A légiharchoz kevésbé értek, mint sokan itt, de machine learning, deep learning, reinforcement learning területen van azért tapasztalatom. Szerintem a következő pár évben, maximum 10-20 évben ez a csata erősen lefutott lesz már, és az MI fog nyerni. Elég megnézni, hogy a deepmind mit művel azokkal a területekkel, amihez hozzányúl. Nemrég azt gondolták, hogy a sakk után a go egy sokkal nehezebb feladat lesz, de aztán a gép olyan megoldásokat hozott, amire az elmúlt pár ezer évben az emberek nem nagyon gondoltak, és 100:0-ra kozza a legjobbakat. Érdekes egyébként összevetni az önvezető autók problematikáját a vadászgépekkel. Valószínűleg sokkal hamarabb fog az MI valós körülmények között is simán verni egy pilótát, mint mi önvezető autókat használni az utak nagy részén. A levegőben sokkal kevesebb a változó, könnyebb megszerezni az infókat, és még részleges infókkal valószínűleg egész jól lehet trainelni a vezérlő modelleket. Ráadásul könnyebb egy harcászati eseménynél hibafüggvényt adni a modelnek, mint az önvezető autók esetében. Ez egy érdekes eset, mert a jelenlegi modellek számára az, ami az embernek nehezebbenk tűnik, az könnyebb a gépnek, és ami az embernek könnyebnek tűnik, az nehezebb feladat a gépnek. Ráadásul az MI beláthatatlanul több dologra tud figyelni egyszerre, mint az ember. A hagyományos radar, sodar, kép infókat 360 fokban tudja értelmezni. Ezeken kívül az egész géptest beműszerezhető, így akár azzal is tud számolni, hogy mikor ébrednek akkora feszültségek a géptestben, ami esetleg veszélyes lehet. Megfelelő belső szenzorokkal úgy veztheti a gépet, mint valami madár (persze csak átvitt értelemben, ezekhez a millió paraméteres függvényekhez még véletlenül sem képzelnék valamiféle öntudatot.) Nyilván lesz sokat kell még tenni ahhoz, hogy ez valósággá váljon, sok teszt, elbaszás, valag pénz, de ha Kína már MI-vel fog játszani a légicsatákban, akkor a többiek sem küldhetnek majd ember vezette tárgyakat ellenük.