Az univerzum alapvetően előre generált dolog, tehát sivatagos bolygóból nem lesz soha erdős, akkor sem ha elmész az univerzum másik végébe, majd visszamész 3 év múlva. Minden objektumnak van egy un. seed-je, mag-adatbázisa, ahogy a játékosnak is.
A másik fele realtime. Nagyobb változtatások egy bolygón, mint barlangok ásása, stb megmaradnak un. seed-ekben a felhasználónál. Ha összekerül két "user bubble" (buborék a játékos körül, mely ha összeér egy másikkal, kapcsolódnak és adatot cserélnek egymással), a két felhasználó adott területre vonatkozó seed-jei összeolvadnak (merge), így válik lehetővé, hogy lássa a két játékos egymás tevékenységét az adott területen.
A "user bubble" pár ezer km átmérőjű, ha két játékos eltávolodik vagy elhagyja az adott területet, a játék az előre generált seed és a központi adatbázis, valamint a játékos seed-je alapján újraépíti a bolygót kezdeti állapotára, az esetleges discovery-k elnevezésével, illetve ha járt már ott a játékos és ténykedett valami maradandót, akkor a változtatásokkal.