Sziasztok! Tudom, hogy ez a fórum a D&D 4. verziójáról szól, de nem tudna vki linkelni a 2. verzióról egy leírást. Igazából a kasztoknál és a tulajdonságpontoknál lévõ módosítókról kellene egy táblázat. Egyenlõre nem találom a neten, csak a 3.5-ös van mindenhol. Elõre is köszönöm.
Üdv!
A DnD 4-es figurák átvándoroltak az alábbi webshop-ba:
Egyik haverom DnD 4-es figuráit adom el jó áron a TeszVesz-en! Természetesen bontatlanok és hibátlan állapotúak! Egy jó szerepjáték alkalmával a harc szimulálásánál elengedhetetlenek!
Használjátok a karaktereitek figuráját, vagy hasonlót a játékok alkalmával - na meg persze az ellenfelekét.
valaki lineklne nekem egy D&D Játékosok könyve magyar torrentet??
Szerintem félreértettél. Nem azt mondom, hogy az RPG a legfontosabb, hanem azt, hogy vétek kihagyni. Ha megnézed, nálam is csak egy része azon dolgoknak, amik foglalkoztatnak. Én csupán arra akartalak ráébreszteni téged, és azokat akik még ide tévednek, hogy létezik tartalmasabb, izgalmasabb és színvonalasabb szórakozás azon kívül, amit eddig szerepjátékként ismerhettek.
Ami a "gonosz" lényekkel, vagy éppen élõholtakkal való játékot illeti. A D&D-hez is akadnak olyan világok, ahol a fentiek nem jelentenek problémát. A korlátozás oka, hogy ezek a lények sokszor olyan képességekkel rendelkeznek, melyek jóval az átlag halandók fölé emelik õket. Ez elég csúnyán felborítja az egyensúlyt a játék világában. Ráadásul heroic fantasy-ban alapvetõen mindig is létezett a "jó" és a "gonosz" közötti kettõs felosztás. Ha valaki egy ilyen teremtménnyel akar játszani, akkor kénytelen tudomásul venni az ezzel járó korlátokat is. Másrészrõl a horror irodalom egyik alapvetõ tézise, hogy az élõholt lét nem jár fejlõdéssel. A legtöbb ilyen lény csak létezik, esetleg lassan hanyatlik. Ha valamelyikük hatalma növekszik is az idõ múlásával, ezért sokszor emberi mivolta utolsó morzsáival kell fizetnie. A legtöbb szerepjátékosnak, a crpg-én és mmo-n nevelkedetteknek meg pláne, nehéz egy nem emberi karakter finomságait visszaadni. Ez egy élõholt esetében fokozottan így van. A dolog ugyanis nem csak annyiból áll, hogy megváltoznak a statjai és kap néhány különleges képességet. Ez az alap, de erre jön az, hogy a szerepet is ki kell játszani. (Ahogy lejjebb is írtam, a szerepjáték mindig több, mint a szabályok összessége és azok használata.)
De ha a D&D nem ad lehetõsége valamire, számtalan másik rendszer is rendelkezésre áll. Pl. a Kult nagyon is lehetõséget ad arra, hogy valaki élõholt legyen. Az egy más kérdés, hogy ebben nem biztos, hogy bármi örömét fogja lelni a karakter vagy a játékosa. (Nem képes gyógyulni. A teste lassan lebomlik. Állandó éhség és fájdalom mardossa. Olyan dolgokat lát, amit rajta kívül más nem...) Kérdés az is, hogy a játékos meddig bír hitelesen visszaadni egy erõsen megkettyent emberi roncsot. De ott van a Vámpírok és a Lidércek is, a World of Darknes egész világával együtt a White Wolf házatájáról...
"A D&D egyik legnagyobb hibája továbbra is az, hogy rengeteg számolgatást és statisztikát igényel."
a dnd 4.0 ezen készül változtatni, sokmindent egyszerüsítenek..amúgy ha rutinos a mesélõ is és a játékosok is, és kellõen rugalmasak, akkor simán leegyszerüsítik a harcot, mi is azt tesszük.. ha adva vannak spéci zavaró körülmények, nem kezdünk keresgélni a könyvekben, hogy az mennyi minusz, a mesélõ mond egy értéket, és az lesz, nem akadunk fenn a dolgon, elfogadjuk..
meteor swarm nem azért dúrva, mert egy lényen nagyot sebez, hanem mert területre hatóan sebez nagyot..
amúgy egy kis számolgatás..
harcos: max HP minden szinten (10) Állóképesség 18 (+4 HP / szint) -> 20. szinten van 280 HP-ja, tehát közel se 500..ha átlagos harcost veszel átlagba mondjuk 6-ot dob d10-en és 14-es Állóképessége van, akkor 20. szinten van 160 neki.. és mit kezd vele ?
lehet a varázsló nem intézi el 1 támadással, de nincs is rá szüksége..20. szinten a varázslónak iszonyatosan dúrva tárháza van a mágiából, az egyszerübb láthatatlanság, éteriség, repülésvarázstól kezdve olyanokig, melyek immunissá teszik a fizikai behatásokra..pluszba sok olyan varázslata van, mely ellen akaraterõ-dobást kell tenni, s abban még a 20. szintü harcos is elég gyenge..nem beszélve arról, hogy egy 20. szintü varázsló már olyan lényeket tudhat maga mellett testõrnek, amik simán elsöprik a 20. szintü harcost..nem beszélve a mágikus tárgyak garmadájáról, melyeknek csak töredék részét képessek használni a többi kaszt képviselõi, s a varázsló tud gyártani is magának, míg a harcosnak úgy kell vennie.. egy okosan kijátszott varázsló ezerszer dúrvább, mint egy harcos.. amúgy a dnd 4.0-a ezen is akar valamennyit változtatni, s kapnak a harcosok dúrvábbnál dúrvább harci manõvereket magas szinten..
amúgy ha a mesélõ engedi, akkor magas szinten akár lich is lehetsz (nekem volt), nem a szabály tiltja, hanem a mesélõ..de ha tiltaná is a szabály, a mesélõ fellülbírálhatja...
"gonosz megkötést is túlzottnak tartom" 99%-uk gonosz, de nincs megkötés.. ha jól rémlik, pont a monsters of faerunban szerepel jó jellemû elf lich..
Miért kéne az RPG-nek lennie a legfontosabb dolognak az életben? Ez csak egy játék.
A sok HP-val az a baj, hogy minden ellen véd, és az elég komolytalan hogy egy lvl9-es meteor shower sebez 80-at egy 500 HP-s harcoson. Egy lvl1-es magic missilenél még elfogadható lenne. Az atombomba mennyit sebezne, 90 HP-t? ^^
Lehetne a halál után is vmi, pl. undeadként tovább él a csávó, esetleg lich-é is lehetne válni (M&M6-ban volt ilyen), de ilyesmit még nem nagyon láttam játékokban, pedig szinte minden fantasyban alap az ilyen fószerok léte, és azok is lesznek valamibõl. De a gonosz megkötést is túlzottnak tartom a holtak ügyében, ha egy drow lehet jó (Drizzt), akkor egy undead miért nem? Nem kéne a halálnak véglegesnek lennie, ha átmenne a csóka undeadbe, az pl. elég változatosságot is jelentene, mert más szabályok szerint folytatná az "életét" (napfény nuku meg ilyenek).
/Topik OFF Komolyan sajnállak, ha komolyan írtad, amit írtál. Ha már most úgy élsz, hogy semmire nem tudsz/akarsz idõt szakítani, akkor készülj fel arra, hogy minden amit fontos és érdemes megélni, ugyan így el fogsz szalasztani és üres lesz az életed. Én is végig gürcölöm a hetemet egy meglehetõsen idióta munkabeosztás szerint, és néha hétvégén is telefonos ügyeletben vagyok. Mégis tudok idõt szakítani azokra a dolgokra, amikért érdemes élni. (Mert talán nem a munkánkért kellene élni...) Bringázom; néha fotótémák után kutatva a városban kószálok, kirándulok; olvasok, hogy a képzelõerõm se satnyuljon el; a (digitális) rajz és festészet is foglalkoztat; s mind emellett a szerepjátékoknak is helyet és idõt szorítok. (Többek között...) Ezek olyan dolgok, amiket barátokkal is együtt lehet végezni. Valódi barátokkal, nem csak netes ismerõsökkel.
A szerepjátékokhoz nekem olyan élmények fûzõdnek, amit egyetlen számítógépes játék, legyen az crpg, mmo vagy fps, sem tudott megközelíteni. Ez utóbbiak egyfajta mû érzetet hagynak maguk után. Olyanok mint a rágógumi, idei-óráig jó az ízûk, de aztán lapossá válik az egész érzés. (Ez pedig nem gép vagy grafika kérdése.) Szerintem, míg ki nem próbálod valamelyik p&p-t egy jó társasággal, addig képtelen leszel ezt megérteni. /Topik ON
Lehet, hogy a körökre osztott harcrendszer és a memorizálgatás lassúnak tûnik neked. De amikor az asztal mellett ülve részese vagy a dolognak, ezt nem igazán fogod észrevenni. A feszültség ott lesz a levegõben az ellenfelek elsõ megmozdulásától a csata utolsó csapásváltásáig. Szemtanúja voltam az elsõ toroni gladiátor viadalnak. (I. Rúna tábor) A csata kb. 1,5 óra volt. De ha a csata idejét valós idõre számítjuk át, akkor az egész kb. 10-15 percig tartott volna. Ennek ellenére a résztvevõk mindegyike végig élvezte a küzdelmet és jól szórakoztak. (Ha emlékeim nem csalnak 5-5 játékos + a játékvezetõ. Meg persze egy csomó nézõ.) Az tény, hogy ez nem D&D hanem M.A.G.U.S. volt, de a rendszer összetettsége igen hasonló. A HP rendszerrel kapcsolatban pedig azt kell megérteni, hogy ez nem egy konkrét sérüléseket nyilvántartó rendszer, hanem egy absztrakt sérülés kezelés. Egy halálos kardcsapás ugyan úgy halálos lenne egy 1. szintû karinak, mint egy magasabb szintûnek. A különbség annyi, hogy a magasabb szintû karakter tapasztalatinak köszönhetõen megtanulja úgy elvezetni a végzetes csapás erejét, hogy az kevésbé súlyos sérüléseket okozzon neki. Ezt a tapasztalatot jelképezi a több HP. Így lesz a végzetes csapásból egy apró karcolás az esetében. (Persze a HP rendszer több sebbõl vérzik, ha egy kicsit reálisabb játékot szeretne valaki.) Ami a feltámasztás illeti. A hagyományos játékok esetében ez nem egy mindig mûködõ és elérhetõ dolog. Egy pap sem fogja a másik vallás tagjait csupán azért feltámasztani, mert együtt mászkáltak vagy mert szépen kérték. Ráadásul a feltámasztásnak is vannak korlátai. Többek között egy próba dobás, ami koránt sem biztos, hogy mindig összejön. Arról nem is beszélve, hogy nem csak heroic fatansy létezik. Egy horror játékban a halál nagyon is valós és végleges dolog. (Bár mint tudjuk: "A Halál csak a kezdet." - Kult ;o) ) Cyberpunk játékokban is meglehetõsen nagy a karakterek halandósága. (Ezért is helyezõdik át a csatáról a hangsúly a kifinomultabb megoldásokra.) Amúgy a D&D alap szabályainak létezik több opcionális változata. Szóval nem csak "sárkányos" változat van, hanem pl. modern vagy sci-fi orientált változatok is rendelkezésre állnak.
A P&P nagy elõnye, hogy van választék a szabályrendszerek között. Ha valamelyik nem tetszik, vagy más a játék fókusza, akkor van lehetõség másik szabályrendszert választani. A D&D egyik legnagyobb hibája továbbra is az, hogy rengeteg számolgatást és statisztikát igényel. Ha az ember mindenre oda akar figyelni, mindent figyelembe akar venni, akkor valóban lelassul a játék. De ahogy mondtam, számtalan másik rendszer létezik. Felesleges leragadni egynél, mindig a célnak megfelelõt kell kiválasztani.
tank karit amúgy szabály-szerint összelehet hozni, de pont itt jön ki a p&p elõnye.. a mesélõ tud alkalmazkodni..ha a játékosoknak erõs a karaktere, a mesélõ könnyedén behoz valami erõsebb lényt..akár azt, amit eredetileg tervezett, csak szintezve..annó nekünk a 3. szintü kalandozókból álló 4 fõs csapatunkat úgy elverte 6 darab, 1. harcos szinttel és 14es erõvel rendelkezõ goblin (elite gobó testõrök), hogy öröm volt nézni..a mesélõnek, nekünk annyira nem :)
- p&p-ben egy körben többféle cselekedet van.. szabad cselekedet (nem igényel idõt, pl kiáltás), mozgásjellegü cselekedet (relative kis idõt igényel pl felállás, fegyver elõvétele), egyszerü cselekedet (a kör nagy részét ez a cselekedet viszi el, pl támadás), teljes körös cselekedet (a körben nincs másra idõd, pl több támadás, roham)
a varázslatok 99%-a ezen kategóriák valamelyikébe tartozik..szabad cselekedetedbe csak 1-2 van (pl tollpihe) a többibe már eloszlik a dolog.. 1-2 varázslatnál speciális varázslási idõ van, külön feltüntetve, ami akár órákra is elnyúlhat, de ezek is elég ritkák
- memorizálás..amennyire kivettem a leírásból, részben megváltozik..gyanítom, hogy lesz memorizálás, de lesznek olyan egyszerü varázslatok, melyeket szabadon ellehet lõni, s nem kerül idõbe.. amúgy a dnd3.5 valamelyik kiegészítõjében (complete mage-ben, vagy nem tom mellikben) vannak olyan felvehetõ képességek (featek), mellyel spórolhat a varázsló..egy példa, hogy ne legyen félreértés..az 1ik featet felvéve a varázsló bármikor képes d6 tûzsebzésü nyilat kilõni, míg memorizálva van neki egy legalább 3. szintü, tûz alapu mágia...
alacsony szinten tényleg hamar kifogyott a varázsló, de ahogy nött a szintje, úgy erõsödött..
varázslatokat erõsíteni lehet (metafeatekkel), melyek hátránya, hogy nagyobb varázslat-rekeszt foglaltak el a varázslatok...az igaz, hogy voltak olyanok, melyek annyival magasabb szintüek lettek volna, hogy tök nem érte meg úgy memózni, így mi ezt a magasabb mágia-slot igényt mindig felezve használtuk, felfele kerekítve
ad&d-ben már nem emlékszem pontosan, de tán lvl 20tól nem nõtt a HP-d..lehet már 15tõl se..6 éve nem toltam ad&d-t.. nem tom mennyire veszi át a dnd4.0 a starwars rendszerét, de ha igen, akkor a köv várható:
hp továbbra is sok lesz, sõt, még több is, mint most, de lesz egy un: állapotskála 5 állapot lehetséges: 1. állapot : -1 minden dobásra 2. állapot: -2 minden dobásra 3. állapot: -5 minden dobásra 4. állapot: -10 minden dobársa 5. állapot: eszméletlen
ha valaki nagy sebzõdést kap be, mint ami nagyobb a szívóság-védelménél akkor lejebb kerül a skálán..lejebb kerülhet még méreg miatt, betegség miatt, de akár különbözõ varázslat vagy harci képesség használatával is feljebb kerülni pihenéssel lehet (1 teljes kör pihivel egyel feljebb kerülsz, de ügye 1 harci kör kihagyása is fontos lehet, s az ellenfél sem fog feltétlenül idõt hagyni a pihenésre)...illetve vannak olyan esetek (pl erõsebb mérgek, rontás, stb), melyeknél a skálán való feljebbjutáshoz 8 órányi zavartalan pihenés szükséges..ráadásul, míg az ilyen hosszan tartó állapotromlásod tart, addig nem mûködik a természetes gyógyulás, tehát nem kapsz vissza HP-t
eszméletlen állapotban meg hiába maradt sok hp-t, könnyen megölhet bárki..
egyébként ezzel a rendszerrel nem akkor hal meg a játékos, ha elérte a -10 hp-t, hanem ha eléri a 0 hp-t, automatikusan 5. állapotba kerül, s állóképesség-próbát kell tennie óránként, attól függõen javul vagy romlik az állapota..
Tényleg? Nem én voltam aki fikázta a cRPG-ket, meg lenézte az azzal játszókat. Én sose mondtam a P&P-re hogy szar, meg hülye aki azzal játszik, csak annyit hogy ilyesmire már se idõ, se ember, egyszerûen túl lassú a 21. század emberének. Persze vannak kivételek, mindenkinek van hobbija amit akár erõn felül is végez, de a legtöbb RPG-snek ez csak egy szórakozás fajta a sok közül, nem szán rá több idõt mint mozira, billiárdra.
"mindenre kiterjedõ információkat még nem adtak" - igen, ezt sejtettem, de nekem már az is meglepetés volt hogy egyáltalán lesz 4.0, így fogalmam sincs mennyi ismert belõle. Lehet semmi, lehet már minden. Ezért is nyitottam a topikot.
Szóval a varázslatrendszerben lesz-e vmi változás. Nemtom P&P-ben is 1 kör (round) volt-e mindegyik, de pl. az NWN-ekben igen, míg az AD&D-s Baldurs Gateben egy lvl9 spellt hosszabb idõ volt elcastolni mint egy magic missilet. Ez sztem helyes volt így.
A varázslatok memorizálásának rendszerén változtatnak-e? CRPG-kben nagyon gáz így a csapatjáték, hamar ellövi a készletet a mágus, utána meg mehet aludni ami kicsit unreal. Valamint a varázslatok erõsségén is lehetne tuningolni, ha már kevés van, legalább ne csak egy karcolásra legyen elég mondjuk egy lvl9 meteor shower.
Ehhez kapcsolódik a HP / sebzés téma. AD&D-ben egy bizonyos szint után már nem nagyon kaptál +HP-t a szintlépésért, D&D-ben (legalábbis NWN-ben) viszont ment az egekig. Olyan tankokat lehetett összehozni hogy egy sárkány megirigyelte volna. Remélem lesz vmi leszabályozás.
Ugyancsak jót tenne a csapatjátéknak (szintén cRPG-kbõl kiindulva), ha a fegyver lóbálásnak is lenne vmi limitje, azzal is elfáradna az ember, akkor nem lenne olyan hogy a harcosok éjjel-nappal rohannának elõre, a varázslók meg a háttérben pihengetve nézegetnék az eseményeket, kb. együtt haladhatna a csapat.
flémelni 1 ember nem tud, minimum kettõ kell hozzá, ergó ha ezt flémnek veszed, s nem egyszerü vitának, akkor ugyanúgy félmelsz ahogy én..de az #58 -as kommented óta nem érdeklõdtél a dnd után, csak fikázod a p&p-t..
"Takarodj a topikomból, senki nem kért meg rá hogy játszad itt az agyadat a sznob papiros szarjaiddal!" <nekem nagyon is úgy tûnik, hogy elakartál küldeni..
de tudod mit ? legyen tényleg vége az offnak.. ha kérdésed van a szabály-rendszerrel kapcsolatban, tedd fel, ha tudok rá válaszolni, megteszem kultúráltan, ha nem tudom a választ, megpróbálok utánanézni.. de vedd figyelembe, hogy a szabályrendszer megjelenéséig még hónapok vannak hátra, addig módosulhat valamelyest, mindenre kiterjedõ információkat még nem adtak és fõleg arra legyél tekintettel, hogy ez bizony p&p-re készült szabályrendszer, s ha valaha is alapjául szolgál egy crpg-nek, akkor a szabályrendszer egy változatát fogják használni, ahogy a kotor-ok és az nwn-ekkel is tették, nem egy az egyben fogják ráhúzni a számítógépes játékra, s ezért könnyen tartalmazhat olyan elemeket, mely egy crpg-ben hülyeség vagy nem mûködne
"ergó semmi beleszólásod nincs, hogy ki ír ide" - ahogy neked se, meg Quippernek se.
Nem elküldeni akarlak innen, hanem felszólítottalak a flémelés befejezésére. Ez nem ugyanaz. Kulturáltan bárkinek lehet ide írni, flémelni viszont nemcsak ebben a topicban tilos, hanem az összesben.
Arról sincs még semmi hír hogy a Honda vagy a VW elektromos autóval árasztaná el a piacot, de egyszer majd be fog köetkezni. Addig is hasznos dolog tudni hogy is mûködik.
õszintén szólva rohadtul nem érdekel, hogy mi mindenrõl nyitsz topikot, de ha én bejövök a DnD4 topikba, akkor a DnD4-rõl fogok beszélni, nem számítógépes játékokról.
ha nem tetszik, amit a topikodba írnak, legközelebb nyisd meg saját fórumba, azt csak az látja, kinek linket adsz hozzá..a topik közösségi terület, és nem vagy házigazda, csak topiknyitó..ilyen habitussal meg sztem nem is leszel az..ergó semmi beleszólásod nincs, hogy ki ír ide..de nyugodtan kérj meg 1 modit, hogy küldjön el engem innen és adjon büntipontit, mert a "topikodba" irok az engedélyed nélkül.. amúgy meg pont engem küldtél el elõször a topikból, mikor lényegében rajtam kívül tán még 1 ember írt róla, hogy milyen változtatás lesz.. meg ha általánosságba érdekel a dolog, akkor nem specializáltan kellett volna nyitnod a topikot..bár nálad az "általános" is a számítógépes részre terjed csak ki, hisz szerinted a p&p sznob papíros szar...
miért ? szerinted június 6-án egybõl kijön 80 játék, ami dnd 4.0-át fog használni ? valamikor majd TALÁN sokára kijön egy NWN 3 vagy egy Baldur's Gate 3, és az TALÁN a dnd 4.0 számítógéphez módosított szabályrendszerét fogja használni..de egyenlõre tudomásom szerint semmi olyan hír nincs, hogy bármely játék készülne a 4.0-val
Ezekszerint a KRESZ is egy tabletop autószimulátor, amit portolnak az utcára? ^^
Alapvetõ fogalmi zavarod van, és még meg is akarod magyarázni. Figyi, ha nem tetszik a topik, fogod magad és nem írsz bele, ilyen egyszerû. De nekem nem fogod megmondani mirõl nyithatok és mirõl nem. Nálam, mint az RPG-sek 99%-ánál nem merül ki a dolog a P&P-ben, ezért nyilván nem csak a P&P-s megoldások érdekelnek.
Az #1-ben fel lett téve a kérdés. Milyen változások lesznek az elõzõ verzióhoz képest.
a DnD egy tabletop szabályrendszer, amihez vannak tabletop settingek is (Forgotten Realms, Greyhawk, Eberron stb.), és ebbõl összejön egy tabletop rpg. ezt a tabletop rpg-t szokták portolni számítógépre is.
a jelenlegi helyzet a következõ: nyitottál egy topikot a focinak, és nem vagy képes felfogni, hogy focit teljesen más élmény játszani, mint focis számítógépes játékot. ha ez még nem lenne elég, azt is állítod, hogy focizni elavult, unalmas és sznob dolog, és a foci szabályait a focis számítógépes játékok igényeinek figyelembevételével kéne megalkotni. röviden összefoglalva hülyeségeket beszélsz össze-vissza.
talán elõrébb jutnánk, ha a tabletop játékról szõtt elképzeléseid helyett tényleg a DnD-rõl beszélnénk. az lenne a legegyszerûbb, hogy ha feltennéd a kérdéseidet az új verzióval kapcsolatban, és aki tud rá választ, az válaszol.
Tájékoztatásul közlöm, hogy a D&D egy SZABÁLYRENDSZER. Hogy te azt most papíron vagy számítógépen játszod az tökmindegy.
"ha nem a tabletop rpg-krõl akarsz beszélni, akkor ne nyiss nekik topikot" - Azt majd én eldöntöm mirõl nyitok. Viszont aki csak flémelni akar, annak nem kötelezõ ide jönnie. Én a D&D-rõl mint szabályrendszerrõl akarok itt véleményt cserélni, nem P&P-s sznobok arcoskodását olvasni.
"senki nem kért meg rá hogy játszad itt az agyadat a sznob papiros szarjaiddal" tájékoztatásul közlöm, hogy a legújabb DnD is tabletop rpg lesz. talán ha nem a tabletop rpg-krõl akarsz beszélni, akkor ne nyiss nekik topikot.
Hogy az eladásokat mi vezeti az egy dolog, és hogy mivel játszanak az meg egy másik. A kettõ különbségét wareznak hívják.
"WoDról nem hallottál ? elég baj, ez a te hiányosságod" - Te hallottál már Jim D'Anjouról? Neeem? Hát ez elég nagy hiányosság, õ írta az Eclipse könyvet amit most olvasok. ^^
"te most direkt veszekedni akarsz, ennyire tacskó vagy vagy ennyire sötét" - Ezt pont te mondod, aki osztja itt az észt hogy senki nem ért az RPG-hez, csak azok akik papíron játszák, mert nem futja számítógépre, és akkor még nekem rovod fel a saját hibáidat? Nem én kezdtem el leszólni a másikat mert nem azt szereti amit én, hanem te.
"az rpg-sek manapság a számítógéppel játszanak, s nem rpg-znek többet" - Ellentmondás!
"bár nem tudom miért is írok neked ennyit, világosan látszik, hogy akár a falnak is beszélhetnék..nyitottál 1 topikot, de érdeklõdés helyett fikázol..huzzál vissza játszani a drágalátos számítógépes vackaid közé, a topikot meg zárassuk be, hisz normálisan nem lehet veled semmirõl se beszélni" - Ha csak flémelni vagy képes akkor mit keresel itt? Takarodj a topikomból, senki nem kért meg rá hogy játszad itt az agyadat a sznob papiros szarjaiddal! Érdekes mód rajtad kívül mindenki tud értelmesen hozzászólni, csak te jársz ide fikázni. Nem fogsz hiányozni!
te úgy mibõl gondolod, hogy lényegesen nagyobb tömeg játszik a cod-vel, mint mondjuk a sims2-vel ? végülis biztos a cod és kiegjei vezették sokáig az eladási statisztikákat, s mondjuk nem a sims-é... (ez irónia volt, nézz csak utána..)
WoDról nem hallottál ? elég baj, ez a te hiányosságod, ami azt mutatja, mennyi mindent nem tudsz a szerepjátékok világáról.. öszintén hány p&p rpg -t ismersz ? hánnyal próbálkoztál ? mert ha csak 2-3mal, akkor milyen alapon ítéled meg az egészet ? nem szívesen személyeskedem , de a kommentjeid alapján csak aközött nem tudok dönteni, hogy te most direkt veszekedni akarsz, ennyire tacskó vagy vagy ennyire sötét... jössz azzal, hogy ilyen jó a crpg, olyan jó a cod, közbe meg azt állítod, hogy nincs idõd..ha nincs idõd, honnan tudod hogy milyen ? ezekkel játszani van idõd ? nyitsz egy játéknak topikot, majd nekiállsz támadni a hiányosságait ? miér, melyik játéknak nincs hiányossága ? az összesnek van, mindegyikbe belelehet kötni..a d&d mindig is hõsfantasy volt, ahol a hõsöknek nem szokásuk azért könnyen meghallni..nézz csak meg egy akciófilmet, mi lenne ha azokban is a realitást néznék ? a fõszereplõ 5 perc alatt meghalna..ha nem tetszik ez a rendszer, játsz mással..a intrikákra vágy, játsz vampire-t, ha arra vágysz, hogy érdekes szereplõt, személyiséget játsz, kipróbálhatod a 7tenger-t (bár az összes többibe összelehet hozni érdekes karaktereket), ha azt szeretnéd, hogy reálisan könnyen meghalhass,és véletlen se legyen feltámasztás, játsz cyberpunkot...azzal meg baromság pedálozni, hogy az rpg-sek manapság a számítógéppel játszanak, s nem rpg-znek többet..én 1 olyat nem ismerek, aki a crpg és a többi számítógépes játék kedvéért abbahagyta volna..az hogy nem játszanak kis hazánkban annyian rpg-t, annak egyik lényeges oka, hogy sokan nem is ismerik..hány de hány olyan alkalom volt, hogy az emberek a szerepjáték hallatán egybõl a színészkedésre, a szinpadon való ugrabugrálásra asszociáltak..bár nem tudom miért is írok neked ennyit, világosan látszik, hogy akár a falnak is beszélhetnék..nyitottál 1 topikot, de érdeklõdés helyett fikázol..huzzál vissza játszani a drágalátos számítógépes vackaid közé, a topikot meg zárassuk be, hisz normálisan nem lehet veled semmirõl se beszélni..
amúgy meg a számítógépes játékok csak azoknak fognak jobb élményt nyújtani, akik más kiskoruktól fogva a gép és a tv elött ülnek, nem játszanak se katonákkal, se legoval, nem is olvasnak vagy végeznek olyan tevékenységet, melyhez a fantáziájukat kellene használniuk, így az satnya és egysíku lesz, s minimális képzelõerejük okozta hézagokat a mai "csilivili" játékok maximálisan kitudja elégíteni, hisz igényszíntjük a 0 felé tendál, s a crysis láttán maga alá hugyoz, míg egy régebbi, rondább játék láttán már fikázódik, hogy így szar, úgy szar, pedig az lehet, hogy sokkal de sokkal jobb játékélményt nyújtott..
és végzárásként..lehet a világon van 100 000 p&p rpg-s, és 10 000 000 számítógépen játszó beszûkült látókörü kocka, de ennek örülök is...inkább vagyok az értelmes 100 000 tagja, s jobb is, ha a tízmillió idióta nem minket boldogít
Sims / Tycoon vs Quake / COD / Crysis... Szted hol tolong a tömeg?
A world of darknessrõl pl. én se hallottam, nemhogy egy kevésbé RPG fan. Ezért (is) tart ott ahol.
"csak az ilyen elvakultaknak nem fér bele, mint a te fajtád" - LOL, kifogytál az érvekbõl, kezdõdik a személyeskedés? Sulinet rlz...
"mert a suli olyan sok idõdet elviszi, mi ?" - Az nem, de a munka igen. ~~ Lehet hogy neked van erre idõd, másra meg semmi, nekem azért ezen kívül is van rengeteg dolog amit szeretek, és nem futja ilyesmire.
"az a 1000000 amíg nem számítógépen játszott, mással foglalkozott, olvasott, legozott, mittomén..de nem az rpg-sek pártoltak át, ergó hüle az érv" - Azok pont hogy RPG-sek. Csak ma már nem a maroknyi P&P-sbõl áll a tábor.
"a világ a mesélõtõl függ..ismerek oylan mesélõt, akinél vért izzadsz, hogy eljuss a 8. szintig (raise dead-ed még véletlen sincs addig se..utána se sûrûn) és aki egyszer meghal, az halott is marad..fõleg ha a saját hülyesége okozza a halálát, akkor még véletlen se próbál megmenteni.." - Ennyi erõvel aludni is veszélyes, mert mivan ha direkt az autópálya közepén végzed a tevékenységet...
"Virágültetõs programmal nem sok embert tudnál lekötni."
azért megnéznék egy statisztikát, hogy hány ember játszik sims-szel, sincity-vel, tycoonnal, ezek összes verziójával, kalandjátékkal, stb-vel..csakhogy párat felsoroljak, amiben nincs harc..
"De legfõképp kéne vmi jobb és népszerûbb." ezen megint lehet sokat vitatkozni, hogy mi a jobb, mi a népszerübb, de sztem a white-wolfnak sem kell panaszkodni a world of darknesses eladásaikra..
"A 21. század életstílusába nem fér bele a nehézkes és lassú P&P" csak az ilyen elvakultaknak nem fér bele, mint a te fajtád..
"Nem találsz rá embert aki idõt szánna rá - mert neki sincs, mindenki rohan." mert a suli olyan sok idõdet elviszi, mi ? annak nincs rá ideje, aki nem szán rá..nekünk valahogy szokott rá idõ jutni, pedig én pl 3 mûszakban melózok, havi 2 túlórával, haver folyamatos mûszakban van, másik haver suliba jár, mégis tudunk rá idõt szakítani..de te csak rohanj, vissza se nézz..bár nem tom minek dobálózól olyan közhelyekkel, melyek 1részt nem igazak, másrészt fogadok hogy rád sem igaz..
"régen 3 ember játszott RPG-t, és abból 3 papíron, addig ma lehet hogy 10 ember játszik P&P-t, de 1000000 ember meg számítógépen." az a 1000000 amíg nem számítógépen játszott, mással foglalkozott, olvasott, legozott, mittomén..de nem az rpg-sek pártoltak át, ergó hüle az érv
""A szerepjáték lényege a közös történet alkotás és mesélés." - Ezt ma már elvégzi a számítógép helyetted, régen nem volt ilyen lehetõség." kb annyira utánozza le, mint ha te próbálnád meg otthon lemásolni kézzel a mona lisa-t
"Ez már így volt 20 éve a Pool of Radiance idején is, dehát egy olyan világban ahol mindennaposak az élõholtak meg a feltámasztás, ott sztem nem is lehetne másképp." a világ a mesélõtõl függ..ismerek oylan mesélõt, akinél vért izzadsz, hogy eljuss a 8. szintig (raise dead-ed még véletlen sincs addig se..utána se sûrûn) és aki egyszer meghal, az halott is marad..fõleg ha a saját hülyesége okozza a halálát, akkor még véletlen se próbál megmenteni..
Kb. minden játék a harcról szól, természetes módon ez érdekli az embereket. Virágültetõs programmal nem sok embert tudnál lekötni. Az emberi értékrendszerben a hõs az aki le tud gyõzni mindenkit (bár a növény és állatvilágban is, csak ott nem gamelnek). Ennek fényében meglepõ lenne ha nem a harcról szólna az RPG is. A többi csak körítés, extra. Pláne hogy az egymás gyilkolása az életben tilos, a képernyõn meg bûntetlenül kiélheted magad. A többit meg RPG nélkül is meg tudod csinálni.
"Hosszú idõnek kellett eltelnie, hogy a szerepjáték fejlesztõk végre szakítani merjenek a D&D-s alapokkal és berögzõdésekkel." - De legfõképp kéne vmi jobb és népszerûbb. A D&D gyakorlatilag egyet jelent a sárkányos-varázslós játékokkal, egy márkanév, olyan mint a Coca Cola - mindenki egybõl tudja mirõl van szó, mit várhat tõle. Ha azt írnák a dobozra hogy MAGUS (vagy akármi más) rendszeren alapul, kb. senki se tudná mi is az. A készítõk pedig leginkább eladni akarnak, és az hogy te jólérezd magad a játékkal, csak egy eszköz a cél érdekében, egy mellékhatás.
"Nagyon rosszul értelmezel valamit, ha úgy gondolod az asztali játék egy régi maradvány." - Pedig az. Ahogy az offline újságok is kezdenek visszaszorulni az internet miatt, úgy ez is. A 21. század életstílusába nem fér bele a nehézkes és lassú P&P. Nem találsz rá embert aki idõt szánna rá - mert neki sincs, mindenki rohan. Ezen nem lehet változtatni, el kell fogadni és alkalmazkodni kell hozzá. Neked talán csak azért nem tûnik fel, mert míg régen 3 ember játszott RPG-t, és abból 3 papíron, addig ma lehet hogy 10 ember játszik P&P-t, de 1000000 ember meg számítógépen. Ebbõl le lehet vonni azt a következtetést is hogy többen játszanak P&P-t mint régen, meg azt is hogy arányaiban mérve csak egy jelentéktelen kisebbség.
"A szerepjáték lényege a közös történet alkotás és mesélés." - Ezt ma már elvégzi a számítógép helyetted, régen nem volt ilyen lehetõség. Igaz nem lehet mindent lemodellezni számítógéppel - EGYELÕRE (pl. idõutazás, aletrnatív jelen).
"Ami a D&D és általában a mostanában megjelenõ rpgk sajátossága, hogy a játékos karakterek halandóságát erõsen korlátozták leginkább a crpg-k és az mmo-k behatásoknak köszönhetõ. Megpróbálják a mmo-os közönség számára is vonzóvá tenni a játékot. (Szegények számára nehéz elviselni azt a véglegességet, amit egy karakter halála jelent... ;o) )" - Ez már így volt 20 éve a Pool of Radiance idején is, dehát egy olyan világban ahol mindennaposak az élõholtak meg a feltámasztás, ott sztem nem is lehetne másképp.
"Kíváncsi lennék, mennyi idõt töltesz értelmetlen bugyuta sorozatok bámulásával," - Ezt egész pontosan meg tudom mondani, kerek 0 percet. TV-m sincs. :D A híreket megtalálom a neten is, filmeket szintén, kinek hiányzik a Gyõzike / Mónika? :)
"20 évvel" ez elõtt az elsõ crpg-k korában az egyetlen elérhetõ szabályrendszer lényegében a D&D volt. A crpg-és hasznosítását pedig az tette lehetõvé, hogy egy csatajátékra épült az egész rendszer. Ezek után nem volt egy nagyon ördöngös dolog a számítógépre való átültetése, és szó sincs arról, hogy a crpg-k irányába mozdultak volna el. Sajnos a D&D máig a csatajáték örökséget hurcolja magával, és az összes D&D-t alapul vevõ játékrendszer átvette ezeket a kötöttségeket. (Pl.: M.A.G.U.S.)
A D&D lényegében két különálló játék. Az egyik fele a szerepek eljátszásáról szól, a másik fele pedig a csatarendszer. Nincs összeintegrálva a kettõ. A szerep eljátszása lényegében nem tud hatást gyakorolni a harci eseményekre, míg a csatajáték örökségbõl adódóan a szerep kijátszása állandóan korlátokba ütközik. Minden lehetõséget megpróbálnak lefedni a szabályokkal, ezzel egy meglehetõsen merev keretrendszert adva a játék számára. Lényegében mindenre próbát kellene dobni, ha a szigorúan a szabályok szerint akar valaki játszani. Ebbõl adódik, hogy bármilyen jól is adja valaki vissza a karaktere egyéniségét, végül mégis csak a kocka dönt a sikerérõl/kudarcáról. Persze a teljesen narratív, lényegében csak elbeszélésre épülõ játékok sem túl nyerõk szerintem. A helyes út érzésem szerint valahol a kettõ között van. Hosszú idõnek kellett eltelnie, hogy a szerepjáték fejlesztõk végre szakítani merjenek a D&D-s alapokkal és berögzõdésekkel. Mára a két véglet között szerencsére akad elég alternatíva. Szóval kicsit se sírom vissza a "20-30 évvel ez elõtti" állapotokat. Nem lehetsz túl tájékozott, ha úgy gondolod a p&p játékok világában nem volt fejlõdés az elmúlt évtizedek alatt. Nagyon rosszul értelmezel valamit, ha úgy gondolod az asztali játék egy régi maradvány. Ma az asztali társasjátékok és ezeken belül a szerepjátékok is valamilyen szinten, újabb fénykorukat élik. Ez talán annak köszönhetõ, hogy az embereknek igen is szüksége van az emberi kapcsolatokra.
A szerepjáték lényege a közös történet alkotás és mesélés. A történet teljesen dinamikusan alakul a játékosok és a játékvezetõ együttmûködésével. Lehet, hogy van egy fõ kalandszál, ami körül az események bonyolódnak, de a végkifejlett és az oda vezetõ út lényegében teljesen szabadon alakulhat. Crpg-nél erre nincs lehetõség. Amit lejjebb írtam példát Morrowind-rõl, jól mutatja ezt. Nem az a lényeg, hogy a páncél elemelésére azonnal reagáljon a játék világa. De egy hagyományos szerepjátékban, pontosan abból eredõen, hogy folyamatosan, interaktívan változik a történet menete, elõbb-utóbb reagálni fog a világ a játékos cselekedeteire. Ez bár szerves része a játéknak, nincs elõre leírva sehol, nincs olyan szabály, ami alapján ezt a játékvezetõnek meg kell tennie. Egyszerûen a játék jellegébõl adódik, hogy le fogja reagálni valamilyen szinten a történteket. Egy crpg-ben ez legfeljebb akkor történne meg, ha a készítõk elõre elkészítették volna a scriptet, ami errõl szól. Szerinted lehetséges lenne az összes elképzelhetõ helyzetre ilyen scriptet készíteni? Szerintem nem. Addig, míg valódi MI-k nem léteznek, addig biztos, hogy ez nem lesz megvalósítható. És ezért mondtam azt is, hogy a legtöbb crpg alig több egy kibõvített hack&slash-nél. (Ha eddig figyelmesen olvastál, akkor neked is világos, hogy nagyon jól tudom, mi a különbség a h&s és egy rpg között.) Minden számítógépes rpg leredukálható az alap felállásra: megölsz dolgokat az xp-ért és a kincsekért, hogy utána tápolva újabb dolgokat ölhess meg... Egy hagyományos szerepjáték ülés eseményei, tehát maga a közös játék, mindig több, mint csupán a szabályok összessége és azok használata. Ez az, amit sokan a crpg-én és MMO-n nevelkedettek közül nem értenek meg elsõre. Hiába a csilli-villi grafika, ha maga a játék üres és élettelen. Ráadásul nincs olyan grafika, ami képes lenne az emberi képzelõerõvel felvenni a versenyt. (A grafikai megvalósítás mindig is csak a készítõk fantáziáját fogja tükrözni...)
Ami a D&D és általában a mostanában megjelenõ rpgk sajátossága, hogy a játékos karakterek halandóságát erõsen korlátozták leginkább a crpg-k és az mmo-k behatásoknak köszönhetõ. Megpróbálják a mmo-os közönség számára is vonzóvá tenni a játékot. (Szegények számára nehéz elviselni azt a véglegességet, amit egy karakter halála jelent... ;o) ) Ha ez valakit zavar, egyszerû a megoldás, másik szabályrendszert kell használni. Ma már kis keresgéléssel könnyen megtalálhatja minden társaság a saját szája ízének leginkább megfelelõ szabályrendszert. Legyen az superheros, heroic fantasy, túlélõ horror, sci-fi, bármi a realisztikusság megfelelõ szintjeivel együtt. Ha nincs olyan kidolgozott világ, ami tetszene, akkor lehet készíteni sajátot egy általános rendszert alapul használva. Az pedig megint nem igaz, hogy nem lehet idõt szakítani a játékra. Kíváncsi lennék, mennyi idõt töltesz értelmetlen bugyuta sorozatok bámulásával, számítógépes játékkal, bulizással? A tapasztalatom az, hogy ha az ember akar, akkor tud idõt szakítani bármire. Szóval az nem mentség arra, hogy valaki idõ hiány miatt nem próbálja ki a dolgot, pláne ha valóban érdekli.
Már 20 éve elmozdult a crpg irányába. ^^ Akik hondán meg vw-n tanulnak vezetni, azok se ismerik a ford t modellt. ~~ Én Pool of Radiance-en meg Eye of the Beholderen keresztül kerültem kapcsolatba az RPG-vel. Se D&D-t játszó haverok, se 100 óra felesleges szabadidõm nincs erre, de maga a világ és a stílus az tetszik. Ez van.
"a legtöbb crpg csupán egy jól-rosszul kibõvített hack&slash" - Ha a diora és hasonlókra gondolsz, az sose volt RPG, de attól még jó az. Az NFS is jó a maga kategóriájában. Amikor a Brian életét elõször néztem nem tetszett, mert komolytalan volt, én meg úgy álltam neki hogy most egy "rendes" filmet nézek. Aztán amikor nem úgy álltam hozzá megtetszett. A fejlõdést nem lehet megállítani, sosem lesz olyan a világ mint 20-30 évvel ezelõtt. A technika fejlõdésével az igények is nõttek. Ahogy a könyvolvasás se divat filmnézés helyett, úgy a játékokban is kell a rizsa, pl. a grafika. Régen nem volt rá igény, ma van. Számítógépen is van sok jó RPG, pl. a Baldurs Gate 1 (és kicsit a 2 is, bár a választási lehetõségek lecsökkentésével nagyon elment a kalandjátékok irányába) pl. nagyon jó volt.
"Pl.: Morrowindben lényegében büntetlenül lenyúlhatod a páncélboltostól a több 10000 arany értékû páncél készletet. Egy hagyományos játékban ez szinte lehetetlen lenne (erõs õrség, csapdák, védelmi mágia)" - De az se reális hogy egybõl feltûnik ha csinálsz vmit, pl. a Fenyõ gyilkosság / Aranykéz utca tettesei se ismertek a mai napig. Nem állhat minden sarkon rendõr.
"A számítógépes játékokban a karakterednek szinte minden áron a legerõsebbnek kell lennie és a legtáposabb felszereléseket kell használnia ahhoz, hogy érvényesülni tudjon." - ez csak a tápolós játékokra (dio2, wow) igaz, Baldurs Gate / NWN-ben jól el lehetett lenni a kommersz cuccokban is - ami sztem jó volt, kár hogy egyre kevesebb az ilyen. Azt én se tartom reálisnak hogy mindenki +5 meg +10 (LOL!) cuccokkal rohangál, és megfelelõ szinten minden kukában van 3 ilyen. Még a Rózsadombon se. ^^
Nem a healing pia a legtápabb, hanem az hogy sokszor egy alvástól visszanõ a kezed-lábad, meg a harcos / mágus / akármelyik nem pap is tudja magát gyógyítani. Ez gáz. A másik fele meg a varázslók szûkös spell készlete, és a spellek gyengesége. LVL 18 mágus tud 1 meteort (specialista 2-t), aztán sebez 80-at egy 500 HP-s harcoson, az meg jól kiröhögi, és közben el is fogyott a mágus minden tudása. Ezzel így nem lehet csapatjátékot csinálni. AD&D-ben azért nem így volt. BG2-ben pl. ha Kangaxx (egy lich) nyomott egy meteort, a fél csapat kifingott, a másik fele éppen csak nem. Na az már 9. szintnek megfelelõ képesség.
Nekem bejön a D&D, de leginkább az AD&D 2nd ed, nem a D&D 3.0 féle "500 HP-s harcosunkkal leütjük a lvl40 lichkinget is".
Rég rossz az, ha egy p&p rendszer minden áron a crpg-kel akar versenyezni, vagy azok irányába akar elmozdulni. A probléma ott van, hogy azok, akik a crpg-ken keresztül kerülnek a szerepjátszással kapcsolatba, sokszor nem is ismerik meg a hagyományos asztali szerepjátékokat. Valószínûleg a marketingen kellene javítani ehhez. (Erre pedig nincs elég pénz...) Ha valaki egyszer is kapcsolatba került az asztali játékokkal és elég nyitott, akkor valószínûleg hamar fel fogja ismerni a cprg-k korlátait. Egyszerûen a legtöbb crpg csupán egy jól-rosszul kibõvített hack&slash. Ritka kivétel az, hogy meg lehet oldani a játékban adódó helyzeteket hentelés nélkül is. Vagy egy-egy probléma megoldására valóban szinte korlátlan a lehetõségek száma. (A készítõk logikusan csak egy-két megoldást tudnak számításba venni.) A legtöbb crpg-ben a környezet csak látszólag reagál a játékos cselekedeteire. Pl.: Morrowindben lényegében büntetlenül lenyúlhatod a páncélboltostól a több 10000 arany értékû páncél készletet. Egy hagyományos játékban ez szinte lehetetlen lenne (erõs õrség, csapdák, védelmi mágia), vagy legalább is komoly következményekkel járna (városi õrség hajtóvadászata, fejvadászok, felbérelt kalandozók, stb.). Arról nem is beszélve, hogy az ellopott csodás páncélt még valahogy egy mesterrel testre is kéne szabatni... ;o) A számítógépes játékokban a karakterednek szinte minden áron a legerõsebbnek kell lennie és a legtáposabb felszereléseket kell használnia ahhoz, hogy érvényesülni tudjon. Egy asztali játékban egy statisztikáit nézve gyenge karakterrel is lehet élvezetes a játék, ha valaki valóban szerepet játszik. (Az a halálom, mikor egy erõsebb ellenfél leöléséhez a cprg-ben literszámra kell vedelni a healing és a mana potiont. Miért ne lehetne alternatíva a szerep kijátszása, egy gyáva megfutamodás? Arról nem is beszélve, hogy a gyógyital sokszor egy karakternek a legféltettebb kincsei között van a p&p játékokban.)
Saját tapasztalatból tudom, hogy kb. két hét crpg elég frusztrálttá tesz ahhoz, hogy inkább visszatérjek a függõben lévõ projektjeimhez. Az MMO-kból pedig egy-két próbálkozás után végleg kiábrándultam.
Ami pedig a D&D 4.0-át illeti. A D&D-ért soha nem rajongtam és mára a legtöbb kötött szabályrendszerû játékért se rajongok. Túl sok megkötést tartalmaznak. Sokkal többre tartom az egyszerûbb, rugalmasabb rendszereket. (Ráadásul ezek többsége jogtisztán, ingyen használható.) A D&D máig nem tudott megszabadulni a csatajáték örökségétõl. Sõt az újabb verzióiban a miniatûrök használata ismét elõtérbe került. :o/ Ez pedig szerintem igen csak a szerepjátszás útjába áll. Arról nem is beszélve, hogy rengeteg statisztika legyártása és kezelése szükséges egy-egy modul elkészítéséhez és lemeséléséhez. A történet orientált megközelítés sokkal közelebb álla hozzám. (Talán pont ezért nem tudtam maradéktalanul a szívembe zárni a cprg-ket sem...)
nem érted, mirõl beszélek. nálad az az alapfelállás, hogy a tabletop játék a számítógépes játékkal versenyez, ami nem igaz. ha igaz lenne, akkor ma nem élne egyetlen tabletop játékos sem. (és igen, ugyanúgy ahogy bakelitlemezeket aranyárban vásárló audiofilek, tabletop játékosok is léteznek a mai napig.)
a crpg-k nem elégítenek ki jónéhány meglévõ igényt, amit a tabletop rpg-k igen. a tabletop rpg-knek ezekre az igényekre kell koncentrálniuk, mert a crpg-k hazai terepen (azokban a részletekben, amik a két platformban közösek) simán lealázzák õket.
Azt azért te se gondolod komolyan hogy a 21. században az emberek tömegesen fordulnak a számítógéptõl a P&P felé? El kell fogadni hogy a P&P ugyanolyan kihalóban levõ fajta, mint a bakelit lemez. És sztem az emberek igényeihez kell alkalmazkodni, nem megpróbálni megváltoztatni azokat, úgysem sikerül. Sztem semmi baj a számítógépes RPG-vel, meg az ezáltal megnövekedett (fõleg grafikabeli) igényekkel, ma már én se vennék elõ egy Defender of the Crownt, mégha C64-en tök király is volt.
nincs kedvem vitázni ezen, de attól még, hogy az emberek kilencven százaléka rizst eszik, nem úgy kell nekiállni a sült krumpli elkészítéséhez, mint a rizséhez.
ha a DnD a számítógépes játékokkal akar versenyezni (ugyanazt és ugyanúgy próbálja elérni, mint a crpg-k), akkor gyorsan, látványosan és végérvényesen veszíteni fog.
Ma már az emberek 99%-a számítógépen RPG-zik, a 4.0-ban is alapnak tekintik a számítógépes "támogatást", szal nem hiszem hogy kizárólag P&P-ben kéne gondolkozni.
"A p&p rpg valszeg nagyon jó, de általában se idõ, se társaság nincs erre, leginkább mindenki már csak számítógépen játszik ilyet, ezért is nézem számítógépes játék szemszögbõl az egészet." a szex biztos jó, de se idõ, se társaság nincs rá, akkor guminõ szempontból nézed a problémakört? a dnd-nek éppen az jelentheti a túlélést, ha markánsan elkülönöl a számítógépes játékoktól (megjegyzem, eddig ez a negyedik kiadásnak elég rosszul megy).
továbbra is tartom magam ahhoz, amit írtam..a dnd 4.0 normál p&p rendszer, és nem számítógépes, tök fölösleges összehasonlítani a kettõt és alapul venni a másikhoz..a NWN is egy erõsen módosított szabályrendszert használ, nem vették át egy az egyben a 3.5-ös rendszert..amúgy meg a társaságunkban van 1 srác, aki mindig ilyen sokmindenhezértõ karit készít, s mindig jóval szrabb, mint a mi karijaink, mert mi ráfókuszálunk 1-2 dologra, és nem aprózzul el a karinkat..a csapatjáték miatt meg nem szükséges, hogy mindenhez értsünk, van mindenbõl (és többnyire minden hétvégén játszunk 4-6 játékos + mesélõ..)
A dio2 lod-ot azért hoztam fel példának, mert patchrõl patchre egyre inkább elmozdultak az egysíkúsítás irányába, ezzel próbálva rávenni a játékosokat a csapatjátékra. Eredmény: semmi. Ugyanúgy runolás van játék helyett, csak csíter cuccban rohangál mindenki.
A p&p rpg valszeg nagyon jó, de általában se idõ, se társaság nincs erre, leginkább mindenki már csak számítógépen játszik ilyet, ezért is nézem számítógépes játék szemszögbõl az egészet.
A PvP NWN persistent worldben is (alap)téma volt, sokszor ez alapján léptettek életbe korlátozásokat, nehogy egyik jobb legyen mint a másik. Csak épp ezzel meg rendes játékban (PvM) szívott nagyon.
Én szeretem ha az általam játszott karakter egymaga is képes boldogulni. Jó, egy harcos ne nyitogasson csapdákat, de a kasztjának korlátai közt legyen teljes. Mert az gáz hogyha a fél pálya elõl futni kell, mert nincs ellenük semmid. Ha mondjuk mágus vagy, más spelleket készítesz be élõholtas pályán mint élõk ellen (fingert pl. felesleges), de megvan a lehetõséged hogy másik pályán átrendezd a kiosztást, és ez sztem jó.
sajnos a legtöbb mmo-ban igaz is, hogy rohannak elõre mint a hülék..ez az adott MMO hibája..nézd meg mondjuk a Dungeons and Dragons Online-t, ahol igenis egymásra van utalva az egész banda, és jóformán muszály összejátszaniuk a siker érdekében..
és pont azért egyoldaluak a karakterek, mert abból indul ki hogy csapatjáték van..egy szerepjátékra összeülõ társaságban sokkal de sokkal nagyobb az összetartó erõ és a csapatszellem, mint egy mmo-ban összeverbúválódott csapatban, kik a való életben egyáltal vagy minimális szinten ismerik egymást..
amúgy meg eleve hülyeség összehasonlítani az mmo-kat a normál rpg-vel, mert egyik mmo sem tudja visszaadni azt a játékélményt, amit az rpg nyújt..pvp-vel elõhozakodni meg abszolute értelmetlen, mert alapesetben a kaland nem abból áll, hogy a karakterek egymást ölik (ha mégis, akkor ott a KM valamit nagyon elbaltázott, vagy olyan ellentétes karaktereket engedett, ami nagy hiba volt..)
"bár mágus fan vagyok, Baldurs Gateben mégis mindenkibõl volt 1-1 a csapatban, mert szükség volt rá, és jobban megérte mint +1 mágus"
pont ezt akarja visszahozni a dnd 4-es rendszere, hogy mindenbõl kelljen 1-1 a csapatba, ezért vannak a csapatszerepek
Ez szép és jó, de sajnos a gyakorlatban ez nem jön át. Számítógépes MMO játékokban (ha már cél az internetes játékok támogatása, talán ez is szempont) nincs nagy csapatszellem, mindenki önzõ módon rohan elõre, ha nem csak runolni akarsz, akkor sokszor csak magadra számíthatsz. Ha a képességeid egyoldalúak (pl. a Dio2 LOD-ban - igaz nem RPG, de hajaz rá - jól megfigyelhetõ az egysíkúsítás), akkor egymagadban nem boldogulsz, játékélmény = 0.
PvP-ben is teljesen más szempontok érvényesülnek mint PvM-ben (elõbbihez elég egy jól irányzott finger, utóbbiban sokkal fontosabb hogy ne kelljen minden sarkon aludni mágussal mert elfogyott a kevés spelled). Namost akkor melyikre egyensúlyozod ki a karaktereket? Tudom az eredeti D&D csapatjátékra épít, de a mai világban már nem ez van, a NWN persistent world játékosok is mindig panaszkodnak. Ami PVP-ben táp, az PvM-ben gyenge - és fordítva.
Sztem még mindig az AD&D volt legjobban ballanszolva, amire a legjobb érv hogy bár mágus fan vagyok, Baldurs Gateben mégis mindenkibõl volt 1-1 a csapatban, mert szükség volt rá, és jobban megérte mint +1 mágus. Valahogy ezt érzem egyre kevésbé a D&D 3 > 3.5 > 4.0 "fejlesztésekben".
Hát nemtom, ez a swordmage / warlord / warlock már nagyon izzadtságszagú (utóbbi már az NWN2-ben is az volt). Meg úgy általában a többi is idiótán lesz átvariálva (legalábbis ez alapján). Méghogy egyik mágus 1 ellenre sebez nagyot, a másik meg többre keveset... Még a végén a meteor shower / wail gyengébb lesz mint a melf acid, mert több emberre hat. Ezek inkább már erõltetett változtatások, gondolom az volt az alapgondolat hogy fûzõdjön a nevükhöz vmi nagy kavarás, mindegy mi, csak címlapon legyenek.
Heroic level - lvl 10-ig tart, lényegében az átlagos kalandozókat testesítik meg..
Paragon level - lvl 10 és 20 között..õk az ismert hõsök, kiket sok helyen segítségül hívnak, ha valami komoly veszély fenyeget..lényegében a Prestige class helyét veszi át
Epic level - 20-30 közt..õk a messze földön híres hõsök, kik a legendák szerint félisteni erõvel bírnak, s sárkányokkal küzdenek nap mint nap..valójában nem mindenhatóak, de eléggé erõteljesek már, s van valamilyen végzetük, melyet ha véghezvittek, lvl 30-on nyugdíjba vonulhatnak nyugodt szívvel :)
ahogy már említettem, minden kasztnak meglesz a maga szerepe a csapatban (abból a 4bõl, amit írtam), ill azt is említettem már, hogy elvileg minden kasztnak meglesz a varázslat-szerü képességeik, max máshogy hívják õket.. manõvernek, trükknek, átoknak, varázslatnak, stb..
pap: mint már említettem, az ideális vezetõ, gyógyít, segít, irányít..minden istenség adni fog a papjainak bizonyos dolgot, mint pl kedvenc fegyverhez való jártasság, védelmi bónusz, stb.. a papoknak nem lesz nagy a támadóértékük, viszont jók lesznek abban, hogy az ellenfél védelmét lecsökkentség a varázslataikkal...a gyógyító képesség ha minden igaz ellesz különítve a varázslataiktól, így nem kell varázslataikat feláldozni a gyógyításért..számos varázslat rituálé lesz (többek közt a feltámasztás, a holtak megelevenítése és a visszaállítás is) és nem varázslat..az istenek is kicsit meglesznek variálva..kevesebb, de kidolgozottabb istenségek lesznek..az idézést is kiveszik a papok fegyvertárából, cserébe kapni fognak sok hasznos, csapattagok és önmagukat tápoló varázslatot, s olyanokat, mely az ellenfelet akadályozza.. szvsz a pap egy elég ütõs, kellemes kis kasztocska lesz...
harcos - a harcos dolga a közelharc, az ellenfél feltartása..errõl is ejtettem pár szót..lesznek manõvereik (melyekhez hasonót a tome of battle kiegben találhatunk), s traitjeik segítségével hatékonyan tudnak specializálódni 1-1 fegyver-verzióra (fegyver-pajzs, kétkezes fegyver, 2 fegyver, pusztakezes harcos, stb..)
tolvaj - lényegi változás nem várható a szerepükben..csapdát keresnek, zárakat nyitnak, lopnak, csalnak, hazudnak és hátbaszúrják a gyanútlan ellenfelet..max annyi változás lesz, hogy nem értenek mindenhez, hanem a featek, traitek segítségével specializálódhatnak 1-1 szakterületre..orvtámadásaik nem feltétlen csak sebzésre lesznek jók, gyengíthetik is az ellenfeleiket (átvágott inak,stb)
warlock - varázslataik közt lesznek védõ és támadó jellegüek, valamit átkok és idézés is
varázsló - szintén említettem már, õk azok, akik egyszerre a legtöbb ellenséget képessek sebezni, bár kisebb sebzést fognak épp ezért okozni, mint egy warlock vagy egy hátbaszúrást alkalmazó tolvaj..ezenkívül nem szabad megfeletkezni a varázslók trükktáráról, hisz sok nem támadó jellegü varázslatuk is lesz..alapvetõ változások a metamágiában és a varázstárgy-készítésben várhatóak..
további tervezett kasztok melyek lehet késöbb fognak csak szerepelni (még nem eldöntött, hogy mit tesznek be és mit hagynak ki..)
barbár - a barbárok nem csak egyszerü örjöngõ harcosok lesznek, közelebb lesznek a természethez, a druidákhoz és a rangerekhez, félelmetesebbek és dühösebbek lesznek mint valaha..elképzelhetõnek tartom, hogy õk is sebzésokozó szerepet fognak betölteni..
bárd - ahogy elnézem lehet tényleg sok ötletet lopott a wizards a magus-ból :P a bárd fõleg az illúziókkal manipuláló kaszt lesz, kinek feladata az ellenség megtévesztése
druida - a druida megint egy sokoldalú kaszt lesz a tervek szerint..egyrészt lényegesen többször alakulhatnak majd át, s több hasznos alakot is felvehetnek..így lehetnek kémek, felderítõk de akár harcban blokkerek is..
szerzetes - a szerzetesek lesznek (továbbra is :) a leggyorsabb, legügyesebb harcosok, technikáik az ellenfél megzavarására, elkábítására, elmozgatására (dobások :) alapulnak
paladin - lényegében mint a harcos, csak õket nem a harci képességeik segítik, hanem az isteni erõ..van valami utalás is, hogy lehet majd gonosz palával is játszani..
ranger - kb marad ami volt..
sorcerer - a mágusok a 3E-s rendszerben kb ugyanazok voltak, mint a varázslók..most saját varázslistájuk, varázslataik lesznek..és "látványbéli" különbség is megfog mutatkozni..míg egy varázsló kántál és rúnákat rajzol a levegõbe, addig a mágus körül izzani fog az energia, s varázslataiknak egyéb látható jelei is lesznek (pl fagy alapú varinál kis gõzfelhõk látszódnak (vagy mik..Sub Zero-t tessék megnézni az MK-kban, és tudni fogjátok, mire gondolok :), esetleg hó szállingózik körülötte..egy tûzvarázslatot ellövõ mágust lángnyelvek vesznek körbe, stb..
swordmages - õk olyan arkán mágiahasználók lesznek, kik blokker-szerepben fognak szerepelni, de ezt a varázslataik segítségével teszik..
warlords - õ megint valami vezetõ típus, ki segítségével a csapattagok kellemes bónuszokat kapnak
inkább butitottk volna le a fél elfet de ne vették volna ki. márha kivették :)
világ vagy a rendszer ? nem mind1..a rendszer sztem elég sok ostobaságot tartalmaz..a világ meg relatív..dnd-re sok világ létezik, csak hogy párat megemlítsek: greyhawk, forgotten realms, dragonlance, ravenloft, durksun, spelljammer, planescape
nem lesznek tápok, nyugodt lehetsz..sztem kábé a félorkok helyét fogják átvenni.. a félelf viszont "táp" a maga nevében, hisz az emberek és elfek legjobb tulajdonságaival rendelkeznek..s ezért volt belõle sok játékos, nem azért mert olyan hamgulatos, egyedi faj lett volna.. az rpg.hu-s cikket én is olvastam, nem tom honnan szedte azt az infót, hogy totál ki lesz hagyva
félszerzet - a félszerzetek az új rendszer szerint víz melletti helyeken, mocsarakban, tavak, folyók mellett szeretnek megtelepedni..további alapvetõ változás, hogy valamivel nagyobbacskák lesznek, eddig allig érték el az 1 métert, most úgy 120-140 magasak lesznek (hú, el is felejtettem megemlíteni az elfeknék.. a dnd-s elf eddig alacsonyabb volt, mint az ember, 150 körüliek voltak..most akkorák lesznek mint az ember..)
Tiefling - a síkfertõzött Tiefling is alapfaj lesz..lényegi különbség, hogy most sokkal de sokkal jobban kifog rajtuk ütközni ördögi örökségük, szarvaik lesznek, hosszú farkuk (hátul :) és vörös szemük
továbbá a következõkön dolgozgatnak, de nem valószínü, hogy részei lesz az alapkönyvnek..de bármi lehetséges..
a drow speciel itt van megemlítve :)
osztán még van a Celestials, avagy a mennyei lények..
Gnómok - náluk mondhatni gyökeresen változni fog az alapkoncepció..eddig a gnóm féluton volt a félszerzet és a törpe közt + mechanikusok..miután a WoW-ban (és dragonlance-en) abszolute mechanikusak, így más írányba viszik el a dolgot, hogy egyedibbek legyenek..a terveik szerint a gnómok valaha a gonosz tündéket (fey-eket) szolgálták és csak mostanság szabadultak fel
Warforged - eredetileg Eberron világának játszható faja..lehet beteszik a standard dnd-be is.. szerepük még eldöntetlen..lehet valami õsi faj lesznek, ha beteszik õket..vagy épp az emberek prototipusai..vagy majd amit kitalálnak...mindenesetre nem lesz annyi immunitásuk, mint a constructoknak, de kellemesen brutális ellenállásokat lehet majd összehozni a featjeikbõl v traitjeikbõl..
Eddig még az AD&D 2nd ed. világa tetszett a legjobban mind közül.
én olvastam egy leirást a 4.0 ról asszem rpg.hun és ott ha jol rémlikaztirták h teljesen kihagyják nejátszható faj lesz vag ymi. Ez bosszant mert sürübben találkozol fél elfel min srákány ivadékos döggel :( (táp)
igazság szerint nem tudom...annyira nem merültem bele ebbe a könyvbe, de amit eddig megnéztem, arról nincs említés se arról, hogy lesznek, se arról hogy kimaradnak..vszeg ha lesznek is, akkor kiegészítõben..
nah szemezgetek 1-2 dolgot a D&D 4th - Wizards Presensts Races And Classes - bõl..
Fajok:
ember - eddig nem volt semmi hátrányuk..most lesz..bár inkább jellemjátékbeli lesz, mint számszerü...lényege, hogy az emberek hatalom-éhesek, s ezért hajlamosabbak a korrupcióra (is)
dragonborn - sárkányszülött..kábé úgy kell elképzelni mint egy félsárkányt (vagy sárkányfattyút a dragonlance-bõl).. hogy miért lett alapfaj ? mert sokan biztos úgy gondolják, hogy félsárkánnyal lenni "cool"
törpe - nem sokat változik..sötétlátás helyett szürkületi látásuk lesz csak (és ez sok más fajra igaz lesz, a 4.0-ban nem fog a lények fele sötétlátással rohangálni, csak kevesek)
eladrins - nemes elfek.. a sok régi elf fajt két részre (ill háromra) bontották.. ezen társaság inkább a szebb, mûvészlelkü, törékeny, varázshasználó ágazat, mint a napelfek
elf - ez meg a vadabb, nyersebb, természet-imádó részleg, mint a vadelf
drow - a 3. elf fajta..elképzelhetõ, hogy alapból játszható lesz..nem lesz olyan dúrva, mint a 3.0-ban és 3.5-ben..bár ez minden más fajról elmondható..a magasabb szintü lény fogalma megy a kukába, a lények a spéci/extra/erõsebb képességeiket featekbõl, talentekbõl tudják felvenni..
nah de most dolgom van, folyt köv kicsit késöbb :)