lenne pár szinkronom, melyhez a filmet nem adták ki DVD itthon. olyan személyt keresek, aki ért két hangsáv egymáshoz igazításához, vagy csinált már ilyet. lelkes amatõrök is kereshetnek, van elég szinkronom. például:
http://www.imdb.com/title/tt0062480/
várom az érdeklõdõket!
Sziasztok!
A SET School Magyarországon is elindítja nemzetközileg elismert hangtechnikusi képzését.
A kurzus igen széles skálán nyújt átfogó és gyakorlati ismereteket ( hangfelvételi-és stúdió technikus, koncert-és élõzenei technikus, színházi hangtechnikus, utómunka hangtechnikus stb.) Speciális online oktatási platformjuk lehetõvé teszi a rugalmas idõbeosztást, így munka, iskola mellett is végezhetõ; a gyakorlati fázisok pedig a legprofibb stúdiókban és munkaállomásokon zajlanak, tapasztalt és aktív hangmérnökök irányítása mellett.
A képzés során nemzetközi fõiskolai bizonyítvány szerezhetõ ( melyet a német anyaiskola állít ki!). Ha ambícióid még nagyobbak, a képzés kreditjei beszámíthatók az együttmûködõ nemzetközi fõiskoláknál is! info még: www.set-school.hu (nemzetközi oldaluk a www.set-school.com)
Ez a probléma, hogy ezek mindenféle szögben keresztezik egymást:) Igazából kicsi a hely, így nem nagyon tudnak érvényesülni az effajta megoldások. Ha valamikor lesz rá sok idõm meg kedvem, megpróbálom a derékszögû keresztezést (ugey azért mert így a legkevesebb területen találkoznak???).
Pl. arra is figyelhetsz, hogy az erõsítõbõl a hangfalhoz menõ kábel mellett ne legyen semmilyen 220-at vivõ kábel, és ne is nagyon keresztezzék egymást. Ha nem tudod megoldani, hogy ne találkozzanak, akkor lehetõség szerint derékszögben érdemes keresztezniük egymást.
várj ezt azért muszáj tovább boncolnom, azt mondod, hogy napi 2*1 üra a másnapi elõadásra, gondolom úgy érted, hogy az elötte lévõ órák anyagait tanulod meg rá
1) általában kevés köze van két egymást követõ óra anyagának ha elõadás 2) elõadáson nem kérik számon ezeket 3) napi 2*1 óra AZ elõadásra. Na most nekem elsõ félévben ha jól tudom hétfõtõl csütörtökig átlagosan reggel 8tól este 6 órám volt, ami 10 óra, de felezzük meg mert 2 óra egy elõadás, és vegyük hogy van egy ebéd szünetem tehát akkor 4 órám van. 4*2*1=8 óra tehát ha 6-kor egybõl neki állok akkor hajnali 2-re végzem utána mehetek aludni reggel 8ig (persze eközben utazni sem kell, hiszen AZ elõadás A könyvtár és ahol laksz az mind egy helyen van) és persze közben házi feladatot sem kell írni 4) miután fél évnyi anyag benne van a fejembe egyben ami nagyon hasznos, jól vissza tudom majd mondani a tanárbácsinak A dolgozatnál mert az emberi agy képes fél éven át történõ napi 18 órányi magolást visszaadni.
persze vannak olyan felsõoktatási intézmények ahol egyszerübb
igen bubi a gábor dénes szecsõre kihelyezett okj-s éjszakai levelezõ büfé és ruhatáros szakán igen, bme-n nem
én is ilyen tévhitekben éltem gimnazistaként, meg sírtam, hogy milyen nehéz az érettségi meg mennyit kellett rá tanulni :D szóval ne aggódj majd kinövöd ezeet, csak ne tedd az arcod légysziköszi
Az erõsítõnek megvan az alap zaja, azellen nemnagyon tudok mit tenni. Viszont "szakemberek" tõl hallottam, hogy a vezeték összetud szedni más zajokat is, ha sok vezeték meg egymás mellett. No, nekem itt a gépben van 220 csatlakozó tévékártya minden, legalább 23 féle külömbözõ vezeték tekeredik egymás mellett, és hogyha ez egy alternatíva lehet arra, hogy ilyen "zajokat" produkál a hangfal, akkor gondoltam kéne ellene tenni:).
szerintem semmi frász nem volt ebben; a jelentkezõk felét tényleg kiszórják (mi több, a 2005-ös elsõ BSC évfolyam 20%-a tart ott, hogy egyenesben lediplomázik); és tényleg tanítanak olyan dolgokat, amiket 500 emberbõl talán ha 10en fognak használni (EMT és társai, haha :D )
Háj Néked is "Shadow_ THH" ! ->ne hozz nagyobb frászt a pedánsabb tanulókra légyszí'. Az a diák, aki naponta legalább 2*1 órát tanul könyvtárban a másnapi elõadásra-, és/vagy a gyakorlatokra; Annak, biztosan nem lesz sok gondja a sulival! (Kocsmában, sõõõt még a Kupiban is lehet diplomát szerezni, de azt még mindig: Bárcának nevezik !)
Sziasztok!:D érdekes téma, én csak most vagyok 16, és gondolkodtam hangmérnök, vagy ehhez hasonló irányba továbbtanulni, ami még ugye messze van, de tervezni lehet:). Írjátok itt, hogy milyenek a szinkronhangok:). Magam is csak bambán nézek magam elé, amikor egy DVD filmet (5.1 es DD hang)... feltekerem a házimozit hangosra, hogy halljak valamit a beszédbõl. Viszont az effektek, és egyéb történések hangja nagyságrendekkel nagyobb. Így nemnagyon lehet nézni semmit nálunk, mert felle kell húzni a hangerõt, ha pl valaki alszik. Egyébként én úgy tudom, hogy a magyar szinkron mindig is világhírû volt minõség szempontjából, de sokan mondják, hogy ez a tendencia is lefele kezdett süllyedni.
A magyar stúdiófelvételekrõl meg annyit, hogy szerintem elég tompák, és irreálisan hangos a beszéd a zenéhez képest. Vagyis nekem így jön le.
Azok közé az emberek közé tartozom, aki rendkívül minõségbuzi:). Szal engem még az is idegesít, hogy ha felvan húzva egy picit a hangerõ, nemszól semmi, csak az erõsítõ halk sistergését hallom. Folyamatosan szerzem be az árnyékolt vezetékeket, hátha használ:)
saját állításuk szerint nem hangosabbak, csupán a mély és magas hangok arányát növelik meg a többihez képest a reklámoknál (magyarul:hangosabbak)
szopás lesz végig az egyetem, több mint az emberek felét kibasszák elsõ két évben, és nem fogsz olyat tanulni ami igazán érdekel és kell ehhez (a matekon kivül)
VISZONT
csatlakozhatsz az önképzõ körökhöz, a szakkolikhoz, a BSS-hez az AC-hoz, stb. Ezeknél a lehetõségeknél több tapasztaltot itthon nem szerezhetsz tanulóként, mert szakmában elismert fiatalokkal dolgozhatsz és a legjobb felszerelések is nálunk vannak (pl m1 egy az egyben odaadta a lecserélt cuccait ingyér) és ha látják benned a fényt, jól dolgozol akkor lehetséges, hogy a diplomád megszerzése elött lesz munkád cégeknél (pl TV2 és HBO elõszeretettel vesz fel innen emberkéket) + az egyetemi bulik többségén is ti csináljátok majd a hangtechnikát.
Mondjuk ezen talán annyi segíthet, ha van a tv-ben automatikus hangerõ beállítás. Nekem szerencsére van, így annyira nem üvöltenek a reklámok, meg egy halkabb csatornáról hangosabbra váltáskor sem kell eszeveszetten a hangerõ gombot keresni :) Mondjuk a mostanában készülõ filmek hangja engem is kiakaszt, legjobban a DD-nél jön ki DTS-ben valamivel jobb. Feltekered a hangerõt hogy halld, mit beszélnek, aztán mittomén felszáll egy madár a kép elõterében és a szárnysuhogása olyan hangos, mintha egy repülõ zuhant volna le a ház elõtt az utcára.
Aha hangosabbak... véletlenül nem nézek a képernyõre, reklám és majdnem lefordulok a székrõl olyan hirtelen jön a fülsüketítõ zaj. Na a lényeg hogy a tvkben ilyesmikkel foglalkozó 90%-ra baxxa rá az isten a pokol kapuját, ott rohadjon el ahol van, vigye el a rák.
És a magasabb hangok leszûrésérõl így a beszéd nehezen érthetõvé válásáról, meg a halk beszéd, iszonyat hangos zajokról néhány filmben még nem is beszéltem. Az ilyen idiótaságokat hol képzik? :D
a reklámok mindig hangosabbak a rendes adáshoz képest. ennek az az egyszerû oka, hogy ha kimész mondjuk a konyhába, akkor ott is halld a reklám szövegét. ez üzlet, ennyi :)
Egy tv-ben több hangmérnök van. Van aki az adott mûsort csinálja és legalább egy van aki a kapcsolóban tevékenykedik. A reklámokért a kapcsolós a felelõs. :)
A tévéknél kik állítják a hangerõt? Kik azok a tetves barmok, akik ilyen vécékagyló hangokat tudnak csinálni, úgy hogy max hangerõn is alig hallani, majd reklámkor úgy kezd üvölteni hogy lefordulok az ágyról? Ezek is hangmérnökök nem?
Ja meg ahogy egyre jobban terjednek ezek az online zenés oldalak, meg zeneáruházak, úgy egyre kevésbé van értelme minõségrõl beszélni. Nem nagyon láttam még olyan zenés oldalt, ahol tömörítetlen vagy veszteségmentes formátumban lennének a zenék. Szal vagy mp3 vagy még szarabb minõség a jellemzõ, amit aztán a júzer feltesz a ki tudja milyen mp3 lejátszójára és hallgatja a kínai fülesen az utca zajában... Sajna manapság már annyi a zene mindenhol, hogy elvesztette azt a lényegét, hogy csak úgy leül az ember zenét hallgatni, ahol viszont igenis számítana a minõség. Szól a fülesben a munkába menet, a munkahelyen, a gyorskajáldában, a tv-ben, buszon, repülõn mindenhol, és gyakorlatilag már háttérzajnak minõsül csak, szinte oda sem figyel rá az ember igazán. Tényleg nagyon minimális annak a rétegnek az aránya aki kényes a minõségre, és ahogy halad ez a dolog, már nem is nagyon számolnak vele. Komolyan mondom lassan érdemesebb lesz ilyen multimédiás pc hangfalakat meg ipod-ot használni mixeléskor referenciának, mert úgyis ilyeneken hallgatják a zenék 99,9%-át (mégegyszer megemlítem az új Metallica albumot, érdemes meghallgatni egy stúdió monitoron, meg egy normál mp3 lejátszón átlag fülessel, és nagyon jól kijön az, hogy ott is mi a referencia minõség). Na abbahagyom ezt a témát mert elég OFF-ba megyek már át sztem :)
Az rendben van, hogy a minõséget meg kell fizetni, csak nem mindenkinek kell az a "minõség", és nem hajlandóak annyit fizetni érte - sztem nem véletlenül. Azért az idézõjel és a kötõjeles megjegyzés, mert tegyél egymás mellé akármilyen magyar produkciót, és egy vele egy súlycsoportba tartozó (amatõr banda, rádióban nyomott aktuális pop sláger stb.) külföldit, és egybõl érzõdik a különbség. Persze lehet mondani, hogy de külföldön sokkal több pénz van, de ez nem igaz. Semmivel nem kerülnek többe a külföldi produkciók felvételei mint a magyar árak (amit linkeltem lentebb fórumot, ott elég sokszor szóba került már, hogy mi mennyi, és usa-tól kezdve anglián át németországig mindenhonnan írkálnak oda stúdiós arcok - nem kell összekeverni egy-egy produkció teljes költségvetését a felvétellel). Szal amíg az van, hogy extrának tekintenek egy pro-tools rendszert, vagy mondjuk az már bónusz, ha nem somogyi meg t.bone mikrofonokat használnak, addig nem tudom megérteni azt, hogy csupán azért mert valaki sok pénzt öl a cuccba, akkor ezért megkérheti az árát, mert azt minél elõbb ki akarja szedni (sajátos magyar mentalitás, a minél elõbb minél több pénzt akarok). Fél milliós monitorhangfalat venni meg sztem hülyeség, mert akkor aztán tényleg futhat az ember a pénze után. Írta lentebb Cheater, hogy kihalásos a szakma, szal eléggé megvannak azok a belsõ körök ahol mennek a nagy lóvék (Artisjus-maffia és hasonlók), van pár nagy megrendelõ és annak a bejáratott stúdiói, ahol tényleg nem számít a lóvé mert a jogdíjakból visszaosztja nekik az artisjus, és le van zsírozva hogy mit nyomjanak a rádióban ami alapján a jogdíjakat fizetik, szal ott nyilván nem számít hogy épp mennyiért vesznek cuccokat. De ezeket a stúdiókat referenciának venni sztem nem érdemes, mert elõbb lesz az ember utcaseprésbõl milliomos, mint hogy ebbe a körbe beférkõzzön. Szal sztem meg kell találni a középutat és nem kell great river elõfokok, neve chanel stripek meg meyer sound monitorok után futni, mert egy demóanyaghoz vagy szerzõi/független kiadású lemezhez nem az a minõség az irányadó.
ugyanez van a szórakozóhelyekkel is, van ami az én pénztárcámnak megfelelõ, van ami meg nem :) a minõséget meg sajnos meg kell fizetni. ha azt vesszük, hogy csak 1 db normális stúdiós monitorhangfal fél millió Ft környékén van... Magyarán aki stúdióba fekteti a pénzét, az szeretné elõször is visszakapni, és utána még profitálni is. Arra meg nem lehet építkezni, hogy ha kevesebbért adom a minõséget, akkor majd többen rendelnek felvételt (megjegyzem a HAES ezt szabályozza).
A jövõ pedig tényleg a last.fm és társaié lesz, csak ugye kell a pénz a felvételre, az meg akkor van, ha eljönnek egy profitáló koncertre; de arra meg az jön el, aki már hallotta a zenét... Szóval ördögi kör :D
A "baratikor.com" hang-anyaga, még legalább INGYENes !!! (...mp3 szerinti forrásból állítja elõ az ".flv" hang-élményét.) (- a *MylivePage.com* is, de az már; túl nemzetközi.)
Ja én is a Kandóra jártam amúgy, mondjuk totál más szakirány (erõsáramú energetika és automatizálás), de tényleg az elsõ 3 fél év az amit meg kell húzni keményen. A matekra oda kell figyelni rendesen, mert visszaüthet keményen. Nekem 7. félévben az energetika záróvizsgámon volt, hogy kérdezett a vizsgabiztos, hogy 4-est vagy 5-öst adjon, aztán matekra vezetõdött vissza a téma, és abban meg nagyon nem voltam biztos, így egy kegyelem kettes lett a végén a négyes-ötösbõl :)
Kicsit visszásnak érzem amúgy a stúdiók dolgait. Nyilván van egy megélhetési kényszer ami nyomja a tulajokat, és ezáltal alakítják ki az ártáblázatukat, viszont nagyon(-nagyon) sok zenekart ismerek, akik meg még egy 3 számos demót sem nagyon engedthetnek meg maguknak, mert akár egy átlagosan felszerelt stúdióban is simán otthagynak egy nagyobb 6 számjegyû összeget, így inkább meg sem próbálnak felvételt készíteni. Szal valahogy nem talál egymásra a kereslet és a kínálat, pedig akár érvényes is lehetne a "sok kicsi sokra megy". Amúgy sztem manapság már nem CD-ben és annak terjesztésében kellene gondolkozni, hanem myspace, soundclick, last.fm és társai. Amik oda felkelülnek amatõr (kiadó nélküli) bandáktól, azokat is fel kell venni valahol ugye :)
Amiért mi is belekezdtünk a dologba az azért van, mert azt az 5-600e Ft-ot amit rászántunk volna egy album felvételére inkább befektettük mikrofonokba meg egy viszonylag normális interface-be, meg rendbetettük a próbatermünket akusztikailag (volt vele szopás rendesen, de találékony a magyar ember ugye :)), így az van, hogy nem kell aggódni az idõ miatt, tudunk kísérletezni rendesen és nem mellesleg a környéken lévõ elég sok zenekarnak van így lehetõsége, hogy "szaréhúgyé" tudjanak anyagot felvenni (kb. 100 km-es körzetben nincs tudomásom normális stúdióról amúgy).
valamennyi zenei tudás szükséges. ez persze nem azt jeletni, hogy szolfézs meg hasonló, de fel kell tudni ismerni, hogy egy zenész hamisan vagy rossz ütemben játszik. de az ide tartozik, hogy a hangszereket ismerni kell. klasszikus példa, hogy a gitárosokkal egybõl közlik, hogy a "hétköznapi" húrt cserélje egy stúdiós húrra, ez effektet meg általában neked kell átprogramozni :)
Hangmérnöki-tanoncoknak javasolnám: Tedd fel mûved a "baratikor.com"-ra ! -Ott is van egynéhány fazon, akinek *zenei hallása: ABSZOLÚT-HALLÁSú kategória*. Szerencsés esetben majd osztályozni, s tán értékelni is fogják az alkotásaid.
(Ezen fizika maximális ismerete, az csak 1; - mint a minimum követelmény !)
-nem véletlen ám a *Retró*, pl.: a 70-es évek zenéjében, avagy; A magyar-szinkronos filmek pedig, már akkor egy *csudi-világi* szintet is ûberelt ám ! (Napjainkban sajna, kissé *dekantálódott* e szakma.) Tengernyi-sikert kívánok hozzá mindegyõtöknek.
köszönöm a tippeket:) remélem benn tudok maradni:(
A zeneelmélet szerintem nem annyira szükséges hangtechnikusi pályán, szerintem egy kicsit másra gondoltok. Zeneelméleten a klasszikus zeneszerzési elméleteket tanuljuk, harmóniák fûzése, szabályai, harmóniasor játszása fokszámról, diktálásról, stb.. Ami igazából hasznos egy ilyen szakmában (hangmérnöki fõleg) az a hangszerek (hangszínek) ismerete, felismerése, valamilyen hangszer jobban ismerése (mint pl. nálunk zenemûvészetin zongora kötelezõ mindenkinek, még hangkultúra szakon is).
háthogy mit érdemes igazán megtanulni,mer anyagismeret órákon meghalok pl :D
Én Híradásipari Technikus vagyok, például ez elõny hozzá de nem feltétel... Ezeknek is több fokozat a van mint Hangmérnök... Mondjuk mire eljut valaki... szerencse+tudás. fizikai hullámtant fú ezt meg nekem is mondták:) hogy nagyon kell tudni:D Bázz mondom én ezért nem is akarok Hangmérnök lenni:D
apropó Kandó:) könnyû bekerülni , nagyon nehéz végigcsinálni... Minden tiszteletem aki ezt vállalta:)
Villamosmérnöki szakmából lehet a legkönnyebben kiindulni. De mire odajutsz, vért fogsz izzadni. Szóval gatya felköt. Viszont ha eljutsz a végéig és minimálisan tehetséges vagy akkor kinyílnak a kapuk. Utcáról nem fogsz komoly helyekre bekerülni, ez fix.(Végzõs Kandós vagyok, szóval tapasztalat.)
* az alap technikus ott kezdõdik, hogy megtanul kábelt tekerni :)
A hullámtanra visszatérve, volt egy ismerõsöm, aki nagyon osztotta az eszét, hogy hogyan is kéne keverni, de amikor rákédeztem, hogy mondjuk egy 100 Hz-es hangnak mekkora a hullámossza, és ennek milyen hatása van, pislogott nagyokat :D
az volt akkor az alapkoncepcióm, hogy aki ide eljön, az nulla tudással kezd; ezért volt 6 (vagy 7, már nem emlékszem :D) elméleti elõadás, hogy akit érdekel a dolog, megtanulja az alapokat; ezért kezdtünk pszichoakusztikával, utána jelvezetés, jelszintek, stb.; és mikor megvan a technikai és "emberi" alap, akkor tértünk rá az eszközökre; külön elõadás volt mikrofonokról, keverõpultokról, élõ és stúdiós keverés, stb; és ezután volt egy olyan lehetõség, hogy az egyik koleszos koncert elõtt a hallgatók lejöhettek megnézni, hogy kezdõdik egy koncetre a bepakolás, hogy kell mikrofonozni, kábelt elvezetni*, iletve hogy történik a beállás.
Mint írtam, a gyakorlatot csak úgy tudod megtanulni, hogyha csinálod :) Egy ilyen elõadáson megtanulod, hogy egy pl. kompresszor mit csinál; de hogy egy pl. FocusRite vagy DBX kompresszort hogy kell kezelni, az már más tészta :)
Amúgy amikor Barnával beszélgettem, rákérdeztem, hogy az õ szakmájukban mennyire érzõdik a hanghordozók eladásának a visszaesése; és sajnos az van, hogy a kisebb stúdiók sorra zárnak be; mert a felvételi árak egyre nõnek (ugye igyekszik mindenki beszerezni a legjobb eszközöket), viszont mivel egyre kevesebb CD-t adnak el szerte a világon, kevesen készítenek jó minõségû stúdióalbumot. Barna szerencsére még abban a helyzetben van, hogy õ megél a munkájából, de õ sem válogathatja meg, hogy kinek készít felvételt.
Visszatérve az elõzõekre, ezért is kell valami alapszakma, mert kezdõként ma már nagyon nehéz ebbõl megélni.
Hát ha az a nyomás, amit a fórumon, emaileken és petíción keresztül gyakorolnak rájuk, hatni fog, akkor reménykedhetünk, hogy a jövõben nem lesz ilyen az album. Már a Loadok és az Anger is túlvezérelt, bár azok nem torzultak, nem clippeltek.
:D
Csak az a gáz, hogy már a Death Magnetic-nél is lehet hallani, hogy néha clippel a hang, mi lenne ha még hangosabb lenne, totál torzításba meg recsegésbe folyna már az egész.
A mûszaki alapok valóban nem ártanak, de azt, hogy hullámtan miben segít azt nemtom (azaz sejtem) :) Az ismertség dolog valóban áll, én is nagyon sok helyrõl hallottam errõl, és az is reális, hogy kulimunkával kezd az ember, hisz semelyik másik munkahelyre nem úgy kerül oda az ember, hogy egybõl a legfontosabb feladatokkal bízzák meg. Én nem tettem fel erre a szakmára az életemet amúgy, a fõsuli elvégzése után jött belém az ihlet, hogy jó lenne ezzel is foglalkozni. Van teljesen más területen fõállásom, és a meló mellett foglalkozok ezzel (sajna nem tehettem meg, hogy elmenjek jelképes fizetésért asszisztensnek/tanulónak ilyen területre). Elég sok áldozatot kíván a dolog, volt olyan 2 hetem, hogy melóból hazaértem 5-re, fél 6-ra mentem le a próbatermünkbe/stúdiónkba, este 11-kor végeztem éjfélre hazaértem és másnap reggel 7-kor keltem és mentem melózni - és nagyon úgy néz ki, hogy a jövõben lesz még jópár ilyen hetem, de nem bánom. Amúgy sztem itt Magyarországon ahhoz, hogy valaki hangmérnöki melóból normális szinten megéljen, vagy nagyon jó kapcsolat, vagy nagyon nagy tehetség kell (vagy mind a kettõ egyszerre :)).
Amúgy nemtom, hogy pontosan hogyan is mennek ezek a tanfolyamok, de amit praksi te is linkeltél abban az tûnt fel, hogy szinte csak elméleti dolgok vannak, meg amiket néztem magyar fórumok azokon is inkább csak a berendezésekre, technikai eszközökre koncentrálnak a gyakorlati dolgokról alig-alig esik szó - de nyugodtan javíts ki ha tévedek, kíváncsi vagyok én is, hogy mikrõl szólnak az elõadások, mert gondolkozom rajta hogy 1-2 tanfolyamot azért bepróbálok, csak tényleg nemtom lenne-e értelme.
Amúgy hozzászólok egy picit, mert egyrészt villamosmérnöknek tanulok, másrészt egy hangtechnikai cégnél is dolgozom.
Ami a legfontosabb, hogy mûszaki és fizikai alapok kellenek. Aki az alap fizikai hullámtant nem ismeri/nem szereti, az sajnos ne is reménykedjen.
Másrészt: ez egy olyan szakma, ahol a papír sz*rt se ér. Itt csakis a rutin és az ismertség számít; és mindenki végzettségtõl függetlenül pakolással, kábelezéssel, mikrofonozással, stb kezdte. Az egyik ismerõsöm (amúgy az ország egyik legjobb hangmérnöke) is úgy kezdte, hogy huszonévesen konténereket cipelt. Továbbá, senki sem stúdiós munkával fog kezdeni, hanem élõ hangosítással. Ami persze természetes, mert amíg nem tudja valaki, hogy kell megszólalnia egy zenekarnak, addig nem fog tudni masterelni. Ez persze azzal jár együtt, hogy baromi sokat kell éjszakázni, gyakran hajnalig dolgozni (nekem is volt olyan munkám, hogy szombat délelõttõl vasárnap reggel 8-ig dolgoztunk).
Hidasi Barnával beszéltem egyszer, õ azt mondta, hogy csak úgy lehetsz igazi hangmérnök, ha erre teszed fel az életed. Ami aztán vagy bejön - vagy nem. Ezért én azt javaslom, hogy egy alap szakmát mindenképp tanuljon az, aki ilyesmivel akar foglalkozni, mert ha harmincévesen még sehol se tart, akkor nem is lesz belõle senki, és akkor már ciki dolog más meló után nézni úgy, ha nem értesz semmihez.
Az Octopus-ról nem tudok sokat; de a legtöbb ismerõsöm nem volt épp jó véleménnyel róluk...
Utánnanézek a két könyvnek, bár most sztrájkol az oldal, de nem sokáig. Nem sietõs a dolog, ráérek vele.
Andy Sneap eddig nem volt ismerõs, A Sabbat létezésérõl tudok, bár még õket sem hallottam. Köszi a linkeket.
Grat a felvételekhez. :)
Nem akarok még ennyire elõreszaladni, még az sincs fixálva, hogy hangmérnök, csak jelenleg ez a legkilátásosabb, érdekel a dolog, szeretnék ezirányba továbbmenni, de egyenlõre a fizikát kellene megalapozni suliban. :)
ez mellékszakirány; amik a kétlépcsõs képzés miatt megszûntek; illetve MSC szakon lehet ilyet tanulni.
Alapképzésben van Médiakommunikációs technológiák szakirány, ott lehet az alapokkal megismerkedni. Aki a BME-VIK -re akar jönni, annak tudom ajánlani a kollégium hangtechnikai körét (AC Studio & Live), ahol van saját stúdió(nk) is.
Zeneelmélet nem gond, mármint eddig próbáltam az énekórán nem figyelni, de természetesen korrekt a követelmény.
Villamosmérnöki dolgot azért hangoztattam, mert eddig azt hallottam, hogy onnan érdemes, meg mivel ugye felsõoktatásban nincs konkrétan hangmérnöki szak (csak szakosodni lehet rá), így ez áll hozzá legközelebb. Meg most találtam egy kis infót a BME oldalán és itt is a vill mérnökibõl ágazódik az akusztika-hangtechnika szakirány, ha nem tévedek, itt hangmérnök palánták csücsülnek a padban. :)
Amúgy meg a papír nem sokat jelent sztem. Ha nem érdekel a dolog és nem foglalkozol vele kurvasokat, akkor kenheted a hajadra az egészet. Van egy ismerõs arc aki mindig veri a mellét, hogy õ elvégzett mittoménmilyen 2 éves hangmérnök tanfolyamot, és csak õ érthet hozzá. Na a lentebb linkelt Negatív nevû zenekarral próbáltak felvételt csinálni, de semmi nem lett belõle, és a srácok inkább megkerestek engem (aki ugye full amatõr vagyok) hogy csináljuk meg inkább velem, és elégedettek lettek a végeredménnyel - aminek nagyon örülök. Ugyanez a srác szokott néha hangosításokat csinálni a helyi klubbokban, aztán 90%-ban panaszkodnak utána a zenakrok is meg a közönség is hogy sazrul szólt. Aztán volt, hogy egy "noname" srác egy 50 km-el arrébb lévõ településrõl és olyan hangzást csinált az egyik koncerten, hogy beszarás. Szal csak annyit akartam mondani, hogy nem elég a papír, hanem sokkal fontosabb az érdeklõdés, gyakorlás, lelkesedés.
Köszi ;) Talán a villamosmérnöki kar lehet kiindulás, de ha érdekel a téma akkor tudok pár tiipet adni hogy merrefelé kezdj olvasgatni. Könyvekben 2 "alapmû van": - The Mixing Engineer's Handbook, Second Edition by Bobby Owsinski - Mastering Audio, Second Edition: The art and the science (fel lehet lelni elektronikus formában is, egy audionews nevû ruszki oldal, ott megvan ;)).
Aztán ahogy látom a keményebb zenéket kedveled, meg érdekel a hangmérnöki dolog is, akkor talán ismered Andy Sneap-et, van egy fóruma ahol többek között õ is ad tanácsokat, de sok egyéb stúdiós arc is megosztja a tudását: fórum - csak ezt a fórumot végigolvasva (beletelik pár hónapba :)) olyan tudást lehet összeszedni, aminek birtokában már simán el lehet indulni (fõleg . ezt és ezt a topikot ajánlom, szinte minden le van írva a dobok és a gitárok felvételérõl, az akusztikai dolgoktól kezdve a felvételi láncon át a keverésig). Ja meg még egy oldal a témáról: tweakheadz.
Szal sztem nem muszáj megvárni a sulit a dologgal, saját magának is elindulhat az ember az úton ;) A zeneelméletet annyira érdemes tudni amúgy, hogy azért tudd hogy milyen hangszeren mit lehet produkálni, meghalld ha valami hamis/disszonáns, meg az is elõfordul, hogy akinek cisnálod a felvételt vár tõled visszajelzést a zenéjével kapcsolatban, meg esetleg ötleteket, hogy mivel lehetne még szinesíteni a zenét (mondjuk ideális esetben erre van a producer ugye). Ja meg amit eddig felvettem zenekarok kitettek 1-2 számot netre: Presage of Insanity Libido Wins Negat!v - nekik nincs myspace, csak ezt az egy számot töltöttem fel most Ez meg a saját zenekarunk (élõben vettük fel a próbateremben, szal nem annyira polírozott a sound): Corrodal
Rendesebb helyeken egy hangmérnöknek abszolút a fejébe verik a zeneelméletet. Nem szolfézs meg ilyesmi, hanem zenekar-zenemûvek felépítése, hangszerek tulajdonságai, kottaolvasás - mellesleg nem árt ha az ember játszik 1-2 hangszeren is.
A végzettség nagyjából tökmindegy (bár kétségtelenül elõnyben részesítik az elektronikai pályáról érkezõket - mondjuk villamosmérnöknek lenni csak ezért hót felesleges), inkább az a lényeg hogy:
1. érdekeljen 2. legyen érzéked hozzá 3. tejelj nekik
Én 3-4 éve elkezdtem hobbiból foglalkozni a hangmérnökös dologgal, aztán most tartunk ott a zenekarommal hogy csináltunk egy kis házi stúdiót. Felvettünk már 3-4 zenekart szal alakul a dolog :) Autodidakta módon tanultam, a neten nagyon sok anyagot lehet találni (könyvek, videók, fórumok) és sajna az a tapasztalatom, hogy a magyarországi stúdiók/hangmérnökök nem teljesen úgy állnak a dologhoz, mint ahogy a külföldiek. Nem olyan segítõkészek, arcból elküldenek a francba, meg ha nincs lóvéd cuccra akkor szar vagy. Pedig sztem pont ennél a szakmánál van az, hogy többet számít a fül és a hozzáértés, mint a cucc. Sztem suliban igazából ezt nem lehet megtanulni, pláne úgy hogy ha kevés a gyakorlat, mert pont az a lényege az egésznek, hogy nem képletek meg elméletek mentén kell csinálni a dolgokat, hanem gyakorlati úton kipróbálni mindenféle dolgot, kisérletezni, fülelni tekergetni stb.
Noshát, én inkább zenei pályán tervezek továbbmenni, de szolfézs szak mellett hangkultúra szakon is vagyok (ahol ilyen óráink voltak, hogy hangtechnika gyakorlat, hangfizika, mûelemzés, és ilyesmik). Tavaly érettségiztünk, 3 oszálytársam viszont hangtechnika fele ment, és a Kandóra vették fel õket (villamosmérnökire), a szakosodást sajnos nem tudom.
Középfoku fizikai és matek érettségit tettek, úgyhogy ezekszerint elég (ráadásul 2-es matekkal vették fel).
A mi sulinkból sokan el tudtak helyezkedni azok közül, akik ilyen pályán mentek tovább (magánstudio, valaki kereskedelmi televízióban dolgozik, stb.). De mindenesetre aki tõlünk megy az annyiból elõnybe van, hogy zenélni is kell tanulni mindenkinek (szolfézs, zongora, zeneelmélet, zeneirodalom, és ilyesmik kötelezõek nálunk), és azért hangtechnikánál fontos a zenéhez való értés, illetve az iskola studioban dolgoztunk többször, felvételt csináltunk, hangosítottunk, gyakorlati részével sokat foglalkozunk -> ami ha jól hallottam Kandonál jelentõs, mert ott a gyakorlatra nincsen olyan sok lehetõség.
Jövõre érettségizem, idén kellett felvennem faktot, úgyhogy ideje lassan gondolkodni a továbbtanuláson. Hangmérnöki szak érdekelne, de nem igazán vagyok még informálódott e-téren.
Milyen fõiskolák tanítanak ilyet(fõleg pesten, és környékén)? Vagy esetleg hol lehet erre szakosodni, és ahol lehet, ott milyen szakon kezd az ember (gondolom villamosmérnök, de javítsatok)? Könnyen el tud helyezkedni egy hangmérnök? Középszintû fizika érettségi elég hozzá remélem. Vagy ha netán nem érettségizek belõle, akkor is van esélyem?
Várok minden érdeklõdõt, szakmabelit, hozzáértõt és válaszadót. :)