egy felnõttnek mire van ideje? max. a munkájában tud kibontakozni nem minden gyereknek csak a játékra van igénye, és ezt érdemes lenne felfedezni és fejleszteni a képességeit valamilyen irányban miért is bunkó a topik?
Választani kell húsz kisgyereket, abból 19-et elbutítani, aki meg nem hagyja magát soha, az megmarad zseninek, de minek? (lásd Pink Floyd The Wall)
És egy felnõtt vajon hogy tud kibontakozni? Mert inkább annak kellene! A gyerek meg játsszon, és majd ha felnõ, és lesz kellõ tapasztalata, akkor hadd bontakozzon. Bunkó egy topik ez.
egy gyerek hogy tud kibontakozni? nincs is rálátásra a világ dolgaira, burokban él ha csak hagyod hogy kallódjon akkor egyszerûbb ha macskát tartasz de kifejthetnéd mi az a "kibontakozás"
Hát bazze skacok, skacnék.. nemsemmi amit írtok itt.. Hagyni kell a gyereket kibontakozni nem kell erõltetni semmit. fõleg most mikor majd gyön a "világvége" átlényegülünk valahogyan.. én hívõ ember vagyok de kíváncsi leszek hogy zajlik le majd ez.. addig is pc legyen és sok memó olcsón persze :D
Szerintem, nem baj az, ha valaki képzi a gyerekét. Elvileg, minden szülõ a legjobbat akarja a gyerekének, a baj ott kezdõdik, amikor a szülõ saját magának akar jót, nem a gyereknek. Amikor már az a fontos, hogy a szülõ dicsekedhessen a gyerekével, saját maga életébõl kimaradt dolgokat akarja megvalósítani a gyerekén keresztül. Az a jó, ha figyelembe veszik az életkorát és az annak megfelelõ fejlettségi szintet. Nem egészséges, ha egy gyerekbõl 10-20 évvel is idõsebbet akarnak csinálni. Teszem azt, amikor 4-5 évesen százféle órára járatják. Azért maradjon annak a gyereknek szabad ideje is, és legyen gyerekkora. És azt csinálhassa, ami érdekli.
Lehet hogy Ronaldinho egy "csiszolatlan gyémánt" volt, de meg kellett csiszolni. Van olyan hogy tehetség, de ha nem hozzák ki belõle akkor nem jut sokra.
Érdekes hogy Bach-ot említed, õ pont az ellenkezõjét állítja: "Szorgalmasnak kellett lennem, eljuthat eddig más is, aki ilyen szorgalmas."
Ha pedig nincs önszorgalom akkor inspirálásra van szükség hogy a sikerek után már legyen motiváció. Ez pedig kezdetben a szülõ felelõsége szerintem.
A focit is leginkább fejben kell játszani, persze a fizikai felkészültség is nagyon fontos, de lényegében magas problémamegoldó készségen és a csapattársakon múlik a meccs kimenetele. Én a csapatot emelem ki nem az egyén játékát.
Vannak fejszámolási módszerek, de ettõl még nem lesz senki matematikus. Vannak memorizáló módszerek, de ettõl még nem fog senki hét nyelven beszélni. Ez se magától értetõdõ.
Nem mintha én különösebben érintett lennék a témában:), de van pár gondolatom.
A mûvészi zsenialitás nagyobb, lényegi része valószínûleg tapasztalati úton meg nem tanulható, el nem sajátítható. Az inkább az Isten jóakaratán múlik! (Legalábbis a pillanatnyi állás szerint. Persze nyilván az agykutatás, a genetika, a számítástechnika, stb. nyilván ki fogja szélesíteni a határokat valamennyire.) Az, hogy valaki egy Bachnak, egy Van Goghnak, egy Petõfinek vagy egy Ronaldinhonak szülessen, az nem a szorgalmon múlik!
Például a fociban a gyereknek, ha az nem rendelkezik ezekkel a képességekkel, az edzõ nem fogja tudni megtanítani a veleszületett gömbérzéket, a cselezõkészséget, a pályán való térlátást, a labdának a megfelelõ ütemérzékkel az üres területre való bepasszolását. A taktikákat, az edzésmódszereket viszont igen.
A falábú sztívõn dzserárdok, lampardok, nedvedek stb. futkorászhatnak bármennyit, mint a ló, fizethetsz nekik bármennyi pénzt, felfújhatod õket bármennyi koksszal, soha a büdös életben nem lesznek olyan labdazsonglõr megazsenik, mûvészek, mint Garrincha, Maradona, Ronaldinho, Rivaldo stb!!! Egy gyerek, ha nézi a tévében a cseleket, valószínûleg csak akkor fogja tudni ellesni, eltanulni a trükköket, ha már alapjáraton is megvannak belül ezek a képességei.
Ellenben vannak olyan dolgok, amiknél a megfelelõ módszerek és a szorgalom egy teljesen átlagos képességû embernél is csodákat tehet. Ilyen például a memória és a fejszámolási képesség! Ezek azok, amiknél inkább a gyakorlás mennyiségén van elsõsorban a hangsúly.Ezeket bárkinél ultrabrutális szintre fel lehet fejleszteni, csak sokat kell gyakorolnia...
hát az eredményt csak fizetésért adják, ezt nem kellett volna belinkelni pedig érdekel mert érzem jól ment, a test számom, hátha valaki meg tudja nézni: Q7BOHOD2WBIOPLCC
de a mensa teszt alsó korhatára 17 év, így nem alkalmazható egy 3 éves gyereknél
A Mensa nemzetközi szervezet, mely szervezet tagjainak intelligenciája a legmagasabb 2%-ba tartozik bele. Ez körülbelül (15-ös szórású teszt mellett) ma olyan 130 intelligenciahányados. Nem éppen csak a Cseh Mensának van ilyen tesztje, és szerintem annak sem az elnöke állította össze. Van magyarországi Mensa is, a neve Mensa HungarIQa. Egyébként egy teszt "igazsgásossága" nem csak a teszttõl függ, hanem a körülményektõl is. Idõt és energiát kell rá szentelni, hogy pontos képet kapjunk magunkról. Egyébként ez a teszt maga jó:) Bocsi, nem akartam okoskodni, csak pontosítani, hogy világosabb legyen a kép.
Vesd magad alá egy teljesen igazságos IQ tesztnek, melyet a cseh Mensa elnöke állított össze! A csehországi Mensa egy olyan társaság, amely a legmagasabb IQ-val rendelkezõ személyeket egyesíti. HTML: http://www.iq-teszt.hu/#50022
megnéztem a filmet, de a nevelésrõl tényleg nem volt benne szó
Nem fontos zseninek nevelni, gyerekkorban azzal lehet terelgetni, hogy a család rendesen megtanítja illemre, meg egyéb dolgokra. Belém nagyon belémvésõdtek azok amiket még kisebb koromban mondtak, hogy ezt így illik, ezt így kell csinálni.
Utána meg észre kell venni általános iskolában, mi megy a gyereknek, mi érdekli, és mindenképpen olyan irányba továbbküldeni.
Ti most zseni alatt az intelligens embert értitek, vagy azt, aki általában véve átlagos, azonban bizonyos dolgokban kiemelkedõen jó?
Ja igen, jót tud tenni még a személyiségnek valami állat. Én nagyon sajnálom, hogy még csak most tehettem meg, de nagyon jó dolog. :o)
Amúgy a topik témája marhaság. :D Az kell mindenkinek, hogy legyen legalább 3-4 dolog az életében, amiben megtalálja a boldogságot. Sportot mindenképp érdemes erõltetni (persze nem úgy, hogy mégpedig focizni fogsz hülyegyerek, mer aszondtam!!), elõbb utóbb lesz valami ami tetszeni fog neki. Én pl kosárlabdáztam, fociztam (ezek nem jöttek be, sõt..) késõbb bringáztam (MTB az idiótább fajtából), azt több évig. Imádtam. Mostanában fallabdázom, bowlingozom. Rengeteg ismerõst/barátot lehet szerezni, ad sikerélményt, önbecsülést (ezért kell olyat találni, ami megy a gyereknek, meg szereti is).
Mindenképp kell neki valami hobbi. Kisvasútépítés, autók, számítógép, zene, tökmindegy. Ezzel elvan az ember egyedül is, télen-nyáron, ill. ha épp tele van a töke az emberekkel.
Iskolázottságot sztem nem érdemes erõltetni, ami fontos, hogy értelmes általános iskolába járjon (közösség fontos nagyon), ne haverkodjon szar arcokkal. Középiskolát valami olyat végezzen, ami ad valami szakmát (én itt elbasztam pl :D), aztán ha látszik a gyereken, hogy van kobak, akkor mehet tovább ahova tetszik.. Ja igen, nyelvtanulás minél hamarabb, ha esetleg el kell hagyni az országot (én itt az angol-spanyol-orosz hármasra voksolnék, ezzel a föld 75%-án nem lehet elveszni.)
Fontos odafigyelni még arra, hogy ha 18 éves koráig még nincs barátnõje, akkor valamit elbasztunk :DDD
Ha a fentiek megvannak, megvan minden lehetõsége egy boldog és sikeres élethez.
Ja igen, 14 éves kora elõtt, még véletlenül se engedjük számítógép/internet közelébe :DDDD
ez a zseninek nevelés, kicseszett hülye sznob szülõk mániája... hány zsenit neveltek eddig zseniként? 0 kb? Ha zseni, magától az lesz. Ha selejt, marad selejt... Ha meg nagyon zsenisíteni akarják, bekattan, öngyilkos, sorozatgyilkos lesz kb.
szerintem a nyelvtanuláson kivül nem számít semmi egyéb. Tanuljon meg korán angolul és még valamilyen nyelven, össze sem hasonlítható elõnye lesz másokkal szemben. Borzasztóan irigylem a benelux államok ifjuságát, mindegyik tud angolul, németül, franciául. De a svéd fiatalok is anyanyelvi szinten beszélik az angolt.
szerintem erre saját magától kell hogy "rájöjjön" az ember. saját magát tudja csak zseninek nevelni, mások nem.
Az a baj itt sokan összekeverik a zsenialitást, a stréberséget és az intelligenciát.
nemigazán, van nekem nagyon jó barátom, aki évekig volt osztálytársam és egyetemen még csoporttársam is, rettenetes nagy koponya és kurva sok barátja van, egy full normális ember
viszont az ilyen "csináljunk a gyerekbõl orvost" apucik meg anyucik mûvei tényleg nehezebben találnak barátot, mivel álandóan arra mennek, hogy õk legyenek a középbontban, meg bebizonyítsák, hogy a barátaiktól is jobbak, mert otthon arra nevelik, hogy mindenkitõl különb...
a zseninek és a kitünõ tanulónak semmi köze egymáshoz, ezt jó ha leszögezzük az óvodában író, olvasó, számoló gyerekeket se tartom zseninek, általában pár év alatt be is érik a többiek õket
a zseninevelés arról szól hogy az iskola egy alacsony szinvonalú katyvaszt ad, nem pedig tudást az iskola az átlag képességû gyerekekhez alkalmazkodik
én sajnos gyenge általános suliba jártam, onnan az út egy méggyengébb középsuliba vitt a matektanár 4.-ben megkérdezte hányan akarnak továbbtanulni, alig tettük fel a kezünket páran, erre azt mondta hogy akkor lejjebb adja szinvonalat természetesen nem sikerült elsõre a felvételim, azzal együtt hogy elõkészítõre is jártam, most van egy "kemény" fõiskolai diplomám
ezzel csak azt akarom mondani, hogy "aki korpa közé keveredik azt felfalják a disznók" ha azt akarod hogy a gyerekedbõl több legyen mint az átlag akkor hozzá kell tenned csak most még nem tudom hogyan, ezért is nyitottam a topikot
az általánosban volt egy osztálytársam, az apja meg volt róla gyõzõdve, hogy zseni. állandóan szakkörökre járatta, iq-tesztekre, megmondta, hogy kivel barátkozhat, sportolni tilos volt, mert hogy az nem a kultúremberek hobbija.
közben a srác teljesen átlagos képességû volt. le is maradt alaposan a szocializációban, vagy pszichopata lesz, vagy kapott a társadalom még egy magába forduló szerencsétlent.
akkor mégsem tudják ami a könyvekben van, ti. a könyvekben bizonyára benne van az is h "elavult" és "evakuálás". a zseni nem azt jelenti h "okos" és "olvasott" ill. "mûvelt". a zseni azt jelenti h meglát (átvitt értelemben) olyan dolgokat, amiket a többség nem.
Eggyet értek Shifterrel mert általában az evidens kitûnõ ill. zseni tanulók semmit sem tudnak a világról csak azt tudják ami a könyvekben van olyan mint ha egy burokba élnének van pár iléyen osztálytársam és töri óra között megkérdezi mitjelent az hogy evakuálás és elavult!? Bár emberségbõl általában a zseni tanuló 0 de van egy két kivétel is Kitûnõ tanulókkal álltalában nincs gond Szerintem:Zseninek születni kell és nem belenevelni a gyerekbe
Szerintem egy normális szülõnek azt kell szem elõtt tartania, hogy elsõsorban boldog legyen a gyereke, nem pedig zseni minden áron.
Hirtelen eszembe jutott a Go(o?)d Will hunting címû film. :-)
nekem nem eröltettek semmit, mégis olvastam már középcsoport vagy miaz :D 3éve az ovi, na és a 2.ban már olvastam, nem mondom hogy folyékonyan, az kamu lenne, de meg tudtam érteni egy-egy szó jelentését (és nem a harmónikakönyvekre gondolok) emlékszem egy readers digest-es könyvbõl olvastam folyton a darwin féle evolúciót. ettõl független nekem sokmindent akartak a szüleim, pl. hogy járjak rockandroll-ozzni, de nem tetszett nem jártam. stb. pedig lehet jó lennék benne
ellenben bmx-ezek, az erdõben lógok a pályánkon egész nap, anyuékat lenézik hogy miért nem tudnak venni nekem egy normális méretû biciklit (nemértenek a kolegáik hozzá ugye) és hogy ezen a picibiciklin még fék sincsen stb. mégis támogatnak...
szóval szerintem meg kell adni neki a lehetõséget mindenre, és majd maga eldönti hogy mit szeretne vagy sem.
A legtöbb esetben az a gond, hogy bár kiváló tanuló (mert képes napi sok órát seggelni hogy mindent bemagoljon), gondolkodni azt nem tud, kreativitása pedig minimális (új ismeretlen dolgok kitalálása)
Gondolkodni kell megtanítani, végiggondolni és értékelni a problémát, megoldani ... és akkor mindegy, hogy milyen problémával kerül szembe (matek vagy zene vagy...) megoldja (vagy legalább jófelé indul el) De semmiképpen sem leblokkol. Ez tipikusan a magolósokra jellemzõ, hogy ha elvesztik a fonalat, akkor full STOP. Ha megtanítottad gondolkodni, akkor amit nem tud is utána tud gyorsan gondolni, és kitalálja.
A matek versenyfeladatok egyébként a legjobb tesztek voltak e téren. Nem arról volt szó, hogy old meg a másodfokú egyenletet, hanem hogy pl túl kevés az információ, és mégis meglehet egzakt oldani jó sok töprengéssel.
hát lehet az is :D amúgy én inkább a matekra tippelnék XD
amúgy az is elég érdekes hogy a legtöbb gyerek aki kitûnõ tanuló a világról semmit nem tud... kérdezel tõle valami teljesen átlagosat azt néz hogy mit akarsz tõle... halvány lila fogalmuk sincs a világról csak a könyveket tudják de azokat kívülrõl fújják....... ehh
hát nemtom! tesómék jártak zenesuliba zongorázni, vettek is egy baszottnagy zongorát a nappaliba..valahogy nemfogott meg a dolog! érdekes módon tesómék abbahagyták pár év mulva, énmeg most kaptam rá a zenélésre! igen,de akkor nem erõltették a szüleim! de akkor nemis érdekelt a dolog! most van affinitásom hozzá, szóval nem bánkódok, behozom a lemaradásomat!
ha zseninek nem is, de legalább a lehetõ legtöbb dologgal jó megismertetni a gyereket... sajnos nálam ezt keményen kihagyták a szüleim :| jópár dolog van amit szivesen csináltam volna így utólag visszagondolva kiskoromban... sport\harcmüvészetek\egyéb tevékenységek amik igen érdekesek lehetnek egy kiskölök számára is
rosszul vagyok az ilyen "neveljük a gyereket zseninek, mert mi nem lehettünk azok" dologtól :S
értelmes normális embert kell belõle nevelni, nem pedig olyat, akinek barátai sincsenek, hanem bent tanul a szobájában elbújva éjjel-nappal,... meg az okoz neki orgazmust, hogy fúú hibátlan dolgozatot írt :\
Az lehet, hogy az boldog, aki zseni. De akire RÁERÕLTETIK avagy õ akarja magára erõltetni, miközben nem tud elérni valamit olyan szinten, ahogy akar... akkor kínlódás az egész. És nem lesz boldog.
(mostis deego megy...hát ezek aztán tényleg nem a média által kiszart elõadók, õket az utca nevelte + minden kis sikerért megdolgoztak)
és az a poén hogy pár éve még nem értékeltem az ilyen zenét..mégis olyan igazságokat írnak le és hogy nemigaz...pár irodalomtanár megirigyelhetné, de tényleg!
és ez szerintem van olyan "tartalmas" zeneileg is mint mondjuk valamilyen hangszervirtuóz...
de amugy ugyvagyok vele hogy aki nagyon ért valamihez, az az élet más területén hátrányban van!
pl. lehet jó matekos(stréber) de egy szöget nemtud beverni a falba...
ajánlom Frank B. Gilbreth és Ernestine Gilbreth Carey híressé vált könyvét: Cheapter by the Dozen. Magyarul is megjelent Tucatjával olcsóbb! címmel. film is készült róla Steve Martin szereplésével, persze az csak egy vígjáték, nem sok köze van a könyv tartalmához.
Itt a méltán világhírûvé lett Frank Gilbreth nevelési módszerébe tekinthetünk be. Frank és felesége 12 gyereket nevelt. többel között gyerekein fejlesztette ki a gépírást, nyelvtanulási módszereit ma is alkalmazzák - pusztán hangzóanyagra építve. Satöbbi.
Attól hogy valaki jó valamiben még miért lenne beszûkült? A Polgár lányok kiemelkedõ sakkozók és normális életet élnek. Nincs összefüggés a zseni és egy átlagember magánéleti problémái között.
Ráerõltetni nem szabad semmit a gyerekre, játékként kell beállítani a dolgot. De hogy idézzek a könyvbõl: "a gyerekek már kisgyerekkorban is szeretnek értelmes dolgot végezni" én óvodás koromban kb. hangyákat piróztam nagyítóval, ezen a szinten voltam, kiadták hogy játsz! legyél levegõn! azt ennyi ez talán jobb mint tudatosan fejleszteni?
Így konkrétan Einstein a magánéletében meglehetõsen furcsán, köznyelviesen szólva hülyén viselkedett, a kapcsolata a feleségével sem a tipikus nõi-férfi felállás volt (kvázi megtûrte maga mellett az asszonyt). Ez az ún. "zseniséggel", amit felfoghatunk az élet egy területére való beszûküléssel, személyes tapasztalatom szerint is vele jár, nemigen tud a delikvens utána normális emberi értékrend szerint élni, rendszerint magányos lesz, tele magánéleti, pszichés problémákkal.
Szal nem igazán értem miért akarna egy gyerekének ténylegesen a legjobbat akaró szülõ a gyerekébõl tudatosan ilyen mizantróp zsenit nevelni, korán elszakítva a gyerekkori, meghatározó normális szocializációtól stb, hacsak nem a saját ambíciót akarja a gyerekben kiélni, a gyerek választásától függetlenül.. ami szerintem erõsen elvetendõ. Én a saját gyerekembõl soha nem próbálnék ráerõszakolni semmit, ha rákattan valamiben, akkor persze támogatni kell, inkább az a lényeg hogy megmutatass neki a világból minnél többet, hogy aztán õ maga választhasson..
Van pár "zseninek nevelt" ismerõsöm, és valóban keményen értenek ehhez-ahhoz. Leszámítva, hogy némelyikük megkeseredett, némelyikük szép magas lovon üldögél, némelyikük pedig nem tart elõrébb az egyetemen, mint az átlag. Az egyetlen közös bennük, hogy a szüleik mind "jót" akartak...
haha nem xD real gitár. Tommy Emmanuel pl 4 éves kortól kezdte :)
média: futtatják a sláger csapatokat, újjakat nemtudnak mutatni, csak feldolgozzák a múlt zenéit...még a csapból is a megasz@r folyik... ellenbe az "underground" mûvészei respect munkákat adnak ki a kezeik közül, saját szöveggel, és zenével.(Gondolok itt McPitaRamos, Mentha, Tibbah és még sorolhatnám.)
az Undergroundosokat az élet nevelte, nem járnak énektanárhoz, nincs Hummerük, vagy golyóálló Audijuk... nekem õk a zsenik. :)
ez nálam egybõl felmerült, hogy már az elején megtanítanám gitározni és akkor mesterien fejlõdne a gitározása ami nem lenne egy rossz dolog ha szereti :)
meg amúgy néha olyat is gondoltam hogy a játszást oktató dolgokkal kéne csinálni pl. olyan játékot készíteni amivel el nem felejtené a fotoszintézis fõ folyamatait vagy mittomén xD vagy legalább eredendõen fontos dolgokat játszás útján, ezt nagyon fontosnak tartom. Észre sem veszi de bevésõdne neki
sztem ez baromság... nem zseninek kéne nevelni hanem x éves korába rájön hogy hoppá én ezt vágom mint állat és nem elõtte ráerõltetni a szülõ baromságát fõleg hogy ha olyat erõltetünk rá amit nem fog szeretni a késõbbiekben...
A zseni szóra sokak Einsteinre vagy Mozartra asszociálnak, ezért tettem a címben idézõjelek közé. Olvastam Polgár László - Nevelhetsz zsenit címû könyvét és sok gondolatával egyetértek. Szerinte egy átlagos gyerekbõl is lehet egy adott szakterületen zsenit (kiemelkedõ képességû) embert nevelni. Szóval ez nem velünk született dolog, hanem nevelésünk, környezetünk hatására válhatunk zsenivé vagy középszerûvé. Sajnos a módszerrõl konkrétan keveset ír. De nagyon érdekel a téma, a jövõben gyerekeimen alkalmazni szeretnék majd valami fejlesztési eljárást. Aki már gyakorló szülõ az írhatna hogy nála miben merül ki a gyermeke zsenifelé terelése.
Arról is érdemes lehet beszélni, ha vannak ilyen módszerek akkor miért átlagos szinte mindenki. Vagyis jelét nem lehet látni, legalábbis környezetemben egy zseni sincs. Talán a szülõket és az iskolákat is fel kellene világosítani ilyen téren.
Gondolom hamar beírná valaki hogy a zsenik nem boldogok, elveszik gyerekkorukat. Felmérések vannak hogy a zsenik magasabb százalékban boldogok mint az átlagember.