2006 nyarán vált elérhetõvé egy ingyenes, horror kaland játék, a Penumbra, ami hamar meghódította a játékosok szívét. A fejlesztõket épp ezért felkérte a Frictional Games, hogy folytassák a munkájukat és készítsék el a Penumbra: Overture programot, aminek az elsõ epizódja március 30-án lesz elérhetõ. A mai napon egyelõre csak a demó változattal kell beérjük, amiben egy föld alatti létesítményben találjuk magukat, méghozzá egyedül. Nem tudjuk hova lett mindenki és nem tudjuk mik ezek a különös hangok a háttérben, ám nekivágunk a kalandoknak, hogy kiderítsük a történteket.
A Penumbra egy fiatalember sötét történetérõl szól, aki apját és saját énjét keresi a sötét rejtélyek között. Philip anyja halála után levelet kap halott apjától, aki még fia megszületése elõtt távozott az élõk sorából rengeteg megválaszolatlan kérdést hátrahagyva. Philip nyomozásba kezd, a szálak a fagyos Greenland-be vezetnek, így maga mögött hagyva az emberi civilizációt és énje egy részét nekivág a rejtélyekkel teli ismeretlennek. Ismét sajátszemszögbõl játszódó kalandjáték-akció keveréket kapunk, ami elsõre talán a Condemned-et juttathatja eszünkbe, de elsõ benyomás alapján inkább a Call of Cthulhu Dark Corners of the Earth mintáját követték a Frictional Games fejlesztõi. Ez természetesen pozitív jellemzõje a játéknak, csakúgy mint a remek fizika, vagy a sötét, de hatásos képi világ. A kezelés FPS mintára WASD+egér kombinációra épül, de mégis eltér az eddig megszokottaktól, méghozzá éppen a fizikai modell miatt. Például egy ajtó kinyitásához nem elég csak odakattintanunk, hanem az egérgombot nyomvatartva a megfelelõ irányba mozdítva karunkat nyithatjuk azt ki. Persze ebben a tekintetben nem forradalmi a Penumbra, azonban jelen esetben remekül oldották meg a helyzetet a készítõk. Egyrészt tökéletesen mûködik a rendszer, másrészt folyamatosan használnunk kell ezt a funkciót. Többek között mondjuk kalapácsunkkal sem egyetlen gombnyomásra törjük össze a fahordókat, esetleg az utat elzáró léceket, hanem az egeret megfelelõ irányba vonszolva, lendületet véve kell csapkodnunk. A szituációk elsõre elég változatosnak tûntek, például a hóvihar elõl a föld alá meneküléskor a csapóajtót záró kerék befagyott, így egy kõdarab segítségével kellett leverni róla a jeget, majd eltekerni a kereket, végül pedig szemben állva felemelni a csapóajtót. Oldalról vagy éppen hátulról a válóságban sem lenne egyszerû felnyitni egy ilyen vasajtót, így a játékban sem mindegy, hogy honnan közelítünk. A klasszikus és újszerû kalandelemeken, kívül harcra is sor kerül majd, de talán érdemesebb elkerülni a konfliktusokat és meghúzódni egy árnyékos, sötét helyen. Mindig kéznél lesz jegyzetfüzetünk, melyben a feljegyzéseken kívül tennivalóink listája is helyet kapott. A 2000 februárjában kezdõdõ történet szálai egy földalatti rendszerbe vezetnek, de a sztori vége, vagy legalábbis a közepe még papíron sem létezik, a fejlesztõk ugyanis a játékosok visszajelzései alapján készítik a további epizódokat. Ahogyan a címbõl is kiderül, a Penumbra: Overture Episode One csupán a nyitány, a kezdet, a sötét titkok feltárása még közel sem ér véget az állítólag nyolc óra játékidõt kínáló elsõ epizóddal. Három nehézségi fok közül választhatunk, viszont ezek csak az akciórészekre vonatkoznak, így a kalandjáték kedvelõk bátran kattintsanak a könnyû fokozatra, az FPS megszállottak pedig a nehézre. Az interaktív környezet és az izgalmas történet ezúttal megfelelõ játékélményt biztosít, egy próbát mindenképpen megér.