#93: Nyet. Poenból írtam az olasz és francia hozzáállás karikírozását, egy vadászgéptendert sokkal hamarabb dönti el, mennyire sikerült vastagon megvajazni a döntéshozókat. Aztán a korrupciós, politikai, gazdasági szempontokon túl esetleg még szakmaiakat is figyelembe vesznek.
Ha esztétikai szempontok nem is érvényesülnek, a fejlesztésben azért bizonyos nemzetközi trendeket meg lehet figyelni. Ez sok körülmény eredõje, a technológiai környezetnek, az azonos fejlesztések közötti formális vagy informális (ellenérdekelt országok között titkosszolgálati módszerekkel végzett) információcsere eredménye. Tekintsük csak az EuroCanardokat (Rafale-EuroFighter távoli mostohatestvérek, Gripen) a ferde szemû rokont, a J-10-et, vagy a hetvenes évek nyilazott szárny alapkoncepcióját, vagy késõbb az integrált sárkányszerkezetet és trapéz szárnyakat. Minden fejlesztésnél jól jön az irány külsõ megerõsítése, ha pedig ötlet kell, lehet meríteni a szomszédtól.
Egyébként feltételezem, a canard-trend valamilyen mértékben a svéd Saab J-37-essel szerzett kedvezõ tapasztalatok alapján alakulhatott ki, lévén ez volt az elsõ kacsa, amivel széles körû, évtizedes kedvezõ tapasznyalatot szerezhettek
Alapvetõen trendekre gondolok, ne kezdjünk el apróságokon ugrálni.