"WEBBNÉL viták voltak hogy nem kell annyi, olyan fotók,mert ugysem lehet használni. védtem magam fotós ésszel és csoda a grafikusszakértõgondolkodás helyett nekem adott igazat a megrendelõ."
Igen ám, csak a megrendelõ nem ért a webhez. Nem tudja, hogy ha az oldalát nem csináltatja meg keresõbarátra, akadálymentesre, stb..., akkor ezen õ veszít.
Vagy nem fogják felkeresni az oldalát (mert a keresõ nem vitte fel az adatbázisába be az oldalt); vagy otthagyják (lassú betöltõdés; egyik böngészõn mûködik, másikon nem; vak felhasználó nem tud rajta navigálni; stb...). Ez miért baj? Mert potenciális látogatót, ezáltal potenciális vásárlót veszít - ezáltal bevételkiesést szenved (egyszóval átverték).
Ez kinek a hibája? A fotósé? A grafikusé? Aligha. Inkább annak, aki az oldalt összerakta.
Mondok egy példát: ha egy magát fotósnak nevezõ emberke szakmai szemmel (tehát a megrendelõ ebbõl nem vagy alig lát valamit) nézve rossz minõségû képet készít (rossz expozíciós értékek, eltolódott fehéregyensúly, stb...) akkor te is jogosan hördülnél fel, és hívnád fel a laikus figyelmét a dolgokra.
A webbel is így van. Nem a méregdrága program határozza meg egy oldal minõségét, hanem a szakmai tudás. Kezdve a megfelelõ kialakítástól (keresõszavak megfelelõ megválasztása, használható struktúrák kialakítása) grafikai kinézeten át (színek, arányok, tipográfia), a megfelelõ kódolással (keresõbarát, akadálymentes, böngészõfüggetlen, valid, kis erõforrásigényû) folytatva és a megfelelõ kiszolgálással (megfelelõ tárhely, stb...)
Más: említetted a fotó felhasználását a weben. Itt a weboldalkészítés kódolási részének nincs (vagy nics akkora) jelentõsége. Ugyanis a programozót nem érdekli a kép (esetleg a kép mérete, felbontása, formátuma), inkább a grafikust érinti, aki az oldal kinézetét (a layoutot) készíti el. Õ neki lehet bármilyen ellenvetése a képpel kapcsolatban.
Illetve említetted a maradiságot: furcsa, de a weben vissza-visszatérnek a nyomdaiparban és más területeken már régóta berögzült (maradi, klasszikus) dolgok (háló alapú oldaltervezés, ergonómia, tipográfia, színek szerepe, akadálymentesítés, platformfüggetlenítés). Ennek az az oka, mert a '90-es évek elején/közepén fellángolt böngészõháború, a nem kiforrott webes nyelvek, és az Internet-penetráció folytán bekövetkezett "bárki tud csinálni weblapot, érteni nem kell hozzá"-mentalitás sok kontárt hozott a piacra. Viszont a "szakmát" hivatásból csinálók (mint bárhol) szeretnék, ha a megrendelõk nem kontárokat kapnának a nyakukba.