Akkor elmesélem az én sztorimat, mert épp most vagyok túl egy ilyen riasztós kálvárián.
Történt, hogy nagy nyári nyaralás elõtt döntés született egy riasztó beszerzésérõl. Körbekérdeztem az illetékes fórumon, és ajánlottak egy x márkát, ami elég normális áron sokmindent tud.
Persze pestiek, én meg nem, szal megrendeltem tõlük, majd itt beszereltettem.
Már a beszerelés sem zajlott teljesen zökkenõmentesen, mert néhány részletet kifelejtettek a leirásból, így pl azt, hogy a riasztó szervizmenüjébe csak úgy lehet belépni, ha a bal ajtó nyitott állapotot jelez. Különben aztán nyomkodhatsz amit akarsz, nem tudsz a beállításokhoz eljutni.
Ugyancsak itt derült ki, hogy a riasztónak nincs vész-deaktiválási funkciója. Magyarán ha bármi miatt begajdul, fals riasztást csinál, letilt, akkor nem fogom tudni feloldani. Az ember ilyenkor még nem aggódik iylenek miatt, mert ugye talán ugysem kerül rá sor. A gyártó cég elmondása szerint azért nincs ilyen funkció benne, mert a MABISZ nem minõsít olyan riasztót, amit egy egyszerû rejtett kapcsolóval ki lehet iktatni. Ez eddig rendben is van, csakhogy a normálisabbaknál olyan funkció van, hogy pl a gyújtással pinkódot tudsz beadni, és úgy deaktiválni. Itt ilyen sincs. Ha elveszted a távirányítót, vagy egyéb mûszaki gond van... szopjál.
Na szal be van szerelve a riasztó, 3 nap szenvedés után a szervizmenübe is bejutottunk, hogy elhallgattassuk a kuttyogást ki-be kapcsoláskor. 3-4 napig kifogástalanul mûködött.
Elmentem nyaralni. Ahogy leállítottam a verdát a szállásnál, rá 5 percre riaszt. Kinézek, semmi. Kikapcsol. 5 perc, megint riaszt. Megint semmi. Direkt figyeltem az autót, hozzá se ért senki, semmi behatás, riaszt 5-10 percenként. Már én voltam a fõellenség, szal kimentem, kiraktam szervíz üzemmódba, és így töltöttem végig a nyaralást. Hazaérve (a riasztó ha visszakapcsoltam még mindig csinálta ezt) pont pestre kellett mennem, szal bevittem a gyártó szervizébe, hogy nézzék már meg mi a pénisz van vele. Srác szétkapta, átnézett mindent. Azt mondta, hogy minden rendben van vele, jó a bekötés is, csak van rajta két poti amivel a beltéri szenzorok érzékenységét lehet állítani, és azon vett lejjebb. Fájn.
Tökéletesen mûködött újabb egy hétig.
Ezután, szokásos napi teendõim közben megálltam egy gyógyszertárnál, majd kiérve kikapcsoltam a riasztót, beültem, indítanék... katt, se kép se hang. Az indításgátlója letiltott. Kiszálltam, mondom bekapcs, kikapcs talán helyrehozza. Nem hozta. Sõt, a riasztó úgy megbolondult, hogy halk hangon nyünnyögni kezdett, és semmilyen inputra nem reagált. Ott álltam mint egy fasz, és vártam, hogy kijöjjön egy riasztó szerelõ, aki megment. Jött, beült, kikapcs, bekapcs, gyújtás, indult az autó. Nem tudta megmondani mi lehetett, mitõl halt le, vagy mitõl gyógyult meg. Engem persze nem hagyott nyugodni a téma, beszéltem a gyártóval, hogy mi van ilyenkor. Azt mondják, hogy tápszûnés lehetett. Nézzük meg a testelést, betápot stb, kontakthibára. Megnéztük, sehol semmi gond.
Viszont figyelmesek lettünk arra, hogy az indításgátló része nem a leirásban szereplõ módon mûködik, tehát nem 40s-al gyújtáslevétel után kapcsol be, hanem össze vissza. Van hogy egybõl leállításkor. És mintha úgy rémlett volna nekem, hogy a riasztó bebolondulása is ilyen eset után történt. Na szal gyártó újra hív, mi van ilyenkor. Elmondásuk szerint egyes régebbi autóknál a gyújtáskapcsoló a gyújtás elvételekor küldhet egy impulzust vissza az ACC éren, amit a riasztó iC-je nem kultivál. Ez ilyen ladákban meg hasonló autókban szokott elõfordulni. Mondom ne basszanak már fel, ez egy Honda, a elektronikai gond vele a 14 éve alatt nem volt egyszer se. De--de--eede---. Ok, megcsináljuk amit mondanak, vagyis az ACC érbe kössünk be egy diódát, meg egy kondit, ami ezt leszûri. Egyszerû megoldás, meglássuk. A helyzet nem változott. A cég szerint persze van már olyan IC-jük, ami ez ellen le van védve, és küldhetnek olyat is az enyém helyett. Fasza, akkor ezekszerint szar konstrukció amit vettem. Miért nem alapból olyan IC-vel szerelték? Hát hát hát... Mindegy, ennyiben maradt a dolog. Reménykedtünk benne, hogy a diódázás legalább annyit segített rajta, hogy nem hülyül meg többet.
Most hétfõn a feleségem ment a kocsival dolgozni. Félúton (persze vasúti átkelõben, hol máshol), megállt az autó. Az egyetlen mázlija, hogy lejtõs volt egy kicsit, és ki tudott gurulni félre, egy garázssorra. Az autó gyújtás után semmi életjelet nem adott, tehát katt és ennyi. Õs is megpróbálta ki be kapcsolni, amire neki is csak annyi lett az eredmény, hogy meggajdult az egész. Otthagyta a picsába, elment dolgozni, én meg ráuszitottam a szerelõmet, hogy menjen oda, nézze meg mivan. Õ sem tudott életet lehelni bele. Levette az akkusarut, és elhúzták az autót a riasztóshoz. Mi legyen? Mondom próbáld meg, hogy a riasztót kiiktatva, kikötve indul e a verda. Pöccre, simán. "Baszd ki a riasztót belõle, úgy ahogy van."
Felhivtam a gyártót, mondtam mi a stájsz, kérem vissza pénzem, mert én ezzel nem görcsölök tovább. Nem azért vettem Hondát, hogy utána bármelyik sarkon lerohadjon alattam. Nem bizok már a riasztóban, ezek után nem is fogok, tehát vissza mindent. Illetve, küldjenek helyette egy egyszerû kp-i zár távirányító egységet, más nekem ugyse kell igazából. AZ meg ha elromlik, úgyis nyitom kulccsal aztán kész. A maradék pézt meg küldjék vissza. Fõnök felé intézett telefon után belementek.
Nekem meg újra megbízható autóm van.
PS: Az a baj, hogy rengeteg helyrõl hallani ilyen sztorikat. Hogy inkább kiiktatták a riasztót, minthogy szenvedjenek a hülyeségeivel. Szal nem csak egy riasztó márkához rendelhetõ ez a gebasz, hanem általános.
Ami tény:
Az autót ellopását nem fogja megakadályozni egy riasztó, max egy jól elrejtett titkos kapcsoló, amit legalább idõbe telik mire megtalálnak.
A riasztó max a feltörõk, meg alkalmi lopók ellen véd, akik már a piros ledtõl megijednek.
Ha el akarják vinni az autódat, akkor úgyis elviszik.
Ami elõny, hogy régebbi autóknál is távirányítós lesz a központi zár, de erre meg ugye van riasztófüggetlen megoldás is.
Szal minden érvet egybevetve, egyszerûen nem éri meg a macerát egy riasztó.
Btw, ez a riasztó típus mindent tudott, amit felsoroltál.