Jobban nem is tudnék egyetérteni a játék félkészségével és kiaknázatlan potenciáljával kapcsolatban, remélem az elkövetkező hónapok során sikerül egy tonna bugfix, rebalance, pacing és megígért quality of life improvement formájában javítani az összképet, mivel a rls build inkább egy sokadik backer bétára hasonlít mint egy tágabb közönség számára ténylegesen kiadása érett termékre. A játék ebben a formában a sokat nyelni hajlandó trial and error barát hardcore játékosok számára kifejezetten ajánlott, viszont az alaposan kidolgozott tervezett élményekhez szokott casual arcoknak keserű, ingerszegény, vontatott önsanyargatás. Az alapvető koncepció jól hangzott hogy vesszük az X-Com receptet aztán dobunk rá extrákat, csak az a gond hogy megannyi meglévő részlet és azokból származó kellemes szinergia hatás hiányzik. Egy részük talán a kukában landolt és semmi nem került a helyére, esetleg a korlátos erőforrások miatt hiányosan, felemásan került megvalósításra. Érthető hogy az aprócska piacból adódóan többnyire minél szélesebb közönség számára/gyerekeknek majomkodó magyar youtuberek nem tolják, nem illik a profiljukba, nem a közönségüknek való...ahogy a releváns feliratkozásaimat elnézem a külföldiek közül is a tipikus rétegjátékosok néztek rá úgy egyáltalán. Az általad említett BIT of Gaming-nek van összesen 5 feliratkozója, abból lehet ketten mi vagyunk és a legtöbb Phoenix videójának van egy tucat megtekintése...bár belegondolva nem rossz szám ahhoz képest hogy az egyik nagyobb rétegjátékos csatornával rendelkező Colonel RPG több mint 21 ezer feliratkozójából kb. 150 nézi a Phoenix videókat... :)
Én magam elküzdtem a végigjátszásomat az utolsó küldetésig úgy hogy mindenkivel a legnagyobb haver vagyok, minden sztori lezárási lehetőség elérhető. Miután megláttam hogy összecsapták a záró boss küldetést, inkább letettem a játékot, hátha idővel átdolgozzák... /spoiler/ Amikor egyszerre rám fut több mint egy tucat gránátos-gépfegyveres Arthron, 2 kifejlett Scylla, 2 vagy 3 szmötyis Chiron meg Siren akkor kinyílik a zsebemben a f*ck you too gravírozású bicska. Még talán lehet hogy szívtam volna vele pár órányi próba cseresznyét ha lett volna legalább anti-szmötyi cuccom...de nincs. Rendelkezem mindenféle fegyverrel és fejlesztéssel a haverságokon keresztül, de mivel a Chironok közül pont szmötyiset nem spawnolt a szeretve tisztelt fejlesztők végletekig átgondolt dizájn ötleteivel megáldott játék mióta tele vagyok nyugtatós sniperrel, így nem tudtam kifejleszteni a védekezési cuccost...bár lenne egy másik út...mindenkit mutálok olyan lábbal amelynek extra tulajdonsága hogy nem tapad meg a szmötyiben. Itt elvi akadályba ütközöm, mivel nem fogom mutálni az embereimet...egyedül egy állandó csapattag mutáns fickóm van akit anno szükségből toboroztam, rajta nézegettem a fejlesztési lehetőségeket.
Őszintén nem értem hogyan léteznek emberek akik ironmanben tolják ezt a játékot, ráadásul sikeresen, amikor úton-útfélen olyan dizájn kib4szásokba lehet ütközni hogy ihajj...hogyan engedheti a játék hogy egyáltalán elkezdjek egy küldetést amikor jól tudja mit fog betölteni és az adott csapatommal 99.9% rá fogok b4szni? Figyelmeztetés semmi. Volt olyan diplomáciai küldetésem hogy láttam rögtön 4 plazmavető Chiront meg egy rakás gránátos Arthront és ki tudja még mit spawnolt a game, nem néztem tovább...ilyenkor az egyszeri ironman nyelhet egy keserűt hogy itt a vége... Savescumolva persze lehet ilyenkor rulettezni, mivel más összetételű csapattal más ellenfeleket adott be a játék...de érdekes hogy a bizonyos csapattal mindig ugyanaz a 4 plazmás Chironos felállást dobta. Lehetne még sorolni a további borítékolhatóan azonnali visszavonulós savescumolásra ítélt megnyerhetetlen vagy talán-talán hatalmas szerencsével egy komplett délutános relatíve optimális kimenetelű körökre játszós oda-vissza töltögetős rulett szívással nyerhető helyzeteket, a legjobb esetben is fontos csapattagokat elvesztős zárással, amelyből nem sokkal később potenciális game over alakulhat ki... A random erőforrás ládás küldetésekből is dobott már be olyat a játék hogy a 8 legjobb emberemre jutott több mint egy tucat rájuk rohanó csúcs páncélosra fejlődött melee+shield kombós Arthront amelyből egyetlen egy simán szétmeleezik egy ládát ha egy adott kör elején ott állt mellette. Amikor legalább hármat üt egymás után és volt láda nincs láda, akkor kicsúszik a mi a f4szom...és következik utána a további tucatnyi idegtépően lassú kíméleten lépés. Persze lehet az a gond hogy ezek a ládás küldetések alapvetően a játék azon szakaszára lettek tervezve amikor még a bizonyos területek nincsenek a ködben...a köd után meg elqrt a balansz, mert egy random ködös erőforrás küldetés az endgame felé ha teljesíthető is, akkor is a ládák többsége szét lesz verve, ha 2-3 épségben hazavihető az nem rossz. A korai szakaszban ritkán foglalkoztam velük mert a szeretett elfáradós rendszer miatt a fontosabb küldetésekre fókuszáltam a kevéske ténylegesen használható emberemmel. Meg talán említettem egy régebbi kommentben hogy egyszer valami közel sem teljesen kifejlett de szirén a szirénediken példány egy körben egymás után három emberemet vonta mind control alá...yea right, nyerhető. Mondjuk olyat sem láttam többet, pedig azóta sok-sok órát beleöltem a játékba...de szívásból nem volt hiány utána sem. A megnyerhetetlen random helyzeteken túl a majdnem befejezett végigjátszásom alatt a játék legnagyobb hibájának az akció küldetéseket érintően túl a más területeken is jelenlévő random generálást találtam...talán már azt is említettem régebben hogy a bizonyos végigjátszásban nekem a legelső Jericho diplomáciai küldetést a játék oda random generálta a kib4szott Antarktiszra, miközben Afrikában kezdtem...valami agybomlasztóan átgondolatlan hogy nem tettek az ilyesfajta randomizálásra területbeli korlátot a játékos kezdeti kiindulási pontjához képest. Valamint a Phoenix bázisok földrajzi helyzete is valamelyest random minden végigjátszás alkalmával és az esetükben sem kötötték meg a nagyszerű fejlesztők hogy legalább minden kontinensre jusson egy, ne tegyenek vagy négyet szinte egymás s3ggébe és mondjuk a komplett Amerikába egyet sem...mint az én 'szerencsés' végigjátszásomban amelyben valamilyen 'érthetetlen okból' kifolyólag a teljes Amerikát letarolták a rákemberek...összességében ez a nyílt világot erőltetés és elengedjük a játékos kezét kombó, valamint csokiöntetnek át sem gondoljuk megfelelően a dizájn részleteket rémálom újra és újra visszatérve agyonveri az élményt. Bizonyos részletek esetében lehet mentegetni a hiányos dizájnt és a fejlesztőket, hogy a játékos a kreativitásra képtelen csicska tömegember, de megannyi esetben ez egyszerűen téves és káros...másrészt sok esetben valóban szubjektív dolog és elég homályos hogy hol van a bizonyos vonal a szándékosan kíméletlenre tervezett játékmenet és a felemás, hiányos dizájn között, de megannyi súlyos esetben számomra nem kérdés hogy nyilvánvalóan az utóbbi a helyzet. Amikor újra és újra azért kell az egyébként is fájdalmasan lassú, de akár még egészségesnek is felfogható flowt megtörve különféle savescum kiskapukban gondolkodnom, csak hogy tovább tudjam gördíteni a játékomat, akkor az bizony hibás immersion breaking dizájn...
Az X-Com utóbbi pár része ehhez képest vitathatatlanul egy alaposan kiforrott mestermű, mindenféle hiányosságuk mellett. A Phoenix jelenlegi állapotát elnézve úgy gondolom hogy a Firaxis jó okkal nem feszegette tovább a Phoenix szemszögéből korlátosnak tűnő X-Com határokat, mivel végtelen mennyiségű erőforrást lehet eltapsolni rá és minél tovább bővítgetnek, iterálnak, annál jobban eltávolodnak egy egységesen, kiforrottan megvalósítható élménytől. A mindenféle tekintetben korlátosabb hátterű Snapshot mégis nekiment a feladatnak, az én szememben egyelőre inog a mérleg hogy bátor vagy botor döntés-e. Szeretném azt látni hogy idővel nem csak egyértelműen bátor de sikeres projekt is lesz, habár a jelenlegi anyagból kiindulva erősen kétséges...