Bocs,de csak így megy! Kezdõknek Cikkünk a makettezéssel most ismerkedõk számára készült, elsõsorban alapinformációkat tartalmaz. A haladók valószínûleg kevesebb új információt találnak majd benne, de remélem, egy-két ötlettel Õk is gazdagabbak lesznek. A megoldások és ötletek erõsen repülõgépes ízûek, de ha ezen nem sértõdsz meg, más területekre is alkalmazhatóak.
Méretarányok:
A doboz méreténél sokkal fontosabb a makett méretaránya. Ez minden doboz sarkában megtalálható, a kicsinyítés arányát jelenti. Így keresd: 1/35 vagy 1:35. Azt jelenti, hogy egy 1/35-ös katona a 1 cm-es kése a valóságban 35 cm-es volna. Ugyanígy egy 1/72 méretarányú repülõgép 5 cm magas vezérsíkja valójában 72 X 5=360 cm, azaz 3 m 60 cm. Csak az azonos méretarányú makettek mérhetõek össze egymással, vagyis célszerû egyforma kicsinyítésû jármûveleket illetve figurákat gyûjteni.
A megvásárolt doboz legtöbbször a következõket tartalmazza:
mûanyag keretek, melyek tartalmazzák az összeépítendõ jármû fõbb felismerhetõ részeit, valamint rengeteg, ismeretlen apróbb darabot. átlátszó mûanyag (esetleg: gumi, fém) amelyek valószínûleg további alkatrészek lehetnek, matricákat, amelyek fényes felületûek, és speciális felragasztást igényelnek. Legtöbbször több változathoz valók. összállítási útmutatót, mely számozott, és rendszerint több oldalas. Használata nélkülözhetetlen, az összes ismeretlen apró darab azonosítható vele. festési mintákat, melyek lehetnek az összeállítási útmutatón, vagy a dobozon. (a dobozt késõbb se dobd el!) A doboz a legtöbbször NEM tartalmazza:
ragasztót (nélkülözhetetelen, ha még nincs, fordulj is vissza a boltba. Érdemes a márkásat választani, elsõre egy tubusos tökéletesen megfelel.) festéket, ecsetet, hígítót. (késõbbi fázisban lesz rájuk szükség)
Kezdõ felszerelések:
Kés: éles, nem recés élû kisebb konyhakés és/vagy kitolható pengéjû tapétavágó kés Olló: Kisebb papírvágó olló és egyenes, esetleg íves körömvágó-olló Csipesz: lehet többféle, egy mindenképpen szükséges a rengeteg apró alkatrész miatt. Ecsetek: legalább egy 2-3-as, és egy 0-s, vagy 00-ás nagyon vékony kell indulásnak. Késõbb ezt bõvíteni kell. 0-tõl lefelé jellemzõen csak szakboltból szerezhetõek be. Nagyobb felületekhez inkább lapos ecsetet használj. Tálkák, apró dobozok: minden jöhet, ami fellelhetõ, festék, hígító, vagy apró alkatrészek tárolására. Ezekbõl sosem elég. Ezen kívül: hasznos lehet egy komplett manikûrkészlet ollóval, reszelõvel, stb. Gombostû, vastagabb gyertya, öngyújtó és gyufa (akár több különbözõ méret, mostantól nem csak tûzgyújtásra való), fültisztító pálcikák, finom csiszolópapírok, (mindig vizes, nagyon finom 1000-es körüli papirokat használj), tûreszelõ, gombostûk
Általános érvényû, hogy jó szerszám fél siker!
A munka helye mindenképpen sík asztal legyen. Ha nincs erre külön asztal kinevezve (és legtöbbször nincs), akkor érdemes egy nagy kartonlapot beszerezni, pl. konyhaasztal védelmére, így majd máskor is odaengednek minket. Már az elején célszerû egy helyre, közös dobozba gyûjteni az eszközeidet. Mindig kéznél lesznek, és család sem hordja szét õket.
Kezdj el gyûjteni a környezetedben minden olyan dolgot, amelyrõl úgy gondolod, hogy késõbb hasznos lehet számodra. Ahogy egyre több és több kész makettel büszkélkedhetsz, annál több tárgy vesz majd körül makettes dobozodban, esetleg fiókodban. Hasznodra lehetnek a körömreszelõk, tejfölös dobozok, kiürült tollbetétek, gyufásdobozok, Kinder-tojás és más apró játékalkatrészek, drótok, szívószálak, és még rengeteg dolog, ami egyébként szemét vagy kacat minõsítést kapna.
És most kicsit részletesebben. A legelõször, az öntõkereteken elhelyezkedõ alkatrészek épségét kell ellenõrizni. A mellékelt leírás alapján nézzük meg, hogy minden darab a helyén van-e, és sérülésmentes-e. A keretek az alkatrészekkel számokat viselnek, esetleg maguk az alkatrészek is számozva vannak. Jó esetben a keretek egyesével fóliázva vannak. Ha nem, az egész doboz van bevonva zsugorfóliával. Legbiztosabb, ha még a boltban kibontjuk, és ellenõrizzük. A dolog megér ennyi fáradtságot, mert reklamációt csak bontatlan vagy együtt felbontott csomagolás esetén lehet érvényesíteni. Viszont minél nagyobb boltban vásárolsz, annál kisebb az esélye, hogy foglalkozzanak veled, vagy legalább értsék, hogy mirõl van szó egyáltalán.
Ha mindenünk megvan, nekiláthatunk a munkának. Felesleges kitörögetni az összes alkatrészt az elsõ este. Lehet, hogy csak késõbb lesz rájuk szükség, és addig el is veszhetnek. A kívánt alkatrészt ne forgatva-csavarva törd ki a tartókeretbõl, ahogyan az adná magát. Válassz már az elején igényes módszert, és a felfogatástól kb. egy centire csípõfogóval, vagy oldalcsípõfogóval vágd el a keretet, majd az alkatrészt kézbe fogva szikével (tapétavágó kés megfelel) óvatosan vágd le a csonkot. A kitöréses módszer nyomot hagyhat az alkatrészen, és minden hiba számít.
A makett gyártási technológiájától függõen több-kevesebb sorját találsz rajta. Kis gyakorlat után felismerhetõek, melyek azok a körvonalon kívüli, rendkívül vékony részek, amikre nincs szükség. Az alkatrészek sorjásan nem passzolnak, eltávolításukra több mód létezik, alapszerszáma a kés, szike.
Az összeállítási útmutató szerinti sorrendet be kell tartani, általában belülrõl kifelé haladva áll össze a dolog. Elõször az ülések, mûszerfal, padló összeragasztása jön.
A kezdetekben – a tapasztaltok alapján – a legnagyobb gond az, ha túl sok ragasztó kifolyva nyomot hagy. A makett ragasztók többsége úgy mûködik, hogy gyengén megoldja mindkét érintkezõ felületet, és ezeket összenyomva jön létre a kötés. Amikor túl sok ragasztót nyomsz rá, kifolyik a nem érintkezõ részekre is, és enyhén azt is megoldja, ami csúnya nyomot hagy. Ehhez inkább ne nyúlj! Ha elkened, minden részt megmar, amihez hozzáér, és ez nagyon csúnya tud lenni. Hagyd inkább megszáradni! Ugyanez fokozottan érvényes a kezeidre! Ragasztás közben óhatatlanul ragasztós lesz a kezed, és ha így megfogod a makettet, szintén megmarja, és ott marad az ujjlenyomatod. Ezzel ugyan késõbb bizonyíthatod, hogy te csináltad a makettet, de egyébként hiba, tehát kerülendõ. Mindig legyen a közeledben papírzsepi, rongy vagy papírtörlõ, és gyakran törölgesd a kezeidet. Használj mindig inkább kevesebbet, mint többet a ragasztóból. Két összeragasztandó alkatrész közül mindig a kisebbet ragasztózd be. Pl. egy antenna felragasztásánál ne a törzsre tegyél egy pöttyöt, hanem az antenna tövére. Így kisebb lesz a ragasztófelesleg. Minden alkatrészt legalább kétszer próbálj össze szárazon, mielõtt bekennéd. Így idõben kiderül, na nem odavaló, nem illeszkedik pontosan, vagy sok rajta a sorja. Itt kell kitalálni, hogy hogyan fogod egymáshoz rögzíteni a száradó darabokat. A száradásnál türelmesnek kell lenni. Ha kiálló alkatrészt, pl: futómûszárakat ragasztasz fel, azt hagyd aznap utoljára. A gép a saját lábán meg fog állni, ha hagyod egy éjszakát száradni. Ha száradás közben mást is csinálsz vele, óhatatlanul beleakadsz, vagy elmozdítod a frissen ragasztott darabot, és sajnos már nem lesz ugyanolyan.
Ragasztók:
Fontos tanács, hogy itt már ne próbálkozzunk a háztartásban fellelhetõ ragasztókkal. A “gyûjtsünk mindent” elv itt már nem érvényes. A makettragasztók több féle kiszerelésben kaphatóak:
Tubusos: Ez kezdetnek kiválóan megfelel. Az ára kimondottan barátságos (kb. 270 Ft), és nem is csak egy maketthez elég. Ennek száját rögtön átalakíthatjuk úgy, hogy egymással szemben egy-egy V alakú bemetszést ejtünk vagy reszelünk rajta. A törzsfelek összeragasztásánál, vagy kisebb alkatrészekre pöttyentésnél hasznát vesszük, hátránya nemigen van. Használat után töröljük meg a száját, és a menetes részt is, így biztosan az utolsó cseppig ki tudjuk használni tartalmát. Ilyet gyárt pl.: a Revell, Heller, stb. Üveges: Ennek lecsavarható kupakjáról egy ecset lóg a ragasztóba (kb.: 450 Ft). Ez elsõsorban nagyobb felületek összeillesztésénél (pl. alsó és felsõ szárnyfelek) használatos, ahol több ragasztó kell. Amennyiben igényt érzünk rá, vegyünk ilyet kiegészítõ ragasztóként. Tûs: A mûanyag flakonból egy injekciós tû jellegû csövecskén keresztül juttathatunk a kevés, pontszerû ragasztóanyagot az antennák, kerekek, és egyéb apróságok rögzítéséhez. Szintén kiegészítõ ragasztóként ajánljuk. Ára kb.: 800 Ft Stift: Itt egy külsõleg filctollra hasonlító szerkezetrõl van szó, amely a tûshöz hasonlóan apró dolgok elhelyezéséhez használható. TAMIYA: kb. 500 Ft. Átlátszó ragasztók: Elõnyük, hogy megkötés után is átlátszóak maradnak, így elsõsorban a kabintetõk és egyéb átlátszó alkatrészek felragasztásához készültek, de szárnyfényszórók és utasszállítók ablakai is készülhetnek belõle. Humbrol Clear Fix: kb.: 460 Ft. Festés:
Az elsõ egy-két makettnél nem baj, ha egyáltalán nem is fested õket, cél az alaptechnikák gyakorlása, és persze a kész mû. A késõbbiekben viszont mindenképpen törekedj arra, hogy a gépek festve is legyenek! Általában a matricákkal együtt festésmintából is többet adnak meg a dobozban. Ezek közül kell egyet kiválasztani, kezdetnek a legegyszerûbbet. Igaz ugyan, hogy a többszínû terepfestés jóval látványosabb, (ha van ilyen a minták között), de kezdetnek egy egyszínû gép festése is komoly feladat. A festés egy maketten rengeteget tud javítani, sokat takar, de ugyanígy ronthat is rengeteget, és kijavítása sem mindig megoldható. Bizonyos alkatrészeket, pl. pilóta, mûszerfal, kerekek egyszerûbb a kereten kifesteni, majd a levétel után az öntõcsonk helyén kijavítani.
Festékek:
Általában kis tégelyekben kaphatóak, rengeteg színben többféle gyártótól. Csomagolásuk többféle lehet, gyártónként változó. Mindegyikhez tartozik saját hígító, ez szükséges az ecsetek elmosásához is. Általában a kis mennyiségek a jellemzõek, gondolj bele, mennyi festék kell egy pilóta sisakjának vagy sapkájának kifestéséhez! Amennyiben a makett leírása más gyártmányú festéket ad meg, mint amihez hozzájutsz, az azonos színek kiválasztásához átszámító táblázatokat kell használni.
Tégelyes festékeket 230-320 Ft-tól kaphatsz, gyártói a Humbroll, Testor’s, Revell, stb. A festékek aeroszolos kiszerelésben is kaphatóak, ezek ára úgy 900 Ft./flakon
Matricázás:
A dobozban találsz egy lapot, melyen a feliratok, felségjelzések, stb. vannak. Ez legtöbbször több változatot is tartalmaz, vagyis a dobozból ilyen vagy olyan gép építhetõ meg. Azt, hogy melyik változat készül el, már az elején el kell dönteni, mivel nem csak a festés és a matrica, hanem az alkatrészek egy része is eltérhet.
A matricákat csak tiszta felületre szabad ragasztani, az alábbiak szerint: Egyenként vágd ki õket. Azonosítsd, hogy melyik hova fog kerülni. Lapos (!) tálkába langyos vizet tegyél, és tedd bele a kivágott darabot. Hagyd benne addig, amíg a hordozólapon a matricát ellenállás nélkül meg tudod mozdítani. Az alapanyagok eltérõek, de általában ez akkor következik be, amikor a hordozólap teljesen összekunkorodik. (Hogy ne legyen olyan egyszerû) Ekkor csipesszel vedd ki a vízbõl, és ecsettel nyomd rá az egészet a kívánt helyre, majd a csipesszel húzd ki a hordozólapot a matrica alól. Egy picit még tudod igazítani, hogy pontosan jó helyen legyen, aztán hagyd megszáradni.
Amikor a csipesszel kiveszed a vízbõl, figyelj arra, hogy csak a hordozólapot fogd meg, és a matricát ne! Akkor ugyanis nem tudod kihúzni alóla. A vízben nem szabad addig áztatni, hogy teljesen leváljon a matrica, mert akkor sem megfogni, sem felragasztani nem lehet rendesen. Ha a felragasztás közben mégis összegyûrõdik, lassan, óvatosan, a csipesszel és ecsettel hirtelen mozdulatok nélkül próbáljuk meg kiegyenesíteni. Ha elszakad, nagy ügyesség kell a pontos összeillesztéséhez.
A hozzá való segédanyagokról egyenlõre csak annyit, hogy léteznek külön megvásárolható matricák, ha valakit a dobozból építhetõ változatok valakit nem elégítenek ki, pl.: magyar matricák az adott géphez. Kapható továbbá a matricák felragasztását megkönnyítõ –puhító– anyag, és még több hasonló, ám ezek a haladó és profi szinten használatosak.
A kezdõk számára a legfontosabb, hogy minél több makett összerakásával minél több tapasztalatot szerezzenek.
1. a motorháztetõre csináltam egy egyedi beömlõt,de az egy kicsit szar lett és kitoldottam....azzal szét is tört az m.tetõ 2. kivágtam a csomagtartót mert nyitott állapotban akartam "illusztrálni"..az is széttört. 3. Levágtam a tetejét és így cabrio lett ahogy a Fast & the furiousban a suprának lelehetett venni a tetejét! 4. nem tom hogy de letört a hátsó felfüggesztés...
de én úgy vagyok az autóknál hogy akkor kell koszolni,sarazni,stb..ha pl. diorámára teszi az ember...mondjuk az télleg hülyén nézne ki hogyha egy salakpályán egy kaj tiszta,csillogó-villogó rally autó lenne