"hát, ha úgy tetszik érzelmi alapon, tapasztalati síkon történt. "
Tapasztalati alapon nyilván nem tudod ennyi ország ennyi diákját megítélni.
Illetve ezek szerint a viszonyítási alapod is torz, mivel azt meg kijelentetted hogy a keletet nem ismered.
A magyar valóságot pedig az objektív adatok alapján vélhetően félreismerted. Valszeg a sok szegregált iskola teljesítményével ami nálunk is lehúzza az átlagot.
"vagy, hogy szétvernék a magyar oktatást."
Szétverés szó az valóban erős, inkább a lecsúszás ami találóbb. Nem csak abszolút pontokban, hanem relatíve is.
Magyarország az összesített rangsorban matematikából a 2003-as 25.-ről 2012-re a 37. helyre esett vissza, és ezen a helyezésén 3 évvel később sem sikerült javítania. Olvasási készségek terén a hazai kamaszok teljesítménye még többet romlott. Míg 2003-ban még a 23., 2015-ben már csak a 40. helyre volt elég a magyar diákok teljesítménye. Hasonlóan lesújtó az összkép a természettudományos műveltség területén: a 20. helyről a 35-re esett vissza Magyarország.
Nyilván a stadionépítés helyett ebbe kellene pénzt tenni, csak hát a korrupció és a lopás vezetőink fő motiváló ereje, a tanulatlan réteg pedig a kormánypártok elsődleges szavazóbázisa.
Az idei már Covid-hatást is tartalmazó felmérés mindenesetre tanulságos lesz.