Amúgy csak egy apró hozzáfûzni valóm van: a közlekedést senkinek sem érdeke olcsóbbá tenni, mert abból jön közvetve és közvetlenül is alegnagyobb lóvé - látszólag olcsóbbá is többnyire popularitás miatt teszik, felettébb feltûnõ ez ha megfigyeljük hogy a népszerû intézkedések valahogy mindig a megújuló választások elõtti 1-2 évben indulnak meg...
Ergo: amíg pénz van, addig a közlekedés szar lesz, környezetszennyezõ, és drága. Ebbõl fakadóan akármit is találnak fel a nagyokosok, az vagy az ára, vagy a mérete, de valami miatt nem fog széleskörben elterjedni. Ha minden kedvezne neki, akkor pedig megy majd a süllyesztõbe.
Szemléltetõ példa: ha maholnap kijönne egy autó, ami nullponti energiával mûködne, akkor annak az árába a vélhetõen több tíz éves kutatás, kísérletezés, valamint a gyártáshoz szükséges gépek és mûszerek ára tenne megvásárolhatatlanná. Lényegtelen, hogy nem lenne fogyasztása: halandó ember fia (értsd: aki 5 hónapig gyûjt egy szutykos porszívóra) az életbe nem tudná megfizetni, és ha hitelre vásárolná, még a fia is azt nyögné nagypapa koráig.
Ki van ez találva: a kocsi vagy azért drága, mert környezetszennyezõ; ha nem annyira az, akkor az elõállítási költsége miatt; ha környezetkímélõ és olcsó elõállítani, akkor a) vagy lenyelik vagy b) kiderül róla hogy 50kmph fölé csak akkor lehet vele menni, ha veszel bele egy olyan extrát, ami a kocsi árának a kétszeresébe kerül esetleg c) a kocsi formája gusztustalan illetve d) maga a meghajtást biztosító szerkezet méretét tekintve nagyobb lenne mint maga az autó, esetleg f) ólcsó, környezetbarát, gyors, szép, de gyorsan megfog jelenni róla 20 tanulmány, hogy rákkeltõ kisugárzása van, vagy valami más okból kifolyólag sajnos nem alkalmas a forgalombahozatalra :(
Oké az elõzõ bekezdésben eléggé eleresztettem a pesszimista fantáziámat... Lássuk be azért: a közlekedés túl nagy biznisz ahhoz, hogy egyszerre csak olcsó és környezetbarát is legyen. A nem környezetbarát dolgok elõállítása ma sokkal olcsóbb, mint a környezetbarátoké. Az olcsó de környezetbarát anyagok teljesítménye gyengébb. A jobb teljesítményûekénél más akadály merülhet fel.
Ezen és mindenen felül pedig a legnagyobb baj ezzel az egésszel, ami legvégsõsoron ellehetetleníti a környezetbarát, olcsó, jóteljesítményû autók fejlesztését: hogy az olajiparban a lapok le vannak osztva és minden résztvevõje foggal-körömmel kapaszkodik ebbe - érthetõ módon. Egyszerûbb modellen: ha én ma 4 lepukkant abc közé nyitnám a saját új, csilivili boltocskámat, gyanítom hamar törne be "véletlenül" a kirakatom, esetleg az orrom. Az olajipar egy stabil megélhetés annak, aki a mélyvízben van. Ezek az emberek nem válogatnak az eszközök közt, ha meg kell védeniük a kereseti forrásukat.