SG Fórum - Még idén bemutatkozik a Concorde utódja - #23



Cikk olvasása:
-
A neten irják.
Amúgy több féle javitás létezik. vannak kisebbek és vannak nagy javÃtások elÅ‘irt paraméterek alapján. A nagy javÃtást a hajtómű gyártó cég végzi, amihez le kell szerelni a hajtóművet és vissza kell szállÃtani a gyártó céghez. Azt nem a hangárban végzik. Gyakran eltart 40-60 napig a teljes átvizsgálás és alkatrészek cseréje. a légi társaságoknak több hajtóműve van, mint a gépekre felszerelt hajtómű szám. És mivel nem állhat 1-2 hónapot a gép a hajtóműre várva, hogy visszakapják mindig a nagyjavÃtáson aktuálisan átesett hajtómáveket teszik fel. aztán létezik egy végsÅ‘ határ, amikor már nem használják fel a hajtóművet többet. Persze ez a nagy légitársaságokra vonatkozik, akik nek telik arra, hogy plusz hajtóműveket tartsanak több millió dolláros ár mellett is. A MIG-29 azért szerepelt példának(bár műszakilag hagy kivánni valókat, mert egy szuperszonikus sebességre képes eszközrÅ‘l beszélünk. Ami azért fokozott igénybe vételt jelent. Mind a repülÅ‘ szerkezetre, mind a hajtóművekre. A MIG 29-ek esetében párszáz órányi repülés után hajtómű nagyjavitás. Katonai gépeknél különösen negatÃvan hat a hajtómű élettartalmára az utánégÅ‘ használata. A TU-144 és a Concord speciel az egyetlen civil gép tipusok, amik szintén használtak utánégÅ‘t. A TU-144 és a Concorde azért szerepel együtt, mert egy azonos kor hasonló gépei voltak. Ha a TU-144 hajtóművei az adatok szerint átlagosan 50 órát birtak ki két nagyjavÃtás közt. akkor nem valószÃnű, hogy a Concorde hajtűművei kibirtak mondjuk 1000 órát. Mégis csak igen hasonló konstrukciókról volt szó. VélhetÅ‘en pár száz órányi repülés után azokat is nagyjavÃtani kellett. (erre nem találtam adatot. De a normál gázturbinás hajtóművek 200-400 repülési ciklus utáni kötelezÅ‘ javÃtása alapján a nagyobb igénybe vételű Concorde hajtómű kevesebbet tudott. Egy repülési ciklus az egy felszállás valahová repülés és leszállás. vagyis annyi útat tesz meg a gép. ez persze lehet 1 órá út, de lehet akár 4-5 órás repülés is gép tipustól és hatótáv függvényében. Nem véletlenül igyekeznek ésszerű keretek közt tartani az üzemelési idÅ‘t, mert ha meg van az elÅ‘Ãrt óraszám, akkor következi a kötelezÅ‘ kis majd nagyjavÃtás. Persze egy mai hajtómű képes normál esetben elrepülni 4000-6000 órát, de közben több nagy és kisjavÃtási cikluson esik át kötelezÅ‘en.
