"Kapcsolodó cikkek: Az elektromos autók nem lassítják a globális felmelegedést."
Konkrétan ezt a cikket nem olvastam, de az ehhez hasonló cikkek általában úgy hasonlítanak össze, hogy az elektromos autóknál beleszámolják az áram előállítását és tárolását, a benzines autóknál meg az üzemanyag meg csak úgy jön a kútból.
Másrészt nem elég ha csak a pillanatnyi állapotot vesszük. Meg kell nézni hol járunk az egyik technológiában és hol a másikban. Ha ugyanannyira szennyező egy már kifforott technológia mint egy gyerekcipőben járó, akkor már jó úton vagyunk.
És persze a harmadik szempont, hogyha ugyanannyira szennyező, de e szennyezés nem ott koncentrálódik ahol a legtöbb ember él (városokban) már nagyot mentünk előre.
"Kiváncsi lennék egy átfogó, ismétlődő összehasonlításra: elektromosautó gyártása, üzemeltetése, üzemanyagszűkségletének fedezése vs. hagyományos autógyártás, üzemeltetés, üzemanyag, stb."
Sok ilyen van/volt már, és attól függően hogy kinek a megbízásából készült, elég színes az eredmény. Gyártásig általában veszít az elektromos autó (mint a műfenyő is), de attól függően hogy Paks+napelem vagy német/kínai szénerőművek látják el árammal, rövidebb-hosszabb időn belül tisztább (azokban a tanulmányokban, amik nekem jobban tetszenek.) :) De a tanulmányok elég sokfélék, sok helyen csak a CO2-t veszik figyelembe, ami szerintem hülyeség (itt pl. ezekről egy pár évvel ezelőtti összesítés: https://villanyautosok.hu/2017/11/04/megcafoltak-kutatok-villanyautok-szennyezeserol-szolo-tevhitet/ ).
Olyan szempontból sem egyszerű a válasz, hogy a folyamatosan érkező másfélszer-kétszer-ötször jobb aksikról érkező hírek ha végre a gyártásról szólnának és nem csak kutatásról, jelentősen változatnának a helyzeten. Ha mondjuk összehasonlítod a kilencvenes évek közepének mobilját a mostanival, látható a csúcsra járatott kutatás-fejlesztés hatása, itt még nem értünk a végére. Környezeti terhelésnél meg az akkugyártás sem fekete-fehér: ha utána házi szünetmentesként powerwallban vagy az ausztrál hálózatingadozásokat stabilizáló erőműben tovább használják a 60%-ra leromlott aksit, az olyan lehetőség, amivel eddig nem rendelkezett az emberiség, és a hasznos élettartama ezzel megnő, így az egységnyi időre jutó környezetszennyezés csökken.
A másik oldalon a normál motorfejlesztésekben nem nagyon érzem a szintlépés lehetőségét, amit most csinálnak, hogy egyre kisebb, egyre jobban túlhúzott motorokat gyártanak, azzal kisebb lesz ugyan az üzemanyagfogyasztás, cserébe hamarabb kell kukázni a motor részeit, ami növeli a gyártási környezetszennyezést.
Aztán az sem mindegy, hol történik a környezetszennyezés - van, akit a (saját szemszögéből) világ végén pár évszázadra elhelyezett radioaktív hulladék sokkal kevésbé zavar, mint a körúti nitrogén-oxidok, más meg élből hallani sem akar egy potenciális atombombáról pár száz kilométeres körzetben (és meg sem győzhető róla, hogy technikailag lehetetlen, hogy atombomba legyen belőle).
Kapcsolodó cikkek: Az elektromos autók nem lassítják a globális felmelegedést.
Eddig is azt vallottam, hogy az elemeskocsi beszerzése kevés, leginkább a lelkiismeret hamis megnyugvását szolgálja. Kiváncsi lennék egy átfogó, ismétlődő összehasonlításra: elektromosautó gyártása, üzemeltetése, üzemanyagszűkségletének fedezése vs. hagyományos autógyártás, üzemeltetés, üzemanyag, stb.
De akárhogy nézzük, szemlélet- és életmódváltás kell. Ezt vagy magunk lépjük meg, vagy majd a természet rákényszerít a lépés megtételére... Utoljára szerkesztette: mortep, 2021.02.02. 17:12:52