Mondjuk csak halkan kiegészíteném annyival a mondanivalód, hogy ilyen értékű holmi esetén mint egy airliner, feltételezem, hogy minden egyes gép ütemezését rögzítik, hiszen az elkészülési idők is hónapokban mérhetők. Tehát nem csak annyi van, hogy figyi, 2020-ig legyártjuk ahogy puffan, hanem minden egyes gépre írnak egy határidőt. Hogy ebbe a határidőbe mit kalkulálhatnak bele, azt már hosszan kivesézték itt néhányan, de ez most irreleváns. Nyilván az ígért időpontra annak a gépnek kész kell lennie és le kell szállítani a megrendelőnek. Nem csinálhat olyat, hogy figyi, most nincs több megrendelésünk de nem akarjuk hazaküldeni a melósokat, úgyhogy ezt most dupla annyi idő alatt raknánk össze. A megrendelő tuti eleresztene egy nagy WTF-et. Persze lehet egyezkedni a vásárlóval, ahogy azt szintén kivesézték, de a lényeg, hogy akkor valami pluszt kell adnia: árengedmény, hosszabb garancia vagy alkatrész garancia, vagy ha tényleg évekről van szó, esetleg fejlettebb részegységek beépítése a későbbi gépekbe de az eredeti áron. Ezek nyilván lehetőségek, de nem a lehetőségek volt a kérdés.
Nem akarok a nagyok dolgába belevauzni,de teljes mértékben megértem Katát és azt, hogy mindenről megy a példálózás de konkrétumok nem hangzanak el amiből megértenénk az alapfogalmat magyarán a 10 gép /hó gyártás ütemez amit mondjuk lecsökkentenek 6 gép/hóra.
Ha jól gondolkodom akkor ez csak ugy lehet ha a gépek összeszerelése közel fix időt vesz igénybe, igy tudjk a vásárlónak mondani, hogy ez és ez a gépe ekkorra lesz kész a kezdéstől számitva, viszont a teljes flotta már lehet, hogy lassabban készül el vagyis nem párhuzamosan dolgoznak 2 gépen hanem csak az egyiken és a másikat pár hét késéssel kezdik el.
Igy fenntartható hogy az egyes gépek ugyan anyni idő alatt készüljenek el ,de a teljes gyártási folyamat időben tovább tart.
Nem feltételeztünk az esetben megrendelés visszamondást, ez nemtom honnan jött.
Na végre valaki. Ezt mondogatom, hogy nyilván egyoldalúan nem lassíthat a gyártó, ha az túlmegy a megrendelési szerződésekben foglalt feltételeken. Akkor legalább valamit adnia kell cserébe. Ha a megrendelő ragaszkodik az eredeti megállapodáshoz, akkor meg nem lassíthat. Kapod a pirospontot. :) Utoljára szerkesztette: Kata, 2015.07.14. 20:35:17
Ez nem tudom hogy jön ide, nem erről van szó. Ennél egyszerűbben nem tudom leírni minthogy a kiindulási pont alapján szerintetek életszerű az, ha akármilyen szerződés ígéri az X gép legyártását mondjuk 2020-ra akármilyen ütemterv szerint, de a gyártó további megrendelések híján jobban lelassít és 2025-re gyártja le azokat?
A valóságban ilyenkor több esetben meg lehet egyezni a megrendelővel, a későbbi leszállításról is. Ez meg a másik fele...
Két eset van:
A: köti a szerződés. Ekkor a szerződés legyártásáig üzemben tartja a gyártósort.
B: Szerződést tud módosítani a megrendelővel. Ekkor még tovább tarthat a gyártás az új kölcsönösen elfogadott szerződésnek megfelelően. Gyakori, hogy megrendelő a valóságban ilyenkor valamilyen formában ellentételezve van pl. korszerűbb, fejlettebb gépet kap.
Nem, pont hogy nem a visszamondott gépek miatt... A rendelések nagy része mindig X gépre és Y opcióra szól, de még az X gép is visszamondható sokszor, ha fizetsz némi pénzt. Namármost, ha az néz ki, hogy 20 év alatt a gép termelne 100 M USD veszteséget, akkor nem egyzerűbb most kifizetni néhány milkát, hogy "kösz, de mégsem kell...".?
"A valóságban ilyenkor több esetben meg lehet egyezni a megrendelővel, a későbbi leszállításról is."
Pont ezt írtam amire azt válaszoltad, hogy én fordítva gondolkodom. :)
A többi részre vonatkozóan pedig csak a #13617 -es hsz-t tudnám elismételni. Tudom, hogy előre ütemezik a gyártásokat, hogy előre intézik az efféle megrendeléseket, de nem ez volt a kiinduló pont. Arról volt szó, hogy itt már egy folyó termelés van, ahol nincs több megrendelés, emiatt a gyártást lassítják - a megrendelő kárára - hogy hátha addig jön újabb megrendelés és nem kell leállni, bezárni. Utoljára szerkesztette: Kata, 2015.07.14. 20:06:04
A valóságban ez azt jelenti, hogy van egy gép amit három év legyártani és várni kell rá, ezért öt évvel a leszállítás előtt le kell rá szerződni.
Ha hirtelen elapadnak a megrendelések, akkor nem azt csinálják hogy a meglevő nagyobb kapacitással gyorsan kipörgetik három év alatt a megrendeléseket, aztán bezárnak.
Hanem egy idő után csökkentik a termelést pl. a műszakok számának csökkentésével, hogy a gyártósort csak az utolsó lejáró szerződés időbeli leszállítása után, öt év múlva kelljen bezárni.
Ez volt az egyszerűsített példa arra, amikor nincs csúsztatva a leszállítás.
A valóságban ilyenkor több esetben meg lehet egyezni a megrendelővel, a későbbi leszállításról is.
De itt pont olyan helyzetet hozott fel egyikőtök, ami nem ez. A felhozott helyzet a te példádra lefordítva azt jelenti, hogy a szerződésben legkésőbb 2020 szerepel, de a valóságban meg lesz belőle 2025.
Te meg a kiindulási szituációt nem érted, amit nem is én vetettem fel. Minden szerződés időponthoz kötött, sőt, az ütemezést is előre rögzítik. Ezért nem értettem azt a felvetést, miszerint a gyártó egyoldalú módosítással lelassíthatja a folyamatot. Nyilván annak következményei vannak. Most az, hogy milyen más kereskedelmi lehetőségek vannak, nem tartozik a kiindulási kérdéshez. Senkit nem érdekel most olyan szituáció, hogy legyártottak valakinek valamit amit aztán más kapott meg. Hogy jön ez ide?
Ha az volt a 10 gépes szerződésedben, hogy az utolsó 2 példányt legkésőbb 2020 decemberi határidővel adják át, akkor mi beleszólásod van abba, hogy a gyártó nem 2018 decemberében adja át az eredeti gyártási ütemmet tartva, hanem csak 2020 októberben a csökkentettel? Utoljára szerkesztette: Papirzacsi, 2015.07.14. 19:55:05
Ha megrendelsz valamit, neked sem mindegy mikor kapod meg.
Álljon meg a nászmenet, sokszor ez úgy van, mikor rendelsz, hogy közli a szállító, hogy jelen állás szerint X időpont előtt nem. Aztán majd a körülmények eldöntik, hogy a megrendelőnek ez így jó és az X nem lesz-e X+1 vagy X-1...
Melyik részét nem érted, hogy slágertermékekből sokszor az van, hogy kapsz egy "sorszámot?" Azokok akik sokat vártak most előbbre is kerülhettek és más gépét kapják meg, amit lemondtak és a későbbi szállított gép, amik nem tudtak eleget fizetni, hogy a sor elején legyenek így kapnak előbb kész vasat. A később gyártott gép -1, átütemés és program rövidül, kevesebb munkás. Voilá. Ténleg ilyen nehéz...?
Az baj, hogy neked az a fixa ideád, amitől nem tudsz elszakadni, hogy mindenki úgy szeződött, hogy X év Y hónap Z napjára. Konkrét példa; úgy kapott anno villámgyorsan F-16A Block 1-et Izrael, hogy az Iránnak gyártott, de le nem szállított gépeket ők kapták meg. És nem ez volt az egyetlen ilyen ügylet, az F-35 gyártásánál és átadásánál is van ilyen. A RAAF csökkentette igényét és kevesebbet kér, az USAF így előbb és több gépet kapott. A/B/C változatok mennyisége és aránya is változott, ennek megfelelően az LM reagált. Miért gondold azt, hogy a civileknél ez nincs így?
Hányan próbáljanak még érvelni akár konkrét példákkal is? Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.07.14. 19:51:22
Ugyanazt írod mint kamov, nem a teljes gyártási ütemezésről volt szó, hanem a kiragadott szituációról. Ezek teljesen nyilvánvaló dolgok amiket leírtok, részleteztek, viszont továbbra sincs semmi válasz a kiinduló felvetésre, miszerint: "Amiből nincs sok megrendelés, azt lassabban gyártják, hogy minél tovább éljen a gyártósor". Tehát itt nem a kezdetektől való gyártási ütemezésről van szó, hanem egy olyan pillanatról, amikor nincs több megrendelés, de az utolsó megrendelők gépeit hirtelen lassabban kezdik gyártani. Mert ezt mondtátok néhányan. Én meg kérdeztem és ehhez mit szól a megrendelő, amire az volt a válasz, hogy én gondolkodom fordítva. Ha megrendelsz valamit, neked sem mindegy mikor kapod meg.
Amikor egy gép vagy termék sláger, akkor előfordulhat, hogy várni kell rá. Mivel a keresleg visszaeset és úgy tűnik, hogy a gyártósor túl van méretezve, így ez belefér. Nem értme, hogy milért kötekedsz, ez bevetett szokás. A francia Rafale gyártósor is csak így működik, az eredeti tervek szerint már régen le kellett volna állnia és leszállítania a gépeket...
2008 előtt erőművi beruházásoknál volt, hogy informatív árajánlatért FIZETNI kellett a gyártónak, olyan tolongás volt. Én fizettem azért, hogy ő mondja meg, hogy mennyiért gyárt. Mintha te bemennél egy számítógép szaküzeltben és egy konfigra vonatkozó kérdésért legombolnának rólad helyből 5 rugót... Aztán jött a 2008 válság és 1,5 év múlva mikor megkereste őket valaki kis túlzással azt mondták, hogy lökd a terveket és holnap izzítjuk a gépeket. Na, az A380 és B747 kereslete is így alakult kb. kis túlzással nem kell már a kutyának sem...
A repiparban is vannak hullámzások és ezt lekövetik. Nincsen minden annyira pengére járatva, hogy az átadási időkell perce pontosan kelljen számolni.... Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.07.14. 19:36:23
A gépek évekig készülnek, ezért a szerződéseket is évekkel a leszállítás előtt kötik. A változó rendelésállományból több évre előre leszervezik a gyártási folyamatot. Azt hogy egy év múlva mennyi és milyen alkatrész és három év múlva mennyi összeszerelő kell már most tudják a megrendelésekből.
Ezért aztán úgy állítják be a termelést hogy a már csökkentett kapacitás az utolsó gépet pont időben le tudja szállítani. Az utolsó előtt meg azelőtti gépek meg valamivel hamarabb kész lesznek.
De most nem arról beszéltünk, hogy az elejétől fogva milyen ütemezéssel osztja el a gyártó és köti a szerződéseket, hanem egy olyan szituáció létrejöttéről, amiben az az adott, hogy most még gyártja a megrendeléseket, de a jövőre már nincs, mert mittudomén jó ideje nem sikerült vevőt szerezni. Erre azt írtátok, hogy akkor szépen műszakot csökkentenek, lelassítják a termelést. De kérdem én, mit szól ehhez az utolsó megrendelő akinek épp rakják össze a gépeit? Azért akármilyen önkényesen nem változtathat a gyártó, főleg nem a megrendelő rovására, kárára.
És nem is arról van szó én hogyan gondolkodom, hanem a megrendelő hogyan gondolkodik. Arról senki nem írt semmit, hogy egy ilyen lassításhoz mit szólnak a megrendelők. Utoljára szerkesztette: Kata, 2015.07.14. 19:12:57
Átmentél személyeskedő szókiforgatósdiba, ami egyértelmű flame indítás. Érvet és mogyorót csak nyomokban tartalmazott. Nagyon ne vedd a lelkedre, ebben a topikban ez a rendszer a 11 éves fennállása óta. A flémre, személyeskedésre zéró tolerancia van, nem vagy unikum ebben a tekintetben, más hasonló hsz-ek is törlésre kerültek már másoktól. Utoljára szerkesztette: Kata, 2015.07.14. 19:09:21
Raktárra jellemzően fődarabokat és alkatrészeket gyártanak, az "online" egységeket ez a folyamat eleinte egyáltalán nem érinti. Az összeszerelésben ez úgy jelenik meg, hogy egyenletes ütemben gyártanak és van ami fél/egy évvel a határidő előtt lesz kész, de van ami csak egy hónappal előtte.
Miből gondolod, hogy a szerződést eleve úgy kötötték, hogy lélegzetet visszafolytva napi 24 órából 25 órát dolgozva tudják csak legyártani határidőre? Aki ilyet köt az meg is érdemli...
Raktárra csavarokat gyártanak nem 400 millió $-os gépeket, főleg úgy, hogy mindegyik egyedi. Amennyiben így lenne, akkor holnap besétálok a sarki Boeing boltba és megrendelem az egyedi gépemet, és mire a kijárathoz érek már oda is tolják.
De megnyugtatás képpen ők látják a számokat a megrendelésket, a ha így döntöttek biztos volt rá okuk, és nem te és nem én fogjuk innen megmondani hogy mennyire hülyék.
Azért itt nem 5 évekről van szó, azt csak te találtad ki. Itt negyedévek is lehetnek. Megváltoztatják a gyártási sorrendet például, van aki olcsón veszi a gépet és kivárja a sorát, van akinek meg üzleti évre tervez és mindenképpen kap gépet. Rengeteg féle megoldás lehet. Amíg nem ismerjük a szerződéseket, addig miről beszélünk? Annyit tudunk, hogy a production rate az változik, a már lentebb írt okok miatt. Ott áll a cikkekben, feketén-fehéren.
Amúgy meg felháborítónak tartom, hogy önkényesen törölted a hozzászólásom, ami semmilyen szabályt nem szegett meg, érvelt és forrásokat is tartalmazott.
A helyzet: Csökken az éves megrendelés, annak is a nagy része az év első hónapjaira van kitűzve.
Ekkor "meglepő módon" teljesíti ezeket a megrendeléseket majd ezután egy kis ideig a még nagyobb állománnyal előredolgozik, raktárra. Majd amikor ezeket kipörgette akkor csökkenti a műszakokat és a darabszámot. Így mindig lesz annyi gépe készen, raktáron, hogy a megrendelések eloszlásának egyenetlenségeit "raktárról" ki tudja pótolni.
Mivel ezek a gépek évekig készülnek, így ez az alkatrészgyártásnál és a beszállítóknál jelentkezik először. Ott már a bejelentés előtt megkezdődnek az átszervezések, ami hónapokkal vagy évekkel később eljut az összeszerelő fázisba is.
A gyártásszervezés egy szakma, nem kell újra feltalálni.
Mert nincs olyan szerződés, amiben - pláne ekkora összegeknél - ennyire képlékeny időt határoznának meg. Mellesleg közben cikkek is megjelennek, hogy X légitársaság megrendelt 20 gépet, amit a cég Y idő alatt szállít neki. Ekkora értékű beruházásra senki nem köt olyan szerződést, hogy egyszer majd elkészül. Legfeljebb olyan utólagos módosítást tudok elképzelni, hogy szarban van a repülőgépgyár és jelzi a megrendelőnek, hogy baromi nagy kedvezményt ad, ha nem baj, hogy valamennyivel kitolódik a legyártási idő. Csakhogy ez egy cég financiális helyzetén csak tovább ront, nemhogy nincs megrendelése a jövőre, de még a jelenlegit is olcsóbban kénytelen adni. Az ilyen eljárás ekkora volumennél hamar csődbe visz.
De elmagyarázhatod, hogyan adják be a megrendelőnek, hogy X évet csúszik a megrendelt gépeinek a legyártása. Mert a légitársaság ha gépeket vesz, annak már fix tervei, ütemezései vannak, hogy mit akar vele csinálni: lecserélni régieket, vagy bővíteni a flottát, netán új útvonalakat bevenni a szolgáltatásba. Ha most a kieső időben erre úgy kell bérelnie gépeket, az neki kidobott pénz. Utoljára szerkesztette: Kata, 2015.07.14. 18:47:44
Újra kérdezem, mielőtt újra delete lesz. Honnan veszed, hogy fix dátumokkal dolgoznak a szerződésekben? Honnan tudod, hogy milyen feltételekkel szerződnek?
"És akkor 5 év múlva kapja meg a megrendelő a gépeit?"
A szerződés mint mondtam köt dolgokhoz, nem igazán fér bele olyan, hogy bocsi, de utánad nincs több megrendelésünk és hogy csődbe ne menjünk, ezért most pár évig elhúzzuk a megrendelt gépeid építését, nem baj?
Csak az értelmetlen flémet törlöm, ne vedd úgy a szívedre. Utoljára szerkesztette: Kata, 2015.07.14. 18:38:17
És akkor 5 év múlva kapja meg a megrendelő a gépeit? Szerintem amit te beidéztél, az már raktárra gyártás eleve, nem megrendelés. Azért pár gépet raktárra is gyártanak ha nincs több megrendelés, hátha szereznek rá kuncsaftot közben. Annál már igen, lehet csökkenteni, visszavenni, leépíteni.
Nem akkora baromság mint amilyennek kikiáltod. Bevett szokás. "Boeing has repeatedly cut 747 production, from an initial two planes a month, to 1.75 and then to 1.5 at present. It plans to slim this to 1.3 in September before its latest cut, coming in March. The one-a-month rate is still profitable for the company, Mr. Muilenburg said at an investor event last month, but Boeing jet programs rarely have dropped below this level." Forrás
Ha a következő 2 évben kell legyártanod 10 gépet és 1 gép/hó kibocsátásod van, akkor a maradék 14 hónapban mi a bánatot csinálnak az embereid? Vakarják a töküket? Inkább lassítod a gyártást, amíg még megéri és megpróbálod túlélni az időszakot számítva arra, hogy mondjuk fél év múlva rájön újra az ipar,hogy kell ilyen gép. Akkor majd újra növeled a kapacitást, és nem kell szélnek ereszteni a gyakorlott munkaerőt.
De ha a szerződés köti, hogy X idő alatt kell legyártania a megrendelt gépeket, akkor nem gyárthatja le 2X idő alatt. Akkor sem, ha utána megrendelés híján üresen áll a gyártósor.
Ilyenkor ha több műszakos a termelés, akkor megszüntetnek egy műszakot. A legjobbakat összevonják a maradék műszak(ok)ba a többit szélnek eresztik. Csak ezt nem szokták a PR cikkekbe kitolni.
Ezt nem tudom hol olvastad, de ez nettó hülyeség. Attól nem lesz kisebb a veszteség, hogy lassabban szerelik össze, és attól a gyártósor sem szűnik meg, hogy leáll. Vagy úgy gondolod, hogy minden fázisnál ott támasztják a melósok a munkaeszközt és söröznek, beszélgetnek, mindeközben pedig fenntartja magát a cég? A legyártásnak normája van. Főleg mivel a megrendelő határidőhöz köt szerződést, nem a végtelenbe. Ha az lenne amit mondasz, tényleg becsődölne a repülőgépgyár, mert elvinné a gatyájukat is a kötbér.
Amiből nincs sok megrendelés, azt lassabban gyártják, hogy minél tovább éljen a gyártósor (747-8 gyártását most akarják have 1,5-ről 1,3-ra csökkenteni, ha jól rémlik). Szóval az, hogy az A380 gyártósora évekre előre le van kötve, nem jelenti azt automatikusan, hogy keresett gép.
Igaz, de 317 biztos megrendelés van eddig, amiből 165-öt szállítottak le, a cikk szerint többre számítottak, és ennyi nem fogja behozni a fejlesztési költségeket valószínűleg (bár azért biztosan lesz még ennél több biztos megrendelés rá).
Én úgy hallottam, hogy a 380-asra már évekre előre be vannak táblázva megrendelésekkel. Csak sorrendben haladnak és mivel az emirates az elsők között rendelt, most épp az ő gépeiket csinálják. Utoljára szerkesztette: Kata, 2015.07.13. 22:12:45
A 747-esek közül rengeteget leállítottak még sok üzemidővel, a -400-as szériából is, mert már nem számítanak gazdaságosnak, a -8 szériának a gyártását is le akarják állítani hamarosan. Az A340est már rég nem gyártják, a 380as sem nagyon kell senkinek az Emiratest kivéve, fele annyit sem fognak tudni eladni, mint remélték, ha nem lenne a presztízs szempont, leállnának azzal is. De nem csak a 787 az ellenfél, hanem a 777 meg a 330 is.
Így áll a helyzet, tehát az uasra eső tüzag fogyasztás más, de ez elsősorban a hajtóművek száma miatt és nem azok fajlagos paraméterei miatt van...
Én inkább arra tippelek, hogy a hajtóművek száma a fő ütközési pont. A kétszintes gépek mind 4 hajtóművesek, a 2 hajtóműves "eco-friendly" gépek (B787, A350) viszont simán elvisz 2/3-ad annyi utast két hajtóművel. Nem csak a hajtóművek beszerzési ára terén (így a teljes gép árát tekintve) olcsóbb, de a karbantartás és ezáltal az üzemeltetés terén is.
Legalábbis számomra ez hihetőbb tétel, mint a bleed air / generátor-elektromos rendszer magyarázat. (Ami szintén tétel lehet persze, csak kétlem, hogy ekkora).
A bleed air elvezetése néhány százalék a teljesnek tudtommal. A generátor meg a tengelyteljesítményt viszi el. A különbség a komplexitásban van.
Minden viszonyitás kérdése, a cikk azért irja ezt,mert a 787eshez képest gazdaságtalanabb, mivel ennél még a hajtóműtöl vezetik el a levegőt a légkondi és egyéb feladatokra és ez nem olyan hatrékony és gazdaságos mint a 787esé, ettől függetlenül még mindig jó .
Én is kint voltam, majd rakok fel képeket, szerkesztetlen videót és tervezek zenés videót is. A felső kategóriás repülésnél volt ahol egy teljes kör fel tudtam venni 100 FPS-sel. Érdkelnek valakit a nyers anyagok is?
Féloff,de Csepeli hévből látni egy telephelyet ahol egy Mi-24 meg pár sárga repülő áll.Szabadkikötő után.Az mi lehet?Néztem térképen,de nem írta ki mi lenne.
Csak érdeklődésként, hány embert tanított innen Szeló (NYF)? :)
Egyenlőre magasságtartással cirkálnak Nagoyától északkeletre, mintha várnának valamire. Vagy valami pozitív meteorológiai jelentésre, vagy leszállási/besorolási engedélyre?