"Magyarországon a Goldman Sachséhoz hasonló esetek, az ügyfelek rendszerszintû átverése vagy félretájékoztatása nem jellemzõ, mert sokkal fejletlenebb a pénzügyi piacunk. A termékek lényegesen egyszerûbbek, az ügyfelek pedig sokkal jobban kerülik a kockázatot, mint akár Nyugat-Európában, de fõleg Amerikában" - jelentette ki Vízkeleti Sándor, a Pioneer Alapkezelõ elnök-vezérigazgatója.
Egy, a neve elhallgatását kérõ korábbi bankár az [origo]-nak azt mondta, hogy az ügyfelek rendszerszintû megkárosítása - az amerikai és a magyar piac eltérõ sajátosságai miatt - biztosan nem volt jellemzõ Magyarországon, de megkérdõjelezhetõ döntéseket azért itthon is hoztak a bankszektorban. Példaként a nyugdíjpénztárakat hozta fel, mondván, a nagy banki hátterû pénztárak azért teljesítettek rosszabbul, mint a kicsi, független kasszák, mert az anyabankok "szemetesládaként" használták azokat.
Ha például az anyacég nem tudta jól eladni a saját befektetési alapját vagy például egy rosszul idõzített kötvényvásárlásból akart kiszállni, akkor kapóra jött a magyarországi nyugdíjpénztár, amelyre rásózhatta a nem kívánatos terméket. Ezzel közvetve megkárosította a hazai pénztártagokat, akik így drágábban jutottak bizonyos értékpapírokhoz, vagy emiatt kisebb hozammal gyarapodott a befektetésük. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete is vizsgálódott ilyen ügyekben, és el is marasztalta az AXA, az OTP és az ING nyugdíjpénztárait. Az érintett pénztárak ugyan vitatják a döntést, de a felügyelet szerint bizonyos befektetések indokolatlan költségeivel kárt okoztak tagjaiknak. (...)