Köszi, csak az a baj, hogy a marshall kereszt sem egyszerû, mivel a barátnõm most kezdte a közg-t és nem igazán érti még, uh letudnád rajzolni.....v vhogy elmagyarázni....:))
annyi lenne a kérdése közgazdasággal kapcsolatban hogy miért magasabb a ponthatár a corvinuson mint az egri fõsulin??ezt kéne megmagyaráznom a tanáromnak közgazdasági nyelven!! ebbõl meg kéne adni hogy ki a fogyasztó,termelõ és mi az ár!grafikonnal persze..!
Elõre is köszi!!!
kössz
Asszem van (legalább is volt pár éve) elemzõ közgazdász matematikus szak. Haver oda ment. De mostanában nem tudok semmit.
Amit találtam az alapszakok között talán eza legjobban az
Üdv! Nagy bajban vagyok, nyakamon a továbbtanulás és lövésem sincs, mi legyek. Szeretem a matekot, pénzzel foglalkozni, ezért gondoltam megkérdezem, van-e olyan szak közgázon, ami a közgazdaságtan elméleti, matematikai részével foglalkozik. Ha lehet kérnem említsetek egyetemeket is! Elõre is köszi a választ!
igen. háztartásgazdaságtan. ha népesebb a családod, és együtt éltek, akkor lehente elemezni a bevételi és kiadási oldalt, a havi rezsiköltségeket, azok egyénenkénti megosztását (közvetett és közvetlen kts.), a szerepvállalást az egyes családtagok között. az egyéb áltlanosan felmerülõ pluszkiadásokat, pl orvos, üdülés stb., és a pénzben nem igazán kifejezhetõ hozzáadott értékeket, pl: anyu mos fõz takarít, apa megszereli a kocsit, te elmész bevásárolni stb.
ugyankkor javaslatot tenni arra, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni a rendszert, hol lehetne feleslegesen felmerülõ költségeket lefaragni (pl tévé kikapcsolása ha nem nézitek, vagy beállítani az elalvásidõzítõt hogy ne maradjon úgy éjszakára, villany lekapcsolása,vagy mosogagógép beszerzése egyszeri nagyobb költség, de vízmegtakarítás szempontjából hosszabb távon igen kifizetõdõ stb.)
és persze mindezt nem lírai módon, hanem törekedve, jól átgondoltan a számszerûsítésre, a valós értéket lehetõség szerinti meghatározásával
jó móka és még tanulni is lehet belõle mert hasznos is. amúgy a mikro az alapja mindennek, a makrogazdaság ugyanígy épül fel, azzal a különbséggel, hogy ott minden számszerûsítve van, bár a jó könyvelõ cégek úgyis úgy megtudják hamisítani hgoy reálisnak tûnjön, de a vállalat vezetése mindig pontos adatokat kap magának a cég mûködésérõl.meg persze a világgazdasági tényezõk és a politika is befolyásoló tényezõ még jelentõsebb mértékben
Sziasztok! Házidolgozatot kéne írni egy mikroökonómiához kapcsolódó témából. Én az OTP bank mûködésést választottam, de nem vagyok biztos hogy ez a mikrohoz kapcsolódik-e.Meg tudná valaki mondani? Elõre is köszi!
Hát én sem tudom pontosan... Talán azokat értem aktív dolgozóknak akik nincsenek támogatva és 62 éves kor alatt vannak..nyugdíjas rétegnek a 62 év feletti személyeket értem. A Többiek a diákok valamint az egyéb támogatottak.. Tudsz adni valami linket a hivatalos statisztikáról/becslésekrõl?
Na most aktív dolgozókra gondolsz aktív szavazókra. Vagy esetleg eltartottak és eltartók közötti arányra társadalombiztosítási szempontból mert az nem ugyanaz mint a nyugdíjasok és aktív dolgozók közötti arány. egyébként a KSH ezévi jelentése talán már aktív.
lehet, hogy nem ide tartozik. de egy kérdésért nem akartam új topikot nyitni...nos a kérdés: tudja valaki, hogy 2006-ban hazánkban hány nyugdíjas és hány aktív polgár volt? (statisztika) valaki tud segíteni az jó lenne...a házidolgozatomhoz kell :)
-Hasonlítsa össze az egyes költségvetési elemek hatását a kibocsátásra! Ezt nem tudtuk csak, de ennek még utánna nézek a héten!
Sikerült megcsinálni a feladatot!!! Volt benne csalafintaság rendesen! Egy srác segített, aki emelt szinten érettségizett és még neki is tudott újat mutatni! Szépen megcsinálom csütörtökre és beadom! Remélem nem adja vissza a tanár!!! Ja és meg is kell védeni a feladatot!
#58 :) (mellesleg egy iskola nem attól jó vagy rossz hogy hetente hány embert vágnak ki a zh-król... :P)
Azért furcsa, hogy vannak iskolák és szakok ahol minden tárgyra kurva sokat kell tanulni és vannak szakok és iskolák ahol semmit.. vajon ez miért van??
én tanultam ezt a faszságot négy évig, de sok jot nem birok rola elmondani száraz anyag tele fogalommal..... kb amit feladatot adátál az olyan érettségi szintû..
Sajnos a közgé nem olyan, hogy az utolsó pillanatban lehet megtanulni! Fõleg, ha középsuliban ti sem tanultatok! Hétvégén nekem is kell tanulnom, mert nem akarok megbukni!!!
azt akartam én is,de a fele számolás volt nálunk, azt hittem csak az uccso 3 lesz:S
hajj hajj kedden mikro zh és semmit sem tanultam még és nem is lesz idõm rá. Szerintem majd a pótzh-ra taunlok rendesen...
Én is szerettem volna oda menni annak idején, csak közép C nyelvvizsga volt a követelmény! Nálunk meg mindig azzal érvelnek a tanárok, hogy amit mi közgébõl tanulunk az a minimumok minimuma! Talán a tatabányai sulival is példálóznak! Jó éjt!
Ez így szokott lenni.
Én a tatabányai Modern Üzleti tanulmányok iskolája által kiadott Solt Katalin Makroökonómia könyvbõl tanultam anno. a Mikro.-t meg a Szegedi GTK könyvébõl. de nálunk elég lazán vették a közg-t. (ahhoz képes milyen a GTK-n:D pedig ez egy Gazdasági Bsc diploma lesz már:))
Pl nekem valami jó makro könyv jönne jól, mert írunk javító zh-t! Mivel az elsõ 0 pontos lett, így erre nagyon fel akarok készülni! Ma böngésztem át a tankönyvet és találtam benne jó dolgokat! Egyébként a tanárom elõadásonként 6-7 oldalt diktál! Puszta tömény elmélet, meg definíció!
Tanár szerepét nem vállalom az biztos:) De a fejeket össze lehet dugni ha valamit nem értetek szívesen segtek ha tudok. De Soha nem szabad elfogadni amit mondok. Nézzetek ti is utána.
SuTTival nem gondoltuk, hogy ilyen sok hsz lesz ebben a témában, de nagyon örülünk neki! Egy ötlet: talán megbeszélhetnén itt azt amit esetleg órán nem értünk! Bucser ha elvállalná a tanár szerepét az nagyon jó lenne!
A fogyasztási hányad pozitív autonóm fogyasztási keresletet és lineáris fogyasztási függvényt feltételezve nagyobb, mint a megtakarítási határhajlandóság?
ha jobban átgondolod fõsikolán/egyetemen tanított tantárgyak fele ilyen..., probálják tulbonyolitani a dolgokat hogy legyen mivel kiszorni a népet, ennyi...
Na, ez az a téma, amelyhez le nem tagadottan komplett hülye vagyok. Mostanában már eljutottam arra a szintre, hogy meg tudok írni egy számlát, de egyébként teljes a káosz... a papírmunka a halálom.
Valaki le tudná nekem írni, mi az a Teljes Hiteldíj Mutató, amellyel annyit lövöldöznek a reklámokban, és mibõl számolják ki?
szvsz inkább az a gond hogy a magyar hülyeséget is erõltetik, miért nem lehet pl a "szakszavakat" angolul hazsnálni és max elsõ alkalomkor megmondnai mit jelentenek kb magyarul..., bah...
Pontosan:) De ha meggondolod nincsennek is szakszavak csak nevén nevezik a gyermeket. amit szakszavaknak gondolsz az a primitív magyarítás kényszer szülötte... Angolul minden jól meg van cisnálva... A rövidítések valóban azt jelentik amit.. (g mint government azaz kormányzat, T mint taxes azaz adó és így tovább szépen) Szerintem a lgnehezebb amihez hozzá kell szokni az az, hogy angol rövidítéseket és jelöléseket használunk magyarul teljesen máshogy hangzó szakfogalmakra. ÉS ez viszont óriási gond.
hát lehet hogy régimodi vagyok, de sztem ez szemlélet kérdése is: én nem lennék büszke arra hogy azért kapok pénzt mert tudok valami. valahogy mindig olyan volt az értékrendem hogy valamit elérek munkával, és azért jutalmat kapok, lehet hogy ez régimodi de ez van:D mellesleg több értelme van azért mint pl a bölcsészeknek, de amit a legjobban utálok : egyszer most amikor elõadáson figyeltem, azon vettem észre magam hogy amirõl szó van az SÍK primitiv! ovodások is felfognák, csak becsomagolják szakszavak mögé, mintha tudomány lenne, és igy aki elsõre ránéz nem vágja hogy mirõl van szó.
Szerintem a közgáz nagyon is hasznos és jó tantárgy, annak ellenére, hogy közgé I-bõl 1x megrántottak! Szerintem a II se lesz meg, mert ütközés miatt nem tudok bejárni elõadásra! Egyetlen hiba, hogy itt nem lehet konyhanyelven fogalmazni, ezért sok definíciót kellene bemagolni... Bucser köszi a segítséget! Hétvégén megpróbálom összeheggeszteni a feladatot!
Ez nem a közgazdaságtan hibája hanem az embereké... ész nélkül költenek és aki okosan vásárol és még okosabban ad el az biza meggazdagszik... törvényszerûség. A kereskedõk mindig megvetettekvoltak az ókorban meg a középkorban mégis a bankárokhoz ment mindenki pénzért kunyerálni meg a kereskedõkhöz:)
Tudod ha nem lennének közgazdászok meg pénzügyesek akkor a sok hitelfelveveõ mehetne maffiózókhoz pénzért.. õk meg tudjuk milyen hatékonysággal váltják vissza a javakat... Ma már nem csaka kétkezi munkás állít elõ értéket. A közgazdász gyárvezetõ.vagy a pénzügyi befektetõ aki (szintén közgazdász) lát fantáziát egy bezárásra ítélt gyárban (pont azért mert ismeri ezen törvényszerûségeket.) szintén úgy gondolod, hogy nem állít elõ értékeket?
"1) tele vagyunk diplomás közgazdászokkal akik értenek a szakmájukhoz, mégis szarban van az ország anyagilag. annyi emberbõl egy sem tudott még kitalálni üzleti, piaci alternativákat?" államadóság, nyugdíjprobléma (egyszerû a dolog, egyre több és egyre tovább élõ idõs lesz, és egyre kevesebb fiatal)...elsõ még nemis annyira vészes a második tükrében, mert utóbbi megoldhatatlan állami szinten, csak húzni-halasztani-görgetni tudják a problémát, és ez nemcsak itthon probléma a látszat ellenére... a fejlett társadalom minden gazdasági problémája a nyugdíjkérdésre vezethetõ vissza, és ezzel nemtudnak mit kezdeni...
"valamit alkot, és ezért pénzt kap" khm, levagyol maradva pár évszázaddal, üdv az információs társadalomban! ami te akarsz az talán az ipari kor elejére volt jellemzõ, azmeg nem tegnap volt :) ma a másodperc tört része alatt óriási méretû, megfoghatatlan értékek keletkeznek és tûnnek el, amik egyszerûen követhetetlenek a maradi szemléletekkel...valakik képesek átlátni, és ebbõl a plusz tudásból szereznek pénzt jaigen, a bölcsészet tényleg f@sság :P
nem a szerepe a tulnagy hanem a frissdiplomás a tulsok ahoz hogy mindenek munkája legyen :PPP, ha olyan nagy lenne a szerepe akkor sokkal többen tudnának elhelyezkedni mint igy :D
jajjj... nem akarlak elkeseriteni de ha te akár 20 fillérel is többet keresel , vagy jobban jársz valami üzleten az másnak a kára..., sõt a normál kereseted is másnak a kára ergo halj éhen hogy másnak jólegyen...., gratz...
nyilván ez is szélsõséges, de sztem tul nagy a szerepe a közgazdaságnak manapság, nem véletlen hogy sok a munkanélküli frissdiplomás
én ugy vagyok ezzel hogy elemzésbõl ne lehessen már pénzt csinálni. hogyha pénzt raksz ide meg oda, manipulálgatsz, és jol csinálod akkor több lesz a pénzed, de miért? te semmit nem alkottál, csak rakosgattad a pénzt, tehát amit kerestél, azt a pénzt más elvesztette nem tartom egyébként tudománynak a közgázt sem, ugy ahogy a bölcsészetet sem. pont az a helyes munkamorál szerintem hogy valaki dolgozik :valamit alkot, és ezért pénzt kap.
A közgazdaságtan nem arra való, hogy elõre lásd a bajt hanem arra, hogy elemezd a bajt. A közgazdaságtan nem arra vló, hogy elõre szmolj ki mindent hiszen itt megtörtént modellek alapján mutatnak be megtörtén eseteket és hogy ezek alapján akkor ott abban a környezetben hogyan oldották meg a problémát. De minden helyzet más ezért ugyanaz a megoldás ugyanannyiszor nem használható. Nem lehet másolni megoldási metódust mindig újat kell keresni. vannak részszámítások amik megadják, hogyha mondjuk emelem az adót az milyen hatással van a beruházásokra de ezt az adóemelést lehet Állam transzferekkel visszapumpálni a gazdaságba támogatások formájában így növelve a beruházási kedvet. De a közgazdaságtan nem adja kezedbe a meggazdagodás kulcsát sehol. A közgazdaságtan arra szolgál, hogy átlásd valamennyire a piaci folyamatokat és az államháztartás mûködését, és hogy mit miért csinál. arra hogy sok pénzed legyen tanulnod kell mellé Marketinget Pénzügyet kell hogy legyen egy jó ötleted és találnod kell forrásokat. A forrás pedig lehet hitel kölcsön vagy állami vagy EU-s támogatás vagy éppen magánbefektetõ.
A tanárokkal sokszor pont az a baj, hogy csak azt fogadják el amit õk mondanak. Kitekinteni az ablakon nem megy nekik... (Az esetek többségében és ez a közgázra hatványozottan igaz)
szerintem majdnem az egész közgazdaságtan egy baromság
1) tele vagyunk diplomás közgazdászokkal akik értenek a szakmájukhoz, mégis szarban van az ország anyagilag. annyi emberbõl egy sem tudott még kitalálni üzleti, piaci alternativákat?
2) minden leírható grafikonokkal, hogy hogyan kell meggazdagodni az is. a feladatok persze ugy kezdõdnek, hogy végtelen mennyiségü pénzemet hova fektetném be, vagy ha pl mindent meg tudnék venni mit is vennék. A kedvencem mégis az volt amikor óra közben a tanárnõ elmondta, hogy persze ilyenkor nem számolunk pl az inflációval stb - ja akkor jó! Fizikusok mostantól ti se számoljatok a surlódással, felhajtóerõvel stb.
3) ki lehet számolni mennyire leszel gazdag. ennek ellenére a közgáz tanárok tanári fizetésért tanítanak, és nem hawaii villájuk teraszán napoznak hula lányok között.
4) ki lehet számolni mennyire leszel gazdag, hiszen az üzlet csak annyiból áll hogy veszel valamit és drágábban eladod de még azon a határon belül amiért megvenné a paraszt tõled. Nincsen manipuláció, nincs olyan hogy hátbaszúrnak, ellopják az ötleted, vagy olyan dolgok amik a tökéletes tervbe mint hiba belekerülhetnének. Nincsen Kulcsár Attila sem a tõzsdén. Sõt az egyik legfontosabbként kezelt modelnél a monopól helyzetnél is minden reális, ugyanis az egyetlen igazi monopólium a microsoft, és ha mi lennénk Bill Gates, akkor bizony nagy gondban lennénk ha nem tudnánk, hogy ilyenkor milyen betüt kell megszorozni milyen két betü hányadosával. De persze lehetünk monopól helyzetben más területen még ha majd kitalálunk valamit! Pl csak én gyártok olyan cipõt amit senki más és igy cask a pénzemet növelem. Igaz hogy két héten belül lemásolja egy kínai gyár és 100ad annyiért adja el, igy tõlem már csak páran vesznek, de a grafikon szerint ami vagy egy gõrbe vagy egy lefelé menõ egyenes, én járok jól
tudom hogy nincs teljesen igazam, hiszen csak hajszálnyit van közöm a gözgazdaságtanhoz azokból a mikmak órákból amikre véletlenül bementem de én akkor is így látom a dolgokat- lehet szidni, tudom hogy eléggé sok a nézetemben az elvakult hülyeség, de attól még ez a véleményem
tudom..., ezért a kitörés, sorry, hiddel ha nem lenne kötelezõ közöm nem lenne eégszhez :D
Inkább csak annyi, hogy sok az adat és a kérdés és nem minden adat kell minden kérdéshez. Az egyenleg meghatározásához csak az állam bevételeit és kiadásait kell összeszámolnod ehhez tudnod kell melyik melyik oldalon jelenik meg. (nem volt idõm mélyebben belemászni mert holnap Lineáris algerbából írok különbözeti vizsgát meg Marketingbõl elõ kell adnom egy prezentációt és sehol sem tartok:D)
bevétel Adók (gondolom egybeni adózás van ha jövedelemfüggõ adózás lenne szólnának)
Ha megvan az egyenleg akkor tudod, hogy T0-t annyival kell növelned amennyi a hiány volt az egyenlegben.
Aztán Y változatlan árszínvonal mellett csökenne mert a növevõ adóterhek miatt visszafognák a beruházásokat.
A G és TR visszafogása szintén csak egyszerû kérdés (ugye annyira, hogy egyenlõ legyen az adóbevételek és a 2 kiadási oldal) de szerintem ezek szerepére találsz megoldást a makró könyvben.
Aztán Költségvetési elemek összehasonlítása a kibocsátás vonalán elméleti feladat biztosan benne van az összefggés a könyvben. egyébként: Állami beszerzések növelik a kibocsátást Transzferek közvetetten növelik mert támogatásokat nyújtanak a termelésbõvítéshez. Adók csökkentik mert elveszik a beruházásra kibocsátás növelésre fordítható összegeket.
Szerintem de kérdezz meg egy Makró tanárt pontosabban:D pénzügyet szeretem makrót utáltam túl száraz és elméleti...
Márpedig kénytelen leszel, kell a diplomához. De aki ügyes, az megoldhatja tanulás nélkül is. Én 3as voltam mikromakróból, de a Marshall-kereszten kívül semmire sem Mléxem.