Talán nem a bulvár indexet kéne alapul venni, és akkor máris nem tûnne ilyen durvának a dolog... Amit az index mûvel ûrhírek terén az egy szóval szánalmas.
Nem értem ezt a kibaszott bulváros hisztériát az ûrsiklók körül. Ha Amerikának 50 év alatt nem sikerült egy normális/megbizható ûrjármûvet épitenie, akkor inkább bizza ezt a jövõben Kínára vagy az Oroszokra. Unalmas már hogy évek óta minden egyes ürsiklóstart elõtt az amcsik drámát csinálnak és ezt a nyálas mûizgalmat ráerõltetik ezt az egész világra a kibaszott hircsatornáikon keresztül.
Bocs nem olvstam végig, de láttunk már a neten olyan kép(ek)et amik nem voltak nyílvánosak!!! :-)
"Az amatõr csillagász - aki neve elhallgatását kérte - a képet addig nem szeretné nyilvánosságra hozni, amíg a NASA vizsgálata le nem zárult."
"Egy amatõr csillagász hét perccel a robbanás elõtt készített fényképén egy fényes lila vonal..." Látta valaki ezeket a kép(ek)et? (ha igen hol?)
2003. február 5., szerda 11:51
Egy amatõr csillagász hét perccel a robbanás elõtt készített fényképén egy fényes lila vonal - vélhetõen elektromos kisülés - látszik, ami csigavonalban halad az ûrsikló kondenzcsíkja felé, eltûnik mögötte, azután alulról belecsap. A férfi digitális fényképezõgépét a NASA kedd este Houstonba szállíttatta vizsgálatra.
Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerõsének! Nyomtatható változat a támogatásával
Különös fényképfelvételrõl számolt be a San Francisco Chronicle internetes oldala. A képen - melyet egy amatõr csillagász készített egy San Francisco-i hegyoldalról - látható, amint a Columbia ûrrepülõgépet eltalálja valami, vélhetõen egy elektromos kisülés. A képeken egy fényes lila vonal látszik, ami csigavonalban halad az ûrsikló kondenzcsíkja felé, eltûnik mögötte, azután alulról belecsap. Ahol a kondenzcsíkkal találkozik, egy darabon felfénylik, majd elhalványul.
Megkezdték a vizsgálatot
A digitális fénykép egy ötös sorozat egyike, amit a fotós helyi idõ szerint szombat reggel 5:53-kor rögzített egy Nikon 880-assal, állványról, kézi kioldóval. Az ûrrepülõ mûszerei körülbelül ekkor kezdtek problémát jelezni, hét perccel késõbb az ûrsikló felrobbant Texas fölött. A felvételre számos magyarázat lehet - bemozdult a kamera, hibás a lencse -, a NASA ennek ellenére gyorsan megkezdte a kép vizsgálatát.
A férfi szombaton egész nap nem tudta elérni a NASA-t a megadott számokon, végül egy rokonát hívta fel, aki ugyanabba a templomba jár, mint Jack Lousma volt asztronauta, aki részt vett az 1973-as Skylab 3 küldetésen. Lousma segítségével végül kapcsolatba tudott lépni Houstonban Ralph Roe Jr.-ral, az ûrrepülõ-program vezetõ mérnökével, aki intézkedni kezdett.
Szokatlannak tûnik
Az ûrhivatal kedden este Tammy Jernigan volt ûrhajóst küldte a felvételekért a férfi San Francisco-i lakására. Jernigan a kilencvenes években öt ûrutazáson vett részt, ebbõl háromszor a Columbiával repült. Az utolsó útján éppen az a Rick Husband volt a pilóta, aki a mostani küldetés parancsnoka is volt.
A Chronicle egy újságírója jelen volt, amikor Jernigan megérkezett, elmondása szerint az ûrhajós a kép láttán elõször csak egy "nahát"-ot tudott kinyögni. "Rendkívül szokatlannak tûnik - mondta késõbb Jernigan. - Aprólékosan meg kell vizsgálnunk." A kamerát ezután Mountain View-ba vitték, ahonnan szerda reggel egy T-38-assal Houstonba szállították. Az amatõr csillagász - aki neve elhallgatását kérte - a képet addig nem szeretné nyilvánosságra hozni, amíg a NASA vizsgálata le nem zárult.
7 perccel a megsemmisülés elõtt fotók készültek a Columbiáról amint a nyugati part felett valami bíbor színû elektromos kisülés csapódik a hajóba. San Francisco Chronicle hírek link feljebb.
és a fekete dobozról.. ha van ilyen az ûrhajón lehet tudni valamit?
En itt vagyok az Usaban es most emiatt vannak besza...va. Ugy nez ki, hogy kezdik a nepet oltani: Lehet, hogy a terroristak voltak! Keverik a sza..t rendesen, csak ne figyeljen oda senki, hogy mi tortenik Irakkal es fokent ne gondolkodjanak a kovetkezmenyeken. De annyi bizonyos, hogy a muszaki ellenorok egy resze ellenezte mar a fellszallast is!!
Akkor nem flémelésbõl mondtam. Egyébként az eredeti az "Nice AirShow Assholes" volt :)
A hatóság emberei nam vették túl komolyan a mérgezõ dolgot, mert elég lazán szállították a törmeléket. Ráadásul az egyik felvételen néhány 8-10 éves gyerek ott ácsorgott egy nagyobb darab felett. Ha üzemanyag akkor gondolom párolog, és ha igen akkor nem kell megfogni ahhoz, hogy baj legyen...
Nézzétek Raiunot!
Anno volt egy film a Challengerrõl az nincs meg valakinek? nem tudom miért , de nagyon szerettem kiskoromban... meg a Columbia videóról is nyomjon légyszi valaki linket.
Challenger felrobbanásakor a két segédrakétának sem lett semmi baja, pedig azok is közel voltak hozzá és elég törékenyek is.
Ezek már rohadt régiek, mindkét ide beít NASA-s szóvicc a Challenger idejébõl származik...
Nemtom. Lehet, hogy olyan gyorsan égett az üzemanyag, hogy a hõpajzs védett valamilyen szinten. Mint amikor leöntöd a kezedet benzinnel és "nem" égsz meg amikor meggyújtod. De mondom ezt a tv-ben hallottam...
hát nemtudom ha megnézed a videót. Elég csúnyáb berobbant a Challenger anno. szerintem az a textildarab is sz*rráégett volna.
Nemzetközi szakemberek úgy vélik, addig nem indulhat útra újabb ûrsikló, ameddig ki nem derítik a Columbia tragédiájának okát. A Challenger katasztrófája után két és fél évig nem indítottak ûrrepülõgépet az amerikaiak.
Az orosz ûrkutatási szakemberek is úgy vélik, elõfordulhat, hogy leállítják a pilóta vezényelt amerikai ûrhajók világûrbe juttatását, legalább 2007-2008-ig, amíg elkészülnek az új konstrukciók.
Végül is megmaradhatott bármi, még ruhadarab is, hiszen a Challenger katasztrófánál a teletanknyi üzemanyag égett el, az emberek mégis a vízbecsapódástól haltak meg. Legalábbis ezt mondták...
akkor nézd meg a fõlap tetején lévõ hirt, abban is van sisak...
Valszeg az emberek azért betegedtek meg, mert a sok marha ereklyének akarta megtartani a roncsdarabokat. Sok barom. Valsezg majd újra összerakják a gépet a darabokból nem? nemtom, azé kérdem.
Másik: remélem azért senki nem fog itt fikázni a #193-as hír miatt. Mert akkor tényleg tuskó
A visszatérés kritikus pillanatai (közép-európai idõ szerint):
14:15 / A Columbia az Indiai-óceán felett mintegy 320 km magasan bekapcsolja a fékezõhajtómûveit és lassulva letér a pályáról. 14:18 / Kikapcsolják a fékezõhajtómûveket. 14:23 / A Columbia felveszi a leszállópozíciót. 14:42 / A Columbia már a Csendes-óceán felett száguld mintegy 160 km-es magasságban. 14:44 / A Columbia belép a sûrû légkörbe. Magasság kb. 120 km, sebesség 25 MACH (a hangsebesség huszonötszöröse). Az ûrrepülõgép állásszöge 40 fok, a test alsó részei, illetve a szárnyak és a függõleges vezérsík belépõéle a surlódási hõtõl felizzik. Ez normális (épp ezért borítják az ûrrepülõgépet hõvédõcsempék), mint ahogy az is, hogy ilyenkor az ûrrepülõgépet körülvevõ izzó "burok" miatt megszûnik a rádió-összeköttetés. 14:53 / A Columbia áthalad Kalifornia felett. 14:55 / A Columbia már csak 20 percnyire van a földetéréstõl és Nevada felett halad. Lentrõl minden normálisnak tûnik. 14:59 / 72 km magasan a Columbia berepül Texas fölé. 15:04 / Kondenzcsíkra emlékeztetõ vonal jelenik meg az ûrrepülõgép mögött. 15:05 / Bejelentik, hogy a Columbiával nincs sem kommunikációs-, sem radar-kapcsolat. 15:14 / A visszatérést irányító repülési igazgató - Leroy Cain - bejelenti, hogy "valószínûleg elvesztették az ûrrepülõgépet". 15:27 / Bejelentik, hogy a Columbia a kapcsolat elvesztésekor kb. 60 km magasan, mintegy tizennyolcszoros hangsebességgel repült.
Izrael folytatja a részvételt Orosz ûrhajózási illetékesek rögtön a tragédia bekövetkezése után jelezték, hogy a Szojuz rakéták szükség esetén rendelkezésre állnak ûrhajósok szállítására is. Bejelentették azt is, hogy a Columbia tragédiája után egy, az ISS-rõl indult másik teherûrhajó, M1-9 típusú, a terveknek megfelelõen belezuhant a Csendes-óceánba. Az M1-9 szeptember végén érkezett az ûrállomásra, és helyét így adta át a Progressz M-47-esnek.
Közben Izrael jelezte, hogy továbbra is részt akar venni az amerikai ûrprogramban. Errõl a jeruzsálemi kormány döntött, amelynek nevében a védelmi miniszter bejelentette, hogy az izraeli hatóságok nem vesznek részt a katasztrófa okainak vizsgálatban, de felkérés esetén készek az együttmûködésre.
Irak: Isten bosszúja
Isten bosszújának nevezte a katasztrófát egy iraki kormánytisztviselõ. A Reuters hírügynökségnek nyilatkozva azt mondta: "Boldogok vagyunk, hogy az ûrsikló felrobbant, mert Isten meg akarta mutatni, hogy az õ ereje nagyobb, mint az amerikaiaké, akik megsértik országunkat." A palesztin területeken viszont nem volt jele annak, hogy az emberek örültek volna. Sõt, Jasszer Arafat palesztin vezetõ részvétét nyilvánította az amerikai elnöknek.
Bajban a Boeing?
A Columbia katasztrófája minden eddiginél súlyosabb helyzetbe sodorhatja az amerikai Boeing repülõgépgyárat. Az ûrsiklókat ugyanis a Boeing építi, beleértve az újból hasznosítható fõ rakéta-hajtómûveket. A Columbiát ugyan még a Rockwell International készítette, de ez a gyártási program a 90-es évek közepén átkerült a Boeinghez.
Magyar részvétnyilvánítások
Mádl Ferenc, államfõ részvétét fejezi ki az Amerikai Egyesült Államok elnökének a Columbia ûrhajósainak tragikus halála miatt. A köztársasági elnök az MTI-hez eljuttatott vasárnapi közleményében úgy fogalmaz: a Columbia legénységének halála nem csak Amerika, nem csak az ûrhajózásban résztvevõ nemzetek, nem csak a tudományos élet, de a világ összes nemzete számára súlyos veszteséget jelent. Mádl Ferenc kérte az amerikai elnököt, hogy tolmácsolja népének Magyarország nagyrabecsülését.
Medgyessy Péter magyar miniszterelnök szombaton táviratban fejezte ki részvétét az Amerikai Egyesült Államok elnökének és Izrael állam miniszterelnökének a szerencsétlenség miatt. A Miniszterelnök Hivatal Sajtóirodája közleményben tájékoztatta az MTI-t, hogy Medgyessy Péter valamennyi magyar állampolgár, a magyar kormány és a saját nevében biztosította George W. Bush amerikai elnököt és Ariel Saron izraeli miniszterelnököt õszinte együttérzésérõl és nyilvánította ki részvétét a hat amerikai és az izraeli ûrhajós hozzátartozóinak, az amerikai és az izraeli népnek. A magyar miniszterelnök kifejezte meggyõzõdését, hogy a világûr feltérképezése és a tudományos haladás a súlyos balesetet követõen is folytatódik. Kovács László külügyminiszter szintén gyásztáviratot küldött Colin Powell amerikai és Benjamin Netanjahu izraeli külügyminiszternek.
Valóságos roncsesõ és hamufelhõ hullott alá Texasban az ûrtragédia során a Columbia ûrrepülõgép pályájának széles sávjában Oklahomától Louisianáig. Az emberi maradványokat Texas keleti részében, Hemphillben találták.
A helyi rendõrség közlése szerint valószínûleg az ûrhajó hétfõnyi személyzetével kapcsolatba hozható maradványokról van szó. A hatóságok már korábban jelezték, hogy mind a hét ûrhajós életét vesztette. Az ûrrepülõ roncsai több mint száz különbözõ helyen, széles területen szóródtak szét. Többségük kicsiny darab, de autónyi méretû is van köztük. Sok helyen találtak izzó fémdarabot, volt, aki a kertjében találta rá az ûrsikló egy darabjára. Az ûrrepülõgép egyik ajtója is megkerült. A hatóságok nagy jelentõséget tulajdonítanak a roncsok összeszedésének, mert azok révén sikerülhet megállapítani a tragédia okát. A hadsereg is bekapcsolódott a keresésbe, helikoptereket és katonákat küldtek a helyszínre.
A rendõrség azt is megerõsítette, hogy Texasban a tragédia után több ember kórházba került kisebb légzési vagy égési problémákkal. Egyes források 8, mások 28 ilyen esetrõl szólnak. A hatóságok újra figyelmeztették a lakosságot, hogy ne érintsék meg a roncsokat, és lehetõleg ne hajoljanak közel hozzájuk az esetleges mérgezésveszély miatt. Az egyik veszélyforrás a mérgezõ hidrazin folyadék, amelyet régóta használnak az ûrhajók hajtómûveiben.
Már a felszállásnál észlelték a bajt
Közben az amerikai Országos Ûrhajózási és Ûrkutatási Hivatal (NASA) a Columbia katasztrófáját követõen bejelentette, határozatlan idõre felfüggeszti valamennyi ûrhajójának repülését. Houstoni sajtóértekezletén Ron Dittemore programigazgató kijelentette, az intézkedés addig érvényes, amíg ki nem derítik a hét ember életét kioltó szombati tragédia okait.
Az okokról a NASA illetékesei egyelõre annyit mondtak, egyelõre nem lehet pontosan tudni, mitõl robbant fel az ûrsikló, hivatalos vizsgálatot indítottak az ügyben. Nem egészen félórával a leszállás tervezett idõpontja elõtt mindazonáltal az ûrhajó bal oldaláról érkezõ számítógépes adatszolgáltatás váratlanul megszûnt. Dittemore elismerte, már a felszállásnál észlelték, hogy a baloldali szárnyat egy töredék eltalálta, de annak idején úgy ítélték meg, ez nem jelent biztonsági veszélyt.
A következõ NASA-repülés az Atlantis ûrsikló március elsejei indulásával vette volna kezdetét. Dittemore azt is megerõsítette, hogy a Nemzetközi Ûrállomáson (ISS) állomásozó legénységnek elegendõ tartalékai vannak ahhoz, hogy június végéig utánpótlás nélkül is meglegyenek. Vasárnap pedig várhatóan a tervek szerint elindul az az orosz Progressz M-47-es teherûrhajó, amely utánpótlást - üzemanyagot, élelmiszert, dokumentumokat és berendezéseket - visz az ûrállomásra.
Biztos,hogy csak kamu,de a CNN.com oldalon van fönn!!A hírek között!
ugye azé ezt nem hiszitek el, hogy igazi ugye nem? ugyanis a szakértõk azt nyilatkozták, hogy a roncs eddig egyetlen darabját sem sikerült azonosítani...pont ez a textilfecni marad meg ! lol #182: bazz nem is jártam messze a dologtól:)))
"csillag börtönben volt ittas vezetésért és gyilkosságért"
Ami azt illeti, Berci jól elkullantotta a renoméját amikor az USA-ban elkapták ittas vezetésért... :) Kint király élete volt és két pillanat alatt hazavágta. Ha jól emlékszem katonai attasé volt. Ennyit a karrierjérõl.
Persze ez nem tartozik szorosan ide, csak eszembe jutott.
Nem zárták ki azt sem, hogy a gép hõszigetelése a a hordozórakétáról való leválás során sérülhetett meg, a Columbiát és a hordozórakétát összekötõ vaskos elem okozhatta.
Dittermore rámutatott a Columbia nem volt felkészítve ûrsétára, de ha fel lett volna készítve, megfelelõ eszközök híján az ûrhajósok akkor sem próbálkozhattak volna az ûrsikló külsõ javításával, a hõszigetelõ fémcsempéket ugyanis nem lehet az ûrben kicserélni. A legénység így mindössze annyit tehetett, hogy a rögtön a pályára állást követõen kézikamerás felvételeket készítettek az ûrrepülõ szárnyáról és leküldték azokat a földre."
index.hu
szerinted bush robbantotta fel a tornyokat mi? a repülõgépek pedig csak oda voltak maxban renderelve mi? farkas berci meg nemhogy csillagvárosban nem volt, de akkor amikor "kinnt volt" (ami ugye szerinted teljes badarság) akkor tulképpen a csillag börtönben volt ittas vezetésért és gyilkosságért. ja a holdra szállást pedig coppola rendezte mi? öcsém te egy akkor fasz vagy, hogy vadászidényt kéne rád kiírni. január 1 - december 31-ig.
Az [origo] dr. Horváth András ûrkutató-csillagászt, a Budapesti Planetárium igazgatóját kérdezte a Columbia tragédiájának lehetséges okairól és a várható következményekrõl.
[origo]: Ön szerint mi okozhatta az ûrrepülõgép megsemmisülését? Milyen lehetõségek képzelhetõk el egyáltalán?
Horváth András: A NASA szombaton, közép-európai idõ szerint 21 órakor kezdõdött - aznap már második - sajtótájékoztatóján elismerték, hogy a Columbia ûrrepülõgép startja során egy több méteres darab vált le a fõ hajtóanyagtartály szigetelésébõl, amely eltalálta a bal oldali szárnyat. A NASA nem tartotta veszélyesnek ennek következményeit, de most alaposan ki fogják vizsgálni az ügyet. Ez valószínûleg csak egy kis sérülést okozott, ám kritikus helyzetben egy katasztrofális eseménysorozatot indíthatott el. A NASA tehát tudott egy esetleges sérülésrõl - véleményem szerint ezért most fejek fognak hullani.
[origo]: Ha valóban ez okozta a tragédiát, mi történhetett valójában?
Horváth András: A tragédia bekövetkezte elõtt röviddel még minden rendben ment, az ûrrepülõgép a megfelelõ pályán haladt. Pár perccel a katasztrófa elõtt jöttek az elsõ, problémákra utaló jelek: a hõérzékelõ szenzorok elnémulása a bal oldali szárnyon. Röviddel ezután a gép szerkezetének hirtelen felmelegedését észlelték, majd meg is szakadt a kapcsolat. Ez azonban ebben az idõszakban természetes volt, mert a gép belépett a sûrû légkörbe, és a körülötte kialakuló plazmafelhõ miatt lehetetlenné vált a rádió-összeköttetés. Feltehetõ, hogy a Columbia hamarosan elfordult a kijelölt repülési iránytól. Ennek következményeként a hõpajzzsal kevésbé védett részei fordulhattak elõre, és a gép elégett.
[origo]: Mit lehetett volna tenni, hogy megelõzzék a tragédiát?
Horváth András: Elvileg lett volna rá lehetõség, hogy a Columbiáról az ûrhajósok kilépjenek a nyílt ûrbe a Nemzetközi Ûrállomás mellett, és átmenjenek annak fedélzetére. Ezután fel lehetett volna küldeni egy másik ûrrepülõgépet, amelynek legénysége megvizsgálta volna a szárnyat, s az eredmény függvényében dönthettek volna a továbbiakról. Mindez azonban egyelõre feltételezés, és több hétbe telik, míg biztosabbat lehet mondani.
[origo]: A különféle hírforrásokban két további lehetõség is felmerült a katasztrófa esetleges okaként.
Horváth András: Igen, szóba került, hogy a gép rossz szögben lépett a légkörbe, vagy felrobbant a maradék hajtóanyag, de ezeket én nem tartom valószínûnek.
[origo]: Milyen következményei lesznek a Columbia katasztrófájának?
A legénység valószínûleg azonnal szörnyethalt A leszálláskor az ûrjármû tulajdonképpen egy izzó burokban utazik, melynek hõmérséklete jóval ezer fok felett van. Nyilvánvaló, hogy ha az ûrrepülõgép ilyen hõterhelés mellett széthullott, akkor a személyzetnek mindössze néhány másodperce maradhatott az életbõl.
Horváth András: A NASA leállította az összes repülést a vizsgálat idejére. Az eredeti tervek szerint márciusban induló Atlantis ûrrepülõgép legkorábban talán júniusban indulhat, hogy lecserélje a Nemzetközi Ûrállomás legénységét. Ha ez nem lesz lehetséges, akkor az oroszok ezt a Szojuz-ûrhajókkal képesek végrehajtani. Remélem, hogy ennél hosszabb távú hatás nem lesz, s az ûrprogram a szörnyû tragédia ellenére folytatódik. Most azonban az az elsõdleges, hogy kiderítsék, mi történt. A végsõ választ a gép fekete dobozában lévõ információk adhatják meg.
[origo]
Végül is terrorista vezér mint a homok ott délen
Az "ikertornyokat" sem biztos, hogy Bin Laden romboltatta le....
Persze valószínûleg tényleg nem terrortámadés volt, sem USa összeesküvés, de szept 11 óta mindenkinek az jut eszébe még akkor is ha csak az amerika szót halja. az összeesküvéselméleteket meg a sok X-akta meg Millenium adja az emberek pici agyába
üzlet ide vagy oda, az ûrkutatást a kormány pénzeli és nem számít igazán a lé (persze hogy van határ) ha van alkalmas ember a kutatásra.
60ezer méterig semmi nem megy fel csak amivel a siklókat kilövik és mennyivel jött a sikló? 19000 km/h? ez ha igaz akkor itt a mûszaki hiba ilyen "képtelen" (iszonyatosan nagy) sebességnél elég magas lehet... nincs itt semmiféle összeesküvés mert az emberélet most sokkal nagyobb vesztesége amerikának (egyáltalán az emberiségnek) minta az a hajó.