Eheh, ez a dupla trilógia, Eisenhorn és Ravenor a végére eléggé elszáll. Abnett minden egyes könyvvel emeli a tétet, a hatodik már igencsak kevéssé "hihetõ", ha lehet ilyet mondani egy fantasy világról. :)
Amikor az ikvizítor Ravenor csapatában már nagyjából senki nincs, akinek ne lenne valami súlyos rejtegetnivalója a fõnök elõl, az egy kicsit már meredek.
-van egy überdémon, aki megszállta a "vallató" (interrogator) rangú tanítványát, prófécia szerint el fogja pusztítani az egész szektort. Ravenornak sejtése nincs róla, hogy õ lenne az, pedig elég komoly változások történtek a karakterrel a megszállása óta. (ez mondjuk lehet színjáték R. részérõl, még nem vagyok a könyv végén) -egy csajszi, akinek agydaganata van/volt, amit eltitkolt, ezen felül tud a démonról -egy gyerek, aki "tükör psyker", (ami fogalmam sincs mit jelent, mert igazából még a két és fél könyv alatt semmi extrát nem csinált, de nem pária), róla feltételezik, hogy belõle lesz az überdémon, de perpill kómában van - látszólag, de közben nem -egy pária, aki a gyerekre felügyel, elvileg nullázza a pszit, de mégis valahogy agyi úton beszélget a gyerekkel, és titkolja a fõnök elõl, hogy a kiscsóka felébredt -egy másik interrogator, aki valójában egy speciális, intelligenciát turbózó káosz "egyetem" végzett diákja
Szal értem én, hogy intrika, meg minden könyvbe egy kicsivel több kell, mint az elõzõbe, de ez már azért túlzás szerintem... Alig lehet követni, hogy kinek mi a motivációja, fõleg hogy még szándékosan homályban is van tartva. Közben néha még idõben is ugrál a cselekmény.
De közben persze azt is elismerem, hogy nagyon hatékonyan tartja fenn az érdeklõdést, most már kurvára érdekel, mi lesz a vége. :D
Tudom, hogy van csak arrafelé nem nagyon jár senki. Gondoltam inkább ide írom, mert nagyobb az élet. Jaja tudom, hogy volt leárazva, de valamiért nem vettem meg. Meg is bántam. De nem baj, mert Summer Saleben lesz.:) Ott megveszem a C&C3-mal együtt. Kösz a linket! Valami ilyesmire gondoltam. :)
Szeretném megvenni a DOW2-t és lenne pár kérdésem róla. Multiplayer miatt venné meg leginkább. Elég, ha csak a Retributiont veszem meg? Úgy olvastam, hogy az alapjáték nélkül is futtatható és minden benne van ami az alapjátékban és a Chaos Risingben. A másik kérdésem az lenne, hogy van-e egy összefoglaló/database oldala a játéknak? Alap taktikákra lennék kíváncsi meg melyik egységeknek mi a countere...ilyesmik.
Azt meg nem teljesen értem, hogy miért dobozoltatta be magát Ravenor. Egyes techpriestekben kevesebb a puha, mint amennyi Ravenorból maradt. Simán összerakhattak volna neki egy mechanikus testet a konzervdoboz helyett. Valamivel praktikusabb lenne.
Na ez az, hogy ott nagyon elbaszta a dolgot, hogy hazament a webwayt pesztrálni, gyakorlatilag egy szó nélkül. A Great Crusade eltartott vagy kétszáz évig, azt a húszat, ami még kellett volna a végéig, igazán kibírta volna az a webway, ha már 30000+ évet elvolt ott magában.
Horus, még mielõtt bármiféle kapcsolata lett volna a káosszal, már elkezdte felbaszni az agyát azon, hogy apu befejezettnek tekintette magára nézve a hadjáratot, de azért még egy rakat piszkos munkát hagyott rájuk. Ez volt az elsõ lépés a bukta felé.
A másik meg, kicsit plothole jellegû, hogy a Császár emberi szinten mindenképp, és vitathatóan a galaxis legerõsebb psykere. Nem jutott eszébe, hogy belepislantson akár 100 évre elõre a jövõbe? A káosz ügynökei meg tudták mutatni Horusnak, mi lesz párezer év múlva, a Cabal is elõre látta, hogy nem lesz itt stabil birodalom, a Császár miért nem?
Jut eszembe, Cabal... Az Alfa Légióval akkor most mi a helyzet? A Cabal két lehetséges jövõt vázolt fel Alphariusnak. Ha Horus gyõz, akkor miután elfoglalta az Aranytrónust, rádöbben mit tett, és dühében kiirtja az emberiséget, viszont így a Káosznak nem marad mit fertõznie, és a galaxis többi faja megmenekül. A másik lehetõség, hogy Horus meghal, és a galaxist szép lassan elborítja a Káosz, megállíthatatlanul. Ezzel meggyõzte Alphariust, hogy csatlakozzon Horushoz, hiába lojális. Na de ugye Horus meghalt, akkor valószínûleg a második lehetõség játszódik épp. Oké, de akkor mi lett az Alfa Légióval? Átálltak teljesen végül, és most már "igazi" káosz banda?
Az nem az a Császár. :) Az valami kis helyi kollektíva császára. (Nem spoilereztem be, mert kb 20 oldalon belül kiderül) Abnett szivat, ne dõlj be neki! :D
Én meg most már tudok válaszolni arra a kérdésre, hogy jó-e a Xenos és a Malleus. Igen. :) Tényleg nehéz letenni. Csak azt a dolgot nem értem, minek három részre osztani az Inkvizíciót, ha úgyis mindenki azt éget meg, akit akar. Eisenhorn elvileg Ordo Xenos, ennek ellenére leginkább a Káosz ellen ténykedik. Azt hittem, ha már három külön rend, akkor legalább differenciálódnak kicsit. De még ki is jelenti, hogy egy inkvizítor odabasz bárminek, amit lát, és úgy gondolja hogy odabaszásra érett a dolog, akár hatásköre lenne, akár nem. Meg szabadon átjárhatóak a rendek egymás közt. Akkor meg minek vele szarakodni?
Én is pont most olvasom Fulgrim szenvedéseit :) Érdekes, de én is gondolkodom az újrakezdésen, de legalábbis a nyitó trilógián, már régen olvastam (kb. 3 éve).
Nos kivégeztem a Fulgrimet, nagyon tetszett, viszont most elkezdtem az elsõ kötettõl, és bajban vagyok. Nem értem egyszerûen, mintha minden össze-vissza lenne, biztos az író fogalmazása miatt van, pedig jól tudok angolul(Fulgrimet végig értettem) Nem vágom ki kivel van, elején ugye elkezdi mesélni hogy hogyan ölte meg Hórusz a Császárt, aztán mintha csapongna össze-vissza a cselekmény, vagy én nem tudom
Igen vannak újak is és vannak olyanok is akik számára alig pár nap telt el a nagy lázadás óta (a warp utazás során elõfordulhatnak idõbeli elszóródások és így akár évezredekkel késõbb is felbukkanhat hajó aminek utasai számára azonban csak pár pillanat vagy óra telt el, netán napok, nem pedig évezredek) meg olyanok is akik végigélték a lázadás óta eltelt évezredeket. Soroznak is (bár eltérõ módon mint egy sima gárdista rendház), vannak káoszhoz pártoló ûrgárdista rendházak meg csoportok és személyek is szép számmal.
kösz! sok háttérinfot elolvastam már, szóval nagy részével tisztában voltam. a magyar könyveket nem nagyon ismerem, de gondolom nem sok van. az angoltudásomban meg nem bízok annyira, hogy ilyen irodalmi területre merészkedjek vele :(
Még egy "láma" kérdés (bocs, új vagyok még lore téren, egyedül a Gaunt könyveket olvastam még) a "jelenkori", tehát a 40. évezred chaos space marinejai közt vannak újak? Úgy értem soroznak be õk is esetleg embereket, vagy mind a Horus Heresybõl maradtak meg, esetleg újonnan átállt/megfertõzött gárdistákat fogadnak be?
Maga az Arany trónus eredetileg a Technológia Sötét Idejébõl származik (Dark Age of Technology). Eredetileg azért, hogy az Õsök által épített, és az Eldák által is használ Webway (ezt vajon hogy magyarították? Már nem emlékszem...) számára egy kaput nyisson a Földön. A trónust mikor újra felfedezték, a Császár hihetettlen potenciált látott benne, hiszen azonnali utazást tenne lehetõvé egy Emberi Webway bármelyik Birodalomi bolygóról bármelyik másikra. Ha valahol támadás éri a birodalmat, hihetettlen gyorsan lehetne erõsítést küldeni, továbbá a technológiai különbségek is eltünhetnének. Az Emberiség fejlõdése szempontjából ez felbecsülhetettlen lenne. Ezért a Császár otthagyta a Great Crusade-t (Nagy Kereszteshadjáratot), és visszatért a Földre, hogy titokban nekiálljon az emberi webway építésének felügyelni.
Mivel az emberiség nem rendelkezik olyan tudással, mint az õsök vagy az eldák a warpjáratok terén, ezért a járatok falait nem képes stabil, a warp démonaitól megvédõ anyagból építeni. Ezért az Arany Trónuson ülõ erõsz pszi elméjének erejével képes megvédeni csak a hálózatot a támadástól. Ilyen erõs pszi pedig csak a Császár létezett. A hálózatot elkezdték építeni, a Császár pedig az arany trónushoz volt kötve. Ekkor tört ki a Horus-lázadás.
A lázadásról a Thousand Sons ûrgárdista-rend pszi-aktív primach-ja, Magnus the Red egy erõs mentális üzenettel próbálta figyelmeztetni a Császárt. Csakhogy Magnus kvázi kivetett volt az ûrgárdista Primarch-ok között, mivel a pszi-kkel szemben nagy volt az ellenérzés (miközben a Császár is pszi volt... szóval ez egy kicsit érdekes...). A vége az lett, hogy Magnus-nak és rendjének megtiltották a Pszi használatát. Ezt a törvényt sértette meg, amikor figyelmeztetni akarta a Császárt. Az üzenet azonban olyan erõs volt, hogy felsértette a Császári Palota pszi-védõpajzsát, és megrongálta a Webway-t, így abba behatoltak a Warp démonai, és iszonyatos pusztítást vittek végbe az azt építõ Tech-papok és servitorok között. Az egyik pillanatról a másikra az Arany trónus volt az egyetlen eszköz arra, hogy a káosz démonai ne szállhassák meg a Földet az ott lévõ Webway kapun keresztül.
A Császár pedig mindezek is hála nem hitt Magnus-nak, számára elfogadhatattlan volt, hogy Horus, a legkedvesebb fia, és Harcmestere ellene forduljon, ezért azt parancsolta Leman Russ-nak és az Ûrfarkasoknak (a pszi-t leginkább károsnak és veszélyesnek tartó Primarch és ûrgárdistái), hogy hozzák elé Magnus-t. Horus és a lázadók azonban kitrükközték Russ-t, és azt parancsolták neki, hogy pusztítsa el Magnust és rendjét - anyabolygójával Prosperoval együtt.
A lázadók egyre több sikert értek el, és végül a Földet is ostrom alá vették. Horus pedig úgy döntött, hogy kicsalja a császárt, a Föld felett keringõ ûrhajójának, a Vengefull Spiritnek leengedte a pajzsát. Mikor a Császár rájött, hogy ez az egyetlen lehetõség arra, hogy a véres felkelés végére pontot tegyen, átadta az arany trónust a második legerõsebb pszi-nek, és a Császár elsõ emberének, Malcadornak.
A Császár legyõzte végül Horust, de közben halálosan megsérült. Arra kérte Rogal Dorn-t, a Birodalmi Öklök primarchját, hogy vigye vissza az arany trónusra, és alakítsák át egy stázis elven mûködõ létfenntartó eszközzé. Az arany trónuson közben Malcador teste elporladt a gigászi pszi energiáknak köszönhetõen...
A császár tehát a trónjában ülve, sztázisban élet és halál között lebegve a következõ feladatokat látja el:
-Elõször is a napi 1000 pszi életének feláldozásával táplálják lelkét, amivel zárva tartja az emberi Webway sérült ajtaját a Földön, másfelõl pedig az Astronomicon segítségével iránytû a mélyûrben járó Birodalmi hajóknak. -Irányítja a birodalmat, ezt leginkább közvetve, a Birodalmi Tarott segítségével hajtja végre. A Birodalmi Tarott-hoz fordul a legtöbb pszi, és a Császár ennek segítségével befolyásolhatja ezen emberek döntéseit. Másodlagosan személyes audenciával is járulhatnak a fontosabb ügyek képviselõi elé.
40999-ben pedig az Astronomicon elkezdett egyre haloványabb lenni. A Tech-papok megvizsgálva az okokat szörnyû felfedezést tettek: az arany trónus meghibásodott, és nincs a birtokukban az a tudás, amivel helyreállíthatnák azt. Elõbb-utóbb a trónus mûködésképtelenné válik, ami egyfelõl a Császár halálát is jelenti, másfelõl ebbõl fakadóan az Földön lévõ Webway kapu megnyílik a mélyûr démonai elõtt, és sokadlagosan az Astonomicon is örökre kialszik.
Egyébként az Emperornak az Astronomicanon kívül van valami "gyakorlati" haszna, vagy csak egy rothadó holttest? Mi lenne ha meghalna végleg, el özönlené a Káosz a Galaxist?
Nem jó a link. Ilyen sapka: http://www.quickmeme.com/meme/35pbi7/
Tipikus Scumbag Emperor, lehetne belõle mémet csinálni. Istencsászár, fején a sapka, felirat meg hogy "Génsebészeti úton varázslót hoz létre / Megtiltja neki a varázslást." Ugyanez pappal és imádkozással.
Igen, én is ezt írtam... :P A Fulgrim még pont idõrendben van az elõzõekkel. A Thousand Sonst nyugodtan olvashatod, az már nem nagyon közösködik a többivel, eléggé különálló sztori.
Fogalmam sincs, hogy hol és hogyan kaphatóak, én .doc-ból nyomtattam A4re. :)
A Birodalom összeomlását meg a Császár csak és kizárólag magának köszönheti, volt néhány annyira idióta és taplóparaszt húzása, hogy meg is érdemli, mi lett a nagy mûvébõl. Majd olvasol róla... :)
Csak mert valahol meg azt hallottam, hogy az elsõ pár kötet kapcsolódik szorosan egymáshoz, a többi külön-külön is olvasható, na mindegy. Nagyon szemezek ezután a Thousand Sons nevû regénnyel, õk a másik kedvenceim, de valahogy majd kibírom :D Forgalmazzák itthon ezeket a könyveket amúgy, vagy esélytelen hozzájuk jutni?
Sokkal jobban tetszenek egyébként ebben az idõszakban a szpészmarinok, meg úgy általában a Birodalom, tényleg szemétség volt, amit Horus meg a többiek csináltak, bár azért érthetõ valamilyen szinten, még a Káosz közrejátszása nélkül is.
Érdemes sorban haladni. Tudod, azért sorozat, nem csak egy kupac könyv. Rengeteg kereszthivatkozás van a regények közt, meg egy darabig nagyjából idõrendben halad. Aztán teljesen széthullik, de akkor meg már mindegy is. :)
A Horus Heresy sorozatot egymás után kell olvasni, vagy külön álló történetek? Most elkezdtem a Fulgrimet, rohadt jó
Na igen. El is kezdtem olvasni. Biztató, már az elsõ pár oldalból az jött le, hogy megint sikerült egy elborult vadállat karaktert alkotnia Abnettnek. :)
Igen, a Salvation's Reach az egyik, amire gondoltam, azt látom, hogy megjelent, csak nekem nincs meg. De nem az lesz az utolsó könyv a sorozatban. A wiki azt írja, hogy a sorozat záró darabja még folyamatban van.
Azt meg, hogy a Xenos és a Malleus milyen (Eisenhorn 1-2), én kérdeztem elõbb, nem ér visszakérdezni ugyanazt! :P
Az Eisenhorn és a Ravenor trilógia is nagyon jó, mindenképpen érdemes elolvasni, fõleg, h. jönni fog a Bequin trilógia, ami lezárása lesz a sztorinak. Ha kedveled az inkvizíciót/démonokat/pszi használókat, le sem fogod tudni tenni.
Semmi tipp? :( Két könyv hiányzik a sorozat végérõl, az egyik még meg sincs írva, majd azokat alakalomadtán befejezem.
Eisenhorn, Ravenor? Jók azok? Azok is Dan Abnett, és bírom a csóka stílusát. Szerintem valamelyik ezek közül lesz a következõ.
Egyébként vicces ez a GG sorozat, Abnett szinte minden egyes részben leöl egy fontos szereplõt. A könyvek végén már szinte várom, hogy melyik fog meghalni. :)
Meg a másik, amikor írja, hogy megy a csapatban két-három név, akik ismerõsek, meg néhány akik nem, akkor azt lehet már tudni, hogy valamelyik redshirt nem éli túl azt az oldalt sem, nemhogy a fejezetet.
Lassan végére érek a Gaunt's Ghosts sorozatnak, mit ajánlotok, mit olvassak azután?
40K-hoz nem készült konkrétan ilyen figura, noha egyes pletykák szerint a jövõben a Forge World elkészíti az egyik leendõ könyvének történései miatt (sõt egyesek egyenesen azt mondják, hogy az új chaos decimator az konkrétan a knight titán egy új variánsa akart lenni eredetileg).
Méretileg jóval kisebb mint egy Warhound (10"-os maga a figura ami kapható, ennél meg a knight jóval kisebb, kb a fele vagy talán még kisebb, tehát olyan 4-5" lehet a magassága magyarán egy normál gyalogos figura magasságának max 4-5-szöröse). Jelenleg kapható modellek közül tehát talán a Decimator áll hozzá a legközelebb és ez már nem nagyon térne el tõle méretileg sem (egy kicsivel magasabb lenne a knight, hiszen már a decimator is már valamivel több mint triplája magasság szempontjából egy normál figurának).
Knight-ok léteznek "normál" méretarányban, vagy csak epicben? Mondjuk ha félméteres titánok vannak apocalypse módban, akkor ezeknek is illene. Van ilyen modell?
Biztos, hogy alaposan megnézted te azt a kódexet? :) A hivatalos kódexben alapvetõen elég jól fel van osztva a könyv szerkezete és ha ismered a felosztást egy pillanat alatt megtalálsz minden infót.
Az elsõ harmadában a körítõ szöveg és a háttér van minden egységhez meg a sereghez úgy általában (segít megérteni az adott egység vagy karakter szerepét és helyét a seregben, elég egyszer elolvasni utána már úgysem fogod használni), a könyv végén meg a sereglista a statokkal és pontszámokkal szépen csoportokba (FOC szerint) szedve. Ha nem érdekelnek a történetek meg a leírások az egységekrõl és a szabályok (amik szintén itt elöl vannak ahol a helyük van), akkor irány a kódex utolsó harmada ahol a sereglista kapott helyet az opciókkal és pontszámokkal egyetemben.
Alapvetõen az íróknak a kódexekhez és magához a játékhoz semmi köze. Teljesen elkülönül a kismillió író által szanaszét írogatott és ötletelt háttér és a WH40K stratégiai játék. A játékfejlesztõk írják meg a kódexekben található információkat, õk találják ki a bõdületesen eltúlzott "hõsi" cselekedeteket (kimondottan vásárlócsalogató hülyeségeket és túlzásokat) és körítik hozzá a szövegeket és így tovább. Regények eleddig annyiban merültek ki visszahatás terén hogy egynémely ott megjelent hõs karakterisztikákat kapott és a már ismert hátterén annyit módosítottak hogy integrálható legyen a játékba (ilyenre példa mondjuk a régebbi IG kódexben Gaunt személye). Alapvetõen tehát a kódex a játékról és nem a világról szól. Van benne hangulatkeltõ szöveg, háttéranyag de annak nem sok köze van a regényekhez (a regényírók nem szerepelnek semmilyen formátumban a kódexek írógárdájában). Továbbá azt sem árt tudni, hogy lényegében a black library gárdája (akik a HH sorozatot is írták) és a játékfejlesztõk gárdája (akik meg a kódexeket írják) két külön, nem kooperáló brigád. Az írók már régóta nincsenek szabályozva, nem kellett sosem összehangolniuk agymenésüket a játékfejlesztõk munkásságával, a lényeg hogy eladható terméket produkáljanak akár úgy is, hogy szembemennek már megjelent anyagokkal. Tehát nekik pláne nem kell senkit és semmit figyelembe venniük. A játékfejlesztõk detto ugyanezen elv mentén dolgoznak és nem kell figyelembe venniük semmit a regényekbõl csak ha úgy látják hogy valami komoly hasznot hozhat esetleg. A lényeg, hogy úgy írják meg a kódexeket, hogy azzal a lehetõ legnagyobb vásárlóértéket generálják és ezzel rengeteg figurát adhasson majd el a GW (ugyanis a cég egy figuragyártó brigád és a pénzt ebbõl, nem a regényekbõl és pláne nem a kódexekbõl szerzi).
A leendõ CSM kódexben meg kapnak lábjegyzetet a TS mariskák. Várhatóan úgy mint régebben, tehát lesz egy oldalnyi szöveg kimondottan róluk, pár külön szabállyal amivel eltérnek az átlag CSM bandától. Ne várj gyökeresen eltérõ szabályokat és sereglistát hozzájuk, magyarán nem lesz kimondottan TS kódex, csak helyet kapnak (a többi neves légió maradvánnyal egyetemben) az új kódexben.
Ahriman átalakító varázslatáról anno elõször a Rogue Trader stratégiai játék (az elsõ változata a WH40K-nak) káosz könyveiben lehetett olvasni. Onnan úgy rémlik, hogy pont ez volt a varázslat lényege, hogy megmentse õket a testi deformitásoktól és nem kívánt változásoktól (valamint hogy Ahriman és csatlósai a hús börtöne és korlátai nélkül, az idõ által nem szorongatva tanulmányozhassák a "mágiát"). Egy ilyen drasztikus lépést úgy vélem eléggé pofon verne a possessed-ek iránti aggodalom (fõleg mivel a possessed mariskák abban a formában ahogy a gagyi kódexben is láthattad õket, eléggé új keletû förmedvények, régen ilyesmik nem voltak csak mutánsok azt csókolom). Arról nem is beszélve hogy maga az egység egy nagy kalap... vacak. Értelmük és hasznuk sincs, csak azért kerültek be a kódexbe mert faragott az egyik figurakészítõ hozzá babákat azt megpróbálták jól eladogatni azokat (az már más kérdés hogy nem jött be a dolog a pocsék szabályok miatt). Aztán hogy maradnak vagy sem az új kódexben a possessed egységek vagy sem, nos az valóban a jövõ zenéje. Jelenleg szerintem nem éri meg beruházni rájuk és ha valakinél hát tisztán TS seregben semmi keresnivalójuk nem lenne (egy pszí mániákus bandában az agyhalott hentesek, merthogy ennyit tudnak a p mariskák, szerepe betöltésre került már a jobban irányítható és hatékonyabb démonok által).
Néztem én az eredeti kódexet is, de ott ugyanezeket az információkat teljesen rátüsszentve az kódexre, elején, végén, közepén elszórva találtam. Nem hasonlítgattam a kettõt, jellemzõen innen irodából a rövidet nézem, otthon meg az eredetit olvasgatom. Nem gondoltam, hogy ilyen eltérések vannak, azt hittem, csak egy összegyûjtött, kompakt változata a kódex bõ lére eresztett szófosásának. (Egyébként a végén a megjegyzésekbõl is ez jön le, hogy ez lett volna a cél). Elhittem, lehet, hogy hiba volt.
Azt értem, hogy írói szabadság, de ugye említetted, hogy lesz új kódex, TS sereggel. Szal én elképzelhetõnek tartom, hogy GW már az íróknak is kiadta utasításba, hogy a viszonylag új HH sorozatot a már készülõben lévõ kódex irányelvei szerint írják. Mert az meg tény, hogy jelenleg igen korlátolt TS sereget lehetne csak építeni, hiába a nagy szabadság, amit a kódex ad, a fluff korlátoz. Lehet, hogy ezen enyhítenek kicsit. A TS sereghez, hogy lehetséges legyen, valamit változtatni kell. Spekuláció, tudom, de látok rá reális esélyt. Mindegy, térjünk vissza rá, ha kézzelfogható lesz.
Ahriman varázslata meg pont nincs benne a regényben sajnos, kb azzal a mondattal ér véget, hogy A. elkezdi a felkészülést a nagy varázslatra, ami majd "megmenti" a légiót. Meg (ebben most nem vagyok biztos, de úgy rémlik) nem ölték meg a fleshchangelt tesókat, csak elrakták õket szem elõl, hátha késõbb lesz rá "gyógymód". De az nem derül ki, hogy a Rubric után azokkal mi lett. Persze, irtóztak tõlük, amíg még nem kötelezte el magát a légió a Káosznak, de utána...? Másik fele, hogy a káosszal valamilyen kapcsolatban lévõ marínokat csak erõsítette a varázslat, a teljesen nullákat falta csak fel. És egy szarrámutálódott marínra sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy nincs köze a warphoz...
Na mindegy, tényleg semmi jelentõsége ennek még most, majd meglátjuk.
Az elszállt, írói szabadságtól megrészegült regényalkotók mûveinek nem sok köze van a játékhoz és a kódexekhez. Az írók hangulatot adnak ami eddig még nagyon nem jött át a játékba (kivéve a kezdeti két kiadást ahol még nem állt át abszolút üzleti modellre a GW).
Szerintem ha végiggondolod a változásokat, talán pont azért történt meg a nagy átalakítás A által, hogy elkerüljék a TS mariskák a mindenféle mutációkat (magyarán nuku possessed). Épp ezért nem számít senki és semmi TS mariskának ha van teste és nem csak a szellem a páncélban csóka. Terminátorok meg voltak akkoriban is, csak légiónként alig pár száz (egy légió meg nem ezer de több tízezer mariskát is magába foglalhatott, szóval jó ha 1%-uk kapott ilyet így tehát vannak csak nagyon kevesen, ami a játékban gyönyörûen lejön abból, hogy mennyire korlátozott a behozható termi páncélos csapatok száma, így aggodalomra semmi ok). Emellett a kamu kódexben is benne vannak amit alapként használsz.
Azt azért nem árt ha tudod. hogy az nem a CSM kódex amit te nézel. Az egy fan made cuccos rengeteg nem hivatalos anyaggal kiegészítve. Szóval fenntartásokkal kezelendõ.
Semmi olyan megkötés nincs a kis démonokra a tényleges kódexben mint ami az általad nézett förmedvényben szerepel. Troop-nak számítanak tök mindegy hogyan hozod õket (ezt mondja a szöveg is amit beidéztél, hogy nem vesz el helyet a Troop-ok elõl de ettõl még Troop-nak minõsül) és mindig csak és kizárólag idézéssel jöhetnek be egy ikonhordozó egység közelébe. Ez annyit tesz hogy elsõ körben sosem jönnek, legkorábban a másodikban ha megdobod a tartalék dobást az adott egységre.
Többek között egy szó nincs az igazi kódexben a légiókról meg légiós opciókról. Nincsenek korlátozások a HQ választásoknál (szóval hozhatsz akár 2 DP-t vagy 2 lordot is amik leírása megintcsak nem az mint abban a netes borzalomban), nincsenek benne kultisták (CSm kódexben semmi keresnivalójuk, az a mariskákról szól nem a segédcsapatokról), szintén nem találhatóak meg például a beasts of chaos (kivéve a spawn-t), dreadclaw assault pod, nem korlátozottak a raptorok, nincsenek suppressor egységek, ahogy dread squad sincs és még sorolhatnám hosszasan a megannyi hibát és agyament hülyeséget amit abban a vacakban találni. Teljesen másként néznek ki karakterisztikailag és szabályilag is a possessed mariskák. Szóval ha már tényleg játszani szeretnél akkor inkább egy igazi kódexet keress ha kell torrent oldalon (2007-es az utolsó variáció a korábbiak érvénytelenek, letölteni is felesleges azokat). Az új meg idén jön ki nyáron vagy kora õsszel.
A jelen kódexben is nagyon jó, erõs és ütõképes seregek építhetõek. Csak a fanyalgók és a kevesebb fantáziával megáldott játékosok, élükön a power gamer hordákkal akik a leghangosabbak, szeretnek keseregni. Ehhez képest minden versenyen az elsõ 5-ben mindmáig ott tanyáznak a CSM seregek. Nem kell és nem is szabad temetni a kódexet csak azért nem található benne külön, amúgy teljesen felesleges, korlátozó szabályhalom a különféle neves káosz seregekhez. Régen volt ilyen ez igaz, de idõvel rájöttek a népek hogy felesleges. Vannak lehetõségek amikkel vagy él a játékos vagy nem. Szabadon keverhetsz elemeket de korlátozhatod is önmagad ha akarod, nem akadályoz benne senki. Így is úgy is tökéletesen le lehet képezni mindegyik káosz brigádot és mindenhol lesz szép nagy halom variációs lehetõség (kinél több kinél kevesebb, de például a régi TS seregekben konkrétan 1 neves HQ, 1 egyéb HQ típus, 2 féle démoni egység, 1 troop és 1 elit egység volt meg a verdák, és nem mellesleg ez most is ugyanaz csak nincs külön fejezet amiben leírják mindezt hanem a játékosra bízzák hogy a megannyi kódexben szereplõ egységbõl õ miket akar használni és miket nem).
500 pontban lehet játszani ha valaki nagyon akar, ebben nem mondott semmi valótlant az ismerõsöd, de teljesen értelmetlen mert akkor valami mást játszik, nem 40K-t. Annyira alacsony pontszámon a játék nagy része kuka, a látszólagos egyensúllyal az élen, az opciók és lehetõségek, taktikák 90%-a ki sem próbálható és ha kicsit is élvezni szeretnéd akkor faramuci plusz szabályokat kell hozni. Leszabályozottan, kipróbáltan alacsony pontszámra ott a 40K in 40 min szabály amit leírtam. Egyszerû, gyors és pörgõs, ráadásul nincsenek balance problémák sem abban az esetben.
Hm. Gyanús, hogy akkor ez változni fog. Már ha mondjuk a HH sorozatot lehet az "új irány"nak tekinteni. Legalábbis az tuti, hogy a TSrõl szóló könyvben egyetlen darab termi páncél sem szerepel, még Magnusnak és a fõembereinek sincs. Viszont a flesh change elég erõteljesen szerepel, végig azon retteg magában Ahriman, meg hüppög, hogy a legjobb barátja is.
Aztán ott van még az is, hogy az elsõ század szokott kapni termi páncélokat, de a TS légió -a HH szerint- nem hagyományos módon van századokra bontva, hanem mágiaiskolák szerint.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy jelenlegi felállásban csak elég kiherélt sereget lehet építeni, meg hogy az új kódexben lesz TS seregösszeállítás... Szóval gyanús, na.
Na mindegy, majd lesz valahogy, meglátjuk.
Ja, köszi a FOC felvilágosítást, így már értem. Szal _ha idézett_, akkor nem számít a FOC-ba. Viszont le lehet hozni a játék elejétõl is, de akkor Troopnak számít. Viszont ha troopnak hozom, akkor csak egy lehet az elsõ körben(plusz az idézettek), kivéve a Word Bearereknek, mert nekik kettõ.
No FOC. Chaos Lesser Deamons do not count towards the Force Organization Chart, but can be treated as a TROOP choice. The Word Bearers legion rely heavily on Daemons, to represent this, they can deploy up to 2 Daemon Groups at the start of the game without summoning them.
Ezt a verziót nézegetem, mert az "igazi" kódexben nyolcvan helyen van szétszórva egy egységrõl ugyanez az infó...
Az ötszáz pontos témát meg egy szintén a játékkal épp csak ismerkedõ haver mondta, én meg elhittem neki komolyabb utánajárás nélkül. De ezek szerint hülyeséget beszélt...
A TS termikrõl írottak abban a formában ahogy leírtad nem teljesen igazak. Hidd el volt ott dögivel terminátor páncél, nem sokkal kevesebb mint amennyi mostanság akad egy SM rendházban. Persze akkoriban a légiók létszáma miatt ez marha kevésnek tûnhetett de ettõl még szép számmal akadt belõlük. Így pár tucatnyinál tuti több van még mindig megszállva elporladt Ahriman fanboy-ok által. :) Ráadásul nagyon régóta ismertek a TS terminátorok (legalábbis már a 2nd edition elõtt is olvasni lehetett róluk és nem sima csatlós, hús és vér delikvensekrõl hanem az önjáró, "szellem hajtotta" termi páncélosokról).
Szerintem a possessed terén sem egyszerû a helyzet. Ha van teste egy tagnak akkor az nem TS marine. Ilyen egyszerû. TS nevet csak az átváltoztatott, test nélküliek érdemlik meg. Mindenki más TS wannabe vagy simán csak a változás urát tisztelõ káoszista akit esetleg megtûrnek maguk mellett a TS gárdisták (míg azt nem találja mondani magára hogy õ is TS marine)... :)
A kódex átolvasását alaposabban ejtsd meg, mert semmi olyan korlátozás nincs rájuk nézve, mint amit feltételezel. Annyi démon egységet hozol amennyit akarsz, mivel nem számítanak bele a Troop választásokba (ez annyit tesz, hogy a kötelezõen berakandó 2 Troop választásodat nem állíthatod ki démonokból mert mindegy mennyi egység van belõlük az mindig nulla egységnek számít a seregépítés tekintetében, magyarán CSM egységet vagy esetedben TS egységet kell hoznod troop választásnak kettõt aztán ha már két egység benn van akkor annyi démont préselhetsz még be amennyit csak akarsz), így akár 10 egység is lehet belõlük ha pontszámból akarsz játszani. Nincs 1-re korlátozva sehol a démon egységek száma.
Mondjuk a szabálykönyv elolvasása nem hülyeség. Inkább azzal kéne kezdeni, mert sereget is csak azután fogsz tudni építeni ha tudod, a szabályok szerint mi mire használható, mire képes és miket tud. Akkor az alapokról, legalábbis seregépítés szintjén pár szóban. Minden sereg úgy épül fel, hogy lehet benne max 2 HQ, max 3-3-3 Elite/Fast Attac/Heavy és max 6 Troop. Azonban mindenképpen kötelezõ 1 HQ és 2 Troop choice mielõtt bármi mást belepakolsz a listádba. Magyarán értheted úgy a további lehetõségeket mint ha azok nem is léteznének míg az alap 3 választást ki nem töltöd. Egyfajta kötelezõ alap amiben minden sereg pontszámtól függetlenül egyezik. Kell legyen egy vezér és akiket vezet. Ez az abszolút alap de nincs rá pontszám kiszabva, hogy például 500 pontba csak ennyit hozhatsz. Minden más rád van bízva amíg az általánosan kiszabott korlátokat (hozható egységek maximális száma) betartod.
Az általad megálmodott TS sereg meg játszhatatlan kis pontszámban. Ha ismered a szabályokat és tudod milyen szabály mire való, az adott egységek mire képesek a szabályok keretei között, ezt magad is belátod. Ha mindenáron kis meccseket akarsz játszani akkor játsz 40K in 40 min szabályok szerint és akkor kevésbé szivatod magad. Normál szabályok alapján játszva egy kezdõ ork játékos akkor is elveri a te megálmodott 500 pontos csapatodat ha õ csak fele annyiból építkezik. Mindenki más meg 500 pontból törli fel veled a padlót úgy, hogy nagyon keserû szájízzel hagyod el a csatateret.
Nem tudom regényfronton miféle kavarás megy, azt már nyomon sem követem inkább. A játékban meg nincsenek igazi légiók már nagyon régen (már a Rogue Trader az eredeti Wh40K idejében megjelent káosz kódexekben sem voltak igazi légiók csak maradványok akik fellengzõsen légiókként hivatkoznak magukra de igazából csak karizmatikus vezetõ köré gyûlt változó számú és célú káoszista harcosok gyülekezetei). Nincs egységes kiállás, nincs összetartás mint ami a heresy elõtt volt.
Terminátorral meg az a gond, hogy a HH idején nagyon ritkás volt még a terminátorpáncél-ellátottság, és úgy néz ki, hogy a TS légió nem kapott egyet sem. Szal a legszigorúbb önszivató korlátozás alapján az sem illene. Inkább tudom elképzelni, hogy a zombimarínok kezébe nyomnak hevivepönt, mint a TS termi páncélt...
Persze, possessed MOST már nem lehetséges, na de mi van, ha maradt néhány flesh change-elõdött társuk Ahriman varázslata elõtt? A chaos spawnok a kódex szerint sem ütköznek nagyon a dologgal (egy képen vannak a TS marínokkal), akkor talán még a possessedek is beleférnek. Talán. Ha nagyon hiányzik melee squad a seregbõl.
Ja, persze, vannak az idézett démonok, de nekem az jön le a kódexbõl, hogy abból csak egy squad lehet a seregben. A Word Bearer-ek speckó képessége, hogy nekik lehet kettõ, akkor gondolom a többinek egy a max.
Ha 500 pont nemmenõ, akkor viszont nagyon nem értem a Force Organization Chartot... Ott van valami 1HQ+2Troop, és akkor ezen felül lehet még opcionálisan +3Heavy, meg +3Fast attack, akkor az mi, hogy kell érteni? (Ehm, alap rulebookot még nem olvastam ám, csak a káosz kódexet :P)
Azt én értem, hogy 1500 a javasolt, de ebbõl a chartból nekem az jött le (a jelek szerint rosszul), hogy kis meccsre 1HQ+2T, azt meg gondoltam egy-két hónap alatt összerakom, és akkor kis meccseket már tudok játszani... Ezek szerint nem nagyon.
"Ugyanis semmi nem gátolja meg a TS csapatvezetõt (merthogy különálló légióként már nagyon régóta nem léteznek a háttér szerint sem csak a nevükben azok), hogy olyan egységeket vonjon irányítása alá amikre szüksége van. Errõl szólna egy warband ugyebár."
A battle for Fang-ban még légióként vonult a TS - persze már erõsen meggyengülve, de akkor is légióként.
Warbandank inkább az elüldözött Ahrimant és követõit mondannám. Mondjuk õk szerintem tényleg csapódnak bárhová ha az érdekeik - pontosabban Ahriman érdekei - azt megkívánják.
Defiler még esélyes, de elég sokféle magyarázata van. Plusz ez Abaddon nagy újítása volt még a 13th Black Crusade-hez. A TS meg nem éppen az a csapat aki ráveti magát a legújabb cuccokra és minden teketória nélkül alkalmazza.
Obliterator, ahogy írtad is, ha nagyon akarom bele tudom magyarázni eset. De ekkor már a magad felállította korlátokat is erõszakolgatod. Possessed marine szerintem egyszerûen nemleges. Vagy TS csóka vagy (szellem a páncélban így nincs mit mutáljon és megszálljon egy démon) vagy csak TS marine wannabe. Utóbbi helyzetet egy doom bolt-al szokta orvosolni egy arra kódorgó TS sorci. :D
Havoc csapatra a terminátorok miatt nincs szükség. A nagy konzervek jobban védettek, a vezetõjük egy sorci, aki kisebbfajta atomcsapással felérõ spell-eket hajigál, mindegyikük teleportál, továbbá vannak nehézfegyvereik amikkel ráadásul mobilak, nem úgy mint egy beásott havoc squad. Így a havok csapatra nincs igazából szükségük.
Közelharcot szerintem inkább elkerülik, de ha olyan pofozkodásra készülnek ahol számítani kell az elkerülhetetlen bunyóra és kell a hús a darálóba, simán összetrombitálnak pár tucat mr T-t követõ egyszerûbb baltás gyilkost (no nem berzát mert azok a nagy gabonapehely, Khorne Flakes, követõi és azokkal a változás ura nem nagyon van jóban). Vagy ugye megoldják démonokkal, daemon prince segédlettel, netán greater daemon támogatással házon belül (a CSM kódexes démonok úgyis ebben igazán jók). :)
500 pontos csatát épeszû ember nem vív. A szabályok és a balance 1500+ pontra lett kitalálva. Minden ami alatta van csak rontja a szórakozást, fõleg ha nem hoznak a játékosok kötelezõ érvényû korlátozásokat. 1000 pont még éppen kezelhetõ, de például egy ork vagy nida egyszerûen széttép puszta tömegével, sõt még egy sima SM rendház bármely csapata is komolyabb létszámot tud felvonultatni amit nem tudsz ellensúlyozni. Hidd el, nem viccbõl 1500 pont a javasolt (akár proxy-zva is ha kell), de TS sereg esetében inkább a 2000+ ahol már jól tudsz mûködni.
Anno volt még egy csatamódozat kimondottan kis pontszámú harcokra, egészen pontosan 400 pontra, kitalálva. Ennek a lényege annyi volt, hogy HQ-t nem kellett hozni (ha hoztál is csak max 1 lehetett), jármûvek korlátozva voltak (max össz páncélérték, oldalsó+elülsõ+hátsó páncél értéke összeadva) 33-at nem léphette túl, nem lehetett 2+-os mentõjû figurát hozni ahogy 2 sebpontnál többel rendelkezõt sem. 1 Troop volt a kötelezõ (erre még biztosan emlékszem meg mintha a FAst és Heavy is korlátozva lett volna mennyiségileg talán 2-2 egységben de ez már nem biztos) aztán a fenti pár korlátozásokat figyelembe véve már azt tettél be amit akartál (igen meglepõ és nagyon hatékony kis listákat lehetett gyártani és olcsón játszani). Ez volt a 40K in 40 min. Idehaza a Free Fire Zone versenysorozat erre épült és sok kellemes meccset eredményezett. Az már más kérdés, hogy a 40 perces limit szinte sosem teljesült mert vagy fele annyi idõ alatt eldõlt az egész bunyó sorsa, vagy 1 óra kellett hozzá. Ja és ehhez az asztalméret is kisebb volt, tehát nem a 72"x48"-es asztalon, hanem 48"x48"-es asztalon ment a hirig és feladat teljesítés.
Pár hónapot mindenképp várok, meg amúgy is elõször festék, ecset, szerszám beszerzés lesz, aztán csak a figurák. Nem szánok rá egyszerre sok pénzt, meg nem sürgõs.
Van azért Magnusnak egy démoni világa, nem? De az tény, hogy a kódex is úgy említi õket, hogy a szorcik bárkinek felajánlják a "zombi" csapatuk szolgálatait. Na meg nincs külön kép seregrõl, csak egy nagy, össznépi kifestési útmutatós képen egy squad, miközben egyes warbandok féloldalas képet kapnak teljes seregrõl, tankkal, mindennel.
Na igen, a drenya tényleg nem oké. Defiler? Az elvileg simán gép, amit démon szállt meg. Mondjuk van káoszmarín szerû feje...
Havoc-ot még azért el tudnám képzelni, havoc squad kap TSmarín fejeket, meg a szorcit a TSM dobozból, mint aspiring championt, a maradék marínt meg be lehet tolni a sima TSM squadba. Így nagyjából megmaradna az illúzió, hogy szorci vezeti a rubric marínokat, csak hevi fegyverzet van náluk a sima bolter helyett.
Cultistokon nem aggódok, nemigen akarnék sok kis semmire sem jó egységet festegetni... :P
Nyilván kompromisszumok kellenek, ha TS sereget akarok, mert elég karcsú az egységlista, amibõl teljes szigor esetén választhatnék. Pl elég necces lenne kiállni egy 500 pontos meccsre, mert két 5+szorci fõs rubric marín csapat az elvileg default (gyakorlatban a szabályok szerint opcionális) inferno bolt ápgréddel rögtön 400 pont, 100 pontból meg elég bénácska szorci kommandert lehet csak összerakni...
Vannak dolgok, amiket még el tudnék fogadni, ha nem is 100% okés (havoc, _esetleg_ közelharci marín squad), meg vannak, amik még kompromisszummal együtt is ki vannak zárva (raptor, motoros marín, berzerker, nojzmarín).
Meg van néhány, amit még eldönteni sem nagyon tudok, hogy ér-e, pl possessed marínok, obliterátorok. Volt ugye nekik az a tzeentch-átok, hogy mutálódtak, még mielõtt Ahriman porrá változtatta a maradékot, azzal, ha nagyon megfeszülök, meg tudnám õket magyarázni. Magamnak, legalábbis. :)
Várj pár hónapot azt itt az új kódex a káoszista mariskákhoz. Abban lesz szó kifejezetten a TS bagázsról és kedvenceikrõl, külön összeállítási útmutatóval karöltve.
Azzal meg, hogy mit "szabad" választani ne korlátozd önmagad. Ugyanis semmi nem gátolja meg a TS csapatvezetõt (merthogy különálló légióként már nagyon régóta nem léteznek a háttér szerint sem csak a nevükben azok), hogy olyan egységeket vonjon irányítása alá amikre szüksége van. Errõl szólna egy warband ugyebár.
Amennyiben meg mesterségesen korlátokat állítasz magad elé, akkor csak rubric marines (sima TS mariska), rubric terminator (ua mint elõbb csak termi páncélban) meg sorcik lehetnének rhino-ban és land raider-ben hurcolászva a seregedben. Ja és démonok. Ennyi, máskülönben nem TS amirõl szó van. ;)
Semmi esetleg drenya (drenyához test kéne amit ugye a drenya vázába raknak, hogy a delikvens tovább élhessen és harcolhasson, de TS sajátosság, hogy nincs testük a tényleges TS mariskáknak, csak zárt páncél meg benne az elporladt egyén lelke) vagy esetleg havock osztag, netán használhatatlan cultist banda.
Amiatt sem érdemes kesergõs-bús pillanatokat szerezned magadnak, hogy nincs cultist figura. Az a jó hogy nincs és így nem kell elõre csomagolt, erõsen korlátozott készletbõl dolgozni, ráadásul úgy, hogy a kérdéses készlet alkotóelemeit több más dobozból összeszedve olcsóbban jössz ki és több figurád is lesz (ez tapasztalat és nem csak a CSM seregnél, de például IG seregnél is a nagy ritkán kapható hivatalos lovassági IG modelekbõl ha veszel 5-öt akkor annak árából, WHFB Empire pisztolyos lovasokból és a töménytelen bitzbõl ami mindig marad egy egység összerakása után, 10, kis kreativitással és minimál munkával 15 lovast is kiállítasz).
Hát eléggé megszivatom magam, ha Thousand Sons/Tzeentch sereget akarok építeni.
Nagyjából a gyalogságból a Lord/Sorcerer, a Thousand Sons Marines, egy csapat Lesser Daemon, meg a Chaos Spawn-ok azok, amiket "szabad" választani... Esetleg, ha nagyon erõltetem, még talán Havocok és Dreadek beleférnek, ha kicsit moddolok, és T.S. marínoknak adok nehéz ill közelharci fegyvert, vagy kicserélem a fejüket... Meg ugye a Cultist banda, de kifejezetten cultist modell nincs is, valami IGbõl, WHFB-bõl kell importálni, moddolni...
A nagyobb cuccok közül meg a Greater Daemon, a Defiler meg a Dreadnought fér bele talán, a jármûvek már nem nagyon...
Nyilván a kódex megengedné, hogy használjam a többit is, de akkor az már nem Thousand Sons.
Századik próbálkozásra végül sikerült beüzemelnem a Chaos Gate-et.
Vicces, hogy mennyire másképp néz ki abban még minden.
Az csak a körítés, nem konkrétum. A konkrét dolgokat a lények karakterisztikája és pontértéke jelenti a többi rizsa. A statok egyformák (a mark-ok minimálisan módosítanak, Tzeentch esetében csak egy kicsivel jobb lesz a mentõjük azt annyi), a kinézetet meg te választod (ezért van felsorolásszerûen példaként megemlítve a horror/plaguebearer és a többiek, de ezek példák nem kötelezõ szabályok!). Tényleges megkülönböztetés valódi eltérésekkel csak a daemon codex-ben lévõ egységeknél van, ahol külön neve van minden dögnek. Magyarán attól mert te azt mondod egy figurára hogy az horror attól még pont ugyanazt fogja alapvetõen tudni, mint ha azt mondanád rá, hogy az most egy bloodleter. Nem rajtuk van a hangsúly õk csak körítés a tényleges sereg, a CSM katonák mellett ezért sincsenek külön részletezve.
A lord/sorci esetében én a box-ról beszélek. A blister ahogy írtad is egyetlen figurát tartalmaz (fémet, egybeöntve de ezt írja is a leírása ha ráböksz a képre és bejön egy új lapon a részletesebb ismertetõ). A legjobb meg tényleg az ha bemész egy boltba és megnézed a figurákat/dobozokat magadnak. Bökj rá a GW oldalán a CSM HQ vonalon a CSM terminator lord figurára. Ott van ami neked kell (a második kép ami a figura alatt van mikor már kimondottan a terméket szemléled az pont egy összerakott variáns a sorcira, ráadásul elég Tzeentch beütésû). Ahogy a leírás is írja: This boxed set contains 1 multi-part plastic Chaos Space Marines Terminator Lord, and includes options for a Chaos Space marines Terminator Sorcerer, combi-weapons, power weapons and more (magyarán sok alkatrészbõl általad, neked tetszõen összerakható mûanyag figura ami akár lord akár sorci is lehet)
Ami azt illeti a nagy festegetés, amirõl korábban írtam, elõtt 4 figurát mázoltam ki úgy, hogy egyesével, órákat szöszölve velük (ráadásul évekkel korábban történt ez is) pingáltam õket (az egyik mondjuk helyezést is elért ezáltal de mivel túl szép lett így nem mertem játékra használni szóval nem érte meg a veszõdséget). Magyarán abban amit leírtam abban teljesen kezdõ voltam, pont amilyen te is leszel amikor nekiállsz. Szóval megint csak kifogásokat keresel. :)
A többire meg rákeresel (ennyire ne legyél már lusta, csak beírod a Google-ba és adja is ki a találatokat vagy menj el az inkvizítor.hu oldalra ott van kismillió festõs topik ahol aztán a szádba rágják a dolgokat, meg olcsón találsz megvehetõ figurákat, sõt akár bérfestõt is). A zsírtalanítás meg nem éppen atomfizikai kutatás. Be a konyhába, mosogatószeres meleg vízbe beáztatod a figurákat és lesikálod mindet meg a kezedet is (különben szépen rápakolod a zsírt a figurákra), aztán megszárítod (alapozás elõtt ildomos jó alaposan kezet mosni és szárazra törölni a mancsokat, alapozás után már nem szükséges ilyen óvintézkedéseket tenni). Persze az aceton jobb lenne, csak a mûanyagot megeszi (megoldható hogy ne tegye csak odafigyelést igényel)...
Az a látszólag kicsinyke festék az nagyon sok dologra elég ám (fõleg ha hígítod amit nem tilos és persze ha nem a tégelybe tunkolod-mártogatod az ecsetet hanem kiveszel egy keveset és azt használod). Nekem még mindig megvan és használatban is van az eredeti, 93-ban vásárolt festék készletem (alap színek mint fekete, fehér, kétféle kék, ezüst, arany, sárga, vörös, háromféle zöld szín, barna, ha más szín kellett kikevertem a meglévõkbõl). A fekete és sötétebb zöld kivételével (az is csak az alapozás miatt illetve a terepmintás öltözet alapszín okán elfogyott az évek alatt több mint 300 figurára 3-4 tégely ezekbõl) nem fogyott még ki egyik sem, pedig azok is csak 12 ml-esek voltak. Persze aki tunkolja bele a figurákat meg az ecsetet feleslegesen a festékbe, hogy centi vastagon álljon a céltárgyon a pigment... annál elfogyhat, de ez ritka és nem jellemzõ. Alapozáshoz spray-t jobb használni ha sok figurát akarsz gyorsan letudni és jármûveket is alapoznál. Emellett nem kell a GW-s festéket megvenni, vannak más, akár jobb festékek is olcsóbban, príma fedõ képességgel és más elõnyökkel számtalan gyártótól (ráadásul makettezõ/modellezõ boltokban találsz ilyet dögivel, sosem csak egyfélét szoktak árusítani, ahogy ecsetbõl sem kell a horribilis árú GW-s vacakokat megvenni, megfelel ha bemész egy mûvészellátóba vagy írószerboltba és ott is megkapod töredék áron a leggyakoribb ecseteket).
"CSM kódexben te Horrort nem fogsz idézni, csak generic daemon-t."
De, legalábbis azt írja, hogy chaos marktól függ, hogy mi idézõdik, daemonette, bloodletter, plague bearer, horror, vagy flamer. Gondolom a statjaik nem ugyanazok, mint a démon kódex ugyanezen egységei, alapdémon +1valami jellemzõen a típus-módosító.
"A sorci/lord dobozban meg van terminátor test és normál power armor-os test is"
Az ilyesmi honnan derül ki, már azon túl, hogy bemegyek egy boltba, és megnézem, mi van a dobozban? Amit írsz, azt konkrétan nem is találom... (Talán a chaos lord 2007?) De az ilyenek, hogy "A Blister Contains A Single Random Model." nem valami információdúsak. Na nyilván nem webshopból akarom rendelni, mikor kb heti egyszer elmegyek a Wargammers Offline elõtt, de azé' mégis...
"A sutaságra való hivatkozás meg szimplán csak kifogás a brutális lustaságra."
Nálad, aki csinált már ilyet, esetleg. Nekem amit a festésrõl írtál majdnemhogy kínai. :P Alapozást ecsettel képzeltem, aztán nézem hogy azok spray-k. Zsírtalanítás? Mivel? :D Hideg zsíroldó, konyhából? Jól látom, hogy a festék kb annyiba fog kerülni, mint a modellek? 12ml-bõl nem festek Feszty körképet, az tuti... :P
Olyan model amit csak szeretnél. Annyi, hogy nagy legyen (60 mm-es base), merthogy az egy méretes szörnyeteg. Aztán hogy te most egy Bloodthrister vagy Lord of Change modelt használt, netán Great Unclean One-t esetleg egy házibarkács lényt (külföldi versenyen még olyan is elõfordult hogy valaki mutáns pingvint hozott be, hiszen nincs fixen kimondva hogyan kell kinéznie a figurának, meg olyan is volt hogy valaki kis plüssfigurát cicomázott fel, biggyesztett rá egy talpra és hozta el versenyre), az teljesen rajtad áll.
CSM kódexben te Horrort nem fogsz idézni, csak generic daemon-t. Modellnek meg azt használsz megintcsak amit akarsz (lehet az horror, blodletter, plaguebearer vagy házilag elkészített kis talpon terpeszkedõ figura, legyen az zombi vagy egyéb szörnyedvény). Csak mert a GW boltjában éppen azt a figurát tették oda nem azt jelenti hogy horrot hozhatsz vagy hogy kötelezõen úgy kell kinézzen a generic daemon.
A játékban az egyik fontos alapszabály tényleg a WYSIWYG (azaz amit látsz azt kapod, tehát ha valami opciót megvettél a figurának azt rá kell modellezned, így ha lecserélted a figura fegyvereit a sereglistádban akkor bizony a megfelelõ fegyvereket kell a figurádra aggatnod és úgy feltenned az asztalra). A sorci/lord dobozban meg van terminátor test és normál power armor-os test is, így lényegében akár 2 figurát is össze tudsz rakni a dobozból. Nem mintha olyan nehéz lenne egy fúróval vagy mini mágnessel kialakítani cserélgethetõre az alkatrészeket/végtagokat/fegyvereket.
A többi kérdésed már játéktechnikai. Nincs elõttem CSM kódex, de a HQ-ként hozott sorci esetében ott van a listában számtalan opció, hogy miket vehet meg. Szerepel köztük a terminátor páncél is ha neked éppen ahhoz van kedved és le akarod cserélni az alap power armor-t amiben jönne a figura. Ugyanígy a fegyverzetét is cserélgetheted bizonyos keretek között, te döntheted el milyen képességei legyenek, csak ezek mind plusz pontokba kerülnek. A csapatvezetõ TS egység fõnökét eljátszó sorcinak ellenben nem lehet terminátor páncélja. Ez a nagyfõnökök kiváltsága.
A sutaságra való hivatkozás meg szimplán csak kifogás a brutális lustaságra. Egy CSM/SM model festése messze a legkönnyebb a teljes GW figurakészletbõl. Teljesen kezdõ 5-6 éves, extra béna gyerekeket is sikerült max 1 óra alatt rászoktatni a gyors és viszonylag pontos festésre (minimális utólagos javítgatással) míg eladóként dolgoztam ilyesmivel foglalkozó boltban és a boltban festegettünk figurákat. Legnagyobb könnyebbség, hogy CSM figurák esetében nem csak nagy sima felületeket könnyû festeni, de olyan dolgokkal sem kell szórakozni, hogy bõrtónusokat alkoss, meg szemek fehér részét megcsináld, szájat kihúzz, szembogarat megfess a tripla nullás ecsettel. A legkisebb ecset amire szükséged lehet az a nullás, bár a figurák java részét úgyis 2-4-6-os ecsettel mázolod mert egyszerûen akkorák a felületek hogy nem kell szõröznöd a mikro díszítésekkel és vacakokkal, míg alapozást 10-es ecsettel is könnyedén meg gyorsan megoldhatod ha nem akarsz mondjuk alapozó spray-re költeni.
Egységek festegetése meg pláne könnyû, különösen mûanyag figuráknál. Van aki kivagdossa, sorjázza majd akkurátusan összeállítja a figuráit aztán áll neki alapozni majd festeni és így csinál magának jókora problémákat azáltal, hogy lehetetlen szögek lesznek amikhez nem fér hozzá könnyen. Én gyorsítottam a módszeren. Kereten hagytam a figurákat, a sorjákat ott távolítottam el (bár szinte nulla volt belõlük), majd a kereten lealapoztam az összes alkatrészt és figurát miután zsírmentesítettem és megszárítottam õket. Egyik keret jött a másik után. Mire végeztem a keretekkel meg is száradtak a figurák annyira, hogy lehetett velük tovább dolgozni. Átnéztem mindent és ahol kellett ott javítottam az alapozást. Ezt követõen eldöntöttem, hogy milyen színeket akarok használni. Fogtam az adott színt és minden tárgyat amit olyanra akartam azt kifestettem a megadott színnel. Aztán jött a következõ szín és így tovább. Nem figuránként festegettem, hanem mindent kifestettem amit adott színûre akartam, így nem kellett egyenként vacakolni a figurákkal. Ezzel a módszerrel gyorsan kész tudott lenni több csapat is. Aztán miután ez megvolt, levágtam az alkatrészeket és összeállítottam a figurákat. AHol kellett ott javítottam a vágás során bekövetkezett hibákat és kész is lett a figura. A kész figurákat aztán lakkoztam és ennyi (oké, esetemben minden figura kapott valami extrát úgy mint álcaköpenyt, spéci kiegészítõket mert jól néztek ki, extra díszeket, füvesített vagy kövesített talpakat és csak ezután jött a lakk).
Fém figuráknál amik egybe vannak öntve ott ez másként megy. Ott jobban oda kell figyelni a zsírmentesítésre, a sorjátlanságra és a tiszta kézre mert a fém nagyon könnyen ledobja a festéket ha egy picinyke zsírfolt is maradt valahol. A figurákat beállítottam a talpukba (nem ragasztottam be), lealapoztam, majd vártam hogy megszáradjanak, aztán még egy réteg alapozót kaptak. Utána egy szín elõvesz, minden alkatrész és felület amit olyan színre akartam az lefest minden figurán aztán jöhetett a következõ. Ha több darabból állt a fém model, akkor csapoltam (kézi vékony fúró és drótszál applikálása a figurába összeillesztés gyanánt a ragasztón felül) vagy mágneseztem. Ezeket a darabokat külön festettem ki, nem raktam fel mindjárt a legelején a figurára, hogy ne legyenek kitakarások.
Ha odafigyelsz rá, hogy ne legyen poros, erõs légmozgású (azért szellõzés nem árt) a hely ahol festesz, úgy nem lesz gondod. A fentiekkel, egy-két ügyes, alap technikával (bemosás, szárazecsetelés) pedig egészen szép összhatású figurákat is tudsz prezentálni igen gyorsan. Szimplán csak el kell dönteni, hogy akarod csinálni vagy sem. Amíg a kifogásokat keresi az ember addig tuti nem halad vele. Pár nap alatt pedig a fenti technikával jó sok figura kifesthetõ könnyedén úgy is, hogy ha max 1-2 órát fordít rá az ember. Elsõre sorjáz, lepucol és szárít, második lépésként alapoz, utána színenként végigmegy, napi 1-2 színt feldobva bõven tudnak száradni a figurák. Aztán levagdosás és összeállítás, végül javítgatás és kész az egész. Ha feketével alapozol akkor a színek mélyebbek lesznek, az árnyékok hangsúlyosabbak, míg ha fehér színnel alapozol akkor az árnyékolást utólag kell megoldanod, ám a színek élénkebbek lesznek és bizonyos színeket (sárga/arany például) könnyebb felvinni fehér alapra mint feketére.
Nézegetem a CSM kódexet... Az idézhetõ greater daemon az micsoda? Webshopban nem találok külön ilyet. Lehet az lord of change, modell szinten? Mer' akkor egész rendben van a dolog, horrort lehet idézni ahogy nézem. (mondjuk hogy miért csak azt..?)
És az ilyen dolgok hogy mûködnek a gyakorlatban, hogy szorcerer, opcionális terminátor páncéllal? Valami olyasmi rémlik, hogy a legszigorúbb játékmódban csak az vehetõ figyelembe, ami ténylegesen rajta is van a karaktereken... úgy hogy lehet terminátor szorcit csinálni?
Ne hidd, hogy olyan soká tartana. :) Egy felszerelt TS osztag egy nagyon olcsó csapatszállítóval közelít az 500 ponthoz (attól függõen mit tud a csapat vezetõje, van ikon vagy nincs), azt 10+1 figuráról van szó összesen.
Egy jóféle lord/sorcerer (fõleg ha opcióként ott szerepel neki hogy nagy démonná válhat, magyarán megvetted a CSM kódexben szereplõ nagy démont is mint HQ-t aki akár belõle akár bármelyik osztagvezetõbõl kibújhat) szintén belekerül vagy 3-400 pontba felszerelve. Szóval ha csak a fõnököt meg mondjuk 2 kötelezõ Troop-ot veszel TS egységekként akkor máris megvan a sereg pontszámának a fele. Azt összesen max 23-24, nagyon könnyen festhetõ (nagy figurák, sok sima felülettel, nagyon gyorsan festhetõek még totál kezdõknek is) figuráról van szó amikbõl 2 az csapatszállító jármû (bár akkor már inkább kell hozni 2 Land Raider-t nekik nem az alap rhino csapatszállítót hogy midnenki kényelmesen elférjen és jól védve legyen, valamint akadjon némi jelentõs plusz tanknyitogató tûzerõ is és akkor csak a 2 LR önmagában 400 pont pluszban ha a kis verdák árát kivesszük) egy meg a nagydémon. Ezek meg pár nap alatt kifesthetõek jól, a díszítésekkel meg majd ráérsz utána pepecselni.
Anno én is elszörnyülködtem hogy jaj mikorra lesz kifestve az IG seregem (a sereg lelke önmagában 130+ figura volt amik kisebbek, nehezebben festhetõek mint egy CSM/SM figura) azt összeállítással, festéssel, alapozással, talpkészítéssel és konvertálgatással együtt kevesebb mint 60 óra alatt (ez nekem két hét volt összesen a díszítéseket és utómunkákat is ideértve) kész volt a galeri. Nem nyernek festõversenyen díjat de jól mutatnak, fõleg mikor több csapat is az asztalon van, nincs para az esetlegesen lekopó festékek miatt (szállításkor, elejtéskor, rakodáskor elõfordulhatnak sérülések) és nyugodtan tudok velük játszani.
Röviden tehát nem kell túlmisztifikálni meg sokat aggódni a festés miatt. Az gyorsan megvan ha nem egyedi mûvészi alkotásokat akarsz kreálni mindegyikbõl, amiket aztán félsz feltenni a játéktérre mert mi lesz ha megsérül (a lakk sem nyújt tökéletes védelmet).
Harmadik megoldás, hogy összerakok egy CSM sereget 1kS festéssel, meg dísznek(ill 3000+ meccshez) rakok melléjük greater deamont, meg horror és screamer squadokat. Igen, fölösleges, tudom.
Szerencsére azért vannak már jó változások a fajoknál. :) Orkológusok például visszatérõben vannak a jó öreg, 2nd edition-ös múltjukhoz, a sok véletlen, olykor vicces máskor katasztrofális eredménnyel járó fegyvereik (Shokk Attak Gun például) és pszí képességeik újra megjelentek (még ha butítottabb formában is mint anno). A futballhuliganizmus hangulat sajna még érzõdik de lassanként kopik. :)
A Dark elda sereg is jobb lett az új kódexével, nem csak minimál hátterû (tulajdonképpen a régi elda kódex corsair kalózai lettek továbbgondolva bár gyermeteg módon és káoszos beütéssel) aprítani valók immáron, hanem átgondoltabb, jobban kidolgozott és életképes csoport, az eldák eredeti ösvényén járók akik hedonizmusa, beképzeltsége és életvitele anno életre hívta Slaanesh-t.
A Taukkal kapcsolatban egyetértek, hogy feleslegesek. Õk egyértelmûen a Japán piacra való bejutást hivatottak szolgálni eredetileg a GW számára, elgé gyér sikerekkel.
A Squat-ok eltûnése látom neked is sajnálatos dolog (bár állítólag az új Tau kódexben a Demiurg faj eléggé zömikes beütésû). Õket azért érte el a végzetük, mert nem fogytak a modellek. Ettõl persze lehetett volna jobb dumát is kitalálni miért nem kaptak szerepet, miért tûntek el a hadszíntérrõl (mondjuk bezárkóztak, egy masszív Waagh! köti le erõiket vagy hasonló hihetõ magyarázat nem pedig a tyranidák jöttek és felzabálták õket, fõleg úgy nem hogy a világaik közelébe nem jártak a nida flották).
Zero 7th: Jó sok feltételezésbõl indulsz ki amik egy jó része nem állja meg a helyét. :)
Látszik, hogy a játékkal magával (már az asztalival) tényleg nem foglalkoztál még. Van egy szabály amivel a szabálykönyv kezdõdik, ez pedig a most important rule. Eszerint azt és úgy változtatsz meg amit és ahogy akarsz, csak ezt beszéld meg elõre az ellenfeleddel. Ha õ beleegyezik onnantól szabad a vásár.
Ha szabályosan akarsz eljárni akkor két dolgot tehetsz a jelen rendszerben. 1: játszol apocalypse csatát (tzeentch sereg esetében amúgy is azt illik játszani mert drágák a modellek pontértéküket tekintve és ha sereget akarsz kiállítani ami úgy is néz ki akkor bizony el fog szaladni a pontérték). 2: Adott pontértékre két különbözõ sereget hozol egymás mellett. Tehát a te esetedet figyelembe véve, ha az ellenfeled beleegyezik a több sereges felállásba, mondjuk egy 2000 pontos átlagos meccset megoldasz úgy, hogy hozol egy szabályos CSM Tzeentch sereget mondjuk 1000 pontért, meg egy szabályos démon sereget szintén 1000 pontért, mindegyiket a saját kódexébõl. A csata alatt te irányítod mindkettõt és egyszerre használod õket. Ez még szabályos, de ekkor nem egy hanem két sereget irányítasz, már ha az ellenfeled beleegyezik. Ekkor lenne 1 Tzeentch HQ-d (Ahriman vagy egy kisebb Tzeentch varázsló) és 2 Tzeentch Troop (Thousand Sons egységek) választásod, továbbá egy démon HQ-d (LoC) és 2 démon troop (Horrors of Tzeentch) választásod meg amire még marad pontod. Ez így kevésbé balance borogató mint ha szabadon kombinálgatnál, mégpedig azért, mert mivel kér sereget hozol, köteles vagy kiállítani a seregenkénti kötelezõ egységszámot, tehát nem tudsz olyan optimalizálgatást végrehajtani amit egy kombinált listánál tehetnél (egy kombinált listában például elég lenne csak 1 HQ és 2 Troop aztán minden más ami tetszik, míg 2 sereg esetén 2 különbözõ kódexbõl származó HQ és 2-2 Troop amit ki kell állíts és ez megköti a kezedet, kevésbé enged túl erõssé válni).
Kódex kutyulás megszûnése nem új keletû dolog. Ha maradsz a normál szabályoknál akkor bizony már a 3rd edition (talán '98-as kiadás) óta nem kevergetheted szabadon az egységeket. Ami különbség a jelenleg érvényes kódexel szemben, hogy a 3rd edition (balance terén rettenetesen elrontott) kódexük és a 3.5-ös még tartalmazott isten specifikus démonokat, meg nagyon béna, kezdetleges szabályokat a légiókhoz. Ehelyett most vannak nem specifikus démonok (amíg nem játszottál velük az asztalon és nem próbáltad õket addig könnyû lenézni õket, pedig eszement jók, sok téren jobbak mint a démon kódex kiegyensúlyozatlan egyedi démonai a maguk néhol pofátlanul alacsony pontjaival), démon lordok a mariskák mellé. Amit azonban nem szabad elfelejteni, hogy míg a káosz viszonylag "egységes" a hátteret tekintve (tehát jó nagy katyvasza a démoni, CSM és áruló/renegát/fertõzött erõknek), addig a játékban a kódexek egy sereg köré épülnek, nem vegyítésként mûködnek. Namost ha a kódex címe CSM (chaos space marines) akkor oda nem illenek az istenség specifikus démonok sokaságai (többféle démoni egység volt a régi kódexekben mint amennyi CSM még akkor is ha az egyedi hõsöket is beleszámolom ami már nevetséges volt), meg az egyéb kisegítõ erõk leírásai. Az a kódex igenis a CSM egységekre fog koncentrálni. Ettõl persze még nagyon is hatékony, démon támogatta hadat össze lehet rakni és nyerni is lehet velük (szívtam éppen eleget ellenük, hogy ezt bizton állíthassam). Az meg, hogy régen még benne voltak, az nem feltétlenül jó érvelési alap, fõként azért nem mert pont ezáltal volt nagyon rossz a kódexek erõegyensúlya. Túl könnyû volt CSM sereg néven démonoktól hemzsegõ, jóformán csak belõlük álló sereget összerakni amit szinte lehetetlen volt megfogni (kimondottan a démon dömping ellensúlyozására jött a Daemon Hunters kódex de nagyon nem váltotta be a hozzá fûzött reményeket így más megoldást kellett találni a probléma kezelésére). Ez is egy oka volt annak, hogy külön lett választva az egyedi démoni egységek sokasága (a másik meg a pénz, mert így bizony egy új sereg, újabb játékosokat és nagyobb bevételt generálhatott mint ha marad integrálva aminek csak a CSM játékosok egy része örült ám a közvélemény kutatások szerint a ellenfelek túlnyomó többsége és a CSM játékosok egy része sem szeretett).
A rendszer átszabása ne tévesszen meg, nem jelent gyökeresen nagy változásokat (bár most végre nagyobb lélegzetvételû változások lesznek mint az elmúlt 2 kiadásban összesen).
Nem csak az általad felsorolt 4 rendház isten specifikus (az meg pláne nem igaz hogy a többi mind undivided, mint ahogy nem csak 4 istenség van csupán, mert akad több is csak azok nem annyira hatalmasak). Sok warband és légió maradvány bizony istenség specifikus, a függetlenné vált töredékek megalapították saját kis frakcióikat és szabadon tartozhatnak kimondottan csak egy istenség alá is vagy lehetnek undivided-ek de lehetnek akár úgy is káosz hívõk, hogy semelyik jelet és istenséget nem tisztelik (ilyenre példa a Night Lords "rendház" akik mindegyik istenséget megvetik).
Nem tudom mennyit tudsz vagy vélsz tudni a világról, azt azonban nem árt ha tudod, hogy például a HH sorozat és úgy a Black Library könyvek 99%-a már az új hullámos, friss generáció alkotásai amik gyökeresen eltérnek az eredeti koncepcióktól amiken maga a játék alapul és ami alapján még anno Ian Watson papa dolgozott. Amennyiben sikerül elõkotorni régi Rogue Trader-es írásokat, háttéranyagokat (ezek egy része Citadel magazin vagy még régebbi újságok hasábjain jelent meg, nem csak kódexekben és könyvekben) meg fogsz döbbenni az eltéréseken. Rengeteget változott a játék háttere és sok helyütt sajnos hátrányára.
Igen, ez pontosan így van. Kezdhetted volna ezzel is a passzív-agresszívkodás helyett...
Én személy szerint azért nem játszom, mert nem volt idõm és lehetõségem. Szomorú, de ez van. A folyamatos változásoknak vannak szerintem is elõnyös oldalai, például azért 2nd Editionban "kicsit" gáz volt, hogy a D4-tõl a D20-ig mindenféle dobókockát használt. Oké, poén volt a maga idejében, meg minden, de a játékmenetet nem vitás, hogy nagyban gyorsítja, ha csak D6-ot használsz, és egyszerûsíted a játékmechanikát.
Nem, ettõl még nekem tényleg nem jött be sok dolog az újabb kiadásokban, nem tetszett a Zömikek kipurgálása, nem tetszet az, hogy behoztak "divat" fajokat (Sötét Eldák, Tauk), miközben azért lehet hallani arról, hogy a "régi" fajok kódexeivel is folyton késésben vannak. Nem feltétlenül tetszenek a faji változtatások sem, a Space Orkok átmenetele egy alapjában véve brutális, magához mérten technológiában is fejlett és egyszersmind humoros képe átment egy megye kettõ B közép hangulatába, például.
Én ezt leírtam egyszer, leírtam kétszer, de nem rugózom rajta. A GW így döntött, és kész. Nem állok neki fikázni a GW-t, nem állok neki vergõdni azon, hogy mégis hogy tetszhet valakinek ez. Nyilván azok, akik meg követik a világ változásait, azok szemében meg én vagyok õskövület. Nincs ezzel semmi baj, amíg némi tiszteletett tudunk egymás irányában kimutatni.
Annak, amit te csinálsz Zero, már megbocsáss, de nincs értelme. Ha tetszik a világ jelenlegi alakulása, akkor tetszik, és élvezd, ha meg nem, akkor fogadd el, hogy így van, és akkor nem törõdsz vele.
Némi tolerancia még akkor sem árt, ha az egész mottója "There is only War!"
"De ettõl még semmit nem tudsz az azsztali játék mûködésérõl," Szóval nem állítottam az ellenkezõjét, bár ez így ebben a formában erõs túlzás.
"Cifut ne keved ide" Miért is? Õ az élõ példa, akinek a "25" év alatti változások nem jöttek be, pedig játszott régen.
"Hogy mi hat meg a te dolgod, de ha pár sok-sok ember szerint elfogadhatóak a szabályok szerinted meg szarok... " + "többet kevesebbet változtatnak..." Saga Jr:"(bár a 2nd edition alatt konkrétan egy kódexben szerepeltek a démonok és a CSM légiók meg a sima CSM katonák, késõbb lett szétkapva a dolog külön könyvekre" Jé, régebben a GW is úgy gondolta, hogy ennek így illene lennie... és jé, átszabták az egész káosz sereget.
"Régebben... értsd 4-5 éve." Idén lesz kerek 20 éve, hogy elõször találkoztam a 40k világával, ahhoz képest ez nemrég történt. Egyébként konkrétan mostanáig fel sem merült bennem, hogy a káosz ketté lehet választva. Kb mintha az IGrõl választanád le a gépeiket...
"A kódexek keverését nem véletlenül vették ki, innen indultunk ugye. Nem érted miért jó ez, nem érted hogyan mûködik ez." Tökéletesen tisztában vagyok vele, hogy _agyatlan_ kódex-keveréssel iszonyat power-buildeket lehetne összerakni. Ha nem tûnt volna fel, pont homlokegyenest az ellenkezõje lenne a célom, éppen egy, a világba illeszkedõ, fíling-sereget akartam, lesz amilyen lesz hatékonyság szempontjából. Arra egyáltalán nem számítottam, hogy éppen ez tilos, ezen döbbentem meg.
"No, a félreértések elkerülése végett ezt fikázod teli arccal." Nem láttál te még engem teli arccal fikázni.
"És nem nem fogom begépelni ide, hogy mi változott, miért változott és hogyan vált/nemvált be." És ezt nem is kérte tõled senki.
"De ha érdekel szedde lõ az aktuális szabálykönyvet, kódexeket és olvasgass tovább." Ezt fogom tenni, ha kijön az új cucc nyáron. Fél évre már nem fogom beleásni magam egy éppen elavuló rendszerbe.
"ha spec pont a kájoszkódexek vannak a legjobban elbaxva." Ha végeredményében tulajdonképp igazat adsz nekem, akkor aztán baromira nem értem, mi a bajod...
Bár, ha jobban belegondolok, mi a faxnak is foglakozom én az okosságaiddal...
Tudod mit?
Csináld meg az a sereget mit szeretnél, amilyenre szeretnéd, aztán találj olyat aki majd játszik ez ellen a sereg ellen.
Sok sikert!
A könyvek olvasása és a háttér nagyon szép dolog, a pc-s meg egyéb játékok is nagyon szépek. De ettõl még semmit nem tudsz az azsztali játék mûködésérõl, tehát ez a dicsõséglistád pontosan 0 értékû esetünkben.
Cifut ne keved ide, a GW-s 3-5 év meg úgy faxság ahogy van. Persze ha tudod bizonyítani, hogy a GW így számol akkor lássuk, addig ez csak bullshit kategória.
Hogy mi hat meg a te dolgod, de ha pár sok-sok ember szerint elfogadhatóak a szabályok szerinted meg szarok... Vagy mindenki hülye vagy... mondjuk úgy te nem vagy tájékozott.
Régebben... értsd 4-5 éve.
Hááát az átszabják az egészet megint csak nagy... hmmm... legyen megint tájékozatlanság... többet kevesebbet változtatnak...
Nem, én azt mondtam neked, hogy ne kezdj hozzá, emlékszel?
Egy kis részletrõl tudsz valamit, az egészrõl szinte semmit.
A kódexek keverését nem véletlenül vették ki, innen indultunk ugye. Nem érted miért jó ez, nem érted hogyan mûködik ez. No, a félreértések elkerülése végett ezt fikázod teli arccal.
És nem nem fogom begépelni ide, hogy mi változott, miért változott és hogyan vált/nemvált be. Egyszerûen túl hosszú. De ha érdekel szedde lõ az aktuális szabálykönyvet, kódexeket és olvasgass tovább. próbáld ki és rájösz majd, hogy nem véletlenül alakult így a dolog, még akkor is ha spec pont a kájoszkódexek vannak a legjobban elbaxva.
Ettõl még a játék mûködik, ha hisztizel ha nem.
Még egy apróság.
Itt a fórumon ha elegük van belõled kitiltanak, regelsz egy új nicket és visszajösz. Klubban ez nem fog menni... Én viszonylag türelmes vagyok, de nem mindenki az.
"Akár el is gondolkodhatnál rajta, bár igaz én meg le is írhatnám..."
Igen, mondjuk ha bajod van velem, lehetne benned annyi, hogy közlöd.
"Ezt a játékot kb 25(?) éve játszák, ma már pártízezren a világon, többé-kevésbé elégedetten."
Már aki. Itt van például rögtön Cifu... Nem mellesleg a GW bevallottan 3-5 éves játékosbázis-cserélõdéssel számol.
"Nem mondom, hogy a világ legnépszerûbb asztali stratégiai játéka, de a top10-ben - talán top5-ben is - biztosan benne van."
Hát ez úgy igazából nem hat meg.
"Te még nem játszol vele, csak elmélkedsz a lehetõségén, de má' fikázod habzó szájjal..." "Na, ezen a "lövésem_sincs_róla_de_fikázom" mentalitáson nem tud segíteni a GW se... "
Ad.1.: Nem kevés idõt fordítottam már a világra. Azzal semmi bajom, az egyik kedvencemmé vált. 25-30 könyvön vagyok túl, kb szumma 3000 órát raktam bele a különbözõ számítógépes játékokba, megkockáztatom, hogy jobban ismerem a világot, mint egynéhány játékos. (Mondjuk olyanok, akik elõbb találkoztak magával a táblás játékkal, és csak azzal kapcsolatban a világgal.) Ad.2.: Egy olyan _szabályt_ "fikázok habzó szájjal", ami nem is olyan rég változott meg (lásd a te saját #148-as üzeneted), a 25 éves kiszólásod így erõs csúsztatás, fõleg, ha hozzávesszük, hogy négyévente átszabják az egész rendszert. Pláne, hogy csak és kizárólag játéktechnikai alapja van a dolognak, nem a játék hátterébõl következik. Ad.3.: Teljesen nyilvánvaló, hogy olyan sereggel szeretnék játszani, ami tetszik is. Nem kis része ennek az egész hobbinak errõl szól. A javaslatod, hogy keressek akkor másik sereget, teljesen nevetséges. Nyilván majd beleölök többszáz órát meg kitudja mennyi kesst egy olyan sereg összeszedésébe és kifestésébe, ami nem szimpatikus... Ezt ugye te sem gondoltad komolyan? Ad.4.: Milyen "lövésem sincs róla"? Elég egyértelmûen közölted az információt, ami nekem nem tetszik. Nem a seggembõl rántottam ki, meg elmélkedek rajta, hanem TE MONDTAD.
Én kérek elnézést, hogy nem tapsolok és éljenzek hangosan, hogy van egy olyan (relatíve új) szabály, ami megakadályozza, hogy felépítsem azt a sereget, amin már kb egy éve filózok... Lassan esetleg rászánnám magam a nekem kurvára nem testhezálló festegetéshez, erre kiderül ez. Nem repesek a boldogságtól. Ha ez neked habzó szájjal fikázásnak jön le, azt sajnálom, nekem meg a te viselkedésed emlékeztet egy sértõdött óvodáséra, akinek a játékát becsmérlik (holott még csak nem is ez a helyzet).
Akár el is gondolkodhatnál rajta, bár igaz én meg le is írhatnám...
De a'szem az "én_írok"-nak nagyobb a realitása az eddigiek alapján.
Ezt a játékot kb 25(?) éve játszák, ma már pártízezren a világon, többé-kevésbé elégedetten. Nem mondom, hogy a világ legnépszerûbb asztali stratégiai játéka, de a top10-ben - talán top5-ben is - biztosan benne van.
Te még nem játszol vele, csak elmélkedsz a lehetõségén, de má' fikázod habzó szájjal...Bár végül is ez is egy játék vagy akár lehet hobbi szinten is ûzni.
Na, ezen a "lövésem_sincs_róla_de_fikázom" mentalitáson nem tud segíteni a GW se...
Nem kifejezetten egyértelmû, hogy mire célozgatsz.
Azért az túlzás, a Death Guard, Thousand Sons, World Eaters és Emperors Children légiókon kívül a többi az chaos undivided. (Kisebb warbandok közül egyet sem ismerek, úgyhogy arról nem nyilatkozom.) Viszont ezekbõl akkor a jelek szerint egyiket sem lehet a játékba összerakni. Azért röhej, hogy összeírnak egy világot a táblás játék köré, de aztán a világ felét nem lehet a játékban realizálni fasz szabályok miatt...
Nyilván pont azért akarnék káosz sereget építeni, mert az tetszik, a többi meg nem jön be. Erre nem válasz az, hogy akkor válasszak mást. Mondjuk mindegy, valószínûleg úgysem fogok belekezdeni a dologba, fõleg hogy ilyen gyökeresen el van kúrva.
Pillanatnyilga csak Black Legiot - vagy valami renegát SM (pl Red Corsairs) - lehet összerakni kompromisszummentesen a kájoszmarín kódexbõl.
Szerencsére a 40K nem csak a káoszból áll, lehet mást is választani. Ha viszont feltétlenül démonos 1KSons-t akar valaki és csakis azt akkor tényleg valamelyik régebbi kiadáshoz kell visszanyúlni. Hogy ellenfelet talál e hozzá az más kérdés, de legalább boldog lehet, hogy van démonos Sons serege.
Sajnos kájoszmarínok esetében vagy kompromiszumokat köt az ember vagy más hobbit választ.
Ezt a "seregemnek nem lenne gyenge pontja" dolgot nem teljesen értem.
Most ha káoszmarín vagy démon sereget akarnék építeni, akkor kénytelen lennék chaos undivided sereget csinálni. Plégmarínokkal, berserkerekkel, rubric marínokkal, rokkerekkel, vagy bloodletter+horror+nurgling+greater deamon(valamelyik).
Ha meg, teszem azt, egy Tzeentch sereget építenék, akkor ott nyilván nem lennének bloodletterek meg plégmarínok, csak rubric marínok, szorcik, horrorok, meg egy lord of change.
Szal én inkább úgy látom, hogy ha nem kombinálok és mégis valamelyik káoszisten témájú bandát akarok építeni, akkor lenne súlyosan kiegyensúlyozatlan a sereg.