nah megnéztem a filmet, nos hát a közepe sztem egy kicsit vontatottra sikeredett, néhol összekuszálódtak a szálak. A vége azonban eléggé durvára sikeredett, figyeleme véve h a borzalmak egy kis szeletét mutatja be a film!
Dehogy mondom, van nekem munkám, elfoglaltságom, nem hiányzik, hogy összetûzésbe keveredjek ezzel a sráccal. Mindenesetre nevetséges, hogy miután összetévesztette Andy Vajnát Andrzej Wajdával, még van képe egyáltalán véleményezni a filmet nyilvánosan.
Nekem volt szerencsém megnézni, nagyon ajánlom Neked is. Egyszerûen ez egy jó film még akkor is, ha az ember eltekint attól, hogy mirõl szól és milyen tényeket mutat be.
"Két hibát követtem el a minap, amikor a Katyn címû filmre hivatkoztam. Egyrészt nem Andy Vajna, hanem Andrzej Wajda rendezte, másrészt pedig "zseniálisnak" neveztem, ami a részemrõl egy elhamarkodottan megítélt, propagandajellegû dicséret volt, látatlanban. Hozzászoktam ugyanis, hogy a lengyelek jól csinálják meg a történelmi filmjeiket - lásd a Quo Vadis-t - és nem kurzusfilmeket gyártanak az aktuális kormány számára, mint mifelénk szokásos (lásd a Sacra Coronától a Sorstalanságig bármelyik celluloid-borzalmat.) A Katyn, bár még mindig jobb, mint a "magyar" filmipar sikkasztás bûntettének bizonyítása ellen készült fedõfércmûvei, nem érdemes különösebb figyelemre, és itt is csak azért foglalkozom vele, mert valaki rinyált az üzenõfalon, hogy legyen már új post. Tessék, én figyelek az olvasókra.
Az egész moziterem üres volt, ketten ültünk benne Athinával. Ennyire érdekli a prolikat a történelem, állapítottuk meg, mert ekkor még nem tudtuk, hogy a prolinak néha igaza is lehet. A film egy vasúti hídon kezdõdik. A németek elõl menekülõ lengyelek tolonganak rajta, ám hirtelen a másik oldalon is menekültek bukkannak fel. "Bejöttek a ruszkik is!" - kiáltják feléjük, majd tanácstalanul állnak egymást nézve: most mi legyen?
Aztán látjuk, ahogy az oroszok teátrálisan leszaggatják a lengyel zászlót egy vasútállomásról, letépik a fehér sávot, a vöröset visszarakják, a fehér rongycsíkot pedig máris tekeri a lábára egy katona kapcának. A lengyel katonákat ezalatt vagonokra rakják. Biciklivel érkezik egyikük felesége és kislánya. Megbeszélik, hogy nem kell félni, mindenki haza lesz eresztve, csak várjanak. Mi persze tudjuk, miért Katyn a címe a filmnek.
Innen pedig a film vontatott, unalmas dialógusok sorába fullad, jelenetenként legalább egy idegesítõen hatásvadász, sötéten drámainak szánt elemmel. Nem tudunk meg semmit az eseményekrõl, ki kicsoda, miért van ott, mit csinál, és egyáltalán, miféle történelmi korban vagyunk, azon kívül, hogy a második világháborúban. Nõk viaskodnak magukkal odahaza, férfiak a hadifogságban, egy õrnagy naplót ír, tulajdonképpen ekörül forgolódna a történet, de valahogy a film elsõ húsz perce után ez a szál elvész, jön egy másik, és az ember minden ötödik percben úgy érzi, hogy már egy másik film kezdõdött, az elõzõt meg abbahagyták a történet kibontása nélkül. A film fele körül már teljes a dramaturgiai katasztrófa. Szereplõk jönnek és mennek, helyszínek villannak fel, de homályos, hogy ki kinek a kicsodája, ez most miért jött ide, az kicsoda, és miért mondta ezt, de a ruszkik nagyon szemetek, és a németek is egy kicsit, de a ruszkik sokkal jobban. De mindez nem mond el semmit. Történik utalás néhány történelmi eseményre, de aki nem tudja, mirõl beszélnek a szereplõk, nem is fogja megtudni. Aki ismeri a történelmi hátteret - és gyanítom, a liberális agymosás korában a lengyelek közül se mindenki van ezzel így - az nem fogja élvezni a sekélyes történetvezetést, aki pedig nem tudja, mi történt Katynban és miért, az meg unni fogja a mûvészieskedõ kínlódást.
Ami azért dicséretes, hogy a film, ha a sorok közül is, bátran odamond néha a mai kornak, az erõltetett dogmáknak. De történelmi filmet nem így kell csinálni. Tessék nyugodtan tanulni Spielbergtõl. A Schindler listája nem azért lett világsiker, mert annyira érdekel mindenkit a holokamu-mese, hanem mert profi alkotás. Annak története van, követhetõ szereplõi, megélhetõ története. Pedig a fele sem igaz. A lengyelek mindent átvettek Hollywoodtól, különös tekintettel a kameramunkára - az egyszerûen mesteri - kivéve a dramaturgia szabályait, de anélkül az egész nem ér semmit. Rossz film, nem érdemes megnézni."
by Tomcat ( Bombagyár )
ez nem sorstalanság.én is alig hallotam róla.gondolom azért nem reklámozták mert nem zsidó szenvedésrõl szól hanem lengyelrõl....
Az igazság az, hogy a "szövetségesek háborús bûnei" nekem Drezdánál, Hirosimánál meg az amerikai koncentrációs táboroknál kezdõdnek. A Szovjetuniónál ez valahogy "kevésbé meglepõ". Amúgy, lengyel film, tehát még szép. Én is nagyon szívesen vennék egy "olvasmányos, de objektív" filmdrámát a 2. magyar hadseregrõl, például. (Szerintem minimum Moháccsal egy lapon említendõ). De hát mi Kis Vukokat forgatunk...
Nem akarlak elkeseríteni, de ahogy ismerem az embereket és a sögöt, hamar zárni fogják a topikot. Mert átfog csapni a téma, bal és jobboldali erezd el a hajamra. :(
infot csak linekelni tudom, mert nem engedi a hosszabb hszt elküldeni:S
amúgy látta már vki ezt a filmet? sok pozitív visszajelzést hallottam róla, így most tervezem megnézni. Meglepõ, h már a szövetségesek háborús bûneit is megfilmesítik, ez anno tabunak számított.