Ez a 'mennyi gpu memóriát használ' téma érdekes kérdés, rendre előjön évek óta. Miből látom azt ha elfogy a gpu memóriája, mik a tünetei? Egyrészt sok helyen olvastam hogy a gpu annyi memóriát használ amennyi van neki, ha 10 gb akkor annyit, ha 24 akkor annyit, másrészt én vr-hoz használtam a 10gb-os 3080-ast (4320*2160) és nem éreztem hogy gond lenne. Illetve visszakanyarodva az első kérdéshez, mit kellett volna tapasztalnom? Fagyás, crash, laggolás, alacsonaybb fps?
lássuk be elég cseles a kép. ezek még mind távoli objektumok. a felhők is mind távoliak. így nem nehéz "jó" képet készítenie. más lenne a helyzet ha mondjuk bronx felett alacsonyan repülve közelítené meg a central parkot. főleg ha még betolnánk néhány felhőt is. vagy egy addon-os jfk-ról felszállva alacsonyan elrepülni a kewr-ig úgy, hogy szárazföld legyen alattunk és érintjük a parkot. többnyire így tesztelek, mert az alábbi képeken látható eredményt még a hülye is eléri. akkor jó a szimcsi, ha nem veszed észre a különbséget a legjobb és legrosszabb időjárás között. és erre jó tesztkörnyezet ny, de speciel nem ez a terület. ennyi erővel az óceán felett is repülhetne nem lenne sok különbség.
a pmdg esetében főleg a cockpit, mivel csak a vc több mint 10 display modulból áll. mindegyik modul külön graf.egység, külön graf.memóriával. a gyári gépekben ugyanez van a többképernyős airlinersekben. mindegyik képernyő külön modul plus a vc-hez tartozó modul(ok). a kisgépekben kb. max. 5 ilyen egység van. ellenben a táj ilyen szempontból "statikus", mert a beállításokban megadott paraméterek alapján használ fel memóriaterületeket. Ha a látótávot, rendeléseket meg mindent kimaxolsz, akkor sokat "fogyaszt". viszont ha ésszerűen leszabályzod, akkor jóval kevesebbet. de a különböző sűrűségű helyeken kábé ugyanannyi lesz a felhasználás. pl. bécs és los angeles (itt van a legtöbb objektum) között nem nagy a különbség. elvileg a felhők miatt kellene nagyobb különbségnek lennie, de itt vmit trükközhettek, mert nincs annyi. gpu teljesítményben igen, de memóriahasználatban nem. érdekes...
viszont az alsó határ pmdg-el egy monitorral (3440x1440) valamivel több mint 8gb. pmdg nélkül éppen a 8gb alatt van. 3090ti 24gb-os kártyával tesztelve. véleményem a videóram méretéről, hogy a 8gb-ás kártyák már kevesek, de a 12gb már elég, 16gb meg "bőven" elég. tovább gondolva az msfs2024-hez sem kell majd több memória, mert a motor jó eséllyel ugyanez lesz.
OK, indítok egy repülést és belinkelem. (Amúgy nem csak a cockpit, hanem főleg a táj zabálja a VRAM-ot.) Én is 3 monitort használok - de szerintem ez nem befolyásoló tényező. Utoljára szerkesztette: Vizipok56, 2024.01.28. 09:19:07
én nem látom.:) am nálam 4k-ban eddig még sosem érte el a 12gb-ot. a pmdg-hez megvolt az az ultra cockpit is, azzal sem. szerintem 16gb bőven elég bármekkora felbontáshoz. a pmdg-hez sok monitort használok, 3db 10"-os a pfd, nav és eicas képernyő 1024x768 os felbontással, 1db 5"-os 800x600-as felbontással az fmc-hez, és 2db 3440x1440 a tájhoz. így 10gb körül van a felső határ.
Azt mivel tudod alátámasztani, hogy kevés lesz 4K-ban a 16GB VRAM? (szerk: ja látom az előző hsz-odban). Utoljára szerkesztette: bunny, 2024.01.27. 21:02:54
Bocs, hogy csak most ültem ide! Nagyon köszönöm a hasznos tanácsaitokat! Ilyen hirtelen nem is tudok mit mondani! Jó párszor elolvasom a gondolataitokat, megpróbálom megemészteni azokat, majd elkezdek mérlegelni. Nem is olyan egyszerű. Ehhez nekem idő kell... Nem is kevés... Meg további pénzecske sem ártana, ahogy látom.
Azért még nem adom fel, sőt lenne még egy kérdésem: A gépek típusa összefüggésben van az erő felhasználásával? Azaz egy kisgéppel repkedés erő igénye közel azonos mondjuk az A 320-as működtetésével? Avagy van jelentős kapacitás felszabadulás a kisgépek használata esetében?
Köszönöm a fáradozásaitokat!
Majd ha hivatalos helyeken 3 év garanciával 300k alatt kínálják az RTX4090-eseket, akkor beszerzek egy tartalékot! :-)
Igen ezt a cikket én is olvastam, durva mik vannak :D Én a Harverapróról szerzem be a cuccaimat, sokan hirdetnek megkímélt/garis használt cuccokat jobb áron.
Használtam anno RX 5700 XT-vel, RTX3070/80/90-nel is - úgy van ahogyan mondod: be lehet lőni ezek alá is - csak persze nem szabad elvárni azt a minőséget, mint egy 4090-estől... A használt termékeket illetőleg részben igazad van - de sajnos manapság a használt, de még értékelhető idejű garanciával rendelkező videokártyák hazai árai alig-alig maradnak el a bolti új áraktól, e-Bay-en pedig ~700e és felette egy használt RTX4090-es + a rizikófaktor - Használt RTX4090
Szia! Az én szerény véleményem hasonló ahhoz amit előttem írtak: vagy engedsz a 4k-ból vagy sokkal többet áldozol rá, viszont egy picit árnyalnám a képet: egyrészt bármilyen csúcshardvert raksz az MSFS alá nem elég neki ha full grafikán akarod futtatni, másrészt igazából nincs is szükség rá mert pár grafikai opciót lejjebb rakva nagyon jól be lehet lőni a játékot gyengébb gépekre is. Nekem 4090 kártyám van ami ma a csúcs, de muszáj kompromisszumot kötnöm a grafika terén hogy ~45 fps-t kisajtoljak belőle (vr-ban repülök ami 4k felbontás felett van, viszont ehhez én is ragaszkodom és monitoron már nem is akarok repülni, hiába lenne szebb a grafika) Viszont egy éve még 3080 kártyával játszottam és azzal is működött, nyilván még jobban lebutítva a grafikát, de nekem elég volt az is. Én használt de garis termékeket vennék (ahogy teszem már vagy 20 éve) mert ezzel sok pénzt lehet megtakarítani, persze ha valakinek az új kell az is érthető de az még jobban zsebbe nyúlós dolog. Az az összeg amit írtál biztosan nem lesz elég ahhoz hogy 4k-ban szép legyen és elfogadható minőségben fusson. Minimum meg kéne duplázni.
A minden pénzt megér egy kicsit mást jelent, mint az összeghatárod. Az nagyjából a videókártyára elég sajnos ... Vizipók szerintem alálőtted az árakat jócskán :)
Egyébként aki most tervez gépet venni javaslom figyelmetekbe az új super sorozatot ami most jelent épp meg, a 4070ti super nagyjából a 4080 szinten teljesít sokkal (értsd 500+e vs 370e) olcsóbban, és lassan jön a 4080 super is ami a sima 4080 árában lesz, teljesítménye pedig ez alapján valahol közel a 4090-hez viszont szintén százezrekkel olcsóbban.
Én most egy 4070ti super-re fogok szerintem benevezni, az 500e-ret már kicsit túlzásnak érzem a 4080-asra plusz ott elég valószínű, hogy tápcsere is kell, a 4070TIS -nél elvileg elég lesz a 850 gold-om és ha hoz egy közel 4080 sebességet akkor boldogság. A VR-hoz úgyse elég semmi, de hátha stabilizál nekem egy elfogadható VR FPS-t.
Szóval az új nvidia superek szerintem most messze a best buy! Utoljára szerkesztette: bunny, 2024.01.27. 08:21:26
Sajnos az általad megadott összeghatárok között a 4K semmiképpen nem fér bele! (Vagy csak kompromisszumok árán) Az RTX4090-esem 24Gbyte VRAM-ja többször is 70%-os kihasználtság fölé megy, tehát a 8-16 GByte VRAM-os kártyák felejtősek - a legolcsóbb 24 gigás kártya is 400 ezer felett van (RX 7900 XTX). Úgyhogy ha ragaszkodsz a 4K-hoz, kb. erre számíts: - Videokártya: 400k - Alaplap: 80k (Z790-es ajánlott, a VRM-ek miatt) - Processzor: 160k (I7-13700KF) - RAM: 60k (2x32G DDR5) - Tároló: 20k (Min. 1TB SSD - de ha pár sceneryt és gépet is felraksz, min. 2GByte ajánlott) - Hűtés: 30k (egy combosabb léghűtés - de ha jót akarsz magadnak - és hosszú életet a procinak - akkor kompakt vízhűtés. Nem sokkal drágább, de jó 10 fokot nyersz vele) - Ház: 30k (Szellős legyen, jól hűthető) - Tápegység: 40k (1001W erősen ajánlott)
Ez így 820 ezer - úgy, hogy az adott kategórián belül mindenhol a legolcsóbbat vettem alapul (a forint lejtmenetéről nem is beszélve) Ehhez jön még esetlegesen egy normálisabb HOTAS, ha még nincs, talán pár Logitech Flight Panel (multi-, switch-, radiopanel) - és elérted az egy milliós határt....
Persze ha lejjebb adod az igényeket, olcsóbban is ki lehet hozni - én a sceneryk készítésére olyan gépet használok, amiben RX 7800 XT van egy Intel Core i5-12600KF társaságában - máris spórolsz ~200 + 80 ezret, kisebb táp is elég neki, úgyhogy ez így talán belefér az 500-ba, de 4K-ban csak erős kompromisszumokkal fogod tudni használni. Utoljára szerkesztette: Vizipok56, 2024.01.27. 07:33:21
Én egy nyugdíjas "versenyző" vagyok, a repülésben kevés tapasztalattal, de kitartó vonzalommal, és akarattal. Pilóta már biztosan nem leszek, bár korábban kacérkodtam a gondolattal. Valami régi vason MSFS 2000-el annak idején játszadoztam is. Most az a látványvilág amit a 2020-as programmal készített videók mutatnak, na, az számomra egy csoda! Ez a látvány minden pénzt megér nekem, és úgy gondolom, hogy később a "repkedésbe" is belejövök. Hát, ehhez kérem a segítségeteket! Számítógépet szeretnék vásárolni! 300-500 eFt közötti összeget szánok rá. A monitorom megvan 4k felbontású, és ebből nem is kívánok engedni. Győr környékén lakom, és minden megoldás érdekel!
Ez olyankor fordul elő, mikor valami miatt (pl. offline vagy, vagy meglassult a neted) nem válik elérhetővé az MS online beszédszintetizátora, és átvált a gépeden lévő vindózéra - ami ugye nagy valószinűséggel magyarra van állitva. Amig újra elérhetővé nem válik az angol, addig magyar akcentussal fog angolul beszélni a számokat pedig magyarul mondja.
Sziasztok! De igen, valószínű ez volt a gond! Most minden repülés előtt még ezt is megnézem, biztos ami biztos! Azóta jó! Viszont tegnap! :D Este LOWW 29 ről szállok fel, PDG736 gyári festés, a MFS beépített ATC magyarul mondta a számokat. HDG és ALT számokat. Azt hittem kiesek a székből. Na erre magyarázat? Persze csak kb 5-6 számot, de félre érthetetlen volt!
az fmc-ben a beállításokban van egy olyan paraméter, hogy elmentse-e az olajmennyiséget. repülés közben folyamatosan elhasználódik. nekem be van kapcsolva, ilyenkor szintén az fmc-ben, az actions-ban van olajfeltöltés (külön engine és hidraulika), gumicsere, hűtés, miegymás. repülés megkezdése előtt, illik karbantartani:). 20% motorolajnál már érhet meglepetés. lehet, hogy az előző szösszenethez kapcsolódóan a hidraulika olaj hiánya miatt nem mennek a vezérlések?
#RakKmaTakaTa. Szia! A random hibák nincsenek bekapcsolva, de az FMC-ben találtam egy olajhidraolika hibát, amit töröltem is, de a kokpitban nem volt semmi visszajelzés róla. Aztán ahogy kitörlöm, pár perc után megint ott van. Na most pl ez van: A SYS QTY REFILL REQ Persze pirossal. # Nibron. Szia Gyula! Nem, a vezérlő beállítások elmentődnek, csak maga a vezérlés nem történik meg! Semmilyen paranccsal sem. A törlés a Community mappából és az összes PMDG fájl törlése a C meghajtóról. Majd az originál vissza másolása és megint hibátlan pár napig. Fsuipc-t szerintem nem használok.
nem teljesen értem a problémád. az a baj, hogy a vezérlőbeállítások felejtődnek el? vagy azok jók, csak maga a vezérlés nem történik meg? pl. a flaps f5-f8-ig billentyűvel sem működik? az mit jelent, hogy törlöd a pmdg állományokat? ha a vezérlőbeállításokkal van gond, akkor nézd át a profilokat. msfs-ben mindegyik vezérlőn több profil is lehet. fsuipc-t használsz?
Sziasztok! PMDG fórumokat bújok segítségét kérném! Az elmúlt hetekben többször is elő fordult, hogy 736-737 rendszerei tönkre mennek. A vezérlőkkel beviszed az feladatot, pl. Flaps. A kar be is mozog a beállított állásba, de a szárnyakon a mechanikák nem mozdulnak! Vagy beléped a pedált, a kokpitban mozog a pedál, de a vezérsíkon semmi. Van fent 4 gép . B736, B737, B737BBJ, B737BDS, Egymás után mennek szét. egyiknél ez, a másiknál az jelentkezik. Aztán mikor az összes szét hullik, törlöm a PMDG állományt és újra rakom őket. Aztán egy pár hét után megint kezdődik minden elölről. Esetleg van valakinek valami tippje?
Szia! Borzasztóan érdekes, de most nem látom azt a verziót! Rámentem arra a linkre ami a vásárlásnál volt, de most arra azt írja, hogy ez a termék nem található...:( Azt tudom, hogy 105Euro volt+ 32 a szállítás. Ez van a vásárlásaimnál megadva, de a link itt se visz sehova. NEW!! Simpry Pr1 pro Boeing 737 for HONEYCOMB BRAVO Nagyon szép kivitel! Sehol semmi sorja, szépek a felületek, a matricák. Precízek az illesztések. Ami nekem talán eddig furcsa, de lehet csak rosszul, hogy a REVERS olyan mintha csak a 2. karra lenne mind a kettő programozva. Este újra programozom ezt a vezérlőt, aztán meglátjuk...
Sziasztok! Ciánoztak sajnos a magyar forumokban...:( Bár én szinte minden nap benézek hátha van valami új hsz. de sajnos nagy a csend! Amit most megtörök!!! :D Ma jött meg az upgrade a quadranthoz ERRŐL az oldalról! Beleköthetetlen! Gyönyörű kidolgozás, nagyon szép kivitel! Komolyan mint egy ékszer! Nagyon gondos csomagolásba jött. Nagyon meg vagyok elégedve, bátran ajánlom másnak is! Közben beüzemeltem a TM yoke-t is! Na arról is meg van a véleményem! Meg az előtte szolgálatban lévő Logitekről is! 10:2 a TM javára! Szóval összehasonlíthatatlan!
a titok nyitja a folyasztószer. amúgy még könnyebb is felvakarni, mint az ólmost. ha kétszer felvakartad az ólmost, akkor a nyáknak már annyi. mentesnél jobb esélyeid vannak. ha bga-zok csakis mentes technikát használok. ólommal talán nem is menne. összességében elmondható, hogy true-hole alkatrészeknél jobb az ólom, míg smd-nél inkább a mentes a rengeteg rossz letapadás miatt. amit eddig láttam a legtöbb hiba a hőmérséklet hibás megválasztása miatt van. 180C-os ólmosnak nekimész 370C-os pákával nincs gond ha gyors vagy, ólommentesnél ez már óriási hiba. na+ a folyasztószer:). én még a pasztába is bekeverek. de ha azt kérdezik melyikkel szeretek jobban dolgozni, egyértelmű, hogy az ólmos technika. nem kell figyelni, nem kell gyakorolni, csak haladni mint a gép. ez olyan vita az M16 vs. AK47-ról, hogy melyik jobb.
miért a commercial kategóriában teljesen jó. sokan szidják, hogy pl. a kapcs.üzemű tápoknál egyes alkatrészek "kitépik" magukat. de ez nem technológiai hiba hanem tervezési. "fügyülő" alkatrészek az ólmosból is kirágják magukat. ha jól használják a technológiát, akkor nagyon jó forrasztásokat lehet csinálni. sőt sokkal jobbat mint az ólmossal. az ezüst, a réz és az ón azért sokkal jobb vezető mint az ólom. igazából az ónt kellene már nagyon leváltani. mert az minden baj forrása. a műholdaknál a nagyfrekis szűrőket arannyal forrasztják (van ahol gőzöléssel), na azok a végtelenségig kitartanak.
igen képzés nélkül mindenkivel előfordulhat. ezért is fontos, hogy már a pályafutás elején beleverjék az emberbe hogyan kell elkerülni, felismerni, elhárítani. érdekes, hogy az említett esetet akik láttuk, hogy mi történik elég nehezen ismertük fel. techn.repülés volt iskolakörökkel. először nem is tűnt fel...balra fordulj...mondom balra ne jobbra. vezetőpilcsi húzta volna vissza, de a faszi nem engedte. és csak ezek után esett le. nemtom mióta tanítják, de engem már képeztek erre, nem tudok róla, hogy bármikor is kerültem volna hasonló helyzetbe. de pont az a lényege, hogy nem tudni... amúgy félelmetes...mi van ha hegy van a másik oldalon. nem is kell telibe kapni, elég csak a lefelé irányuló légáramba egy gyengébb géppel berepülni. az még Steve Fossett-nek sem sikerült.
A térbeli dezorientáció sokkal gyakoribb, mint hinnéd. Elég annyi, hogy felhőben légy és ne bízz a műszerekben (az én korosztályomban ez egyáltalán nem volt ritka) és próbálj a segged alapján repülni... Hidd el, 78 fokos bólintás és 38 fokos bal bedöntés mellett is képes vagy azt érzékelni, hogy egyenesen repülsz! (tapasztalat! :-)) 2300-on túlélhető - alatta már nem biztos... Utoljára szerkesztette: Vizipok56, 2023.12.01. 17:54:15
nem tudom, itt most a rog-ra gondolsz? mert a gigabyte-nak is vannak igencsak drága cuccai. sőt irreálisan drágák. inkább a gigás cuccokat keresem, az asus-al csak időnként hasonlítom össze (így lett a 3090ti asus-os), nekem inkább a gigabyte tűnik csak nagyon kicsit drágábbnak. mármint ami ~ugyanazt tudja.
jó de az asus, rendre elbassza a hűtést. az azonnal kijön. még szerencse, hogy könnyen orvosolható. sokan javítanak, bár részemről pont az asust nem szeretem javítani. na jó egyiket sem. utálok bga tokokat forrasztani. na+ az előkészítés se kutya. de van aki még élvezi is.
vagy a többi lesz olyan szar. volt az abit (nemtom vannak-e még). általánosan középszar lapokat készített. aztán egyszer megalkották az IC7-es lapot. a north bridge ventillátor hamar kifeküdt, de nem kellett cserélni csak kuka oszt kész. magával a bordával is jól elvolt. száznál többet szereltem belőle, messze jobb volt mint az összes többi. és ezt fillérekért. kicsit nem figyeltek oda, oszt milyet riggyentettek. tudok olyan gépekről amiben még mindig az megy.
nekem a kedvencem az ólommentes forrasztás volt. fadec, engine oldalán beraktak egy ólommentes nyákot. többnyire a rezgés elég gyorsan ledobálta az alkatrészeket (eltört a forrasztás). ment a qva nagy fejtörés mi legyen. hát próbáljuk meg a hagyományos ólmossal. na így lett az, hogy a világon sehol sem érvényes az ólommentes technológiai kikötés, az aircraft/space besorolású panelekre. meg nem használunk 0,2-es via-kat, 0402-es chipeket, és így tovább. és van olyan panel, ami még most is szegecselt via-val készül. a 10-12 rétegű nyák sem megszokott, és az ic-k lábai is vastagabbak-hosszabbak. az űrben minden alkatrészt ami hőt fejleszt külön hűteni kell (ill. melegítés céljából átvezetni a hideg oldalra), mert nincs egyéb hűtőközeg. nekem speciel nagyon tetszik, hogy pl. az űrállomáson nem a hideg a gond, hanem pl. az űrhajósok teste által keltett meleg. a berendezésekről még csak-csak el lehet vezetni a hőt, de a lebegő cuccokra külön oda kell figyelni. ha kijutna az ember a szabad térbe, és tegyük fel egyéb okok miatt nem hal meg, kb. 1,5-2 órára lenne szükség mire kihűlne. és a fagyás még csak utána jönne. mivel nem teljesen légmentes a tér az állomás magasságán. ritkább közegben tovább tart, de előbb-utóbb bekövetkezik. voltam rep.gyakorlaton és az egyik pilóta srácnál élőben megtekinthettem, hogy mit okoz a térbeli dezorientáció (még sosem láttam ilyet). basszus teljesen elveszítheti a kontrollt a gép felett, és még csak nem is tud róla. ha rászóltunk nem vette az adást, azt hitte mindent jól csinál. amikor már kezdett veszélyes lenni a dolog, a másik pilóta vette át a gépet. fiatal srác még, valszeg a képzést sem csinálta még végig (ezt külön tanítják, mivel nagyon gyakori hiba lenne). eddig elleneztem, hogy a pfd-re felkerüljön a nyilacska, de ez a kis szösszenet meggyőzött róla. bár továbbra is inkább a képzésben hiszek.
Az ellenpélda pedig az ASRock - 20 éve kb. a vargáné féle tápokkal emlegettük együtt, ma pedig el nem cserélném semmilyen asus, vagy msi lapra! De gondolom, ez hullámzik: Ha jól megy a szekér, kiengednek, ha belassul, igyekszenek felzárkózni. Utoljára szerkesztette: Vizipok56, 2023.12.01. 15:07:56
A lényeg ebben van: "azzal az erővel akár jól is megcsinálhatnák" Jól dolgozni ugyanannyiba kerül, mint rosszul - de ha valami "túl" jóra sikeredik, akkor a user nem fog évente újat venni...
hát volt olyan amikor jobb volt. de azóta már alaposan lejjebb adták. az MSI is sokkal jobb volt régebben mint most. és ami dühítő, hogy azzal az erővel akár jól is megcsinálhatnák.
"olyan mintha gigabyte lenne" ... ez annak tükrében vicces főleg, hogy az asus jóval drágább is mint a giga. Én is gigát szoktam venni, de egyszerűen csak az ár-tudás aránya alapján, de mindig úgy gondoltam az asus azért jobb. Ez így meglepő.
"ami repülőgépekbe is beszerelhető" - Amikor én még közeli kapcsolatban álltam a repüléssel, akkor P13B tranzisztorokat használtunk az SZPU-ban, PO750 és PT500 szolgáltatta az egy-, ill. 3 fázisú váltófeszültséget (115/36V) és GSZRSZT12000VT indította be a hajtóműveket... :-) Köszönő viszonyban nem volt a mai technológiával - de hát erről szól a fejlődés! :-)
azért nem csak matrica:). nézz meg egy gigabyte cuccot. bármit. nézd meg az alkatrészeket, a forrasztást és a nyák huzalozását. minőségi munka. pár éve szenvedtünk a cégnél a shieldes induktivitásokkal. láttam, hogy a gigabyte alaplapon egész jók vannak. kitartással sikerült felvenni velük a kapcsolatot. megkérdeztem milyen cuccok azok. kiderült, hogy epcos gyártja. wazz ugyanattól a gyártótól használtunk mi is, csak másik sorozatot. ami azt illeti be is jött a dolog. szóval a gigabyte-nál képesek a kényesebb alkatrészekből commercial besorolású termékekbe olyan alkatrészt beépíteni, ami repülőgépekbe is beszerelhető. nesze neked fogyasztói társadalom.
Kicsit(?) OFF: A prohardveren, ahol az OC kerül szóba, istenítik az asus-t. Van, akinek akár 10%-os sebességnövekedést is sikerül elérnie - igaz, ezt csak 10 mp-ig képes teljesíteni, de ő megcsinálta! :-)
Valószínűleg igazad van a Z690-et illetően - de nem hittem volna, hogy ez ennyit számít! Asus esetében 5-10 mp-enként megakadt az MSFS - ASRock alatt (mint írtam) kés a vajban! Biztosan nem az ASRock az ideális - de nincs pénzem 5-600 ezer forintot kiadni csak azért, mert egy logo fel van szitázva a NYÁK-ra...:-) Tegnap rendeltem egy másik ugyanilyen alaplapot, proci, VGA, RAM és táp van tartalék - így 70 felé nem hiszem, hogy tartós(abb) tejet kell vennem! :-))) Megelégszem annyival, ha az MSFS normálisan fut - másra nem vágyok (Na jó, a számítástechnikára értve! :-)
inkább a z690 okozhatta a problémát. nem hinném, hogy az asrock lenne az ideális alaplap. de legalább z790-es ami a processzorhoz való. mióta az északi bridge többnyire a proccban van ez sokat számít. nem mindegy mivel van összekötve az északi és déli chip. és itt most nem a vezetékekre gondolok, sokkal inkább az időzítésekre. írtam is anno. ennek ellenére az asus már régóta feketelistán van nálam. egyszerűen nem értem a logikájukat. drága minőségi alkatrészeket forrasztanak be silány minőségben, és mellékanyagok árában spórolnak. ilyen pl. a pad vagy a pasztázás. szinte az összes videókártya filléres problémákkal küszködik. az enyémet is teljesen szét kellett szedni, és újra már jól összerakni. azóta nincs vele gond, már olyan mintha gigabyte lenne.
Félek, hogy elkiabálom, de 2 héttel ezelőtt kukáztam az asus alaplapot és vettem egy ASRock Z790 PG RIPTIDE -ot - azóta vajsimán megy minden.... 3-4 órás repülés alatt van ~10 botlás (jellemzően nagyobb repterek környékén, ami érthető és megmagyarázható)
Valahogy így képzeltem el régebben is, mint ahogyan most megy: Nincs tüske!
Az asus lappal percenként volt ennyi... Úgyhogy részemről elfelejtettem a nevüket is!!!! Utoljára szerkesztette: Vizipok56, 2023.11.30. 14:42:18
Most is megvan, de fekete... :-) Ezidáig csak az FS4-től kezdődően vettem meg a simeket, de ennek vége! Még megvárom az újabb SU -et, ha azzal sem normalizálódik a helyzet, végeztem! (Mivel a windows-t csak és kizárólag az MSFS miatt tartottam meg, így vele is... Szerintem - és az összes ismerősöm szerint is - a win csak játékra jó; de mint kiderült: arra sem! 29 éve Debian alatt dolgozok - hülye voltam, hogy ezt a ...-t feltelepítettem!!!!)
Akkor nézegess XP12-es csoportokat, ott is megy a sírás-rívás időnként :D Egyébként meglep, hogy nincs meg, rendes szimesnek mind megvan, hogy legyen választék! Utoljára szerkesztette: bunny, 2023.11.06. 08:31:57
Most került fel arra a bizonyos i-re a pont... Hogy akadozik, dadog, szakad - hát istenem, nem egy linux - ez csak egy windows. OK, elfogadtam. De ma reggel ez fogadott: https://kepkuldes.com/image/DvKEOg (A community mappában csak a default dolgok vannak.) Kész, vége. Veszek egy X-Plane 12-t linux alá és a napjaimat játékkal és nem hibakereséssel fogom tölteni!!!!
a windows performance monitor grafikonjait húzd szét, és inkább azt töltsd fel. Ebből nem látszik mi történik a gépben.
a passziánsz helyett próbálj már ki egy másik játékot. Ott a StarField, az elég jól megfosatja a gépet. Virágboltban is van. Bemész New Atlantisba (fél óra játék után) és ki sem jössz onnan.
ez valahogy nem így jelentkezik. de ki lehet próbálni. ha valami miatt meg kell állítani mondjuk a procit, az a hőmérséklet. tehát akkor olyan grafikon kell ami mutatja a cpu kihasználtságát, a tok hőmérsékletet, és a core0 hőmérsékletét. az intel processzorok 100C-nál kezdik visszavenni az órajelet, de nem teljesen hanem úgy, hogy addig szabályoz vissza, míg el nem kezdődik a hőmérsékletcsökkenés. Másrészről van amikor órákig jól megy. Azt pedig nem gondolhatjuk komolyan, hogy erre az időre megjavul a paszta.
még esetleg egy ötlet, lehet már volt téma vagy már utána néztél, de a CPU vagy VGA ventilátor rendesen megy és a pasztázás is rendben van velük? CSak mert nálam is fordult már elö, hogy egy uj VGA-t vettem és folyamatosan fagyott a gépem utána visszavittem gariba,de nem találtak problémát vele és kiderült, hogy a CPU ventilátor nem ment megfelelöen ezért volt a hiba 800ft-ért kicseréltem és megoldodott a probléma. Illetve láttam a DR.VGA csatornáján, hogy valamelyik gyárto gyári pasztázása is rossz és ajánlatos ujrapasztázni . ÉS ezek a ventilátor gondok lehetnek akár a táp környékén is és emiatt párszor kihagy. Esetleg alaplapi kondi felpuposodott.
Kipróbáltam. Az eredmény elkeserítő. https://kepkuldes.com/image/DdcNhm Csak reménykedni tudok az újabb SU-ben - vagy maradok a passziánsznál! :-) Utoljára szerkesztette: Vizipok56, 2023.11.05. 11:57:41
hmm, nem is olyan sok. de neked alapvetően nem az a bajod. microlag problémát sokfélét ismerünk msfs, p3d, és fsx-nél is. de a te problémád elég furmányos, és be kell látnom nem láttam még ilyet. azért a szétfragmentált majdnem teli hdd egyszerűbb probléma, csakúgy mint a rosszul beállított teljesítményprofil. ezek a legsűrűbbek. és csak ezek után jönnek az erősen alulméretezett videókártyák, memóriák, stb-k. van hdd a gépedben. iktasd már ki, hogy csak ssd legyen. egyáltalán ne legyen sata kábel az alaplapba dugva.
"millió konfigon jól működik. gondolom feltúrtad már a netet. találtál vkit akinek szintén így működik? " Nem is kevés embernek! Erre, hogy "msfs micro stutters" a google 12.900 találatot hoz fel...
"feszültség emelésével nő az áramerősség, így a disszipáció is" ez így igaz (ohm törvénye). de mi van akkor ha a teljesítmény adott? mint ebben az esetben is. arról van szó, hogy pl. 300w-hoz kell tápot előállítani. ez az oka, hogy legújabban már a proci bügyögteti a tápot. régebben, ill. az i7-esek ill az alatt, úgy történik a dolog, hogy amikor teljesítményt kell emelni, akkor az árammal együtt a feszültség is nő, és együtt érik el a kívánt teljesítményt. ezt látod amikor monitorozod a dolgokat. És mindez csak azért van, mert még így is bődületes áramok folynak. 150-200a már a ponthegesztésben is komoly teljesítmény. a gnd-hez már legalább 70mm2-es csatlakozás kell. Ez már majdnem 10mm átmérőjú tömör vezeték.
azért ha lenne a hőmegfutás elleni védelemről egy kapcsolásod, vagy valami képlet ami alapján lehetne kapcsolást csinálni megköszönném. Nem lehet egyszerű, mert ezek eleve laborban kísérletezett értékek egy adott technológiára és anyagra. Ezért aztán akár alkatrész típusonként más és más értékek (táblázatok) lehetnek. Írásod alapján igen erős bennem az a feltételezés, hogy azt sem tudod mi az a hőmegfutás. Ami érthető, mert 40 éve nem tanították egyik elektrotechnikai suliban sem. az elektronikai műszerészek sem tanulták, és az egyetemen sem. 84-ben kezdtem a bme-n, mi sem. Egyszerű oka van, hogy miért nem. Nem igazán létezett még a jelenség. A hőmegfutás nem azonos a félvezető leolvadással ill. az oda vezető úttal. Ez csak valahol a 90 évek hozadéka, mert akkor születtek meg az első chipek ahol ez problémaként jelentkezhet. Most sem nagyon tanítják, nincs elszámoltatás, csak megemlítik. A diófáknál, tranyóknál, fet-eknél, tirisztor, triak-oknál a mai napig sem használjuk. Csak hőmérsékletet tudunk mérni. Lehetséges hőmérsékletet nem tudunk csak nagyjából számítani, az meg szart sem ér. Ezért aztán kinézünk egy hőmérsékletet amíg biztonságos az üzem. Addig oké, azt meghaladva nem oké. Ennyi. A hőmérsékleten kívül nincs benne semmi más tényező. A chipben valahová beraknak egy félvetezős termisztort hozzá egy a/d konvertert és csá. A túláramvédelem megint csak nagyon egyszerűen készül. Az öreg jól bevált söntöt használják. Már csak azért is mert nem kell külön alkatrészt rakni a rajzolatra. Maga a vezeték a sönt. Egy darab szakasz, műveleti erősítő, utána egy trigger és kész is. De szívesen veszem az újításokat, ezért tényleg szívesen nézném meg a hőmegfutás elleni általános védelmet ami még a túláramtól is megvédi az áramkört. Feltéve hogy működik és nem tartalmaz a jelenlegi megoldásoknál több alkatrészt. Érdekes lehet egy, csak elméleti problémának a gyakorlati megvalósítása:). Bár gyanítom, hogy a jelenleg használt megoldások sokkal egyszerűbbek, ezért nem találsz erről semmi gyakorlati megvalósítást (pl. kapcs.rajzot).
"a legutóbbi SU -ig rendben volt minden" - értelek, de eddig csak te vagy aki panaszkodik ez miatt (akikről tudok). a kedvedért írtam pár msfs "kollégának" körlevelet, akik válaszoltak senkinél sincs ilyen. akkor most ezzel az infóval mit kezdjek? nálam pl. úgy sem akadozik, hogy egy rakás cucc nincs frissítve. de ez alapján, akkor csináld azt, hogy gép reinstall. msfs-t újratelepítve meg kell, hogy szűnjön a csak nálad létező probléma azzal, hogy a szoftver teljesen újra van telepítve. de hát ezt már megtetted, ugye? így kizárható. maga a szoftver nem lehet rossz, mert millió konfigon jól működik. gondolom feltúrtad már a netet. találtál vkit akinek szintén így működik?
"a cpu és/vagy gpu kifogyott az feldolgozandó adatokból, és várnak, hogy bejöjjön egy újabb csomag. " Ezzel egyetértek, csak azt nem értem, honnan jön az újabb csomag????? Mivel sem a NET, sem az SSD folyamata nem jelez semmilyen olvasást a szünet alatt/után! https://kepkuldes.com/image/DVahng Másrészt - mint írtam - a legutóbbi SU -ig rendben volt minden, csak azóta sz@rakodik ugyanazokkal a beállításokkal. Utoljára szerkesztette: Vizipok56, 2023.11.04. 20:02:10
1. "Ráadásul hibát keresel egy olyan rendszerben, amit össze-vissza állítgattál." Mint már többször is leírtam, teszteltem olyan állapotban is a deszkát, amikor CSAK az MSFS volt a frissiben felrakott win alá telepítve. Dadogott. 2. "Na most, ha a nálad otthon rádugnék egy 1MW-os fogyasztót a 1,5mm2-es vezetékedre, az kábé 1 ezred mp alatt párologna el" - Kivéve, ha a vezetéket - kellően rövid reakcióidejű - hőmegfutás elleni védelemmel látjuk el - mint az a processzoroknál szokásos... 3. "Többnyire a core feszültségét is azért kell emelni, hogy az áram csökkenjen valamelyest, és a túláramtól ne égjenek el a bevezétesek ill. a felület ne párologjon el." Ez érdekes... Sekélyes villamosmérnöki ismeretemmel eddig úgy tudtam, hogy a feszültség emelésével nő az áramerősség, így a disszipáció is... (Igaz, a diplomám több mint 40 éves, azóta sokat változott a világ! :-)
"A hőmegfutás elleni védelem egyben a megengedett disszipáció túllépése elleni védelmet is jelenti!" Ezt gondold át mert így leírva egy marhaság. Egy intel procinál 10W-on is el tudom érni, hogy megszólaljon a hővédelem (ezt már megtettem), és elvileg 500W-nál is, hogy nem. Maradjunk annyiban, hogy a hővédelem az csupán a hőre vonatkozik, teljesítménytől függetlenül. És az a feladata, hogy a hőmegfutásból eredő olvadást elkerülje. Rohadtul nem érdekli, hogy azt túlhúzás miatt vagy olvasztó kemence (ezt már tapasztaltam) melletti használatból fakad. Ezt legjobban az nVidia-nál látni. A külső (package) hőmérséklet eléri a beállított értéket (~105C???), és újraindul a gép vagy leállítja a processt, kinél hogyan (nekem újraindul). Amikor pedig teljesítménnyel ill. a hozzá tartozó disszipációval számolunk, akkor ott irreleváns adat lenne a hő. Mire használnánk? Nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy mennyi hő keletkezik, hanem arra, hogy a befektetett energiát hogyan tudjuk hasznosítani, meg mire. Még akkor sem ha éppen fűtőberendezést tervezünk (akkor már tudjuk, hogy mekkora teljesítményű kell). A hővel vagy hőelvezetéssel a legvégén kell csak foglalkoznunk, és akkor is csak annyira, hogy a hőt ki tudjuk vezetni. Pl. az erősítőnél van-e megfelelő felület a meghajtókon, hogy le lehessen hűteni (de ez már inkább alkatrészgyártási probléma). A csipeknél is ez van (lásd tápáramkörök). Kivezetik a hőt aztán csinálj vele amit akarsz. Az már egy másik tudomány. Szóval a két dolog nem igazán tartozik össze. Az egyik elektrotechnika, a másik fizika és anyagismeret.
Úgy tudom te is foglalkozol elektromos dolgokkal. Akkor tudnod kell, hogy egy vezetőn nem tudunk átengedni végtelen mennyiségű áramot. Így működik az olvadó biztosíték. Na most, ha a nálad otthon rádugnék egy 1MW-os fogyasztót a 1,5mm2-es vezetékedre, az kábé 1 ezred mp alatt párologna el (itt most ne számoljunk a biztosítással). Anno megmértem, hogy az 3x1,5 MT kábelnek az érsodratából ha kicsípek egy szálat, az mekkora biztosítéknak felel meg. 2,4A-nál olvadt meg (természetesen ez függ az ötvözettől). Tehát ha egy 6A-os biztosítékot szeretnék megpatkolni, akkor 2 vagy 3 szálat kell használnom. Gondolom innen már nem is nagyon kell magyaráznom, hogy a chipeknél miért fontos a túláramvédelem. A procidnak van 1700 lába, ebből mondjuk van 50-60 ami core-nak biztosítja a feszültséget. Van másfajta tápláb is a procin, pl. az I/O teljesen le van választva, ráadásul nem is azzal a fesszel ketyeg mint a core (adatlapon megnézheted). Azután mivel a táplálás kétpólusú így a GND-nek is kell jó sok lábacska. Az 1700-ból jó sokat elvisznek a táplábak. Alapvetően két oka van amiért ilyen sok kell. Magán a chip felületén nem lehet akkora keresztmetszetet kialakítani, ami elvinne 100A-nál több áramot, másrészt rohadt nagy zaja lenne a chipnek, és sok felületet foglalna a tápvezetékek huzalozása. Ezért lokális betáplálást használnak. Tehát a core felülete több helyen kap betáplálást, így a keresztmetszet elfogadható, és a zaj is kisebb a jóval rövidebb vezetékezés miatt. Na+ jóval több felület marad ahová tranyókat lehet tenni. Többnyire a core feszültségét is azért kell emelni, hogy az áram csökkenjen valamelyest, és a túláramtól ne égjenek el a bevezétesek ill. a felület ne párologjon el. A chipek élettartama is attól függ, hogy az áram milyen intenzitással párologtatja a felületet. Ha egy chipre túlfeszültséget adsz (mondjuk 5V helyett 10V-ot), akkor is az áramtól megy tönkre a chip, nem a feszültségtől. Ott már akkora lesz az átfolyó áram ami elégeti a bevezetéseket vagy magát a felületet. Amikor a felület hirtelen elpárolog, akkor "robban" szét a chip (a szememből kellett is kiszedni már műgyanta darabkákat). A legkisebb rétegleképezési technológiánál sincs 30V alatt nincs átütés, tehát alatta csak az áramtól mehet tönkre egy chip. Ha 200V-ot adsz neki, akkor ott már átütés keletkezik a felületen, ilyenkor már nincs jelentősége az áramnak. Érdekességként kiszámolhatod, hogy a processzorodnak amikor teljesen ki van terhelve, mekkora vezető keresztmetszet szükséges, ahhoz a teljesítményhez. Meg fogsz lepődni, főleg akkor ha a kezedbe veszel egy olyan keresztmetszetű vezetéket. Azután gondolkodj el rajta, hogy a picsába tudták azt beleszuszakolni abba a pici tokba.xD A GND-nek meg ugye még vastagabb kell, és az is bele van szuszakolva.