szintén követhetetlen. S bár õ az ellentétes pólusról indult, szintén a tanácstalanság és rezignáció állapotába zuhan. Erre a tanácstalanságra és rezignációra, az esztéta iróniájának, a tudós igazságának és a vallásos lélek hitének csõdjére két válasz lehetõségét fogalmazza meg a film: az egyik az etikai személyiség hitéhez kötõdik (Sztalker felesége), a másik a misztikus hitéhez (a gyermek alakja). Az egyikben a hit alapja a másik emberhez fûzõdõ viszony, a másikban a hit alapja önmaga, mindenféle külsõ közvetítés nélkül. Az ima és erõfeszítés viszonyának etikai egysége Sztalker feleségében testesül meg. Nem véletlenül kötõdik választása oly erõsen a család fogalmához; amely az "etikai stádium" központi kategóriája. Ezért van szükség arra, hogy a szituációból kiemelve, a filmkép vallomásra - az önmagához való viszony erõfeszítésére bírja. Különben úgy festene, mintha õ sem volna önálló, személyisége a puszta önfeláldozás példája lenne. A vallomásban épp önállóságára, választására esik a hangsúly (férjhez ment Sztalkerhez, õt választotta, bár tudta róla, hogy "halálraítélt", "örök rab", "félkegyelmû", vállalta a boldogtalanságot stb.). A hit paradoxonát (az etikai személyiség hitének dialektikájával szemben) Sztalker kislánya képviseli. Tulajdonképpen õ is "átlépõ", "transzcendentáló", mint apja - Sztalker. De az õ hitének nincs szüksége Zónára (templomra) és útitársakra (követõkre), sõt emberekre sem. Mint a film alakjai közül a leggyengébb és legesendõbb - õ a legerõsebb. Tarkovszkij értelmezésében a gyöngédség erõt jelent. Az erõs ugyanis egyszersmind elzárkózó, megmerevedett, végleges, tehetetlen. Az erõ megbénít, és a bénaság - hogy szó szerint lefordítsuk a film befejezõ képsorát - erõt ad: a mozgásképtelen kislány a nézésével képes elmozdítani helyükrõl a tárgyakat. Õ a legerõsebb, mert az õ hite végtelen gyengeségébõl fakadt. Neki még boldogtalanságra sincs szüksége, hogy boldog legyen, mint az "etikai személyiségnek". Õ már semmit sem csinál, csak néz, szemlél, összpontosít (talán erre lett volna szüksége az Írónak és a Professzornak is a Szobában, s talán magát a filmet is így kell nézni, hogy minden motívuma, kockája elmozduljon empirikusan rögzített helyérõl): így lépi át személyisége határait, teste börtönét (mint Sztalker a társadalom börtönét). A világba való tevékeny kimozdulás helyett a világ kimozdítása a szemlélõdésben összpontosított hit ereje által: ugrás a létben, avagy a hit paradoxona - az ész szaltó mortáléja. A mûvészi képben azonban egyszersmind eltûnik a hit paradoxonának vallásos visszfénye és a remény utópisztikus mozzanatának adja át helyét. A csoda demonstrációja nem vallásosan, hanem mûvészileg emel a film etikai szintje fölé. Hatása nem extatikus, hanem katartikus. Tarkovszkij régi mûvészi alapelvére utal: "minél komorabb a világ, amely a filmvásznon megjelenik, annál világosabban kell érzõdnie a mûvészi elgondolás alapját alkotó eszménynek, annál nyilvánvalóbbá kell válnia a nézõ számára a kiút lehetõségének új, magasabb szellemi régiók felé". A törékeny, béna kisgyermek alakja, akinek végtelenül komoly arcocskája az ikonszentekét idézi, elsõsorban ezt az eszményt testesíti meg, jóllehet az ideológiai szólamok szintjén csupán az egyik válasz a hit alapkonfliktusaira (a hit paradoxona). Mint a kompozíciót záró szerkezeti elem, kettõs funkciójú: az egész mû vonatkozásában lekerekít és a katartikus felülemelkedés érzését váltja ki, a többi kompozicionális elem vonatkozásában pedig maga is csak egyike a hit változatainak, amelyet az etikai esemény értékel. Hit nélkül az ember elveszti önmaga szüntelen transzcendentálásának képességét (amelynek a gyermek "ártatlanságánál" és "gyöngeségénél" fogva, lám, még mennyire a birtokában van). Síkba lapul, széthullik, meggémberedik, és akkor a világban minden elkövethetõvé és megengedetté válik. A legszörnyûbb kihívásra is szórakozott tekintet, bárgyú nevetés, hígvelejû fecsegés a válasz. Hit nélkül nincs erõ az erkölcsi felháborodáshoz és tiltakozáshoz. A hit nélküli emberrel minden megtehetõ. De a hit alapját, az életben való helytállás elõfeltételét nem kívül (Istenben, Zónában, Államban, Jövõben stb.) találjuk meg, hanem magunkban, belül, a személyiség morális alapszerkezetében. Tarkovszkij az ember etikai minõségét örök, elpusztíthatatlan létalapnak tekinti egy különösen kusza korban, elbizonytalanodó és a katasztrófa elõérzetével eltelt világban. Nem világmegváltó eszmékhez, nem az "érzékiséghez", a "józan észhez", nem is a tudomány "pozitív eszéhez", még csak nem is a politikához, hanem az etikai személyiséghez fordul reményével. Ezt akarja mûvészetével életre hívni a káoszból. A "mûvészet - mint mondja - az erkölcsi felszabadulás élményét hivatott felébreszteni az emberben", "az esztétikai kategória arányos az etikaival". Mintha a nagy mûvészet sajátos "jóságával" és "kegyelmével" állna összefüggésben ez a korunkban oly "konzervatívnak" tûnõ etikai komolyság, azzal a jósággal és kegyelemmel, amellyel mindent magába fogad: "nem válogat, nem választ el, nem küszöböl ki semmit; semmit nem taszít el magától és semmitõl nem vonatkoztat el" (M. Bahtyin).
Szilágyi Ákos
1979: Stalker Színes, 161 perc Eredeti cím: Sztalker Forgatókönyv: Arkagyij és Borisz Sztrugackij Fényképezte: Alekszandr Knyazsinszkij Szereplõk: Alekszandr Kajdanovszkij, Anatolj Szolonyicin, Nyikolaj Grinyko, Alisza Frejndih
Na arra lezsek én kiváncsi, ha ez a gém élvezhetõen fog futni GF2-n! Majd valamikor 2003-ban megjelenik, addigra GF4 lesz az alap stuff. Nem hiszem, hogy (legyenek bármilyen jók az orosz srácok) vacakolnának a játék ilyen "régi" kártyákra való optimalizálásával...