"Valószínûtlen, de nem elképzelhetetlen" az EU összeomlása
"Valószínûtlen, de nem elképzelhetetlen" az Európai Unió és vele az euróövezet teljes összeomlása az alkotmányos szerzõdés francia és holland elvetése után elindult belsõ folyamatok eredményeként - áll az egyik tekintélyes londoni kutatóintézet szerdán kiadott átfogó elemzésében, amely több forgatókönyvet vázol fel az EU lehetséges jövõjérõl.
Az Economist Intelligence Unit (EIU) - a világ legnagyobb,nem befektetési banki jellegû elõrejelzõ intézete - által összeállított prognózis szerint a kialakult helyzetben minden eddiginél rosszabb az esélye annak, hogy a 2007-2013-as költségvetés nagyvonalúan fog bánni az új uniós tagországokkal. Az EIU 21 oldalas elemzése öt lehetséges jövõképet tartalmaz. Ezek közül a cég a legkisebb, 10 százalékos valószínûséget annak adja, hogy folytatódik az integráció mélyítése és feléled az euróövezet stabilitási paktuma.
Az EIU szerint ennél még annak is nagyobb - 15 százalékos - a valószínûsége, hogy megsemmisül az EU eddigi mûködésének egyik alapelve, vagyis a kompromisszumkeresés a nemzeti és szélesebb uniós érdekek érvényesítése között, és a tagországok visszasüllyednek "a szûk nemzeti érdekek agresszív védelmébe", ami elfojtja az alkotmány egyes eleminek újjáélesztésére irányuló mégoly halovány próbálkozásokat is. E forgatókönyv alapján a 2007-2013-as költségvetés zsákutcába jut, a további piaci liberalizálással együtt.
Az egységes piacot fenntartó szabályozó rendszert kijátsszák, a rendszert fenntartó intézmények megbénulnak, a gazdasági teljesítmény tovább romlik, ami ördögi kör gyanánt még további protekcionista intézkedéseket eredményez - áll az EIU által felvázolt legrosszabb lehetséges forgatókönyvben. E változat megvalósulása esetén Románia és Bulgária csatlakozása meghiúsul, és a bõvítési folyamat egésze megreked. A közös költségvetés nagy befizetõi leállítják befizetéseiket, az euróövezet költségvetési fegyelme felbomlik, és erõsödik az arra irányuló nyomás, hogy egy vagy több tagállam kilépjen a valutaunióból.
Az EIU szerint valószínûtlen, de nem elképzelhetetlen kimenetel az, hogy az Európai Unió végül összeomlik vagy lebomlik. Mindazonáltal túl sok érdek fûzõdik Európában az EU megõrzéséhez, és a kormányok valószínûleg közbelépnének a káosz és a szétesés megakadályozása érdekében. Ugyancsak 15 százalékos valószínûséggel jósolja az EIU a két rétegû EU kialakulását, amelyben egy szûkebb országcsoport megteremti a maga szorosan összefogott "szociális Európáját", és ezt venné körül egy lazább integrációjú külsõ héj. A belsõ "magországok" protekcionista politikát folytatnának, büntetnék a vállalati termelési kapacitások kitelepítését, összehangolnák a társasági adókulcsot, és a külsõ országok munkaerejének szabad mozgását akadályozó átmeneti korlátozásokat meghosszabbítanák és megszigorítanák.
A londoni elemzõ ház ennél nagyobb - 20 százalékos - valószínûséget jósol a részleges visszabontásnak. E forgatókönyv alapján - az egységes piac közvetlen szabályozóin kívül - sok hatalmi jogkört visszautalnának tagállami szintre, a közös mezõgazdasági politikát drasztikusan átalakítanák, vagy éppen teljesen felszámolnák. A közös költségvetés kiadásait úgy megnyirbálnák, hogy azok az EU GDP-jének fél százaléka alá csökkennek; a döntéshozók ezzel a bírálatok legfõbb okát felszámolnák. Ebben a forgatókönyvben a további bõvítés viszonylag simán lezajlik, Törökország, a Nyugat-Balkán és Ukrajna 2020-ra az EU tagjává válik.
Az EIU a legnagyobb, 40 százalékos valószínûséget azonban a status quo fennmaradásának jósolja, vagyis annak, hogy az integrációs folyamat leáll, de az eddigi integrációt nem bontják vissza. Új kezdeményezések nem születnek, de a jelenlegi szabályozókat jórészt betartják. Az alkotmány egyes "kézi válogatással" kiválasztott elemeit korlátozott számban életbe léptetik, hogy a kibõvített unió mûködõképessége megmaradjon. A bõvítési tárgyalások Törökországgal és a Nyugat-Balkán államaival folytatódnak, de akadozva és válságok között bukdácsolva; az országcsoport - Horvátország kivételével - még 2020-ban sem tagja az EU-nak.