Az Apple anno bevezetett egy parhuzamos platformokat tamogato technologiat a PPC-intel atallasnal. Ezzel lehetoseg volt arra, hogy egy szoftver mindket platformra automatikusan leforduljon. Aztan volt egy masik nagy valtas a 32 bites architekturak megszuntetesekor, amikor az intel es arm alapu 32 bites tamogatast vezettek ki. Mostanra maradt az x86-64 es az arm64 tamogatas, az elobbi a desktop (macos), az utobbi a mobil (ios) platformokon. A macos alatti arm64 tamogatas bevezetese nem lenne annyira nagy feladat, hogy ezzel a fejlesztoknek kulonosebben foglalkozniuk kellene, nagyjabol csak ujra kell forditani minden programot. (legalabbis ha nem akarnak optimalizalni) Egy ilyen atallas egyszer mar sikerult az Apple-nek es valoszinuleg sikerulne most is.
Egyebkent a vicces az, hogy a linux es ezzel a ket Google disztribucio (Android es ChromeOs) mar nagyon hosszu ideje multiplatform, azaz szinte minden letezo es a gcc altal tamogatott platformra le lehet forditani oket. Az Apple-nek is konnyebb lenne ha minden maces program open source lenne, de a legtobb szoftverkeszito ceg igy is tamogatni fogja oket, mert nem jelent szamukra munkat az atallas, bevetelt viszont hoznak a szoftver eladasok.
Az atallasnal szerintem egyszeruen arrol van szo, hogy az Apple-nek nem eri meg a par %-nyi eladott Mac miatt fenntartani az intel-es fejlesztoi reszleget, hanem sokkal egyszerubbb es jelentosen olcsobb nekik minden arm64 es ios alapura atallitani. Ezert is van tervben mar jo ideje a macos es az ios osszevonasa egy kozos platformba. Ez a lepes lehetove tenne, hogy a mobil eszkozokon elert profitot a desktop/laptop szegmensben is elerjek, raadasul jelentos kiadascsokkentes mellett. Teljesitmeny szempontjabol pedig a vasarloknak ez is elegseges szemlelet szerint nezik es tenyleg eleg egy erosebb mobiltelefon vagy tablet teljesitmenye a legtobb destop felhasznalonak is.