Na megnyitottam a topikot, remélem sokakat érdekel ez a téma. Már lehet is kezdeni az eszmecserét! :D
Borhi László van ott nagyon a szeren ebben. A Záróra címû mûsorban volt vele beszélgetés. Sajnos valamiért pont ez nem elérhetõ én meg nem mentettem le. Írtam levelet az MTV-nek, hogy talán jó lenne visszarakni. Le sem szartak. Talán magát Borhi Lászlót kéne megkérni, hogy rakja fel valahova. Neki talán megvan...
A Hidegháború nekem kicsit olyan "romantikus". Mármint történelmi szemmel nézve. Nehéz elmondani, hogy mire gondolok.
apja, tényleg ígykell egy topicot megnyitni? méghozzá tudományost?:S
amugy szerintem a fegyverkezési verseny volt a legérdekesebb (nameg persze a különféle konfliktusok) de hál istennek nem tört ki semmi háború...pedig sokszor csak pár másodpercen múlt (meghát pár józan ember eszén) hogy nem tört ki valami atomháború
A II. VH topicban ment egy ideig az off, talán onnan jött az ötlet, hogy nincs még ilyen topic. Bár a Történelem topicba is befért volna, mert van rá egy tippem, hogy sok felé elkalandozik majd itt is a téma... :)
hát igen a fegyverkezési verseny, kémkedés a "lényeg" a hidegháborúban, imádom például azokat a képeket ahol egy Il-38 "May", 500m-rõl, szögesdróton kersztül, letakarva van fényképezve, mégis évekig ezek/ilyenek voltak a legjobb képek róla és ha meglátták, hogy így fotóznak, akkor arra az emberre ált. halál várt
A HT topicban nemrég ment a Szu-25 és Szu-27 típusismertetõ, és az SG Tudományosba hamarosan olvasható a XXI.sz. ûrverseny második része. Így hirtelen nem tudom mit lehetne ide hosszabban írni. Vagyis inkább azt nem, hogy mirõl nem lehetne írni. :)))
engem is, mondjuk engem inkább a technikai oldala érdekel jobban mint a politikai. :) sok kísérlet, tesztelés, klasszikus / neves gépek születésének korszaka, miegymás
Hidegháború: elsõre Korea és Vietnam jut róla eszembe, de természetesen nem csak ezekrõl szólt. Mint tudjuk, a nyugatiak és a SZU csak a 2. v.h. végéig mûködtek együtt, utána kezdõdött ez a majd' 40 évig tartó cirkusz. Bár, azt is be kellene tájolni, hogy pontosan mikor is ért véget a v.h., ahhoz hogy némi kiinduló pont legyen eme korszak kezdetének a megállapításához.
Ez mi? A csillag alapján szovjet tipusú, de ez valami szállító vagy bombázó akar lenni?
Tengerészeti felderítõ, tengeralattjáró elhárító
Ilyushin IL-38 "May" Az alapja az Il-18, ami teher-, ill, utasszállító, Fõleg az Interflug és az Aeroflot gépeibõl lettek átalakítva, Il-18-ból Il-38-á
Kívülrõl lehet. Belüle meg helyenként voltak benne túlbonyolított vagy szerintem halál felesleges dolgokat. A harszátai tapasztalatok felülírték a tervezés során megálmodott elképzeléseket.
Látótávolságon túl megvívott légiharcok szuperszónikus sebességgel nagy magasságban, stb.
Vagy pl. a MiG-21 Lazur rávezetõ rendszere egy valós háborúban szerintem nem mûködött volna. A nyugati EW rendszerek kinyírták volna. Ráadásul a gépek számához mérten iszonyatosan nagy földi kiszolgálás kellett hozzá. Az ötlet jó volt, de nem volt meg hozzá a kellõt háttér szerintem.
magát a gépet repülõgépek megsemmisítésére tervezték (tudom, fõleg AWACS és légi utántöltõ gépekre, de azért elfogóvadász szerepkörben alkalmazták volna, így ezeknek a gépeknek a kisérõivel is el tudott volna bánni) (illetve egyes speciális változatok az ellenséges légvédelem megbénítása és felderítõ szerepkört is kaptak) bár tény, hogy az R-40-es nem a legmozgékonyabb levegõ-levegõ rakéta
De nemrég olvastam, hogy az oroszok újra akarják indítani a MiG-25 projektet, bár mostanra már szinte teljesen felváltotta õket a MiG-31. A Szovjetúnió felbomlása után nem volt pénz ezeknek a gépeknek a repültetésére, viszont a személyzetnek gyakorlat kellett volna, így sok gép azért veszett oda, mert a hozzánemértõ legénység földhözcsapta. Ráadásul ezeknek a gépeknek a többségét a szabadban tárolják, így a természet is rengeteg gépet megrongált. A "maradék" gépet modernizelnálni akarják (korszerû mûszerekkel ellátni, HUD-képernyõk, talán még aerodinamikai változtatások is lesznek, illetve a fõ újítás, hogy lecserélik a légiharc rakétáit korszerûbbekre és azok már gondolom mozgékonyabbak lesznek)
illetve a MiG-25-ök úgy õrjáratoztak, hogy 3 gép repült kötelékben, így nagyon nagy területet tudtak ellenõrzésük alatt tartani, illetve ezekhez a gépekhez még 2 Su-27 is csatlakozhatott, ami pedig bármilyen vadászgép félelmetes ellensége (pl.:Pugacsov-kobra), így már azért elég hatékonyan tudnak dolgozni.
A Pugacsov kobrától nem lesz nagyobb a harcértéke a gépnek. Jó manõverezõ képessége van, az egy dolog. A MiG-25-ös feltámasztása amúgy nekem azért hajmeresztõ, mivel ugyebár van füvön jópár MiG-31-es is, akkor már miért nem azokat újítják fel?
AWACS gépre biztos nem mert akkoriban nem volt igazán rendszerben gép ami tényleg nagyon hatékony és nagy telejesítményû lett volna...
Egy vadászt mi másre terveznének, mint ellenséges repülõ megsemmisítésére?
A MiG-25 a soha el nem készült B-70 Valkyre ellen lett megalkotva. (Pár forrás F-15-öt is említ fingom nincs, hogy miért...) A MiG-25 elfogóvadász verziók szigorúan a PVO számára készültek. Ott szó sem volt tanker meg AWACS vadászatról.
Valóban volt SEAD változata, de finoman mondva nem volt túl elterjed és kiforrott alkotás tudtommal.
Szinte bármelyik komoly vadászgép képes megcsinálni csak kérdés, hogy ki is jön e belõle hajómûleállás nélkül vagy sem. Átalgos pilóta amúgy sem tudja megcsinálni és 0 harcászati haszna van a manõvernek.
Elsõnek tudtommal egy Drakennel csinálták meg amikor Pugacsov max. kisiskolás lehetett.
"Su-27...ami pedig bármilyen vadászgép félelmetes ellensége " Tényleg így gondolod? Lehet, hogy nagyon látványos manóverekre képes, de mire manõverezõ légiharcba bonyolódna, régesrég bekapná a 3. AMRAAM-et is Ha harmadik generációs vadászokról beszélünk (MiG-21, F-4 F-5), akkor igazad lehet...
Én sem látom túl sok értelmét...jobban járnának, ha szétdarabolnák, beolvasztanák és vagy kijönnének egy új géppel, vagy már meglévõ típusok gyártásánál hasznosítanák
Azért ez így messze nem igaz. Tisztességes avionikával és egy AIM-120B szintû rakétával is igen komoly fenyegetés lehet a gép, ha lenne tisztességes AWACS support hozzá. Persze, ha a nagymamámnak kereke volna...
Na és ott van a MiG-15 is, ami ennek a kornak az egyik legsikerültebb terméke volt.Igaz, hogy zsákmányolt német tervek felhasználásával hozták össze, mint az amerikaiak az F-86-ost, de így is sikerült meglepniük a nyugatiakat.
múltkor ment valami mûsor national-en. abban volt valami olyasmi, hogy az amcsik üldöztek valami orosz nukleáris tengeralattjárót, és ha valamelyik fél megtámadja a másikat akkor kitört volna az atomháború.
sajna nem emlékszem már annyira, elég régen volt ez a tv-ben.
És rádásul ellenfelei sem a béna kacsa szintjén voltak. Még ott is elég kétesélyes lett volna a dolog. A sisakcélzón és az R-73 papíron igen impresszív képességein kívûl más elõny nem volt. Az AIM-9X megjelenése után már ez sincs...
#26 "Egy vadászt mi másre terveznének, mint ellenséges repülõ megsemmisítésére?" Igazad van, csak gondoltam ha valaki olyan nézi a fórumot aki nem ért a repülõgépekhez, annak is legyen egy kis ismertetõ, hogy egyáltalán milyen gép ez. És tudtommal addigra már úgy gondolták, hogy a legnagyobb harcértékû gépek, a tankerek és AWACS-ek lesznek, bár igaz, hogy akkor még nem sok ilyen gép volt szolgálatban. Miután a B-70 projektet törölték, az oroszok áttervezték a MiG-25-t, hogy más gépek támadására is alkalmas legyen, így a késõbbi változatok közül volt olyan ami már csak AWACS és radarok megsemmisítésére volt tervezve. Változatok: (a teljesség igénye nélkül) prototípúsok: -Ye-155 (B-70 ellen) -Ye-155-R1 (felderítõ) -Ye-155-P1 (elfogóvadász) -Ye-266 (egy módosított elfogóvadász)
széria: -elfogó vadászok: -MiG-25 (legelsõ változat, B-70 ellen) -MiG-25B (SR-71 ellen) -MiG-25C (AWACS, radarok ellen) -MiG-25D (általános elfogóvadász) -felderítõk, elektronikus ellentevékenység, stb: -MiG-25R -MiG-25RB -MiG-25RBS -MiG-25RBSh -MiG-25RBK -MiG-25RBF -MiG-25BM (úghogy a felderítõváltozatai is viszonylag elterjedtek és kifejlettek)
#27 hát igen a hajtõmû leállásával sok gép meg tudja csinálni :D, csak sz@rt se ér vele, mert utána katapultálhat. A harcértékérõl meg lehetne vitatkozni. Ha 80-85 (amikor a Su-27-et tervezték, berepülték) környékén tört volna ki egy valódi háború, akkor még szinte csak manõverezõ légiharcok lettek volna és abban szerintem lehetett volna alkalmazni ezt a manõvert, illetve a gép manõverezõképességét.
#29 a 3. genes gépekrõl beszélek, mert ugye hidegháborús fórum és akkor még csak ezek voltak, azok között pedig igen jó...
Attól tartok fonalat vesztettem Ezt most mire is írtad?
Csak a Szu-27 az 4. generációs az legelterjedtebb besorolás szerint. Egyes képességei nem feltétlenül érik el azt ami tényleg fullos 4.gen. géppé teszik (a radarja szeritem a gyenge pontja), de az összes többi orosz vadászhoz képest nagyon nagy ugrás volt (kivétel MiG-31, de az dogfightra teljességgel alkalmatlan).
Az alap változat is alkalmas volt vadászok támadására csak alacsony lett volna a siker esélye. Azt, hogy a késõbbi verziók mitõl lennének sikersebbek nem vágom. R-60-at lehetett tenni rá, de az nem igazán "all ascpect" légiharc rakéta. A rakéta manõverezõ képességének növelése nélkül nem lehet szeritnem ezt kijelenteni. Egy vadász ráadásul könnyen beaming-gel és még ott van rajtuk ECM pod és dobhatnak szecskát is és pillanatok alatt földháttérbe mennek. Ezek szerintem elég keményen megfognak még egy olyan gépet aminek az elektronikája a '70-es évek közepi szovjet színvonalat jelentik.
A nagy sebessége teszi veszélyessé. Viszont emiatt az alacsonyan repülõ gépek ellen nem sokat tehet, mert alacsonyan õ sem döngethet és az elektronikája sem ahhoz készült.
az orosz gépeknek mindnek az elektronikájával van baj... ha az orosz számítástechnika felfejlõdik és végre ellátják olyan elektronikával ezeket a gépeket ami illik hozzá, akkor szerintem a harci gépek legjobbjai közé sorolhatjuk az orosz gépeket
4++ gen - F-16C Block 60, Rafale, F-16I, F-15I/K, AESA radar a fõ mérce nálam e téren. JAS-39C az talán már itt van.
4+ - F-16C Block 40/50, F/A-18C, minden ami már AMRAAM-ot visz vagy azon a szinten van. Szu-30. JAS-39A.
4. gen - F-15A, F-16A, F/A-18A, MiG-29, Szu-27 alap verziói. Az F-14 és F-15 annak ellenére is az, hogy egyfeladatosak, mert egyes képességeik messze kiemelik õket a 3. genhez képest.
3. gen - MiG-23, F-4E, MiG-25. Esetleg a MiG-21bisz, de nagyon határeset szerintem. A R-60 rakéta a maga korában egész jó volt és a tolóerõ / tömeg aránya a különleges üzemmódon páratlan volt 1972-ben.
2. gen - F-100, F-104, MiG-21F. Az elsõ hangsebesség és 2M-re képes típusok.
Arra, hogy valóban nagy fenyegetés volt a '80-as években, de azért közel sem kéne esélytelennek beállítani ellenfeleit. Az F-15C-n már akkor is elég decens ECM volt. 1992-ig a Szu-27-en semmi és magnézném, hogy van elég ECM pod a gépekhez vagy sem. Ráadásul a fegyverzet elõl foglalja a helyet..
BVR-ban a Szu-27 is elég sebezhetõ volt. Egyetlen pozitívuma, hogy a 6 R-27R rakéta mennyiségre több, mint az F-15C 4 x AIM-7M-je. Elrendezése rosszabb, mint F-15C-nél. Nagy légellenállás és nagyobb radarreflexiója van emiatt az orosznak. Viszont képességek terén nagyon valószínû, hogy meg sem közelíti.
A kategorziálást az a tény nehetíti, hogy a gépek hajtómûvét és elektronikáját is elég keményen fejlesztették sokszor. A török F-4 Terminator vagy a német ARAAM-os F-4 gépek fényévekre vannak még a '80-as évek elején repkedõ F-4E gépektõl is. Akkor rá mit mondasz? A hajtómû és sárkány alapján 3. gen eleje és vége, de elektronikailag 4++ is lehet.
Ahha. Akkor elbeszélünk egymás mellett, mert én nem "istenítettem" a 27-est...az adott idézet RATCUSTOM kolléga billentyûzetével írodott, arra reagáltam az AMRAAM-es mondatommal.
Nem feltétel a legrosszabb a minõségük. Lásd a MiG-31-es radarját. Akkoriban adatátviteli rendszer, elektronikus sugárnyaláb térítés, fix lokátorantenna...igaz cserébe nyom egy tonnát
most csak így gyorsan:D csak annyit, hogy az F-104, egy gyors vadászgép, a rakétaszerû teste és teljesítménye miatt. De pont a kis szárnyai miatt, manõverezhetõképessége nem a legjobb, illetve ezekre a kis szárnyakra rakétákat sem igen lehet elhelyezni. Viszonylag sok lezuhant, ezért lett a gúnyneve "özvegycsináló".
F-86-ból vagy MiG-15-bõl semmisült meg több Koreában?
A koreai háborúban került szembe elõször az F86 Sabre és a Mig15. Az amerikai pilóták a nagy hasonlóságra tekintettel elöször nem akartak lõni, hiába volt vörös csillag a szárnyakon...(ugyanis mindét gép ugyanazon a német gépen alapult) Amikor az amerikai pilóták meglátták koreában az elsõ Mig-15-ösöket, azt jelentették, hogy saját légierejük F-86-os Sabre-ei támadtak rájuk. Elsõre nagyon hasonlók, de hosszuk is eltér, és a Sabre sokkal áramvonalasabb, és jobb a távolságmérõje és a célzóberendezése is. Amúgy a Mig-15-ös hajtómûvét abból az angol hajtómûbõl felylesztették ki, amit 1945-ben adtak nekik az angolok, barátságuk jeleként.... Persze azt még az amerikaiak se tagadták, hogy a Mig jobbnak bizonyult. Igazából a színfalak mögött Amerika harcolt a szovjetek és kínaiak ellen. Ez volt a világtörténelem elsõ és ezidáig utolsó igazi szuperszónikus légiháborúja. Az amerikai F-86-osok csaptak össze az szovjet MiG 15-ösökkel. Mindkét vadászgép nagyon hasonlított egymásra. Ennek igazán érdekes oka volt: Miután a németekben tudatosult, hogy elvesztették a háborút, minden jelentõs fejlesztésüket elkezdték megsemmisíteni. Egyet kivéve: a Messerschmitt Me 262-t. A Sturmvogel becenévre hallgató replülõ volt a világ elsõ müködõképes és biztonságos lökhajtású vadászgépe. Mindkét félnek sikerült beszereznie egyet-egyet ebbõl a remekmûbõl, amit a németek büszkesége nem engedett elpusztítani. Szóval a koreai háború volt az elsõ igazi fegyveres konfliktusa a hidegháborúnak. Azért robbant ki, mert az észak-koreai Kim Ir Szen teljesen váratlanul megtámadta és elfoglalta Dél-Koreát. Truman elnök a segítségükre sietett és sikeresen visszaállították a mai napig fennálló határokat. Érdekesség, hogy a két Korea azóta is hadban áll katonai jogilag, mert csak fegyverszünetet kötöttek és nem békét.
Krisztusom. Egy posztban ennyi tévedést...
Az amerikai pilóták a nagy hasonlóságra tekintettel elöször nem akartak lõni, hiába volt vörös csillag a szárnyakon...(ugyanis mindét gép ugyanazon a német gépen alapult) Amikor az amerikai pilóták meglátták koreában az elsõ Mig-15-ösöket, azt jelentették, hogy saját légierejük F-86-os Sabre-ei támadtak rájuk.
Hát errõl még nem halottam de lehet, hogy így volt. Elég valószínûtlen, mert amennyire emlékszem a MiG-15-öt elõbb vetették be. Tehát mikor megjelentek az F-86-ok akkor nem volt ismeretlen a gép...
Persze azt még az amerikaiak se tagadták, hogy a Mig jobbnak bizonyult.
Vagy nem. A jól legyártott gépek. A trehány gyártás miatt volt olyan gép aminek annyira eltért a két szárnya egymástól, hogy 800-as tepmó felett folyamatosan imbolygott a gép. A fegyverzete meg erõs volt papíron, csak éppen elhangolt volt. A nagyobb kaliberû ágyókkal a célpont fölé lõttél mikor a kisebbel már alá. Bombázó ellen ok, vadász ellen elég rossz fegyverzet volt az amivel bírt. Csak egyes aerodniamikai paraméterei voltak jobbak és egyes téren meg elmaradt. A Sabra avionikája is jobb volt.
Ez volt a világtörténelem elsõ és ezidáig utolsó igazi szuperszónikus légiháborúja. Az amerikai F-86-osok csaptak össze az szovjet MiG 15-ösökkel.
Na ezen a ponton fordultam le a székrõl...
1. Egyik gép sem volt szupreszónikus.
2. 1967, 1973, 1982, Irak-iráni háború, Második-Öböl háború, stb.. Ott szerinted mik harcolatak? Igen, valódi szuperszonikus vadászok egymás ellen.. Már a Vietnámi is ilyen volt. A koreai meg pont nem.
A Sturmvogel becenévre hallgató replülõ volt a világ elsõ müködõképes és biztonságos lökhajtású vadászgépe.
Ebben sem vagyok biztos. Az elsõ amit be is vettek az talán pontosabb lenne. Ennek utána kell néznem.
Mindkét félnek sikerült beszereznie egyet-egyet ebbõl a remekmûbõl, amit a németek büszkesége nem engedett elpusztítani.
Ennél jóval többet szereztek, mert múzeumban is több van. Azt meg, hogy büszkeség kérdése abban sem lennék biztos. Az összeomlás közepette már senki nem követett parancsot csak futott az életéért. A gép meg le volt szarva. A szövetséges erõk akkor szó szerint már átszáguldottak a szétesett Németországon.
A Csehszlovákok a háború után gyártották isa gépet egyébként!
Azt hiszem a Meteor elõbb repült,de nem vetették be. A müködõképességben sem volt az elsõ,bár talán ez relatív.
A He-280 volt az elsõ sugárhajtású vadászrepülõgép, 1940 szeptember 22.-én volt a szûzfelszállása. Azonban Udet és az RLM nem igazán érdekelte ekkor még a kissé megbízhatatlan hajtómûvel repkedõ sugárhajtású gép, ezért nem is kapott prioritást. Csak 1943-ban került újra a figyelem középpontjába, de akkor különféle okok miatt a Me-262-est rendelték meg inkább.
De igen, a He-178 volt a történelem 1. sugárhajtású gépe, melyhez a Pabst von Ohain-féle turbinát használták.
Valószínûleg megadta volna a turbinás meghajtás terén az elsõbbséget a németek számára, de bukott az RLM jóvoltából, bár finomításokat ugyanúgy tervbe vettek a géppel.
A He-178 nem volt vadászrepülõgép, sose rendelkezett fegyverzettel.
Ez is inkább haditechnikáról szól,mint ahogy a 2 világháborús is...
Sturmvogel? Akkor már inkább Schwalbe-ként hivatkozzunk már rá. Azért az túlzás hogy a 262es minden más jet vadász kiindulóalapja lett volna. Ott volt párhuzamosan a Meteor. Amiben elõremutatónak bizonyult az a hajtómû megoldása az axiálkompresszorral. . Ami meg a biztonságot illeti.. Semmivel sem volt jobb vagy rosszabb mint a kor sugarasai. Ugyan úgy lefulladt, vagy kigyulladt ha hirtelen adtál neki gázt mint a többiek :) A MiG 15 kétség kivül korának nagy gépe volt. De nem volt legyõzhetetlen. Az elsõ ember vezette sugárhajtómûves légiharcot sem õ nyerte hanem az ellenfél egy 80assal. A 15ös erõs fegyvereit minden bizonnyal jelentõsen inspirálta a II vh, ahol ugye a szövetséges bombázók letarolták európát. Sokszor felmerült az is hogy a sabre meg a 15ös közös õse... Nincs közös õs. Ezek a gépek az utolsó, kizárólag gépágyúval felfegyverzett jetek. Kis túlzással ugyanolyanok voltam mint a II vh csavarosai, csak gyorsabbak. A következõ lépést már az elektronika fejlõdése hozta. Bizonyára sokszor keverték õket össze, többek között ezért is kapták a szablyák a csíkokat a törzsre. Ami meg a nene átadását illeti, Balázs, ne feledd el az egy más kor volt. Nemrég ért véget a háború, örömbodottá van, és Churchillt sokan fikázzák mikor fel mer szólalni a nagy medve ellen. (aki azért a nép szemében még szövetséges, mert együtt gyõzték le a nácikat.) Akkor még nem látszott onnan, hogy a "munkásparadicsom" nem az teljesen mint aminek mondják.
Koreát a MiG-15 és F-86 Sabre fémjelezte a repülés történetében. Akkor Vietnamot a MiG-21 és az F-4 Phantom? Vagy volt más gép is, ami ugyanúgy híressé vált?
Mármint Vietnámban? Az F-105,a Mig-17/19, az UH-1 AH-1 stb...
"..Ha 80-85 (amikor a Su-27-et tervezték, berepülték) környékén tört volna ki egy valódi háború, akkor még szinte csak manõverezõ légiharcok lettek volna és abban szerintem lehetett volna alkalmazni ezt a manõvert, illetve a gép manõverezõképességét.." Velemenyem szerint csak kozvetlenul a konfliktus kitoreset koveto par oraban lett volna ilyesmi,a szovjet katonai doktrina alapjaiban tert el a nyugaton vallottol(eredmenyre is vezetett volna--nem csak szerintem--,megprobalom kifejteni miert gondolom igy..persze tevedes nincs kizarva...csak elmelkedes..) Itt kizarolag a totalis haboruva fajulo 2 katonai tomb szembenallasara gondolok... A VSz strategai(itt az oroszokra gondolok)elsosorban hatalmas mertu anyagi(es emberi)kapacitas totalis beveteseben gondolkodtak,egy idoben..(sosem tartottak lehetetlennek egy"hagyomanyos"fegyverekkel megvivott vilaghaborut europa"felszabaditasaert",ezert ertek el mennyisegileg egyes teruleteken 3 szoros folenyt is) Az osszes haderonem(kiveve az atomutoero,az csak vegszuksegben) szinte azonnali bevetese.. Van olyan aki azt hiszi hogy a technikai foleny ebben az esetben szamitott volna barmit is..??!Pl. realisan elemeztek hogy a nyugaton rendelkezesre allo repterek hany %-a maradna hasznalhato allapotban a hadmuveletek megindulasat koveto 3.oraban....??!!!(a tuzersegi raketa csapatok egyik elsodleges celpontjai..)Nagyon keves.... Sokra mentek volna az F-15C-k AMRAAM-okkal repter nelkul..miutan az elo 1000db 21-est leszedtek az egbol...??(leszalltak volna autopalyakra?logisztika nelkul,a paniktol es kaosztol menekulo civilek koze..pl..) A szovjet doktrina szerint: "..1gep=1 bevetes.." ennek doktrinanak hianyossagai mutatkoztak meg a helyi haboruk legiharcaiban..aminek a technikai fejelsztesek fontossaga is aldozatul esett...(leszamitva a tenyleges technikai elmaradottsag amugyis meglevo kulonbsegeit..) Az egyetlen ami megmentette europat ettol a"letarolastol"a nuklearis fegyverek elrettento ereje..es ez vezetett a doktrina felpuhulasahoz is...!!!
Ami azt jelenti, ha nincs ez a nukleáris erõ, akkor a szovjet minden akadály nélkül legázolja és bekebelezi Európa nyugati felét is?
Csak gondold végig. Megjelenik az iszonyat mennyiségû ember és páncélos és elindul. (nem véletlenül a fõ hangsúly a páncéloserlháritás nyugaton) A fõ szövetséges az óceán túlpartján van. Mire õk ideérnek valami rendes utánpótlással addig már valahol franciaországban járnak az oroszok. A múltból tanulva valószinûleg nem állnak meg a csatornánál.
Ha valahogy kiiktatják izlandot a SOSUS vonal egy jelentõs része kiesik. Akkor meg az orosz tengók szinte ellenõrizetlenül kószálhatnak ki az atlantira. És támadhatják a konvojokat amik hozzák az utánpótlást. A szovjet stratégia szinte mindig a védelmi rendszerek túlterhelésére megy. Felszálltak volna a Tu-22esek és falkában támadtak volna tengeri célokat. A tengók összecsaptak volna a kisérettel, és jó részük el is pusztult volna, de párat még magukkal vittek volna. Kisérõ nélküli konvoj meg.. Az csak mészárlás. El kellett volna kezdeni megint valami Liberty programot, hogy lehessen tartani a lépést a kihullással. És ez idõ.
A kubai válságnál jól látszott hogy a D/E tengók belógtak a szövi hadihajók közé. Persze csak addig maradtak volna rejtve mig kilövik az elsõ torpedókat, de ki tudja hogy azok mit találnak el. Lehet semmit, de lehet hogy valami komolyabb célt ami ha nem is süllyed el megrongálódik annyira hogy hazahúzzon. Iszonyatosan sok ember mind katona mind civil halt volna meg egy európai fronton. Valószinûleg azon múlt volna minden hogy sikerül e megakasztani a támadást annyira hogy ki lehessen épiteni egy szövi légifölényt amivel meg lehet bénitani az utánpótlásukat, és a csatarepülõk meg szedegetik a harcolókat. Szóval nem minden akadály nélkül de jó eséllyel letolják európát, ha megindulnak és nincs atom.
Akkor még nem látszott onnan, hogy a "munkásparadicsom" nem az teljesen mint aminek mondják.
Maximum a tökelütött idealisták szemében. Akkora minden értelmes és felõsen gondolkodó embernek nyilvánvaló kellett válnia, hogy a SZU egy rothadó pöcehögör ahhoz képest amit állított magáról. Gyakorlatilag a náci Németország ikertestvére. Egy könnycseppet sem hullatok azért a tetû rendszerért és hagyatékáért.
Ha 80-85 (amikor a Su-27-et tervezték, berepülték) környékén tört volna ki egy valódi háború, akkor még szinte csak manõverezõ légiharcok lettek volna és abban szerintem lehetett volna alkalmazni ezt a manõvert, illetve a gép manõverezõképességét..
Háát. 1986-ban már volt AIM-7M és NCTR az F-15C gépeken. Az ODS alatt megmutatták, hogy mit tud AWACS supporttal. Lehengerlõ. A Szu-27 olyan gyermekbetegségetõl küzdött, hogy hivatalosan csak 1989-ben állt hadrendbe. Papíron félelmetes volt, valóságban kevésbé. Alacsony hadrafogatóság és megbízhatóság jellemezte. Az F-15 ekkor már 12 éve repkedett. Eh...
Van olyan aki azt hiszi hogy a technikai foleny ebben az esetben szamitott volna barmit is..??!
Igen. Én. Mi is történ 1982-ben a Beka-völgy felett? A 4. gen. gépek és magas kiképzési rendszer + AWACS úgy bedarálta a SZU kiképzést és technikát, hogy szó nem lehett ott bármiféle arab esélyrõl...
Pl. realisan elemeztek hogy a nyugaton rendelkezesre allo repterek hany %-a maradna hasznalhato allapotban a hadmuveletek megindulasat koveto 3.oraban....??!!!(a tuzersegi raketa csapatok egyik elsodleges celpontjai..)Nagyon keves....
Talán nézd már meg, hogy NSZK területén hol voltak a jenki gépek. A német-benelux határon. Mi a túró lõ el odáig pontosan? Max. atomfegyver alkalmazása jelenthetett volna bármiféle megoldást...
Sokra mentek volna az F-15C-k AMRAAM-okkal repter nelkul..miutan az elo 1000db 21-est leszedtek az egbol...??(leszalltak volna autopalyakra?logisztika nelkul,a paniktol es kaosztol menekulo civilek koze..pl..)
1. Akkor nem volt még AIM-120. Sebaj.
2. Volt viszont AIM-7M. Az ODS alatt bebizonyosodott, hogy mit tud. NEZ-en (No escape zone) belül indítva a 3. gen gépeket gyakorlatilag 100%-os eséllyel szedte le. Pont. Az F-15C kváziszimultán célleküzdésre is alakalmas volt AIM-7M-mel. A monoluzusos rendszere enyhén szólva elõtte járt bármiféle szovjet félaktív rendszernek...
3. Valószínûleg elemezék. Éjszaki csapásmérõ képessége vicc volt a SZU-nak. Még most is az. Lásd Grúzia. Inkább fordítva tenném fel. Szerinted hány SZU reptér üzemelt volna az elsõ nap után? Talán nézd meg az ODS eredményeit és extrapolálj és gondolkodj.
A szovjet doktrina szerint: "..1gep=1 bevetes.."
Akkor miért volt nekünk több ezer R-3Sz és Rsz2-Usz raktáron. Nahát... Viszont az eredmény ez lett volna. Az elején SZU sikerek itt-ott vagy sok helyen. Aztán a nyugati tech fölény bedarálta volna õket szerintem. A Stingerbõl mennyi volt az afgánoknak. Elég rendesen méretre vágták az oroszokat. Akkor ez képzeld el Patriot, Improved Hawk és tömeges Stinger és Chapparal ellen. Mészárlás.
Mint produkált a szojvet mintájú kiképési rendszer és elterjed légvédelmi fegyverzet az ODS alatt? Minimális helyi sikereket.
A repül órák nyugat vs. SZU? Apróság..
A fõ szövetséges az óceán túlpartján van. Mire õk ideérnek valami rendes utánpótlással addig már valahol franciaországban járnak az oroszok. A múltból tanulva valószinûleg nem állnak meg a csatornánál.
1991-ig milliós nagyságerendû jenki kontinges volt itt. Fegyverzet még több, a katonákat a repcsik hozátk volna gyorsan. Most 8000 (!!) db M1A1 van lekonzerválva. Szerinted azok hol voltak? Itt. Az M1A1-et had nem mérjem a T-74, T-55, T-80 harckocsikhoz, mert még elröhögöm magam. Ha a fegyver itt van és áthoz 4 C-5B 1500 embert akkor számold ki, hogy az milyen felszerelédhez elég. Világháborút meg a semmibõl nehéz indítani. A VSZ minden látszat ellenére egyik napról a másikra képtelen lett volna komoly összehangolt támadást indítani szerintem.
Ha valahogy kiiktatják izlandot a SOSUS vonal egy jelentõs része kiesik.
És hogyan? A Red Storm Rising szép könyv, de valóságban inkább csak a termonukleáris fegyver az opció. Az meg régen rossz...
A szovjet stratégia szinte mindig a védelmi rendszerek túlterhelésére megy.
Inkább csak adótótt.
Felszálltak volna a Tu-22esek és falkában támadtak volna tengeri célokat.
Ez is szép, csak a valóságban az 1980-as évek legvégére érték el teljes harci kapacitásukat. Magyarán addig szintén csak papíron voltak olyan jók ahogy az ember elképzeli...
Iszonyatosan sok ember mind katona mind civil halt volna meg egy európai fronton.
Egyetértek. Egy II.Vh. még durvább tûzerõvel. A II.Vh is olyan mértékû piusztítást okozott amit mai szemmel még elképzelni is nehéz. Fél Európát szó szerint letarolta. Nem véletlenül irtóztak mindkét oldalon egy ilyen dologtól. 1980-ban ez azt jelentette volna, hogy két nemzedék munkáját 2 óra alatt gõzzé változtaták egy atomháborúban vagy 2 hét/hónap alatt rommá lövik. Hát nem túl szép jövõkép annyi szent...
Borhi László beszélt errõl jól a Zárórában. Esküszöm megpróbálom azt megszerezni valahonnan. Iszonyatosan jó beszélgetés volt.
"Az M1A1-et had nem mérjem a T-74, T-55, T-80 harckocsikhoz, mert még elröhögöm magam"
A T-80-ashoz nyugodtan mérheted, az egy igenis korrekt tank volt.
A másik kettõn tényleg lehet mosolyogni, de hát azok a tömeges "úthenger" stratégia részei voltak, míg a T-80-asokkal oldalba támadták volna a NATO egységeket. (elméletileg, és ez itt a kulcsszó)