Nálunk csak Július 11.-én jön elvileg a film, de mint katonai repülés mániás, nem tudtam megálni, hogy meg ne szerezzem a screenert (bármilyen fosch minõségû), noha nem enyhe szkepticizmussal tekintettem rá a trailere alapján.
A film nézése alatt nekem három fõ motívum motoszkált az agyamban a régi filmekbõl: a "Top Gun", mint az új hullámos katonai repülõs filmek õsatyja, a "Vasmadarak" B-movie sorozat, melyre szót is alig érdemes pazarolni, és a "2001".
(Igyekszem spoilermentes maradni, illetve csak azt elárulni, amit a trailerbõl már úgy is sejthetõ)
A szuperman, a nagybetüs nõ, és a vicces haver.
A történet nem túl mélyenszántó, vannak a világ legjobb pilótái (a tökéletes csapatvezetõ, a szexis nõ (kötelezõ bikinis jelenttel) és a vicces fekete - a többi szereplõ is legalább ennyire eredeti karakter :))), akik megkapják társul az elsõ szuperinteligens AI által irányított pilóta nélküli harci gépet, "E.D.I."-t. E gépbe villám csap, önálló (természetesen gonosz) életre kell, és nagy pusztítást akar véghezvinni. A "best of the best" csapat pedig azon találja magát, hogy meg kéne menteni a világot.
Nem árulok el nagy titkot, hogy nagy fordulatokra nem kell számítani, mintahogy logikus cselekményekre sem, a végkifejlet pedig... izé... hát olyan Hollywoodi akciófilmes.
Ami miatt azonban szerintem sokaknak tetszeni fog a film, az a látványos CGI munka - tényleg jól néz ki (izé, legalábbis jól nézhet ki jó minõségben:)). A gépek kinézete, a mozgása, a robbanások, és szinte minden a látványra hajaz (és nem a realitásra).
Zoooommmmm-Zooommmm... :)
Ha mint egy picurit is hozzáértõ ember nézi a filmet, azonnal nekiáll majd vakarni a fejét, köszönhetõen annak, hogy a film készítõi még véletlenül sem igyekeztek a realitáshoz a létezõ legminimálisabbnál többet ügyelni. Arra volt eszük, hogy a gépek életnagyságú modelljeivel az eredeti USS Abraham Lincoln hordozón vegyék fel a jelenetek egy részét, ám arra már nem nagyon ügyeltek, hogy más részletek reálisak legyenek... Tipikus Hollywoodi hozzáállás.
Néhány elsõ nézésre szembeötlõ dolog:
-Noha a film címe "Stealth" vagyis Lopakodó, ennyiben ki is merül a téma. A filmben nem nagyon törõdnek már ezzel, és hagyományos, "elavult" technikával is simán felfedezik az elvileg nehezen felderíthetõ gépeket...
-A repülõgépek kialakításánál láthatóan a desingerek nem vették a fáradtságot, hogy legalább felületesen tanulmányozzák a témát. A lényeg, hogy látványosan nézennek ki, tehát természetesen változtatható szárnyállásúak, mert az jól néz ki, meg a neten kavarog egy Northrop Switchblade fantáziarajz, ami láthatóan nagyon komoly hatással volt a desingerekre.
Fantáziarajz a Northrop Switchblade-rõl...
...és a fantázia szülötte F/A-37 Talon.
Arra sem figyeltek, hogy mélyrepülésben nem repülünk olyan brutális sebességel, nemcsak azért, mert a sûrû légkörben nagyobb a levegõ súrlódása általi felmelegedés a gép belépõélein és orrán (noha ennek itt nyoma sincs), hanem azért is, mert ilyen magasságban a preciz manõverezés meglehetõsen bonyolult (elég egy apró turbolencia, és csúnya dolgok történhetnek). Az olyan dolgokra már nem is térek ki, hogy a látványos beömlõnyílások túl kicsik és nem megfelelõ formájúak ahhoz, hogy csaknem hiperszonikus sebességû repülésnél mûködjenek. Az üzemanyagmennyiség és a hatótávolság közti összefüggés is csak marginális (elintézték hamar: a gép 4000 mérföldes (6436km-es) hatótávolsággal rendelkezik, és pont.)
Amúgy nagyon poén volt, hogy amikor az elsõ képek kijöttek a fikcionális F/A-37 géprõl, egy nagy csomó fórumban feltüntek, mint új "titkos" amerikai gépekrõl készült kémfotók. :)))
-A gépeknél maradva: a pilótafülke engem a Kinght Rideri idõszakra emlékeztet, úgytünik, õfeléjük a "modern" még mindig annyit tesz, hogy minél több led, lámpácska és kapcsoló legyen. Talán az 1970-es és 80-as években a laikusok még úgy gondolták, hogy tényleg ez jelképezi a haladást, dehát ezek az idõk elmúltak. A mai vadászgépek azonban már egyre "egyszerûbbek": 3-4 lapos kijelzõ a mûszerfalon, amelyeken csak az adott pillanatban szükséges információk jelennek meg.
A filmbéli gép pilótafülkéje... (érdemes megfigyelni a 'kötelezõ' képi adatátvitelt a másik gép pilótájáról)
...és a Dassault Rafale pilótafülkéje
-E.D.I. megoldása eléggé "érdekes", kezdve ott, hogy egy ilyen szuperinteligens pilóta nélküli gép miféle logika szerint lesz "beosztve" pilótavezette gépek mellé (ha még aféle "kisérõgép" lenne, amit elõre lehet küldeni a veszélyzónába, de nem, itt egyenrangú "csapattárs"), ugyan megmagyarázzák, dehát az inkább vicc kategória. Az is érdekes, hogy miért kell mindenáron "arc" az AI-nak, de fõleg, hogy miért kell pilótafülke egy pilóta nélküli repülõgéper???
-Ugyan már most is arra törekednek, hogy a vadászbombázónak lehetõleg ne kelljen a cél közelébe repülnie, és már 30+ km-rõl (de inkább messzebbrõl) ki lehessen oldani a fegyvert (siklóbombát, rakétát vagy robotrepülõgépet), hogy minél kevésbé kelljen a légvédelemnek kitennie magát, a közeljövõben ez már nem így mûködik. A légiharc legalább ennyire vicces. A legnépszerûbb fegyver szerintük a gépágyú. Hogy a már jelenleg is rendszerben lévõ rövid hatótávolságú légiharc rakétákkal és sisakcélzóikkal mi lett a fikcionális jövõben, azt nem tudom.
Végsõ konklúzióm: Aki egy látványos, mozgalmas akciófilmet akar látni, és nem zavarják a logikátlanságok, az nyugodtan nézze meg, nagyot nem fog csalódni.
És a végére: hogy nehogy azt mondjátok, csak a vadászgépeket figyeltem. :))