Dakar - The Ultimate Rally Race ★ Official figures at the end of the verifications ★
431 competitors: 174 bikes, 40 quads, 147 cars 70 trucks will be at the departure of the 2014 edition.
Egy kis összefoglaló. Headline: Dakar 2013: Despres, Peterhansel, Patronelli és Nyikolajev ünnepelhet Santiagóban A francia Cyril Despres ötödik, honfitársa, Stéphane Peterhansel a tizenegyedik, az argentin Marcos Patronelli a második, az orosz Eduard Nyikolajev pedig az elsõ gyõzelmét szerezte meg a Dakaron, amikor átgördültek a célvonalon Chile fõvárosában, Santiagóban.
Despres ma csak a 17. idõvel ért célba, de még ez is simán elég volt ahhoz, hogy besöpörje újabb Dakar-gyõzelmét. Így már õ is öt sikerrel büszkélkedhet, akárcsak Cyril Neveu, és már csupán egyetlen gyõzelemre van Peterhansel hatos rekordjától. S hogy a gyõzelem még édesebb legyen, portugál vízhordója, Ruben Faria végül mégiscsak megszerezte a már elveszettnek hitt második helyet.
Chalecót a saját versenygépe hagyta cserben: az utolsó szakasz elõtt motorblokkot kellett cserélnie, s ezért automatikusan megkapta õ is a 15 perces büntetést. Ami egyet jelentett azzal, hogy elúszott a nagy nehezen megszerzett ezüst, sõt, a chileinek izgulnia kellett, hogy meg tudja-e tartani legalább az utolsó dobogós pozíciót a szlovák Ivan Jakessel szemben. Meg tudta. Igaz, az utolsó 126 kilométeren õrült tempót repesztett, meg is szerezte idei ötödik szakaszgyõzelmét. Mögötte Ruben Faria, és a jövõ egyik nagy reménysége, Joan Barreda futott be.
Az összetettben Ruben Faria 10 perc 43 másodperccel maradt le Despres mögött, s második helye Portugália valaha volt legjobb eredménye a Dakar történetében. Chaleco mögött, a negyedik helyen pedig egy igazi meglepetésember ért célba, a szlovák Ivan Jakes, aki több mint húsz percet vert az ötödik spanyol Juan Pedreróra. A 39 esztendõs szlovák, akinek korábban is voltak figyelemre méltó szakaszeredményei, miután eddigi öt Dakarjából négyszer kiesett, idénre a következetes, egyenletes versenyzést és a célba érést tûzte ki célul, s ezt maradéktalanul végre is hajtotta.
Saghmeister Gábor a 88. idõvel zárta az utolsó nekifutást, az összetettben a 61. helyen végzett.
A quadosok versenyében Marcos Ptronelli a harmadik helyen zárta az utolsó szakaszt, melyet végül az idei viadal egyik nagy felfedezettje, a dél-afrikai Sarel Van Biljon nyert meg, de az összetettben már nem lehetett megrengetni a pozícióját: óriási fölénnyel szerezte meg második gyõzelmét. Az argentin egyébként a második szakasz óta folyamatosan az élen állt és négy szakaszt nyert meg idén. Ebben a kategóriában a chilei Ignacio Casale lett a második, a lengyel Rafal Sonik a harmadik, honfitársa, az Európa- és Világbajnok Lukasz Laskawiec viszont problémákkal tarkított verseny után csak a 13. helyen végzett, igaz, két szakaszgyõzelmet is szerzett.
Az autósoknál az utolsó szakaszon ismét Nani Roma diadalmaskodott két argentin, Orlando Terranova és Lucio Alvarez elõtt. A katalánnak azonban ez is kevés volt ahhoz, hogy fel tudjaon kapaszkodni a dobogóra, a harmadik hely csapattársáé, Leonyid Novickijé maradt. Az X-Raid csapat boldog lehet, hiszen az elsõ öt helybõl négyet az õ párosaik szereztek meg ( az ötödik helyen Terranova végzett).
Stéphane Peterhansel a mai napnak már igen óvatosan vágott neki, de nem is kellett rohannia: 25. Dakarján így is megszerezte ötödik autós gyõzelmét, összességében pedig már az egészen hihetetlen tizenegy sikernél tart! Ráadásul a francia ezzel az eredménnyel megdöntötte Ari Vatanen már meglehetõsen szakállas rekordját, s öt gyõzelmével immár õ minden idõk legsikeresebbje az autós kategóriában is. A rend kedvéért tegyük hozzá, hogy legközelebbi üldözõjére, Giniel de Villiers-re 42 per 22 másodpercet vert, míg a harmadik helyezett Novickijre már csaknem másfél órát... Igaz, ehhez azért kellett az is, hogy legveszedelmesebb riválisa a táv felénél mûszaki hiba miatt kiszálljon a meccsbõl.
A magyarok közül a mai napot Szalayék a kiváló 17., Pócsikék a 79., Sebestyénék pedig a 80. pozícióban zárták, az összesítésben pedig a Szalay Balázs - Bunkoczi László kettõs a 24., a Sebestyén Sándor - Bognár József páros a 72., a Pócsik László - Farkas Nándor - Szaller Zoltán trió pedig a 74. helyen végzett.
Ami a monstrumokat illeti, náluk az utolsó szakaszon a Veka-MAN-os Peter Versluis megszerezte elsõ szakaszgyõzelmét, a nap mégis inkább a Kamazokról szólt, az orosz gárda ugyanis a jelek szerint visszatalált régi önmagához, és gyakorlatilag letarolta a dobogót, Nyikolajev, Margyejev, Karginov sorrendben. A csapatvezetõvé avanzsált pilótalegenda, Vlagyimir Csagin alighanem nagyon büszke most fiatal tanítványaira. Margyejev és Karginov között egyébként a több mint 8000 kilométer után mindössze 47 másodperc döntött, miután Karginov ma egy jobb elsõ defekt után felnin hozta be a kék monstrumot a célba.
A Cárevicsnek becézett és Csagin-utódnak tekintett Eduard Nyikolajev elsõ Dakar-gyõzelmét szerezte, legalábbis pilótaként, hiszen 2010-ben részese volt Csagin gyõzelmének.
A verseny elõtt még nagy favoritnak tartott címvédõ Gerard de Rooy bosszankodhat: amilyen szépen indult számára a verseny, olyan pocsék véget ért. A pihenõnapig szinte folyamatosan vezetett, úgy tûnt, képtelenség lesz megelõzni, aztán a kilencedik szakaszon jött a feketeleves mûszaki problémák képében, s hiába nyert még utána szakaszt, hiába volt az utolsó négy szakaszon a legjobb háromban, végül a dobogóról is lemaradt.
A kategória egyetlen magyar indulója, a Darázsi Zsolt - Vörös Ferenc - Szalai Norbert trió ma 33. idõvel ért célba, az összesítésben pedig a 30. helyre hozta be az MAN-t.
2013/01/19 23:58 CET | Szerzõ: MR/Kónya Rita
Megelõztél:) Elég lassan jött be valamiért a hivatalos Dakar oldal. A közvetítések pedig csapnivalóak voltak. Legalábbis a retekklub-féle.
Akkor ezek után a végeredmény. Quadosok: Újra örülhettek az argentinok,ismét Patronelli gyõzelem született. Quad végeredmény: 1.Marcos Patronelli(argentin,Yamaha) 49:42:42 2.Ignacio Nicholas Casele (chilei,Yamaha) 51:33:17 (+ 01:50:35 hátrány) 3.Rafal Sonik(lengyel,Yamaha) 52:59:31 (+03:16:49 hátrány)
Kamionosok: A tavaly Csagin "Cár" nélkül induló,fiatalokra építõ Kamaz, akkor versenyzõi hiba miatt nem gyõzhetett. Idén a "Cár" mint csapatfõnök tért vissza és az eredmények alapján elég jól kikupálta a tavaly még bénázó fiatalokat. A csapat hozta a régi formáját,komoly mûszaki hiba (szemben a fõ rivális Ivecoval és a Tatraval) nem fordult elõ 2 hét alatt. A komoly problémák a defektekben merültek ki. Az utolsó szakaszon emiatt csúszott le a második helyrõl Karginov mindössze 47 másodperccel a jobb elsõ defekt után Karginov felnin vitte célba a nagy kék kamiont. Kamionok,végeredmény: 1.Eduard Nyikolajev,Szergej Szavosztyin,Vlagyimir Ribakov(orosz,Kamaz): 39:41:43 2.Ajrat Margyejev,Ajdar Beljajev,Anton Mirnij (orosz,Kamaz): 40:18:53 (+37:10 hátrány) 3.Andrej Karginov,Igor Gyevjatkin,Andrej Mokejev (orosz,Kamaz): 40:19:40 (+37:57 hátrány) ..... 30.Darázsi Zsolt,Vörös Ferenc,Szalai Norbert (magyar,MAN): 60:36:26 (+20:54:43 hátrány)
Kamionosok:
1. Eduard Nyikoljaev, Szergej Szavoszytin, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 39:41:43, 2. Margyejev, Beljajev, Mirnij (orosz, Kamaz) 37:10 p h., 3. Karginov, Devjatkin, Mokejev (orosz, Kamaz) 37:57 p h., ...30. Darázsi, Vörös, Szalai 20:54:43 ó h.
Quad :
Marcos Patronelli hatalmas elõnnyel érte el második Dakar gyõzelmét. Az argentin ideje végül 49 óra 42 perc 42 másodperc volt. A második helyen Ignacio Nicolas Casale végzett, a chilei quados 1 óra 50 perc 35 másodperccel maradt el Patronellitõl. A harmadik hely Rafal Soniké lett, a lengyel hátránya 3 óra 16 perc 49 másodperc volt. Bonetto lett a negyedik, Palma az ötödik, majd Husseini, Smith, Flores Seminario, Clavigliasso, és Gagliardi zárta a top 10-et.
A qadosok,kamionosok? Ahogy látom ez valami divat itt Magyarországon a hírközlõ online média,tv-k,újságok egy jó részénél,hogy ezt a két kategóriát egyszerûen nem létezõnek tekintik. Ha már beszélnek egy versenyrõl,ahol több kategória van,akkor illenék megemlíteni az összeset. Szerintem ugyanis azok a versenyzõk is megérdemlik az elismerést akik nem motoron,vagy autón tették meg a távot.Persze tudom a kamion kategória neccces mert azt szinte mindig a Kamaz nyeri,és nem szép dolog arról beszélni,hogy az "orosz szar" megbízhatóbb és jobban bírja a nehéz körülményeket mint a jóval drágább nyugati társai.A quadnál ilyen "gond" nincs,mégsem beszélnek róla.
autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 38:32:39 ó 2. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 42:22 p hátrány 3. Leonyid Novickij, Konsztantyin Zsilcov (orosz, Mini) 1:28:22 ó h. ...21. Szalay, Bunkoczi 11:58:38 ó h.
motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM) 43:24:22 ó 2. Faria 10:43 p h. 3. Francisco López (chilei, KTM) 18:48 p h.
szerinted ez így rendjén van? Nagy határ szar a közvetítés. Össze vissza van az idõpont is, mindig lemaradok. Ahogy elkezdõdik már vége is. Minimum 1 órásnak kellene lennie. Kibaszott retkesklub!
Mutassanak több anyagot több ideig. A mezõny 70%-ról semmi infó nincs. Belsõkamerás meg mindeféle felvétel kéne, mert korrekt kielemzés.
F1 szintû közvetítés kéne. Néha élõt is benyomhatnának az idióta reklámok helyett.
Azért azt is vedd figyelembe, hogy az aznapi szakasz történéseit oké, hogy felveszik, de utána szerkeszteni meg miegymás sztem kurva nehéz összerakni azt a 20 percet. Gondolom a kamerák amik vesznek a szakaszon nem fogják végig nézni az egész felvételt, hogy a legjobb jeleneteket berakják az összefoglalóba, mert az holnapra se lenne kész.
A hivatalos összefoglalók se sokkal több idõ, meg több ember dolgozik ott a helysízen, mint az RTL-es kollégák.
Engem az zavar hogy annyi mindenrõl lehet beszélni, de ez a 20 perces összefoglaló semmire nem elég. Lezavarnak mindenkit gyorsab, közben ugyan azokat a jeleneteket mutogatják 1 hete... most komolyan, érdekel engem hogy Attiah kiesett? egy dolog hogy neki szurkoltam, de már mikor volt az. Nem kell minden nap percekig ugyana azt lenyomni róla. Lenne mit mutatni, rengeteg dolgot lehetne kivesézni hogy a nézõ jobban átérezze a dolgokat, de nem. 1-2 interjú van 2 hét alatt a táborból, vagy az ott történt dolgokról.
Az összefoglalók nem sokkal adnak többet mint ha megnézném neten a végeredményt és ez nagyon rossz:(
B+ az rtl klub is az összefoglalóját,mert kamionból csak a magyart mondja,a többi meg le van szarva,hol ott a közvetítések elején még beszéltek róluk!
Ott meg hamarabb kezdték :( pedig idén elég pontosak voltak.
új rekord, ma 1 óra 42 perc késés. mondjuk az rtl-en már félig-meddig megnéztem.
Na feladtam, kedves eurosport... b+.
Nagyon jó az idei verseny eddig. Rettentõ szoros a mezõny. Motornál, autónál 1 gyenge nap és a dobogóról vissza lehet esni a 7. helyig. Kár hogy Sanyi kiesett... motorosoknál pedig generáció váltás van szvsz. Itt vannak az új nevek!
pont ezt írtam. a másik kettõ nem versenyzõ volt, közúti baleset noname perui áldozatokkal.
btw, megvan az idei elsõ "igazi" áldozata a versenynek, egy 25 éves francia motoros. mondjuk õt sem a szakaszon érte a baleset, hanem az összekötõn elcsapta egy rendõrautó :(((
MOST kezdõdik épp! eddig a köcsög darts miatt volt megint csúszás, után még lósport, és most dakar. legalább meg tudtam nézni az rtl-es összefoglalót is.
Mégse... most kezdõdik. Akkor ügyes voltam, hogy nem 12kor kapcsoltam oda, nem maradok le:)
Eurosport elmehet a búsba...
Kezdve azzal hogy 11kor kezdték el, a mûsort, majd 2 nap után átálltak 12re... most kapcsolom be a TVt és pont a végét kaptam el. 23:15kor kezdõdött. Ezt tegnap miért nem mondták? -.- vicc.
ÉÉÉÉÉÉsss igggen az én orosz barátom megérkezett végre Boris Gadasin a 9. helyen! Õrá érdemes lesz odafigyelni,senki nem beszél rólla de õ lehet idén a meglepetés ember
Nem kell azért még temetni! Ne feledjétek,hogy idén már csak a Mini megy teljes gyári támogatással. Saintz és Nasser is új autóval,gyári támogatás nélkül. Ha Peterhansel hibázik akkor itt még bármi lehet. A Red-Bull már megmutatta,hogy oda tud hatni az ASO ra ha akar. Sok minden lesz még itt arra mérget lehet venni:D
Robby Gordon itt még nem borult fel. Sajna már nem fog nyerni. 3 órát kapott a mai szakaszon :(
Azért ezt a kijelentést átértékelném egy picit... Nézz kicsit utánna Robby pályafutásának. Az más tészta ,hogy neki is elmondták azt amit anno Schlesser bácsinak... Csak õ leszarja,a nevezését meg nem dobhatják vissza mert annyira népszerû lett. Ha idén is elkezdi az ASO a kis játékát vele akkor szerintem botrányt csinál,és kitálal:D De majd meglátjuk.
Ha jül rémlik... Ez volt az az eset amikor összekötõn pilótát cseréltek és nem az versenypilóta vezette a kamiont. A tag elaludt és orral beestek valahova. Kiszakad a komplett elsõ futómû és fejjel elõre átesve landoltak + be sem voltak kötve ezért megütötték megukat, de nem történt komolyabb bajuk.
Tiszta vicc amit Gordonnal mûvelnek. Gépátvétel minek van? Jó lehet így versenyezni,hogy lehet feleslegesen tepersz.
Pont azért kell Gordont kiütni barátom,pontosan azért. Gondolod a BMW hagyni fogja ,hogy egy sehonnai civil bedarálja a miniket? Túl sok pénzt öltek bele ahhoz,hogy Gordon megnyerhesse... Slesser is ezért szállt ki,konkrétan megmondták neki,hogy felejtse el a dobogós helyeket,a Dakart csak gyári csapat és csak diesel autó nyerheti meg. Azért csinálta meg az Africa race-t ami egy az egyben a régi Dakar,csak nem nagyon engedik a médiába érthetõ okok miatt...
Ugyanúgy a marketing az oka annak,hogy a Dakart dél Amerikába vitték,a volkswagen nyitott dél Amerikában és fizetett annyit,hogy átpakolják. Én ott voltam Liszabonban 2008 ban mikor lefújták,fel voltak rá készülve. Azt az óriási apparátust 2 óra alatt összepakolták,ott parkolt az összes daru meg teherautó és csak a bejelentésre vártak.
A szûkítõ meg a legjobb indok,a versenybírók kiszerelik elviszik hivatalos mérésre,aztán majd visszaadnak valamit,ami lehet az eredeti de lehet ,hogy õk hozták valahonnan. Azt meg bizonyítsd be,hogy az nem a tied amit visszahoztak... Megy ott a kurválkodás erõsen. De hát minden (autó)sportban így van ez...
Hát azt hiszem a fair play díjról lemondhat. Azt még elnézem neki, hogy nem segít, mert vannak ott civilek, akik igen, de így elég durva elmenni valaki mellett. Mondjuk én tegnap is csodálkoztam, hogy az egyik sárba ragadt kocsi mellett két kamion is lelassított, megnézte mi a helyzet, majd továbbment.
tegnap mekkora féreg volt már depres, mikor a másik motoros segített neki kimászni a sárból! aztán meg sikeres volt a sírás, levonták az elbaszott idõt. már a dakar is elkurvult, a "nagyoknak" mindent lehet...