Nos, hat év fejlesztés után úgy látszik ezt is megéltük, "megjelent" a játék. Kicsit vegyesek az érzelmeim, mondom ezt úgy, hogy egyébként állandóan tolom szabadidőmben az "éles" rajt óta. :)
TL;DR:
---------
Nagyon szórakoztató simcade szellemi örököse a FlatOut-nak, de öt év early access alatt azért kicsit megkopott, és tartalmilag elég fapados, nem nagyon van arányban a "végső" változat a hosszú fejlesztési idővel. Ha pontoznom kéne, olyan 65/100-at adnék neki. :)
Hosszabban pro és kontra:
-----------------------------------
Pro:
+ A már megszokott zúzós játékmenet még mindig odavág. A sérülésmodellezés remek, a vezetési modell patent, fél asszisztokkal billentyűzeten is remekül játszható. Egyszerűen fantasztikus érzés versenyezni/derbizni benne.
+ A Figure 8 és Crash Alley pályák.
+ A kocsik dögösek (mármint roncsderbis értelemben), és elég jól testreszabhatók, nem spórolták ki az elmebeteg díszítőelemeket sem (pl. a koporsót az európai kombiról :D). A festést is egész jól testre lehet szabni, persze ne számítsunk Forza-szintre.
+ A soundtrack nem lett rossz (illik hozzá a finn rockzene), a karriermód leírásai meg olykor elég pihentek, jól megteremtik az alaphangulatot.
+ Van benne kombájn- és Reliant Robin derbi, meg iskolabusz-verseny. 'Nuff said. :D
+ A karrier és a progresszió nem kényszerít rá sem a tiszta versenyzésre, sem a zúzásra (ha nem akarod...). A jó helyezésért és a durva sebzésosztásért is egyaránt jár jutalom, a bajnokságokban meg nem muszáj minden versenyt megnyerni ahhoz, hogy megnyissuk a következő bajnokságot. Elakadni meg gyakorlatilag nem lehet benne, mert egyénileg setupolt versenyekkel is lehet XP-t vagy pénzt "farmolni".
Kontra:
- Abszolút fapados karriermód, voltaképp a Forza megoldásait vették át nagyon-nagyon leegyszerűsítve. Van öt nagy bajnokság, mindegyikben tucatnyi verseny/esemény, azokból x számút kell teljesíteni, hogy megnyissuk a következő bajnokságot. Az eventek teljesítése közben a jó helyezések után pénzt, a zúzás és a csillagok jelezte bónusz célok teljesítése után meg XP-t gyűjtünk. Utóbbival kocsikat és alkatrészeket oldhatunk ki, előbbivel meg megvehetjük azokat. Működik az egész, félreértés ne essék, de öt év early access után (meg egy Forza Horizon vagy Dirt 4 tükrében) ez nagyon sovány, valami kidolgozottabb körítés azért jó lett volna (elvégre basszus, még a 12 éves FlatOut 2-ben is pl. nevesített versenytársak voltak saját kocsikkal, meg minimálisan eltérő viselkedéssel).
- Némi extra polír nem ártott volna azért neki, a minimum gépigényt vastagon meghaladó gépemen azért egyes murvás pályák 24 kocsi mellett eléggé belassulnak 20-30 fps közé a verseny elején.
- Apróbb problémák azért a törésmodellel is vannak, a sofőrünk pl. a kocsival együtt deformálódik (ez azért így 2018-ban elég gáz), de a félig-meddig komolyra vett folkracingbe az is belefér, hogy két kerékkel érünk célba teljesítményromlás nélkül (Realistic sebzésmodell mellett is). Apropó, Realistic modell: azt jobb lenne Hard-ra vagy Unfair-re átnevezniük, mert a játékos kocsija fixen mindig nagyobb sebzést szed be olyankor mint az AI, páncélozottságtól és az ütközés sebességétől/szögétől függetlenül.
- A multi kb. a 2006-os FO2 szintjén ragadt. Online eventeket vagy ligákat ne is várjunk, a FlatOut-okhoz képest viszont előrelépés, hogy van dedikált szerver támogatás is a LAN és a listen server mellett. Az online szcéna viszont az elmúlt öt évben azért eléggé elfogyott, jelenleg kb. 150 szerver van online, amiken összesen kb. 300 ember játszik, de legalább azok is teljesen meg vannak osztva, számomra teljesen érthetetlen módon ugyanis a clean racing közösség elég népes egy Wreckfest című destruction racerben, szóval az önfeledt zúzás a népszerűbb szerverek egy jó részén eleve nem is opció. Steames matchmakingről persze ne is álmodjunk, nem lehet invite-olni a cimbiket a kiszolgálókra.
- Az AI-t elég rosszul lőtték be. Novice és Amateur szinten voltaképp sínen vezet és alig hibázik, az első kör végére általában beáll a végeredmény náluk, ütközni is csak nagy ritkán hajlandóak. Experten van rendes zúzás, de ott még néha nagyon is szuicid a gép, mondjuk ha ezzel a dirty racing szerverek szimulálása volt a cél, akkor célba találtak. :D
- Nincs minimap. Oké, a 22 pályát azért be lehet idővel tanulni, de főleg a Sandpit mapok elég szívatósak a beláthatatlan bukkanók mögötti éles kanyarokkal, arról nem is beszélve, hogy néha jó lenne tudni, relatíve hol van a mezőny többi része. A FlatOut-okban abszolút helye volt, nem értem a Wreckfestbe miért nem tették bele, főleg hogy nem szimulátorról beszélünk.
- A pre-race képernyő kocsibeállításait kissé parasztvakításnak érzem. A felfüggesztés állítása minimálisan hat ki a menetteljesítményre, a difit jó eséllyel egyszer állítja csak be az átlagjátékos (nekem fixen Half-Openen van, úgy lehet normálisan farolni), a váltót meg nincs értelme közepesnél magasabbra venni, mert gyakorlatilag nincs olyan pálya, amin lenne olyan hosszú egyenes szakasz, ahol ki lehet hajtani akkor a kocsit. A fékbeállítások szintén egyénfüggőek, nekem az alap közepes vált be a legjobban. Feleslegesnek érzem az egészet, annyira azért assistok nélkül sem szimulátor a játék, hogy értelme legyen ezekkel foglalkozni a futamok előtt.
- Az Armor rendszer jól meg van csinálva, hatalmas dorbézolást lehet művelni egy teljesen felpimpelt kocsival a derbiken, de logikusan végiggondolva egy felesleges klikkfesztivál ez is. Derbire ugyanis nyilván felpáncélozzuk a kocsit, versenyek előtt meg aztán levesszük, mert ott ugye championship pontszám és pénz a jó helyezés után jár, semmint a zúzásért, miért szopatnánk hát akkor magunkat azzal, hogy egy tankkal megyünk körversenyre a páncélozatlan, de gyors konkurencia ellen? (Legalábbis szólóban, az AI ugyanis jelenleg nem páncélozza fel magát még derbire sem a karriermódban.)
A fentieknek a zöme persze nem komoly probléma, inkább csak furcsa átgondolatlanság és apróbb-megmosolyogtatóbb hiba, ami nem töri össze az élményt, de alátámasztja, hogy nagyon rosszul menedzselték a játékot. A végeredmény ugyanis egy remek, de a FlatOut 2-n csak technikai megvalósításban túllépő demolition racer lett, szóval az összhatás nem nagyon van arányban a hosszú fejlesztési idővel, és nem hiszem, hogy megérné azt a 45 eurót, amibe alapjáraton kerül. Leértékeléskor ellenben kötelező vétel! :)