A számítógépeken rengeteg flipperprogram látott napvilágot. Legtöbbjük az alkotók által kitalált pályákkal és szabályrendszerekkel rendelkezett (Tilt, Pinball Dreams, Pinball Fantasies, stb.), de nagyon kevés, mondhatni minimális olyan program volt, mely igazi gépeken alapult (Williams Pinball Classics). Igény volt tehát egy olyan programra, melyben az igazi gépeket lehet kipróbálni. Itt jött a képbe a Visual Pinball.
Ez a szoftver egy flippertervezõ program, melyben a tehetségesebb alkotók ügyesen meg tudják építeni az igazi gépek digitalizált másait. A következõ probléma a gépek szabályrendszere volt: míg a régebbi, egyszerû gépek szabályait egyszerûen le lehetett definiálni scriptekkel, az összetettek gépekét ugyanezen módszerrel megalkotni bonyolult és idõigényes feladat lett volna. A megoldást a PinMame nevû emulátor direkt a VP-hez „igazított” verziója jelentette, mely egyszerûen a VPinMame nevet kapta. Az emulátor lényege hogy a gépek eprom tartalmát képes értelmezni és az adatokat „átadni” a VP-nek. Így a tervezõprogram az asztalt az eredeti tervezõk által írt szoftverrel futtatja.
Elsõként
tervezzük meg hogy merre lesz a gépen a cucc. Én a C:Visual Pinball –t preferálom, ebben van a program, valamint ezen könyvtáron belül a Tables könyvtárba kerülnek a pályák, a Roms könyvtárba pedig az epromok. Elsõként a VP-t töltsük le. Sok helyen megtalálható, telepítõs verzió is létezik, pedig valójában egy darab futtatható .exe file a program lényege. Így a legegyszerûbb ilyen formában leszedni. Jelenleg a hivatalos oldal nem mûködik, így egyéb oldalakon (www.pinballnirvana.com, www.vpforums.com) kutakodjunk. A korábbi verziók mindig lejártak egy idõ után, és nem futottak tovább. Ezt ügyes emberek feltörték, de jó hír hogy a legutóbbi verzióban megszüntették ezt a dolgot, így a VP-t nem kell többet feltörögetni. Ha telepítõs verziót szedtünk le, telepítsük a C:Visual Pinball mappába, ha sima exe file, akkor hozzuk létre a mappát, és helyezzük bele a file-t. Utóbbi esetén a „Tables” mappát hozzuk létre kézzel. Következõ lépés a VPinMame letöltése, melyet leggyorsabban a hivatalos oldalról (www.pinmame.com) szerezhetünk be. Itt a letöltés részben a „Visual PinMAME (Windows 9x/NT/2000/XP/Vista)” rész alatti „Binary” állomány kell. Töltsük le, majd tömörítsük ki a C:Visual Pinball –ba. Ha mindent jól csináltunk, sok-sok mappa kell hogy legyen benne, kb. így:
Következõ lépés a VPinMame „telepítése” mely a C:Visual Pinballsetup.exe futtatásával történik:
Elindul a telepítõ, nyomjuk meg az „Install” gombot, majd a kérdésre válaszoljunk Igennel.
Utána pár kérdést fog még feltenni a telepítõ, mindenre válaszoljunk igennel vagy OK-val.
Itt lehet beállítani könyvtárakat ahol keresse a dolgokat, alapértelmezésben a saját könyvtárán belüli alkönyvtárakat használja, de ha valaki a rom file-okat máshol tárolja, itt megadhatja hogy ott keresse a Pinmame a file-okat.
Lépjünk ki Quit-tal és kész is a telepítés. Még egy script csoportot kell letölteni (VBScripts) és azt a Tables könyvtárba kicsomagolni.
A VPinMame mûködése élesben
Ha sikeresen belõttünk mindent, és elindult az asztal, a következõ gombok állnak rendelkezésünkre (magyar billentyûzet kiosztás szerint):
F2: a tábla billentyûzet kiosztása
F3: tábla újraindítása (resetelése)
F5: a kijelzõ megkétszerezése
Bal-jobb shift: a két kar
Z, /, space, t: jobbra, balra, közép, bang back lökés
Enter: plunger:
1: start gomb
2: extra ball buy in gomb
3, 4, 5 gomb: érme bedobása (táblánként változó hogy melyik müködik!)
home: slam tilt
end: coin door nyitása/zárása
Sys9-11 menü gombok:
6: highscore reset
7: up/down
8: advance
9: cpu diagnostic
0: sound diagnostic (ebben az esetben érdemes kilépni teljesen a táblából, mert az esetek többségében a diagnosztikai hang nem múlik el a tábla újraindításával (F3-mal lásd feljebb)
wpc90/95 menü beállítási gombok:
7: exit gomb
8-9: jobbra-balra lépkedés a menüben (ha csak a coin doort nyitottuk ki, de nem léptünk be a menübe, akkor értelemszerûen a hangerõt tudod vele állítani).
Ö: belépés a menübe,illetve enter gomb
magna save gombok: változó mielõtt elkezdenél játszani az adott táblával, és nyomsz egy F2-t, akkor ott megtudhatod a billentyûzet kiosztását az adott
játéknak.
Stern-sega sam menü beállítás gombok:
7: belépés a menübe
8-9 flipperkar gombok: lépkedés a menüben
Start gomb: enter
FONTOS!
A tábláknak minden esetben (a script fájlokat is ideértve) kicsomagolva kell lennie, a romok maradjanak becsomagolva!