Nem hiszem hogy számonként kell árazni, van 2 perces, van 35 perces, nem kerülhet ugyanannyiba.
Egy kérdés ki mennyit adna egy cd-ért, vagy egy számért s milyen minõséget seretne ezért kapni?
A sony fejlesztésében a super audio cd. én hallgattam annakidején, ha volt hozzá megfelelõ hangrendszered, szóval nem az otthoni átlagos mindentjátszó 30*30cm-es jamagoschi csodára gondolok, hanem egy komolyabb erõsítõre komolyabb hangfalakkal, akkor elég komoly különbséget vehettél észre a síma meg az sacd között.
Abban a zenei közegben amiben mozgok és alkotunk így mûködik egy kiadó:
1- kiadó vállalja, hogy x összegben legyártat és terjeszt x darab cd-t az adott zenekartól. (bizony, ezt mind a kiadó csinálja)
2-megállapodnak, hogy db.-onként hány %-ot kap a zenekar. De, ezt csak egy bizonyos eladási szám fölött kapja meg. szóval pl.: 3501.-eladott példánytól kapja meg a zenekar a %-ot. Addig semmit.
3-A kiadó semmiféle felelõséget nem vállal, nem ad pénzt, nem finanszíroz, hanem megelõlegez. Az elsõ 3500 darab eladott cd-bõl minden az õ pénztárcájába megy, abbõl nyeri vissza a cd-gyártásra, terjesztésre fordított pénzét. Amíg ez nincs meg, addig a zenekar egy vasat sem kap a cd-jébõl.
4-ha jól fogy az anyag, akkor a kiadó befizeti a zenekart egy turnéra, de ezt a pénzt is be kell hoznia a zenekarnak cd-eladásból. (kvázi ez is csak kölcsön)
5-hogy akkor mit is csinál egy kiadó? Elvégez egy rakat szervezési, bürokratikus feladatot a zenekar helyett. Ennyi.
6-magyar kiadós szokás: Pl.: 3500 eladott darab a limit, ami után megkapja a százalékát a zenekar. Szokás szerint 3450 db-nál megáll az eladás, kimutatás nem készül el, nem érkeznek be a friss számok, sorry srácok, ez van...
7-a kiadó kihagyásával nagyon-nagyon sok szervezési feladat hárul az adott zenekarra, de minden marad a kezében, és õ kapja meg a pénzt a produktumáért. (ilyenkor szoktak a nagy neves zenekarok saját 'kiadót' indítani és ezen keresztül csak terjesztõknek adják ki az anyagukat.
Ha van kérdés, szívesen válaszolok, remélem nagyjából az is érti a rendszert, aki nincs ebben benne. Biztosan van más modell is, mint mondtam, abban a közegben ahol én mozgok, ez a rendszer.
u.i.: és ez csak azoknak fog fájni akiknek semmi közük a zenekarhoz és a hallgatóságához, csak egy nagy adag lét húznak le róluk.
Egyetértek veled, és elhiszem amit írtál.
Lehet, hogy több tucat zenekar is van, akik a leírtak szerint készítenek zenét és akarva vagy éppen akaratlanul elkerülik a kiadókat, nem tudom. Mindenesetre õket támogassuk.
Valószínûleg én látom rosszul a dolgot, de szerintem
Elõször is vannak a zeneszerzõk/elõadók, akik elõállítanak valamit. Ebbõl nem igazán lehet megélni, hanem a produktumukat el is kell adni. Ezt lehet koncerten, vagy valamilyen konzervben.
Másodszor vannak a kiadók, akik semmit nem állítanak elõ, csak olyan helyzetbe hozták magukat hosszú hosszú évek alatt, hogy a termelõk senki másnak nem adhatják el amit csináltak, egyedül nekik.
Harmadszor vannak a jogvédõk, akik sem nem csinálnak semmit, sem el nem adják a más által elõállított dolgokat, és mégis megélnek. Õk a legügyesebbek, ez nem is vitás.
Negyedszer van a fogyasztó, vagyis mi, akik zenét hallgatunk. Vagy beismerjük, vagy nem, de mindannyian úgy gondoljuk, hogy a kultúra nem lehet árucikk, hacsak valaki nem kényszerít arra, hogy fizessünk érte elveink ellenére. Nem akarjuk mi hogy a szerzõk éhenhalljanak, de nem is foglalkozunk velük.
A nagy, gazdag és erõs kiadók már megszokták, hogy õk diktálnak és mindennek annyi az ára amennyit akarnak, amennyit nem szégyellnek. Ezen csak akkor hajlandók változtatni, ha rákényszerítik õket.
A jogvédõk a kiadókhoz, mint a legerõsebb résztvevõkhöz dörgölõznek, minthogy amúgy senki más nem hajlandó fifanszírozni a mûködésüket.
Az egész pontosan olyan, mint a magyar mezõgazdasági piac. A zöldséget, gyümölcsöt csakis a nagykereskedõnek lehet eladni és csakis olcsón. Zöldséget és gyümölcsöt csakis drágán lehet venni és csakis a kereskedõtõl.
gabeone!
1-Itthon, sõt mindenhol nagyon sok zenekar teszi fel a kész anyagukat a honlapjukra, myspace oldalukra, numberonemusic oldalukra. Ez egyáltalán nem ritka. Kiadó nélküli zenekarok csak így tudják eljuttatni az anyagaikat a hallgatóknak és mûködik. (saját zenekaromból kiindulva) Szvsz a legtöbb kiadós zenekar is feltolná az anyagukat netre, csak ugye köti a kezüket a szerzõdés. Hogy Te konkrétan kikre gondoltál nem tudom, legalább 20-at tudnék neked most így kapásból felsorólni.
2-Megbízható, belsõ forrásból tudom (akkor sem mondom el kitõl hehe, vagy elhiszed hogy igaz vagy nem...) De durván 2007 jan-tól Mo.-n -de biztos vagyok benne, hogy nem csak nálunk- a nagy kiadók zenei cd eladása közel nulla.
3-továbbra is az a véleményem, hogy kiesnek a láncból az eddig is, csak pénznyelõ, diktátor, sok ígéretes zenekart tönkrevágó kiadók a láncból és végre közvetlen lesz a produktum(zene) áramlása az alkotók és hallgatók között és reményeim szerint a díjazás is. És ha mindenki teljesen tisztában lesz azzal, hogy konkrétan az alkotónak ad egy minimális összeget az anyagáért, akkor nem lesz gond ennek az összegnek a befizetésével...
az eddigi 39 kommentben 17-szer szerepel a vitatott kifejezes. 14-szer CD-kent, 3-szor CD lemezkent.
"ez egy régi probléma és hidd el nagyon jól tudom mit jelent a rövidítés, de magyarul logikusabb így és kész" hmm, es ki szerint? akkor ezek szerint bakelit lemez, meg kazettas szalag, csak hogy a hanghordozoknal mardjunk? vagy hilti furo? ne viccelj...
"másrészt ha olyan korlátolt vagy, hogy nem tudod elolvasni a leadet végig, akkor ne hadonássz itt össze vissza, mert nem fordított, hanem saját anyagról van szó." jogos. valoban nem olvastam vegig. a CD lemezig jutottam :)
"amennyiben valami hasznosat is mondtál volna, akkor esetleg lehetne értékelni a hozzászólásodat, de így látszik, hogy csak és kizárólag a 16 éves szellemi szintû "elbújok a nickem mögé és fikázok bármit"-re vagy képes." hat nemtom te hogy vagy vele, de en nem azert irok hsz-t, hogy valaki ertekelje. esetleg te igen? erdekes. es mintha a te nicked sem sejtetne sokat magadrol...
"Legközelebb írd le egy füzetbe az ilyeneket, ne itt sokkold vele az embereket." sokkolas??? max teged zavar, hogy dologztal x orat ezen a cikken, es jee, valami nem tetszik benne valakinek. hat ez pedig mar csak ilyen...
Van olyan magyar zenekar, akik egybõl internetre töltötték fel a zeneszámaikat. Ha így van, akkor õk csinálták jól, mert jó zeét csináltak, szimpatikus módon jelentek meg a köztudatban. Ma már azt hiszem rádiók játszák a zeneszámaikat és koncerteznek is sokat. Nem jut eszembe a nevük, de talán valaki kiegészíti a leírtakat.
Ne viccelj! Csak a fontoskodó dj-knek kell lemez. Akik mint a cirkuszban bravúroskodni akarnak. Ma már egy komolyabb zenei programban néhány kattintással lehet különbözõ zene stílusú számokat csinálni. Kis kreativitás kell csak hozzá, mert a háttér már adott. De egy dj általában nem tehetésges, hanem kreatív és/vagy szerencsés. Zenészekre lesz mindig szükség a világban, em dj-kre.
"az lehet majd fájdalmas, hogy 50 millió eladott lemezen ezen túl nem fognak milliárdokat keresni"
HÁT EZ MEKKORA SEGGSÉG????
Arra nem gondolnak, hogy a neten történõ kereskedés esetén nem lesz cd gyártási költség, nem lesz nyomdaköltség, kiszállítás, raktározási költségük... Azta!!! Eddig került egy cd mondjuk 4000 pénzbe, ebbõl átlagban 400-at kap a zenész, zenekar, 2000-et a kiadó és 1600 az elõállítási költség +egyéb költségek. Most majd fog keresni a "kiadó" 1 albumon 300 pénzt, de nem lesz semmilyen költsége.
Innentõl a kiadók szinte ismét feleslegessé válnak, mivel csak egy site üzemeltetõ brigád lesz, az meg lesz kismillió és majd a zenész eldönti, hogy melyik site-on "jelenteti" meg az albumát... Akár saját site-on, honlapon letölthetõ formában, csak a letöltésért mondjuk tejelni kell egy röhelyes, jelképes összeget, amiért simán megéri majd a több 100-1000 fannak letöltenie otthon a karosszékbõl, és amely röhelyes összeg egyenesen a zenekarhoz, zenészhez vándorol. Szerintem ez lesz a jövõ. A kiadók meg simán elhalnak, mint alkalmazkodni képtelen és felesleges egyedek.
(egy zenész véleménye)
Ez a "pánikolósdi" azért vicc. Szvsz csiriárdokat kaszálnak még mindig. Az viszont tény, hogy amelyik nem lép, az pár év múlva kampec.
nem okoskodni akarok :D de ezeket a manikat má csak a reklámokból tudják visszahúzni... sztem...
Így múlik el a világ dicsõsége. Ma a kiadók omladoznak, holnap más következik. Nem kellett volna iparosítani a zenét, a filmet és úgy általában a mûvészeteket. Az Internet még kinyír jónéhány iparágat és az kifejezetten jó. Jót tesz mindenkivel, aki a jövõben már nem feltétlenül kell származzon egy kasztból, rasszból, vagy vallási kritériumai kell legyenek egy pálya mûveléséhez. Ezt a fejlõdési irányt nagyon nem vették figyelembe, akik még hosszú nemzedékeket terveztek élõsdi vonalon. Õk tették iparrá, hát most versenyezzenek a mindenkori iparral. Nem lesz könnyû dolguk és még az is megeshet, hogy dolgozniuk kell. A zenészeket egyébként sem kell félteni, az õ mûfajuk örök és maximum kevesebben lesznek áldozatai a mindenkori aktuális csábításoknak közülük. Ez is része az evolúciónak, csak késõn vették észre, hogy megfordult a szélirány.
Magáncélra töthetsz le zenét , nem csak 24 órára. Ezért van a matrica a CD-n... De ha nem matricás CD-re írod, vagy csak a vinyón tárolod, ugyanúgy legális.
Sajna a DJk sem nyomják örökké bakelitrõl, ha bejönnek a Blu-Ray-es/flashmemós megoldások, v továbbfejlõdik a final-scratch meg a laptopok is "jobbak" lesznek zenéhez és valszeg a live cuccok is elõbbre lesznek, akkor már csak néhány különc fog 100 kilónyi bakelitet magával húzkodni.. Minõségre, már a DVD-Audio is kiválthatja a bakelitet..
DJ-knek (legalábbis aki komolyan gondolja) szintén nem kell a CD, az igazi DJ a jó öreg bakelitrõl nyomja, csakúgy mint a vájtfülû hifirajongók. Õk ezután is a jó öreg analóg technológiát fogják használni, viszont az átlagos felhasználónak tökéletesen megfelel egy jobb bitrátájú MP3.
A CD "továbfejlesztett változata" tudtommal a DVD audio, ami nem igazán terjedt el, én legalábbis nem láttam (mondjuk igazából lemezboltot sem belülrõl, úgy 10 éve...)
Mindezek mellé bejön az is, hogy a CD nem egy praktikus formátum. A kazettához képest elõrelépés volt, most jöhet a következõ. Pl lehetne akár pici memóriákba égetve árulni a kiadványokat, 96kHz, 24bit formátumban. Ma már nem kell azzal foglalkozi, hogy jajj, melyik zenét vigyem magamra az útra. Berakok 200 albumot, aztán majd válogatok.
Én a kiadók szerepét leginkább abban láttam, hogy tudták nyomtani a zenekaraikat (minõségtõl függetlenül), el tudták érni, hogy a sok reklám miatt sokan megvegyék. Ezen kívül régebben egy-egy úgymond sztár banda lemezfelvétele kurvasok pénzt felemésztett, pl a Korn Untouchables albuma felvétele során minden egybevetve 4 millió dollárt pazaroltak el. Szerintem ez az irreális. Egy zenekar érkezzen felkészülten a stúdióba, nyomja fel az anyagot 2-3 hét alatt, 1 hét keverés, maszter, aztán kész. Ebben is halad a technika, rövidesen - kellõ szakértelem mellett - bárhol lehet úgymond profi hangzást kreálni. És akkor még nem is szóltam az elektronikus zenékrõl, amiket tényleg simán lehet otthon hegeszteni. Mindezek mellé jön majd a net még szélesebb körben való elterjedése, s végül valószínûleg eljutunk oda, hogy a kiadó a mostani formában megszûnik, vagyis inkább a zenéhez társuló cuccok (póló, pulcsi, bögre, toll, egyéb szemét), valamint koncertszervezés lesz a feladata. Elõbb-utóbb be fogják látni, hogy lemezeladásból egyszerûen nem fognak bevételhez jutni, mert minek megvenni, ha ingyen is egyszerûen hozzá lehet jutni. (Ez alól kivétel az, ha valaki a pénzével tényleg szeretné támogatni, elismerni a számára kedves elõadót, formációt.)
A CD lemez csak max az egyszerû végfelhasználó számára halott, azért a nagy mintavételezésû anyagra mindig is szükség lesz (pl. rendezvényeken, dj-knek mixnhez vagy remixhez). Persze ha valakinek számít az eredeti CD, azért nem lenne jó, ha örökre megfosztanánk tõle. Ha jól tudom, a CD-nek is van egyébként egy továbbfejlesztett változata (mint a DVD-nek a HD-DVD, meg a Blue-Ray), csak nincs rá igény és nem terjedt.
Belehallgatni??? Töltsd le! Én úgy tudom letölteni zenét nem bûn, fõleg ha csak pl. 24 óráig tartod a gépen. Így is meg lehet hallgatni. Az már kérdés, hogy lustaságból (meg spórolásból) már a többség inkább kiírja a letöltött cuccot, mint törölné és megvenné...
Nem a zeneipar pánikol, hanem inkább a kiadók! Én az elõadómûvészek helyében csináltatnék egy olyan honlapot magamnak, ahol meg lehetne venni külön külön a számokat, így kikerülve a kiadókat, és ha már elég összeg folyt be a számlájukra, akkor egy top 15-20 eladott számból csináltatni pl.: a videotonnal egy kb 15-20000-es példányszámú cd-t!
1000 elõadóból jó ha 2 van akinek végig hallgatható az albuma és nem csak a szokásos egy szám tetszik történet van
Kb. 3-5 évvel elkéstek a pánikolással. Most akinek van elég esze és mrsze mindent átalakítani, az megmarad, a többiek mennek a levesbe.
Ez sem jo, nekem nem kell cd lemez majd en osszevalogatom amit szeretnek es azt halgatom elegem van azokbol a cd-bol amin van 1 szam ami tetszik:)
Es meg hajlando is lennek fizetni erte persze emberi aron es minosegi kinalatot..
Én eredeti CD-t utoljára 3 éve vettem elõtte meg még 3 éve. Meg is bántam mindkettõt, mert egyikbe sem engedtek belehallgatni, csak az elõadót ismetem. Számomra a CD-s árusítás halott. Lehessen belehallgatni utána pénzért letöltöm és oda írom ki, ahova nem szégyellem.
Igen, ez kétségtelenül fontos, más hasznuk ezenkívül nincs is
kiadok igenis kellenek - foleg h jo minosegben kiadjak a screener peldanyokat h meg a premier elott ingyen megszerezzem a filmecskeket !!!!
ooooh, nehogyma bepanikoljanak....tenyleg nyakig xarban lennenek...vagy lehet h csak az en barataim egytol egyig szerzik ingyen a netrol a zenet meg filmet egy fillert se fizetve erte ... hmmm ezen igencsak sokat kell gondolkodni. Ha jol emlekszem akkor voltam valamikor a tavaj nyaron a moziban....
Szerintem a kiadókat úgy ahogy el kellene söpörni , a zenészek megcsinálják a zenét , ha tetszik a népnek akkor letölti (legálisan) azokat a számokat amik tetszenek és elmennek koncertre is (extra bevétel), nem kell ide kiadó ,ami lassan hatóságnak képzeli magát és mindenkire csalót kiállt akinek nete van.
Virs Lee szívembõl szoltál !!!
OFF:(Mire nem érnek rá az EU-s képviselõink (Lévai Katalin) , jelenleg Magyaroszágon (Eu-s átlaghoz viszonyítva) 75% (!!!!) a szegénység , de a gennyesre hízott kiadók érdekei elõbbre valók minden más problémánál )
"és a kiadók vagy képesek lesznek összeszedni magukat és valamilyen mûködõ rendszert létrehozni, vagy a szerepük erõsen megkérdõjelezõdik."
Nekem az a véleményem, hogy már megkérdõjelezõdött.
Hát egy minõségû lemezért én kiadnék 500 forintnál többet is. Egy Rákóczi nem pénz.
Nem is kifejezetten a modellel van a baj (bár tény hogy elég pazarló, és bõven van kikapcsolható felesleges láncszem), hanem a kapzsisággal. Azt hiszik hogy 1000% profit az nekik jár. És nem veszik figyelembe a piac törvényeit, vagyis: minden annyit ér, amennyit a vásárló hajlandó adni érte. Az hogy kitalálok egy nekem tetszõ árat és mindenkit bilinccsel fenyegetek akinek nem tetszik, ez egy kommunista hozzáállás. Ez régen se tetszett az embereknek, meg most se, ebben nincs semmi új. Viszont a régi idõkkel ellentétben mostmár itt az alternatíva: az internet. Aki nem akar fizetni luxusprofitot, az nem fog, letölti ingyen. Eddig a vásárlónak kellett benyalni a kiadónak, mostmár viszont fordítva kell pedálozni. Ez van, ez a 21. század.
ez egy régi probléma és hidd el nagyon jól tudom mit jelent a rövidítés, de magyarul logikusabb így és kész
másrészt ha olyan korlátolt vagy, hogy nem tudod elolvasni a leadet végig, akkor ne hadonássz itt össze vissza, mert nem fordított, hanem saját anyagról van szó.
amennyiben valami hasznosat is mondtál volna, akkor esetleg lehetne értékelni a hozzászólásodat, de így látszik, hogy csak és kizárólag a 16 éves szellemi szintû "elbújok a nickem mögé és fikázok bármit"-re vagy képes. Legközelebb írd le egy füzetbe az ilyeneket, ne itt sokkold vele az embereket.
A megoldás: legyen 500 Ft egy CD lemez. Ilyen egyszerû. A kiadók meg megérdemlik hogy tönkremennek mert undorító népség. Õk semmit nem csinálnak csak lefözik a pénzt.
Ben Verwaayen valahogy szimpi számomra. :)
"A CD lemez..."
javasolnam a cikkironak (vagy inkabb fordito?), hogy nezen utana a CD rovidites jelentesenek.
a szerzõk teszik a dolgukat ahogy eddig is, az ipar többi szereplõjének pedig az a feladata, hogy az õ mûveiket a piacon értékesítse. Amíg az alaphozzáállás ilyen szinten téves, ne várjanak változást. A zeneiparnak, ugyanúgy ahogy annakidején a gõzmozdony- vagy lovaskocsi-gyártóknak, el kellene fogadniuk hogy a technológiai fejlõdés elérte azt a szintet, hogy ne legyen rájuk többé szükség. Ma már, ha én zenész vagyok, nincs szükségem drága, otthonra elképzelhetetlen technikához ahhoz, hogy a hallgatókhoz eljuttassam a mûveimet. Régen külön procedúra volt a kazetták/lemezek rögzítése, legyártása, becsomagolása, eljuttatása a boltba, stb... Tény, hogy ez macera, és kellett valaki, aki mindezt koordinálta. Viszont ma 5 perc alatt, különösebb technikai jártasság nélkül, otthoni technikával összedobok egy weboldalt, blogot, podcastot, webáruházat PayPal fizetéssel vagy emelt díjas SMS-el mûködõ letöltõrendszert, vagy bármit. Kérdezem én, hogy ilyen környezetben mi szükség van még a kiadókra? Értem én, hogy ragaszkodnak a megszokott bõrfotelhez és az ingyen milliárdokhoz, de sajnos a világ megváltozott és nem õk diktálnak.
100 szónak is egy a vége: a kiadók mint olyan egy teljesen felesleges valami. Én nem sirok azért mert eltüntek a kovácsok, és azért sem fogok mert eltünnek a kiadók, hisz már nincs mit "kiadni". Az átalánydij jó ötlet, hisz igy odamegyek x webes üzlethez, kötök velük egy átalánydijas szerzõdést és töltöm le a zenéket magamnak. Természetesen abban az esetben, ha ez a dij normális mértékü, a zenéket én válogathatom ki, a letöltési sávszélesség normális, és a zenéken nincs mindenféle drm.
Érdekes az zeneipar õskövülethez ragaszkodó hozzáállása. Aki nem fejlõdik az elbukik. Ha a zeneipar 50 éves modell követ továbbra is, akkor lelke rajta. Majd a fejlõdni hajlandó csoport jót röhög a többi dinón. Elég csak történelmi példából a középkori Törökországot venni. Nagyon erõs birodalom volt, de a politikai berendezkedése miatt senkinek nem volt érdeke a fejlõdés. Szét is esett, amint a környezõ országok túlhaladták.
Hát igen, én mondjuk limewire-t használok, nemsemmi hogy amit hallok valahol, azt kb egy perc alatt már le is tudom szedni vele. De vettem már zenét a T-online oldaláról is, de mondjuk b@szott drága!