A stirling motorokat a napkollektorokkal, és napelemmekkel vagy szélerõmûvekkel nem nagyon érdemes egy lapon említeni. A kisérleti napelemek tényleg elérik az 50%-ot is, azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ez már nanotechnológia a köbön. Amit a boltban olcsóért megvehetsz az jó ha eléri a 10 %-ot... A napkollektorok hatásfoka tényleg 60-80% de ezek "csak" víz, vagy levegõ (egyéb) melegítésre alkalmasak- áram ebbõl nem lesz (Attól függetlenül kollektort mindenkinek). Az erõmûvi stirlingek generátorral 30% -os hatásfokkal képesek a !hõbõl elektromos áramot elõállítani.
A szélerõmaû megint egy más terület, de gyanítom 3 millióból már a napsitling is kijön tokkal vonóval.
Az is igaz, hogy a 30-40%-os stirlingek ára iszonyatos. Elvileg ennyit tud egy benzin vagy egy dieselmotor is... csak azt felejtik el hozzátenni ilyenkor az okosok, hogy a Forma1-rõl és a PD -TDI -rõl beszélnek.
A Wankel megint egy teljesen más dolog. Ha wankel lenne az integrált áramkör, akkor egy normál 15- 20%-os hatásfokú stirling lenne a szög.
A stirlingek tényleg iszonyatos áron mozognak, de ez nem a bonyolultságuknak köszönhetõ. Sorozatgyártásban nem lennének drágábbak mint egy roszhatásfokú (20%) lowtech ottomotoré. (Pl: Tecsó fûnyíró, rotációs kapa stb...) Az árat az ismeretlensége és a "céh" szerû gyártás emeli ilyen magasra.
Ha a "Tecsó" bízna meg egy gyártót akkor fûnyíró áron vehetnénk 1kW-s 15%-os stirling motorokat, és mellé ugyanennyiért a Tecsõ tükörparabolát... na mega generátort....