"Egy ilyen helyzetben ez soha senkinek nem jut eszébe, kivétel nélkül mindenki ilyenkor még jobban nyomja a gázt felhajtva járdára, mindenhova."
Sajnos ez egy nagyon gyakori emberi hiba, a Teslak eseten tobben is leirtak mar forumokban. Ha valaki a feket nyomja, de tudtan kivul a cipoje szelevel lenyomta a gazt is, akkor ha nem lassul az auto, akkor osztonosen meg jobban nyomja a feket es vele a gazt is. A helyes viselkedes ilyenkor levenni a labunkat a pedalokrol, megnezni hova tettuk es visszatenni a fekre. Csak a fekre. Evente tobb tomegbe hajtast okoz ilyen emberi figyelmetlenseg.
A helyes mernoki hozzaallas pedig az lenne, hogy ha valaki akarmilyen kis mertekben lenyomja a feket, akkor azonnal oldjon a gaz. Ha egy 1957-es automata valtos Oldsmobile-ban vagy egy 1908-as Ford T-ben mukodott, akkor miert nem lehet a mai autokban is megoldani? (csak szoftver kerdese lenne)
"A két pedál egyszerre történő lenyomásának csak a meredek emelkedőkön (pl. mélygarázs kijárata) felfelé araszoláskor (ha mennek előtted is, és megállnak a sorompónál) van szerepe, és ilyenkor szeretnél előre menni, de nem visszagurulni (persze itt a kézifékkel is lehetne játszani)."
Mai autoknal ez mar a traction controller dolga. Az iranyvalto kar adja meg a kivant menetiranyt. A visszagurulasgatlonak kell a kimenotengelyek jeladoi alapjan tudnia, hogy merre akar menni az auto. Ha nem jo iranyba, akkor fekeznie kell. Teljesen automatikusan. Tehat ha emelkedon leveszem a labam a gazrol es a fekrol, akkor ha az auto megprobalna visszagurulni, akkor magatol kell allo helyzetben tartania magat. Elindulasnal hasonlo modon eloszor gazadasra at kell terhelni az auto megtartasat a fekekrol a motor nyomatekara, majd fokozatosan novelni a nyomatekot a gazpedal jeladoja alapjan a megadott gyorsulasi vagy sebesseg ertekig. (attol fuggoen, hogy gyorsulasi vagy sebesseg profilra van allitva a gazpedal)
Mint emlitettem itt az lehet a Tesla sara, hogy tul kozel vannak a pedalok es nem irja felul a fek a gazpedalt. Az elson nehez gyorsan javitani, de a masodik csak egy szoftverfrissites kerdese, ha valamiert meg nem igy lenne eleve.
"Itt fognak száguldozni a két tonnás járművek a városban a gyalogosok, kerékpárosok és a többi jármű között és soha semmiféle gond nem lesz, hisz a szoftverfejlesztők mindegyik előre látja a végtelen variáció mindegyikét amit ehhez szükségeltetik."
Latni latjak, legalabbis leirhato viszonylag egyszeru szabalyokkal. A gond ott van, hogy a szoftvereket direkt irjak mereszebbre mint kellene, hogy az emberi viselkedest szimulaljak. Tisztan balesetkerulo modon egy automata auto minden jarmu moge benezne, szepen lepesben, hatha ott guggol mogotte egy gyerek aki csak arra var, hogy kiugorhasson ele. Ezzel varosban egy szuk utcaban 4-5 km/h-as sebesseg lenne csak elerheto. Es a ket tonnas teherauto is biztonsagosan at tudna menni egy setaloutcan is, meg ugy is hogy ovodasok jatsznak a kozepen. Csak az emberek turelmetlenek es vakmerobben vezetnek mint kellene. A szoftvereket pedig ennek a viselkedesnek a szimulalasara programozzak. Ez okozta az uber-es balesetet is. Latta a jarmu hogy van ott valami, de beprogramoztak, hogy hagyja figyelmen kivul, mert biztos csak valami szemet amit a szel fuj. (aztan kiderult, hogy biciklit tolo ember ment keresztben at az uton)
"Én automata váltóhoz vagyok szokva (Audi Multitronic) és hülyét kapnék attól, ha mindig a féken kéne tartani a bal lábamat. Egyáltalán nem kényelmetlen "leszögezni" a balt, és szükség esetén áttenni a jobbat a gázról a fékre."
Lassu a valtas es konnyebben hibazhat az ember. Ha a ket pedalt elvalasztja a kormanyoszlop, akkor biztosan nem lep az ember rosszra. Plusz sokkal gyorsabb ket labbal vezetni, mint allandoan rakosgatni az egyiket. Pl. valodi automata valtos jarmuvek es rendes villamos hajtasu autok eseten az elindulas folyamata a kovetkezo:
-feket tovig nyomni (kulonben nem tudjuk kivenni parkbol az iranyvaltot)
-iranyvaltot atteni park-bol drive-ba (eloremenetnel), ez oldja a rugoerotarolos rogzitofeket is
-gazpedalt kis mertekben lenyomni
-feket felengedni
Aki kezivaltos auton tanult meg vezetni, annak persze ez nehezen megy. Aki meg automata valtoson annak a kezi valtos vagy az azt szimulalo automata hasznalata a nehez. Egy Tesla mukodeseben inkabb hasonlit egy ziu trolira mint egy benzines kezivaltos autora.