"Ennek csak az a veszélye, hogy egy viszonylag, ismétlem viszonylag egészséges gazdaságot az állam, mint a mai napig legjelentősebb gazdasági szereplő csődje agyon fog vágni. És ennek már lesznek demográfiai, a társadalomra is kihatással levő következményei."
Lassan tíz év volt a véleményed ütköztetésére a valósággal. (12-21) Mára kiderült, megáll az érved :) Gratula. (Az országot meg sajnálom)
"amíg minket csak fizetgetnek, addig mi csak dolgozgatunk"
Ne keverd a "munkahelyet" a munkával :)
Én megéltem (belülről) a mikrogép forradalmat. A processzorok eljövetelét :) Tucatnyi mikrogép fejlesztését láttam közelről. És hallottam még pár tucatról, amik épültek másoknál. Ezek némelyike semmivel nem volt rosszabb mint egy Apple vagy egy Commodore, Tandy vagy akármi.
A magyar mérnökök, fejlesztők a semmiből is csodákat építettek. Mert ugyanaz a lelkesedés vitte őket, semmivel sem kisebb szakértelemmel, mint a nyugatiakat. Megtanulták, hogy hogyan kell áthidalni a problémákat, mert a szocializmusban azt megtanulni fontos volt. Persze a "késztermék" ment a semmibe, megmaradt hobby projektnek, mert a gazdasági környezet nem tette lehetővé a valós hasznosítást. Utoljára szerkesztette: felemelõ, 2021.05.16. 09:15:08
"A DF-21 nem hagyományos BM, és nem ICBM, mint az emlegetett MIII..."
A DF21 egy BM, pont. En hoztam peldat a repules kozben valtoztathato celpontu ballisztikus raketara. Azt meg senki sem allitotta, hogy ICBM lenne vagy, hogy koze lenne a Minuteman III-hoz.
De orulok, hogy a tobbi pontban vegre egyetertunk ;)
"Ha a hazai fogyasztáshoz szükséges áruk 80%-át külföldrõl hozzuk be, beleértve a korábban említett pirosmogyoróst, akkor az isten/IMF összes pénze nem lesz elég, hogy ezt hosszútávon fedezze. Ennyi belátás kellett volna csak a nagy magyar reálpolitikusainktól."
Ez a mondat volt csak a leegyszerûsítés. Mert ugyan egyrészt tök mindegy, hogy hol gyártják a pirosmogyoróst az EU-n belül, az államnak azonban nem. Mert ha Szlovákiában gyártják, akkor a melósok, és jobb esetben a cégek is ott adóznak, az itteni édesipari gyárakat viszont felszámolják, és az itteni melósok nem adóznak, hanem az államnak/önkormányzatnak kell eltartani, ha nem találnak munkát. Ez pedig erõs mínusz a költségvetésben.
De, a közgáz ennél bonyolultabb, fõleg mert azzá teszik. Monnyuk tanultam pár óra közgázt, úgy hogy akár részletesebben is kifejthetem neked ezeket.
Elõször is gond az, hogy több dolgot söpörnek össze a médiába, de általában a politikában is. - Egy adott ország gazdaságát, annak teljes rendszerét. - A kormányzat erre gyakorolt hatását. - A központi költségvetés helyzetét. STB.
Most azt mondják pl. hogy Magyarország csõdközeli állapotban van. Ami nem igaz. A magyar állam pénzügyei vannak nagyon rossz helyzetben. A magyar gazdaság mûködik, viszonylag kiegyensúlyozott a fogyasztás/termelés, elfogadható szintû a munkanélküliség, a gazdaság demográfiai hatásai a társadalomra, nem kirívóan rosszabbak, mint Európában, vagy a környezõ államokban. A gazdaság rendszerének ezen formája tehát évtizedekig fenntartható. Mindehhez persze azt is kell látni, hogy mára a magyar gazdaság az EU gazdaságának a részévé vált. Pl. ha onnan kiszakítjuk összeomlik.
És azt is látni kell, hogy miközben van egy integrálódott gazdaságunk, eközben az állam nem tudja megcsinálni, hogy egy értelmes állami költségvetési egyensúlyt összehozzon, most már évtizedeken keresztül. Ennek csak az a veszélye, hogy egy viszonylag, ismétlem viszonylag egészséges gazdaságot az állam, mint a mai napig legjelentõsebb gazdasági szereplõ csõdje agyon fog vágni. És ennek már lesznek demográfiai, a társadalomra is kihatással levõ következményei.
Miért nem tudta ezt elérni? Csak mert a politikusok, vagy direkt vagy hülyeségbõl elbaltázták a gazdasági/pénzügyi döntéseket. A magyar gazdaság nem azért integrálódott az európai gazdaságba, mert a politika végigvitt egy nagyon következetes programot, hanem mert feltette a kezét és nem állt ellen semminek jóformán, ami az EU felõl jött. A gazdaság szinte alulról integrálódott, az állam meg nem, kiadta a kezébõl a kontrollt a gazdaság és talán az egész társadalom irányába. Leegyszerûsítve.
"2. A manõverezõ visszatérõ egység sem maga választ célt. Elõre meg van határozva, csak a végáfázisban a BM képes a légkörben manõerezni, hogy a kinematikai elven pusztító ABM-emeket legyûrje."
"The demonstrated effectiveness of missiles such as China’s D-21 ballistic missile—which can be retargeted inflight" - http://www.airforce-magazine.com/MagazineArchive/Pages/2011/July%202011/0711watch.aspx
"3. Ilyenbõl csak az oroszoknak van, vagy csak tervezik, hogy legyen. Ha van is, akkor sem sok."
1. Kommentedbe egy kurva szó sem volt manõverezõ visszatérõ egységgel bíró BM-rõ.
2. A manõverezõ visszatérõ egység sem maga választ célt. Elõre meg van határozva, csak a végáfázisban a BM képes a légkörben manõerezni, hogy a kinematikai elven pusztító ABM-emeket legyûrje.
3. Ilyenbõl csak az oroszoknak van, vagy csak tervezik, hogy legyen. Ha van is, akkor sem sok.
4. A wiki marhaságot ír. A MIRV ugyanis úgy mûködik, hogy a pálya emelkedési szakaszában kell szórni szét a robbanófejeket, mert ha nincs tolóerõ, akkor nincs manõverezés sem a végfázisban. A MARV és MIRV lehet, hogy hasoló mozaikszakvak, csak éppen különbözõ képességeket takar.
5. Linket sem tetted be.
6. Jobban tennéd, ha figyelnél rá és nem nevetséges wikis linkekkel fárasztanál.
Alapvetõen ne igazán bonyolult. Ami megbonyolítja, az az egyes csoportok manõverei. Aminek az indítékai viszont kiszámolhatatlanok.
Ami a gazdasági történelmet illeti, az bizony meglehetõsen nehezen tisztázható. Sok, különféle érdek keveredik mind a mai napig. Viszont van pár olyan tény, amit nem lehet elmismásolni. A magyar lakosság kétharmada, háromnegyede sokkal rosszabbul él, mint az elõzõ rendszerben. Akkor nem volt hajléktalan, mert senkit sem hagytak magára, most még a viskóikat is lerombolják a vezetõk parancsára. Akkor a térség irigyelt életszínvonalú országa voltunk, most lassan a sereghajtók.
Ez minden bántás nélkül mondom, de bírom az ilyen, "mindenre létezek egy egyszerû magyarázat" - logikát. És még meg is mondod a tutit. :) Nem gondolod, hogy a közgazdaság ennél egy csöppet bonyolultabb?
Javíts ki ha tévedek, de szerintem nagyjából ugyan arról beszélünk, lásd pl a Kubás példádat.
Antaljózsika ahelyett, hogy a KGST átalakításán munkálkodott volna egyszerûen felmondta a gazdasági kapcsolatokat, ahogy a VSZ összeomlását is kezdeményezte. Nem a 80-as években esett vissza a gazdaság, nem akkor halmozódott fel olyan adósság , ami már már kezelhetetlen, hanem a rendszerváltás után.
A VSZ-bõl, KGST-bõl kilépett, korábbi gazdasági kapcsolataitól megszabadított Magyarország meg kb annyit ért a nyugatnak, mint a kínaiaknak fogunk, ha kilépünk az EU-ból. Központ lehettünk volna, lehetnénk de a szittyabutik termékei senkit nem érdekelnek, csak a puszta népét.
Ha a hazai fogyasztáshoz szükséges áruk 80%-át külföldrõl hozzuk be, beleértve a korábban említett pirosmogyoróst, akkor az isten/IMF összes pénze nem lesz elég, hogy ezt hosszútávon fedezze. Ennyi belátás kellett volna csak a nagy magyar reálpolitikusainktól.
Kicsiben meg nem lehet termelni, nem a középkorban vagyunk. Nagy ipari, mezõgazdasági üzemek kellenek, pusztán csak mert bizonyos technológiákat kicsiben nem lehet megcsinálni.
"Nem, nem képes repülés közbeni célkijelölésre a BM. A BM indításkor megkapja a célt és azt, hogy hol van."
Megkoszonnem ha legkozelebb elolvasnad a comment-emet a valasz elott: "The maneuverable reentry vehicle (abbreviated MARV or MaRV) is a type of ballistic missile warhead capable of shifting targets in flight." http://en.wikipedia.org/wiki/Maneuverable_reentry_vehicle
INS vezerlesre az MLRS is jo pelda, de a legtobb AShM ezt hasznalta/hasznalja mid-course-guidence-re. Jopar robotrepulogep is alkalmazza, peldaul az RGM/UGM-109.
Nem, nem képes repülés közbeni célkijelölésre a BM. A BM indításkor megkapja a célt és azt, hogy hol van. A közbensõ páján az csillagászati-tehetetlenségi navigáció megy. A raktafokozat kiégése után meg Newton kezében van már a cucc.
Hasonlatot nem igen lehet ehhez mondani, mert ennyire drága rendszert nem igen építettek be semmibe sokáig. Legalábbis ekkora távon ennyire pontosat. (Az MMIII CEP értéke a '80-as években 70-120 méter táján volt.)
INS navigáció elvileg a HARM és hasolnó fegyverekben elvben volt arra az esetre, ha a célpont radarja lekapcsolt. Csak éppen a sugárforrás irányának is van egy mérési hibája és a INS is sodródik. Ezért már 10-15 km-en is a hagyományos ARM kikapcsolt sugárforrás esteén mellémegy. Ezért van az új HARM orrában miliméteres radar a végfázisra. Közelbe elviszi a passzív érzékelés, de a végfáziban már aktív vezérléssel bír.
Minden más intelligens fegyver nemigen bírt INS-sel a legújabb GPS bombákig, ahol tudtommal Kalmán-szûréssel összehangolják a GPS-INS-t, hogy a fegyver még pontosabb legyen, de van már kombinált GPS-lézeres LJDAM is.
És hányszor kell elmagyarázni, hogy azért volt a legnagyobb, mert a SZU elvitte, mert õk inkább tankot és mást gyártottak? Attól, mert a SZU gyárotta a legtöbb gázturbinás vadászt, az nem jelentette azt, hogy az minõséget (lásd F-16 vs. MiG-23ML) és eladható terméket jelent keményvalutáért. Kb. egy árban voltak, az egyik mégis az egyik egy hulladék gép.
Milyen érdekes, hogy Nyugat-Európában és máshol sem Ikarus futott. A szoci blokk haveri országaiba, akkor még fejletletnebb arab országokba lehetett eladni, Irán és néhány Afrikai országba is került. Ott, ahol komoly ipar volt, ode egy sem. Kettõt találhatsz, hogy miért..
Ugye nem gondolod komolyan, hogy pusztán az olajár zuhanás kinyírta õket...
A szovjet ipar mindeféle terméket állított elõ, csak a kutyának nem kellett, mert ez többnyire fostaliga tömegtermelt fegyvereket jelentett.
Ezeket meg az ideológia jegyében sok helyre ingyen terítette. ÉK és Kuba is csak azért dõlt össze 1990 után, mert addig is a SZU fianszírozta õket. A másik meg az, amit te is említesz. Olyan nevetséges cserearányokat állapított meg, hogy lényegben a kelet-európai csatlós országokat lerabolták.
A népnek viszont kellett valamibõl élni, mert dolgoztak és termeltek. Na erre mente a hitel. Viszont, ha folyamatosan olyat termelsz, amit nem tudsz kõkemény valutáért eladni, akkor mi lesz? Hát gazdasági csõd...
"Ellenben a TOW huzalvezérlésû és folyamatos kapcsolatot igyényel. Az AGM-114-nek meg van passzív IR/képalkotó és radaros változata is."
Tisztaban vagyok a TOW jelentesevel es a Hellfire valtozataival is, mindossze az RPG-s analogiat probaltam tovabbvinni, ezert is irtam, hogy "inkabb" arra hasonlit. Biztos vagyok benne, hogy ha nagyon akarsz tudsz jobb peldat is talalni, de en nem gondolkoztam ezen annyit.
"A BM-ek saját inerciális navigációval bírnak, nem kommunikálnak senkivel és semmvel érthetõ okoktól. Indítás után semmit sem lehet tenni a megállításukra."
Es ez mennyiben mond ellent, annak, amit en irtam: "Ugyan nem kommunikalnak senkivel, de kepesek a palyavaltoztatasra es a repules kozbeni celkijelolesre."?
Hagyjad, az amcsik kimosták az agyát. Ami nem usák az neki szar. A tények meg nem zavarják. A 70-es években az Ikarus jobb buszokat gyártott mint a nyugati cégek (nyugati kiállításokon szerzett komoly elismeréseket). Az hogy 1975-ben a világ 4. legnagyobb buszgyára lett.
Egyébként picit még durvább is a helyzet annál amit írsz: a Magyarország által felvett hitelek kb 1/20 része maradt itthon, a többi ment a Szovjetunióba. Az hogy a Szovjet államadósság felénk olyan alacsony volt (amit a MIG29-esekkel kompenzáltak), annak tudható be, hogy sokszor beváltották a pénzt rubelre, így papíron az egyenleg nulla volt, de rubelbõl nem lehetett az USD alapú hiteleket törleszteni. Ha ezt a kemény valutát értéktelen papírfecnire váltunk részt is államadóssághoz csapjuk - ahogy pl. a Lengyelek megtették, amikor kimondták hogy az államadósságuk az elõzõ rendszer bûne, és õk bizony nem fizetik vissza - akkor kijön az, hogy a Szovjetunió nem pár tucat MIG-29 árával tartozott nekünk, hanem ennek a sokszorosával.
Te aztán tucc. Nézd már azt is meg lécci, hogy milyen áruforgalom volt a kelet meg a nyugat között. A Gorennye hûtõn, a C64-es számítógében, meg a COCOM listás becsempészett hadiiparba menõ csúcstechnikán kívül szinte semmi. Ez nem tartotta volna el az embereket nálunk. Nem valós fogyasztás miatt kellett a hitel, hanem luxusra, máshonnan be nem szerezhetõ technológiára a fegyverkezéshez, terror szervezetek pénzügyi támogatására, miegymásra.
Azonban ami az oroszokat illeti, õk a 70-es évektõl szépen elkezdtek nagytételben olajat szállítani ny-Európának. A gond az volt, hogy a 80-as évek elejétõl, úgy 83 körül az olaj ára leesett és tartósan ott is maradt. Hát kb ebbe rokkant bele a Szu, félpénzbõl nem ment a lakossági fogyasztás bõvítés, a csillagháború, afganisztáni háború, a fél világ katonai/pénzügyi támogatása, meg egyéb. Nem a magyar gazdaság esett szét a 80-as évek végén, hanem a szovjet. Nekik felénk óriási adósságaik voltak, tudod abból lettek a Mig-29-esek is, ha még rémlik valami. Az, hogy mi is bexoptunk, az azért volt, mert így a piacaink is gyengélkedtek. Nem mellesleg a KGST tele volt barter szerzõdéssel. Pénz szinte szóba se került, árut-áruért ment egy csomó dolog. A termelés és a fogyasztás egyensúlyát próbálták megteremteni, ami persze a nyugati közgizdáknak a mai napig eszébe sem jut.
A rendszerváltás az politikai kategória, nem gazdasági. Nézd csak meg mikor bevezették az adót, a magánszektort, miegymást. A keleti blokk legintaktabb gazdasága voltunk, biztos termeléssel és piaccal. Termelékenységét tekintve a világ egyik legjobb mezõgazdaságával, lévén, hogy a föld az egyetlen erõforrásunk ez épp elég volt. Elég lett volna máig is, ha ezt a mezõgazdaságot le nem gyalulják.
Csak kérdezem, hol gyártják most a Pirosmogyoróst, a Tibicsokit, honnan van az alma,a fokhagyma, a paradicsom? Miért nincs cukortermelés, amikor hiány van? stb.
Mert a sok fost elviette a SZU és haverjai. Más úgysem kaphattak. Így könnyû fenntartani hitelbõl egy nagy gyárat. Az egész ország csak azért nem dõlt össze a nyolcvanas évek elején, mert már akkor is hitelbõl élt az ország...
Ha ez mindenben így lett volna, akkor talán nem kellet volna a világ legnagyobb katonai erejével szemben fenntartani a világ második legnagyobb katonai erejét.
KGST, hmm, melyik is volt a világ legnagyobb autóbusz gyára, ami annyi buszt termelt, mint a ranglistán utána következõ 3 együttvéve? Persze ugye csak papíron, vagy mégsem?
A magam részérõl nem általánosítanék. Igazából senki nem tudja, miért nem indult a szonda el, ez egy technikai kérdés végsõ soron. Az orosz munkamorál meg mástészta.
Az amcsi, nyugati mentalitásnak ugyan úgy van rossz oldala. Amíg a russzkik mondhatni csak hobbiból, de szívvel lélekkel, zérófizetésért dolgoznak, addig megtesznek olyat is, amit a fõnökük sem kér. Anno azon a bizonyos tengeralattjárón a legénység egyik fele ugyan parancsra, a másik fele viszont szívvel lélelkkel, lelkesedésbõl mosta fel a reaktorvizet, és vágta volna fel akár az ereit is, csak hogy a büdös imperialistáknak megmutassák.
A nyugati mentalitás meg az, hogy elõbb megnézik, hogy megérkezett-e a pénz a számlára, aztán elõveszik a dokumentációt és ha bibit találnak benne, akkor visszabxszák, hogy ez alapján nem leht dolgozni. Így aztán csúszik a meló, meg jön a költségtúllépés meg anyámkínnya. Ha csak fel kéne emelni a telefont, de nem utasították rá, akko inkább kávézgat, meg körmötreszel nemtõl függõen, csak mert xarik az egészbe. Õ nem vállal felelõsséget.
Na most igazam volt? Nem! A fax se tudja, hogy miért is, melyik relé, IC, vezeték, villanymotor, akármi miatt is zuhant le végül is ez a nyamvadt szonda.
"Valami nem változik soha. Ilyen az oroszok mentalitás. Õk biztos nem hibáztak, minidg más a hibás..."
Ez nem csak orosz mentalitás, elég csak végig nézni az újságokon....
Rossz hasonlat és pontatlan. A BM-ek saját inerciális navigációval bírnak, nem kommunikálnak senkivel és semmvel érthetõ okoktól. Indítás után semmit sem lehet tenni a megállításukra.
Ellenben a TOW huzalvezérlésû és folyamatos kapcsolatot igyényel. Az AGM-114-nek meg van passzív IR/képalkotó és radaros változata is.
"Elõször is nem vagyok semmiféle "hívõ", másrészt meg olyan agyhalott barom sem vagyok, akik gondolkodás nélkül beszop mindent, amit képébe tolnak."
Magyarán, amit mondanak, abban eleve nem hiszel, mert semmi sem úgy van szerinted, ahogyan mondják.
Tök nyílvános adat, hogy a kilövés elõtt tesztelték terhelés alatt a rakéta vezérlõelektronikáját, mert több g, meg rázkódás éri, és az összes alrendszertõl annyi adatot kapott, hogy rendszeresen lefagyott. Magyarán egy szar, teljesítményben gyenge vezérlésük volt, ami alkalmatlan a feladatra. De mivel mars-szondákat nem lehet akármikor küldeni, mertha a nap túloldalán van, akkor skkal messzebb van, hát a dátum adott volt. A ruszkiknál meg amúgyis tekintélyuralmi vezetés van, hát ellenvetés az nincs, fellõtték, lesz ami lesz alapon. Hát nem jött össze.
Persze egyszerûbb mindenki másra mutogatni, kóhogy nem békaemberek úsztak oda az úrben, hogy csípófogóval elvágják a vezetéket.
Az oroszok az ûrkutatásban régóta elmaradottak. Volt olyan, hogy az amerikaiaknak kellett ellátmányt felvinni a MIR-re, mert az orosz dolgozók nem kapták meg a fizetésüket, és mindenki kilopkodta az úrhajósok kajáját, a rakétéát meg üresen küldték fel, mert senki sem tudhatott arról, hogy éppen lopott a szállítmányból. Párezer dollárnyi kaja az nincs, de a rakéta 50 millióból az felmegy. Most, hogy kezdenek magukhoz térni, és kapnak pénzt, az már nem számít semmit, hogy harminc éve élvonalbeliek voltak. Azért, mert volt aranycsapatunk, még nem jutunk ki most a VB-re...
A határidõk... Oroszoknál hagyomány nem betartani alsó szinten, amit valaki fent kitalál. Hruscsov is bejelentette a pártkongresszuson, hogy kész az atomtengeralatjáró, ezért az kifutott november 7-én, mert az egy szép ünnep, a legénység meg felmosóronggyal szedte fel a szivárgó reaktorvizet. Bele is düglöttek, de a pártkongresszus legalább tudott tapsolni.
A NASA katasztrófái is akkor következnek be, ha a fejesek nem veszik figyelembe a mérnökök vészjelzéseit. De amíg ez az amcsiknál kirívó eset, addig a ruszkiknál napi gyakorlat. Hát ezért nem sikerül most nekik semmi. Kevés pénzbõl akarnak nagyiot alkotni úgy, hogy a harminc éves dicstetteikben fürödnek. Csak azok az emberek már magatehetetlen öreg bácsik, vagy halottak.
Egy orosz író azt mondta, hogy Oroszországban a cári idõk óta mindig baj van, és idõnként elõáll valaki, hogy a fejétõl bûzlik a hal, megtapsolják, és levágnak a hal farkából, hogy az volt a feje, és minden megy tovább, míg észre nem veszik, hogy a fejétõl bûzlik a hal, és vágni kell a farkából egy kicsit újra.
Az általam ismert tények alapján a szonda gyártásakor elemi hibákat vétettek a készítõk. Valahogy az utóbbi idõkben se a vas, sem pedig a vezérlõprogramok nem érik el a kívánatos megbízhatóságot.
Úgy néz ki, össze volt gányolva a szerkezet. Ezek alapján lehet, hogy ha nincs ez a hiba, késõbb hal be a küldetés. Láttam egy kb. 10 perces animációt, iszonyat bonyolulut lett volna, még egy jól elõkészített küldetés esetén is bizonytalan kinenetellel.
Azért hülyének nem kell lenni!
Persze hogy ott tettek keresztbe egymásnak, ahol csak tudtak. Tengeralattjárók is ütköztek egymással, meg hajók is. Pl. egy idõben az oroszok "halászhajókkal" vizsgálták az amerikai anyahajók mozgékonyságát.
De mindenért az amerikaiakat hibáztatni már elmebaj. Ugyanúgy mint az oroszokat, vagy a kínaiakat, vagy akárkiket.
Tökre igazad van! Az amcsik soha a közelébe nem mentek a SZU-nak, pl. Gary Powers is valójában russzki kém volt, akit azzal a mesével próbáltak az USA-ba csempészni, hogy lelõtték a kémrepcsijét és elfogták, majd kiadták. Az igazi neve Vjatyeszlav Tyihonov, fedõneve Stirlitz.
Amikor a Kurszk elsüllyedt, akkor is elkezdett egy orosz fejes szövegelni arról, hogy azért járt szerencsétlenül, mert beleütközött egy kém-tengeralattjáróba. Aztán persze kiderült, hogy szó sem volt ilyesmirõl, valószínûleg a személyzet hibázott.
Itt is ilyesmirõl van szó. De az USA több évtizedes gyûlölését nem lehet egykönnyen elfeledni, másrészt meg mindig könnyebb a másikra fogni a rosszindulatot, mint elismerni a hibánkat. Pláne, hogy Medvegyev meg akarja büntetni a felelõst, vagy felelõsöket.
Különben meg mivel magyarázzák, hogy ideiglenesen mégis kapcsolatot tudtak teremteni a szondával? Azt a rendszert nem égette ki az amerikai radar?
Az lenne a fura, ha egy összeesküvéselmélet-hívõ ne tartana valamit furának.:)
Mindenesetre kicsit furának tartom én is, hogy mióta kivonták a forgalomból az ûrsiklókat, azóta rejtélyes módon egy csomó orosz ûrkütyü mondta fel a szolgálatot...
"Olyanok mint egy RPG, csak nagyban. Kiszámítják a pályát, "céloznak" és lõnek."
Vagy megsem... Ugyan nem kommunikalnak senkivel, de kepesek a palyavaltoztatasra es a repules kozbeni celkijelolesre. Szoval inkabb egy AGM114-re vagy BGM71-re hasonlite, mintsegm RPG-re.
Ld: "Guidance system: inertial, with Star-Sighting, GPS experiments done but not deployed." http://en.wikipedia.org/wiki/UGM-133_Trident_II "The maneuverable reentry vehicle (abbreviated MARV or MaRV) is a type of ballistic missile warhead capable of shifting targets in flight. Refer to atmospheric reentry." http://en.wikipedia.org/wiki/Maneuverable_reentry_vehicle
"talajmintákat hozzon vissza a Mars legnagyobb holdjáról" Hirtelen nem is tudtam, hogy a rengeteg közül melyik a legnagyobb... :D
Csakhogy az ICBM-ek nem kommunikálnak senkivel! Olyanok mint egy RPG, csak nagyban. Kiszámítják a pályát, "céloznak" és lõnek. Ha a pályát pontosan végig repülik, pár 100 m-es eltéréssel becspódnak. 1 Mt pusztítóerõnél ez már nem sokat jelent.
Egy bolygókutató szonda az meg olyan, mint egy rettentõ érzékeny szenzorrendszer, marhára nem ugyan az a kategória.
A nagy energiájú zavarás, akár a céltárgy elektronikájának tönkretételével tényleg nem olyan sci-fi. Az amcsik hivatalosan pár hónapja rendszeresítették azt hiszem a saját EMP bombájukat. kb 10 éve leht tudni, hogy kísérleteznek vele. Az új lopakodók radarjainak is van ilyen romboló üzemmódja.
Bennem az merült fel, hogy ha egy rakéta kilövése radarral szabotálható, akkor az elméletileg az interkontinentális, csapásmérõ rakétákra is igaz. Úgyhogy vagy eleve hülyeségeket beszélnek az oroszok (azaz ilyesmi nem lehetséges), vagy már régen megvan a technológia a rakéták fellövésének megakadályozására. Ha pedig egy ilyen rendszer tesztelése-bevetése állt volna a Phobos balesete mögött, akkor az oroszok már vagy az ENSZ-ben vernék az asztalt, vagy mélyen kussolnának és ezerrel fejlesztenék a sajátjukat.
Nem veletlen, hogy a nasa jarmuvek a high gain antennaikat csak a Foldtol tavol nyitjtak ki, mert a forldkoruli palyan olyan nagy radios terheles erne az erzekeny erosito fokozatokat, hogy azok kiegnenek. Az orosz szondanal is az volt a baj, hogy nem mukodott a normal kommunikacio. Amire meg vegre sikerult a low gain rendszeren keresztul elerni, addigra lemerultek az aksik, mert mar jopar napja rossz palyan keringett. Teljesen elkezelheto, hogy egy radar jel egette ki a kerdeses fokozatot, ez felepitestol fuggoen akar eppen kikapcsolt, de kinyitott antenna eseten is osszejohet, ha hasznalaton kivul nincs elektromosan szigetelve az erosito fokozat. Az orosz jarmuvon ez nem volt megoldva, mint ahogy a tartalek rendszerhez a globalis radios elfedettsg sem.
Nem hinném, hogy ilyen kis hülyeségekkel kockáztatnának óriási diplomáciai buktát, 0 nyereségért.
Mondjuk a LIFE kísérletük elég sok érdekes kérdést vetett volna fel. A ahogy tudom szondákat alapvetõen sterilizálják, vagy legalább is olyan körülmények között mûködnek, amelyek elpuszt³tják a mikroorganizmusokat. Eddig direkt nem próbáltunk más égitestre földi életet átcsempészni, megnézni, hogy az ûrben az ûrutazás során mennyire marad életképes.
Ez lett volna talán az elsõ ilyen kísérlet.
Ha a földi civilizációnál némileg fejlettebb marslakó lennék és sejteném, hogy ebbõl baj lehet, simán kicsináltam volna a szondát. Még a Föld körül, mert akkor nem fenyeget az a veszély sem, hogy a Mars-ra esik.
A Planetary Society egy nem kormányzati, nonprofit szervezet, az amcsi kormányzat tehát magasról hugyoz rájuk vulgárisan kifejezve, szal ettõl még lehettek õk, akár direkt is.
Mióta az amcsiknak nincs pénzük az ûrkutatásra, azóta, hogy hogynem az orosz ûreszközöket is elkezdte baj érni, talán kicsit nagyobb számban is, mint az az eddigi statisztikákból következik.
Az ûrkutatás politika, presztizs, PR elsõsorban és csak másodsorban tudományos tevékenység. Ha az orosz eszközök bexarnak, az relative erõsíti az amcsikat, kb ennyi ennek a CT-nek a magva.
Mindig egyszerübb másokra mutogatni mint beismerni, hogy valamit elszúrtak.
Egyébként az USA-nak is volt érdekeltsége a küldetés sikerében, ugyanis az egyik modul (Living Interplanetary Flight Experiment) az amerikai Planetary Society kisérlete lett volna.
Szerintem meg az van, hogy azok a Zufók voltak, vagy az amcsik, esetleg a kínaiak, vagy még a terroristák, esetleg más, de hogy az oroszok lennének, az teljességgel totálisan ki van zárva, mert én ezt a szandált én nem ismerem!
Hát ilyen egyszerû? Akkor minden meg van oldva, küldjétek ezt el nekik mail-ben és végre pontot tehetünk az ügy végére.
vagy csak szimplán belefutott az ûrszeméttelepbe :)
Nem rongálta ezt meg semmi véleményem szerint. Egyszerûen a fellövéskor meghibásodhatott a hajtómû, talán a nyomás, vagy a hirtelen hõingadozás miatt, van ilyen. Szomorú, hogy így történt, mert igen érdekes kutatásokat végzett volna, ráadásul nem kevés rubelbe fájt. Persze, hogy az amcsikra mutogatnak, mert fájó bevallani a saját hibájukat, mikor az "elnök" már pénzügyi, polgári, büntetõjogi szankciókról beszél.