Na most erõt vettem magamon és még egyszer végigolvastam a teljes topic-ot ami indítottam és rászánom magam a gondolataim leírására.
Bár a hozzászólások 90% -ának nem sok köze van az eredeti kérdéseimhez érdékes dolgokat vetnek fel.
Az egyik ilyen dolog a számítógépesés a hardware -s mixelés. Sok helyen olvastam (külföldi és hazai fórumokon), hogy a ?régi? DJ-k akik a bakelitet meg keverõt használják nem képesek elfogadni az új dolgokat ? jelen esetben a számítógépeket. Minden képpen a régi dolgoknál (analóg) akarnak maradni nem igazán hajlandóak az újakra (digitális) ? sokan csak elvbõl. És lenézik az új digitális technikát. Én ezt nem értem.
Ez kb. olyan minthogy annak idején mikor a dédnagymamáméknál elkezdtek gázt használni a dédnagyi szentül meg volt arról gyõzõdve, hogy a régi jó kis sporheltet senki semmivel sem múlhatja felül, mert azon oly szépen lehet sütni. Azonban a férje vett egy gáztûzhelyt és õ azon tevékenykedett. A dédnagyi a nem hogy nem merte meggyújtani a gáztûzhelyt még a közelébe se ment - szép nagy ívben elkerülte. És ez a baja sok embernek: nem hajlandóak az újra. És ha minden ember ilyen lenne, akkor még valahol kb az õskorban vernénk a köveket egymáshoz azt várva, hogy kipattanjon az isteni szikra.
Szerintem a számítógépes mixelés igen is lehet annyira érdekes, mint a bakelites mixelés. Maga a számítógép sokkal több lehetõséget, érdekességet és technikai újításokat hordoz magába. A számítógép akkor kezdett el az emberek körében igazán terjedni mikor megjelent a Win95. Azóta nem telt el 10 év és meg lehet nézni mekkora fejlõdés következett be. Ma már szinte mindenki látott számítógépet és itt ott erre arra használta, használja is. Ugyanakkor itt a régi jó bakelit is, ami nem igazán változott sokat. Továbbra is drága mulatság (ugye minõségi lejátszók) ám akár hogy is nézzük a számítógép ár teljesítmény arányban sokkal több lehetõséget nyújt.
Az sem igaz hogy a számítógépes DJ megnyom 1 gombot aztán automatikusan jön a zene meg minden. Ugyan úgy, mint mindenhez ehhez is gyakorlat kell, ahhoz hogy az ember jól tudja használni, és maximálisan kiaknázhassa egy adott program nyújtotta lehetõségeket. Itt is össze kell hangolni a lejátszókat stb? Az igazi DJ a számítógépes programokban nem használja az ?automix? gombokat. Aki ezt használja az nem DJ ott maga a számítógép a DJ pontosabban az automata tuskó keverõ.
Ez volt az, amikor az ember csak a számítógépet használja. A dolog sokkal érdekesebb lehet akkor, ha az ember használ egy jó DJ programot (mint pl a Traktor DJ Studio 2) meg hozzá egy külsõ dj mixert. Ezzel így már elég jó dolgokat lehet csinálni.
Aki ennél is tovább megy az szépen összeköti a rég jól bevált dolgokat (bakelit - mixer) az újakkal (számítógép) és egyszerre használja azokat. (Traktor FS)
Másik dolog a hangminõség: ?a bakelit akkor is jobb, mint a CD vagy az mp3?
Hát nem éppen. Sokan szapulják az mp3-at meg az audio cd-ket hogy milyen a hangminõsége. Ez pusztán attól függ, hogy ki mennyire igényes. Vannak az írott cd-k. Tipikus eset, hogy Pistike felmegy a netre és lehúzza az albumot mp3-ban 128kbps minõségben (ez sokak állítása szerint CD minõség ? ez faszság!!!). Azonban a Pistikének a minõség annyit jelent, hogy a ?sokol ?on cd minõségben szóljon a cucc?. Ami úgy is van kis hangerõn és gyenge minõségû cuccokon. És az írt audio cd-k többsége, ami a netrõl származik eredetileg 128kbps bitrátás mp3-ak ? ennél biztos sokkal jobb a bakelit.
Vannak aztán azok a megszállott DJ-k és egyéb emberkék, aki már sokkal igényesebbek. Pl a kedvenc albumukat úgy pakolják mp3-ba hogy, bekapcsolják a váltakozó bitrátát és a gyorsasági kodekrõl átváltanak a minõségire és sima stero üzemmódot használnak. Így már minõségi mp3-ak születnek. Ez már CD minõség. Aki tovább megy a veszteségmentes tömörítést is bekapcsolja és a tömörítõ nem fogja kihasználni fülem tökéletlenségét ? nem fogja kivagdosni az emberi fül számára nem hallható dógokat ? csak simán tömöríteni fog mint a WinRAR vagy a WinZIP.
És még valami! Miért kell a számítógépes DJ -nek pont mp3-ból dolgoznia??? WAV ?ból nem lehet??? (mindenki az mp3-at erõlteti ? miért? miért?)
Az eredeti bolti audio cd-k minõsége ugyan olyan, mint a bakelité mikor azt megveszik. Az ember észre nem veszi, hogy melyket hallgatja. A CD ráadásul hosszú távon sokkal jobbnak bizonyul, mint a bakelit mivel nem pattogósodik meg. Vettem már mixlemezeket (CD) híres és kevésbé híres DJ-ktõl és bizony pattog - rá is van írva hátul, hogy két bakelitlejátszó meg egy mixer és egy dj segítségével készült. Ennyit a bakelitrõl. Személy szerint én jobban utálom a pattogást meg sercegést, mint a minimális frekvencia eltérést.
Különbséget meg szerintem a bakelit meg az audio cd között csak mûszerrel lehetne tenni. Az ember meg füle szerint (inkább agyacskája szerint) úgy is azt fogja ítélni jobbnak, amelyiket jobbnak akarja ? hisz ilyen az emberi természet. Akinek bakelitgyûjteménye van annak az azt akinek CD-gyûjteménye van annak meg az lesz a jobb. Én is emberbõl vagyok meg te is.
Személy szerint én az újdonságok híve vagyok. Nem zárkózok el az új dolgok elõl, és én támogatom a számítógépes mixelést. Végül is a végeredmény a fontos. Az meg úgy is meghallatszik, hogy ki mennyire szereti azt, amit csinál. Nem feltétlen az a jó, ha valaki mindenféle effekt meg ?szkreccs? bemutatót csinál. Ezeket megfelelõ arányba vegyítse el. És az sem utolsó szempont, hogy milyen zenét játszik és hogyan. Van, aki 3 lemezlejátszót használ: az egyikrõl jön a magas a másodikról a közép és a harmadikról a mély hang, aztán van, aki egyfolytában a lemezeket cserélgeti, aki csak 15 másodperc közepet játszik. Aztán vannak még a scrachõrültek akik olyan hangokat csikarnak ki a lemezlejátszóból, hogy az már embertelen. És akkor ne is beszéljünk a 4-es 5-ös csoportosulásokról.
Akadnak olyan DJ-k akik, felraknak egy nagyon jó számot, amit nagyon sok ember nagyon szívesen hallgat és nem törõdnek a mixeléssel. Egyiket simán áthúzzák a másikba, mert úgy gondolják, hogy a szám egy olyan egység, amit nem kéne megbontani.
Így vannak, akinek az a fontos, hogy mit játszanak és vannak, akiknek, az hogy hogyan. És az aranyközépút lesz az igazi DJ akinek fontos, hogy mit játszik és hogyan játszik. És szerintem egy buli koránt sem az iszonyatos virtuóz mixelésektõl lesz jó.
Másik dolog, hogy ki mit játszik és azt milyen sorrendbe. Énnekem személy szerint a jó zene a legfontosabb, azaz hogy mit játszik a DJ. A második a sorrend, azaz mit mond el a folyamattal és a harmadik, hogy ezt technikailag hogyan valósítja meg. Halottam olyan DJ-rõl aki hihetetlenül pontosan mixel, kettõt állít a lemezen és 15 másodpercen belül tökéletesen passzol a tempó, utána 3 percig hibátlanul fut együtt a két lemez ? ugyanakkor meg botrányosan szar számokat játszik, fél óra múlva menekülsz.
Másik dolog, hogy mikor mi mûködik. Akad, aki olyan számokat játszik, amit még soha nem hallottál, vagy hallottad és menekülsz tõle, de akkor este úgy adja vissza a számokat aDJ, hogy az ember megõrül érte.
Szóval a népnek nem az a lényeg hogy bakelitrõl vagy cd-rõl esetleg számítógéprõl és még csak nem is az hogy hogyan hanem, hogy mit játszol a legfontosabb. Hiába van az embernek profi felszerelése, ha azt nem tudja kezelni, vagy iszonyatosan szar számokat játszik rajta ? olyat hogy menekül a nép. A bulik hangulatát a számok fogják meghatározni és a DJ személyisége nem pedig a PC vagy a bakelit.
Bazzeg!!! Mekkorát alkottam. Magam sem gondoltam, hogy ilyen szómenést kapok
Várom a ti véleményetek a gondolataimmal kapcsolatba, amit leírtam.
(Azt tudom, hogy nem vagyok egy nagy fogalmazó meg helyesíró tehetsé. Ezt ne írjátok :Ð
A tartalom meg a mondanivalóm a fontos ? igaz ez se az indulótémával kapcsolatos)