A Sport Quattro-nak 84-ben sorötös 20 szelepes motorja volt, valahol láttam a neten hogy a "szuper motor"-nak 5 szelepes kísérleti hengerfeje lett volna, (25 szelep) és tény hogy az már embertelen, 2226 köbcentibõl 1000 lóerõ áááhhh.
A beszúrt képért utólagosan is elnézést kérek, már régóta keresek fotót a kaszniról és azt hittem meg van, tévedtem... a kép hiteles, alá volt írva hogy Ouattro 1000bhp, a baj csak az hogy ez egy túraautó prototípus.
A motor létezése viszont igaz. Az Audi fejlesztette az 1000 lóerõs motort, amirõl pontos adatok alig vannak, de az tény, hogy az 1:1 lóerõ/kg arányt igencsak döngették. Ez brutálisan sok. Olyan pilótákból is kevés volt, akik egy S1-et vagy T16-ot tudták terelgetni, õk sem kívánták ezt a brutális erõt. Ezért csak tesztpadon volt az 1000 lóerõs motor, élesben ki sem próbálták. A 800 lovas Quattro-t kezelhetetlennek nyilvánították a teszteken, és tényleg az volt. A pilóták teljesítménye is 120%-on pörgött, nem tudtak volna több lóerõt koordinálni. Mikor az Audi S1 tervezõjét kérdezték a formáról, akkor elmosolyodott és elmondta, hogy õ tulajdonképpen beleszarik a formába, õ a leggyorsabb autót akarta megépíteni.
Bár ha jól látom slickek vannak rajta, még az is lehet nem rally autó! :D
A B csoportos AUDI S1 amivel utoljára Walter Röhrl ment a Pikes Peak-en 1987-ben ,11 perc alatt, 598 BHP-t tudott. 2133 ccm 3(!) bar turbónyomáson. Ez tiszta alu ötvözet blokkos volt és a szabályok miatt csinálták pont 2133ccm-re. Akkor már riogatták a népet az 1000 Le-s autóval. A Dahlback Racing által készített VW Golf 4-esben ugyanilyen motor dolgozik és 1050 Le-t tud...
Ezeket a 10 szelepes motorokat már 500-600lóerõig is mûvészét felhúzni! Ha még talán a 20 szeleprõl lenne szó akkor azt mondanám, hogy talán... De azok is 800-900lóerõ körül megadják magukat.
Olyasmit halottam, h a betiltás után a B csoport a Pikes Peak versenyen indult, és ott állítólag az Audi S1 a tervezett 1011Le motorral indult.
Félre értettél, én nem akartam párhuzamot vonni az akkori és a mostani technikai fejlettség között, csak arra akartam utalni hogy ha nincsenek korlátozó szabályok akkor egyszerûen nincs határ, 86-ban elérték az akkori maximumot, az út volt a gátló tényezõ. Az Audinak már kész volt az 1000 le Quattro-ja, ez laza 400 le-vel volt tõbb a Lancia S4-nél, és ha nincs Toivonen balesete akkor 87-ben be is vetik. Már tervezték a Group S-t ott már csak prototípusok mentek volna. Félelmetes belegondolni,hogy olyan pilóták mint Walter Röhrl, Juha Kankkunen irányították ezeket az õrült gépeket és sokszor nekik sem sikerült a több száz lóerõs szörnyeket az úton tartani.
Maurice Guaslard-ról meg annyit, az mellet Michelin vezetõje, egy borzasztó nagy szaktekintély volt, sok nagy gyár kilincselt nála tanácsért, lehet adni a véleményére.
ez evidens,képzeld el hogyha a Michelin-es emberke aztmondja hogy nemtudunk olyan gumit gyártani,amivel irányítani lehet ezekek a kocsikat biztonságosan-kiszámíthatóan. dobnák is ki a francba õket,és néznének más gumibeszállító után...
másrészt pedig az akkori jelenben mindig az a legjobb ami akkor van,azthiszik annál jobb már nem lehet. a fogkrémreklám is ilyen,mind fehér fogakat ad,immár 20 éve...
"A rally történelmében eljutottunk oda, hogy a sebességet semmi más nem befolyásolhatja, csak az út milyensége. Ha egyébként minden rendben van, akkor az adott szakaszon két-három másodpercre csökken az egyes pilóták ideje közti különbség. Ez azt jelenti, hogy nem az autó, a gumik vagy a pilóta tehetsége fog dönteni, hanem az út. Egyszerûen nem mehetnek ennél gyorsabban." - Maurice Guaslard, a Michelin rally program egykori vezetõje, 1986 -
Na ez a Group B.
Lehet félnek is tõle egy kicsit,akármennyire is fejlett a technika...Pedig ha a régi kcosikba beleraknák a mai futómûveket,meg gumikat,akkor Toivonen megnyerte volna azt az idõmérõt...
de azt is nézd,hogy akkoriban nem voltak ilyen fejlettek a mûszaki dolgok,nem volt ilyen jó futómû,computer vezérelt hajtás,nem voltak ilyen fejlettek a gumik se. akárhogy is nézzük,kanyarban nem tudtak gyorsabban menni mint a mai WRC-k, viszont a jó eredményhez keresztbe-hosszába kellett velük menni,nemúgy mint a maiakkal. ma ha komolyan érdekelné az FIA-t a rallye,és nem csak szétbaszni akarnák,akkor meg lehetne csinálni az S- csoportot,visszatérnének a nézõk,a gyártók,nemkéne ennyi mindent korlátozni,és nemkerülne ennyi pénzbe a gyártóknak sem a versenyzés. a mai technikával bõven túl lehetne szárnyalni a B-csoportot minden téren,csak egyszerûen nem akarják...
Igen a gyorsulásra gondoltam, nem a végsebességre, 2,3 alatt voltak 100-on (murván) basszus azért az nem gyenge. Régebben olvastam hogy Toivonen az S4-el futott F1-es pályán (Estoril) egy gyors kört és a hatodik helyre kvalifikálta volna magát az azévi futamon.
A B csoportos autók pl az S1 Audi Végsebessége 200km/h volt áttételtõl függõen +/- 20!A Mai WRC-k is hasonló sebességgel bírnak.Az igazi ok esetleg egy adott szakaszon való gyorsulás és ezáltal elért nagyobb sebesség okozhatta a problémákat, hiszen 2x3 erõsebbek voltak mint a mai verdák.De szerintem ezt kár túlkombinálni.Akkoriban egyszerûen a biztonságtechnika gyerekcípõben járt, és nem is foglalkoztak vele különösebben, csak a teljesítménnyel.Ha akkor a biztonságra is annyit fordítanak mint a lóerõre, akkor lehet nem tiltják be.Viszont a B csoportal kapcsolatos információhadjáratom közepette egy érdekes megjegyzésre bukkantam egy szakújságírótól: "Akkoriban a FISA inkább az F1-re koncentrált, és nem foglalkoztatta a Rally.Mostohagyerek volt a FISA számára egyszerûbb volt betiltani, mint szabályt módosítani"
Toivonen autója kiégett, olyan intenzív volt a tûz hogy a csupasz fém vázig leolvadt róla minden. A legfõbb probléma a sebesség volt, egyszerûen a pilóta szeme nem tudta követni a változó kanyarokat, nem véletlenül rendelkeztek kivételes reakcióidõvel a B csoportos versenyzõk.
A mai autók biztonságosabbak,ma már nem fog kigyulladni egy autó,amibe eléggé könnyen bele lehet halni,ha az ütközést túlélnéd akkor is.Talán még a bukócsövezés is jobb ma.
Ez csak egy része a problémáknak szerintem.Ugyanis a mai WRC-k is gyenge ha nem gyengébb anyagból vannak, illetve 200-al ha beleszállsz egy szakadékba akkor mind1 h 300 v 600 lóerõs kocsival mentél.A lényeg 200al szakadékban végezted.A biztonságtechnika a fontos.Mert egy mai WRC nem azért biztonságosabb mert jobb vagy mert feleakkora teljesítményû.Hanem a pálya kiválasztásakor esélyed nincs szakadékba zuhanni, de ha mégis kkor kevesebb eséllyel gyullad ki az autó, stb stb.ilyesmi akkoriban nem volt.Csak a teljesítmény
Az autó nagy ereje nem olyan nagy probléma,a baj az volt,hogy nem figyeltek eléggé a pilótára,kb papírból készültek az autók,elég megnézni Toivonen kocsijából mi maradt...
Hát igen, Toivonen,Röhrl,Vatanen nagy nevek, mai versenysorozatokhoz képest tiszavirág életû volt a Group B, még is a mai napig emlegetik õket. Sajnos az FISA (akkori FIA) részérõl túl kevés figyelmet kapott a B csoport, ezért hagyták hogy az autók ilyen brutális erejûre nõjenek. Jobb szabályrendszert kellett volna kidolgozni, de Toivonen halála kellett ahhoz hogy felébredjenek és az már késõn volt.
Igazad van.Ez egy meglehetõsen jó érv.Sõ ha lenne egy eredeti világbajnok S1-em (nem replika vagy utángyártott!) akkor én nem is indulnék vele.De ha már indulnék akkor tudod: Ha lúd legyen kövér :D De én biztos elkerítve mutogatnám csupán 1-1 kiállításon meg találkzón :D De ettõl függetlenül kiábrándító látni, hogy nem csak féltésbõl finomkodnak hanem mert kiesne alóluk.De én nem is õket hibáztatom, hanem azt hogy ilyen versenyek többé nem lesznek.
Szerintem ha versenyeznek vele,akkor van az több is:)
de nefelejts el azt se,hogy ma egy B-csoportos kocsik ugye 20 évesek,drága dolog olyanra megépíteni mint anno a gyártók tették,talán WCR-árba is lehet a fenntartása. namost így nembiztos hogy olyan bevállalós már az ember,nekem is ottlenne a tojás a pedál alatt,ha 2-300 milliós legendákkal kéne mennem :)
Akkoriban, nem protekcióból, és marketingbõl választottak sofõröket.A mai versenyzõk vagy nemtudnák kihasználni a GROUP B-s autókat, vagy hullanának mint a legyek.Sajnálom h ezek a kocsik mint az audi S1, Lotus Omega, stb csak a múlté.A mai kerek tömegautók, és a lebutított "versenygépek" elég unalmasak
Nézem az Eifel historic rallye videókat, ahol az egykori Group B-s autókkal mennek.Elkeserítõ...A kocsi és a hang feeling, de egyébként nulla.A régi videókat az teszi élvezetessé, ahogy a sofõrök "élet-halál" harcot vívtak, kihasználva mind az 5-600 lóerõt, balábfék+ gáz stb stb, igazi tempós autózás, fizkát meghazudtoló kanyarokkal!A mai videókon mit látok?Egyenesbe ami a csövön kifér, de fékút hosszú, kanyart gyök2vel csúsztatni max csak véletlen...Áááá!Ezek a kocsik nem csak önmaguktól legendák, hanem a sofõrjeik is, akik a teljesítményt ki is használták.Igazi hõsök voltak, és a vezetés királyai! Röviden összegezve: Egy autó csak a fele a sikernek, még ha bivalyerõsis.Sofõr nélkül semmit sem ér.A GROUP B-t a sofõrök tették látványossá, és hires/hírhedté!Köszönöm h elolvastátok.
Ezt a fórumot kerestem már egy idelye :)
Jaja,most jó:)
Azt hittem valami kis trükk miatt változott a kocsi teljesítménye,nem a melegedéstõl,meg ilyenek:D
Hát, hogy? :D Nem állandóan ugyanazt a teljesítményt adják le az autók, benzin, hõmérséklet, nyomás stb... Nagyon sok tényezõ befolyásolja a lovakat, fõleg egy versenyautónál! :)
a sima s4-nál nehéz megállapítani a teljesítményt,mert az futam közben is változottezért is vették az s4-tõl futamgyõzelmet(én amúgy 450 paciról tudok),amivel a peugeot205 lehetett a világbajnok.az ecv 1 600pacit tudott 930 kilóval. az ecv 2 már csak 910 kiló volt teljesítményt nem tudok mondani,de biztos nem lett gyengébb 600pacinál
Azon a Corvette-n mindent ki kellett cserélniük Nagyon durva kocsik ezek.Kár,hogy ma már nincsenek ilyen erõs gépek rallyban.
igazából amit most nem tudok az az,hogy az ecv 1-nek volt a szelídített változata az s4,vagy az s4-est vadították meg kicsit(bár ezt tartom inkább valószínûnek).a legelsõ s4 így nézett ki:
az s csoportba ezt szánta a Lancia tudtommal: az ecv2-t ez pedig az ecv 1-es prototípus,amit ha jól tudom szintén s csoportnak szántak,de szerintem ebbõl lett az s4
Valószínû, hogy nincs is pontos adat, egyébként wikinek nem szabad hinni, meg kell nézni több helyen is. S1 is összevissza irkálnak én a 450-660ig minden olvastam... Valószínû régen is titkolták az adatokat mivel nem volt semmiféle limit.
Wiki szerint 550(410kW) az S4,és 500(373kW) az S1,ez a kettõ szerintem hihetõ. De wikin az S4 oldalán az audi 600 lóval van megemlítve.Nagy az összevisszaság,a gyártókat kéne megkérdezni:D
NEM!!! S csoporos kocsik csak 87tõl lettek volna. Csak prototípusok készültek. Soha nem versenyeztek. Toivonen 86ban a Corsica Rally-n vesztette életét.
Igen,azt tudom,az Audi S1 is annyi körül volt már akkor,84-be volt 450 körüli.De ez akkor is hihetetlen,murván 3sec alatt gyorsulni 100-ra,szerintem nem sok olyan autó van 86-ból,ami ezt betonon megcsinálta volna.Tuti egy ilyen gépet be fogok szerezni modellben,ilyen kell nekem.Eddig azt hittem az S1 a valah volt legjobb rallyautó,illetve versenyautó,de most azért elgondolkoztam.
"The 1986 season started with impressive performances by Finns Henri Toivonen and Alén in Lancia's new turbo- and supercharged Delta S4, which could reportedly accelerate from 0-60 mph (96 km/h) in 2.3 seconds, on a gravel road."
Ez igaz,hogy murván 2.3sec alatt volt a kocsi 100-on?:O
Én nem is értem, hogy találják meg az a határt amit még lehet autózni, sokszor kívülrõl úgy tûnik, hogy padló gázzal mennek szinte végig! Azt se felejtsük el, hogy a mai Rallyautók kb. fele ilyen erõsek csak! :)
Többek annál...Mai versenyzõk szerintem csak néznének ezekben a kocsikban.
Na ez igazi nyálcsorgatós elélvezõs gép o.O Aszfalton mint a gyorsított felvétel,és a turbónak a sziszegése,ami már-már csicsergés,istenkirály autó,talán a valaha volt legjobb rally-s kocsi.
Vannak valakinek fasza képei Peugeot 205 T16 Pikes peak-ról? ha igen legyen olyan rendes és tegye már be ide amije csak van,minden kép aranyat érKöszi!