Az elsõ két rész kedvenc, a Cratel az elõdeihez képest csalódás, de önmagában egy jó kis lövölde volt, olyan közepes shooter pár jó ötlettel.
Örültem ennek az új résznek, gondolom a cartel okozta csorbát akarták
tompítani gyorsan. Ez a kulcsszó, a "gyorsan". Gyanús volt, hogy hirtelen jöttek az infók a játékról és elég hamar be is jelentették, hogy mikor jön ki. Ilyen rövid fejlesztési idõ... sejtettem, hogy
valami nem kerek, de aztán hamarosan jöttek is az infók, hogy alacsony árú game lesz, stb.. szóval, nem AAA cím lesz.
Ez persze nem is baj (fõkén ismerve a mai AAA címeket).
Az új CoJ-ban le kell nyelni, hogy a gyors megjelenés miatt pár dolog
"egyszerûsítve" lett. Kezdem a negatívumokkal:
- Grafika. Nem akartak új motorral szenvedni, vagy csak gyorsabb volt a régit átalakítani ilyen rajzfilmes grafikára, így nem annyira feltûnõ a régi engine. A rajzfilmes grafika ápol és eltakar...
- Nincsenek rendes átvezetõk, mivel visszaemlékezést mesél el hõsünk, ezért egyik pályáról ugrunk a következõre, ami sem térben sem idõben nem kapcsolódik az elõzõ helyszínhez. Ez kényelmes megoldás, mert nem kellenek átvezetõk, nem kell sztori, stb... Csak emiatt könnyû "kiesni" az adott pálya nyújtotta élménybõl.
Visszaemlékezõs/mesélõs sztorit a Mafia elsõ része csinált nagyon jól.
- Ez a képregényes átvezetõ ami két pálya között van, eleinte hangulatos, de hamar unalmassá válik. Nyílván ez is a gyors elkészülés miatt lett ilyen, nem kelett átvezetõket renderelni, sem szinkron, sem semmi...
- karakterek: A fõhösön kívül nincsenek igazán kidolgozott karakterek, holott az elõdökben azért volt (még a cartelben is). Hiába a nagy nevek: Billy a kölyök, Get Parrett, stb... Ezek csak marketing elemek, jól hangzanak, de szinte semmi jellemük nincs, ráadásul nincs egy igazi "fõgonosz" végig a játék folyamán, hanem sok "apróbb"...
- Sok boss aréna harc: Ez nagyon idegesített, akit épp levadászunk boss,
azzal a párbaja elõtt meg kell küzeni, valami aréna szerûségben. Ez változó, az aréna mindig valami zárt kör alakú terület (fûrészmalom udvara, kanyon körbe hegyekkel, stb...) ahol ugrálsz mint a hülye, míg az adott boss lõ rád/dinamittal dobál/stb, miközben az emberei jönnek mint a zombik és csak minden irányból röpködnek a golyók és van egy kis lutri feelingje nehezebb szinten...
Értem én, hogy a sorozat minden része egyre árkádabb, de ez már túlzás...
- Nincsenek, vagy alig vannak emlékezetes pályák/helyszínek. Fél év múlva semmire nem fogok emlékezni a játékból, mert nincs semmi olyan jelenet/pálya, ami igazán üt. Az elõdökben sok ilyen volt: a kisiklott vonat, a folyónál elakadt szekérkonvoj, amin rajtaütöttek..stb...A régi részekre évekkel késõbb is emlékszem...
- Nincs lovaglás (vagy csak elkerülte a figyelmemet)...
Most lehetne azt mondani, hogy egy shootertõl elvárni a fentieket túlzás, de az elõdök tudták ezt rendesen csinálni, azért olyan feltünõ most ennél a résznél...
És akkor a pozitívumok:
- Vadnyugat ismét
- A harcrendszer nagyon jó, mint mindig, élvezetes lõdözni benne...
- Párbajok
- Poénok (elkezdi mesélni, mi lejátszuk, majd kiderül, hogy rosszul emlékezett, visszatekeri, mi pedig lejátszuk újból)
- HANGULATOS, van benne valami, ami az elõdökben is megvolt és minden hibája ellenére odaszögez a képernyõ elé...
- Alacsony árú játék, minden fillérét megéri. Ha teljes árú lenne, akkor persze nem, de így kihagyhatatlan...
- Jól elhelyezett checkpointok (utálom az ilyen mentést, de itt mindig jó helyeken van és nincs sok idegesítõ újrajátszás a ritka save miatt)
- A játékidõ pont jó kb 6-7 óra. Most kivételesen rontott volna, ha hosszabb, mert ez a koncepció kb ennyi játékidõt bír el, utánna unalomba fulladna.
Összességében, hiába (csak a sorozat vadnyugati részeit figyelembe véve), a leggyengébb, még mindig hangulatos és élvezetes lövölde.