"Értsd meg, nem azt mondom, hogy a légfék nem jó ahová tervezték, hanem azt, hogy nem tervezték személy gépjárműbe.
...
Az ABS-es pneumatikus rendszerben tudod miért adagolható jól a fék?
Mert a fékpedált úgy csinálták meg, hogy az első pár centi a retarder/kipufogó féket üzemelteti, után jön csak a szelep nyitás...."
Egy mai modern, pneumatikus felfuggesztesu, elektromos hajtaslancu jarmuben az uzemi fek a motorfek. Es Tesla csak a motorok erejevel kepes helyben megallni, meg egy meredekebb lejton is. A fekrendszer alapvetoen csak arra valo, hogy ha a motorfek valami miatt nem mukodik, akkor megfogja a jarmuvet. Erre egy rugoerotarolos rogzitofek, failsafe elektromos mukodtetessel boven eleg lenne, de ha szeretnenk a motorfek felett extra fekerot, lehetoleg nem binaris modon mint a rogzitofeknel, akkor a legfek tokeletes megoldas lenne. A suritett levego ugyis ott van a felfuggesztes miatt.
"Az egész ott kezdődött, hogy egy pneumatikus rendszert folyamatosan karban kell tartani ha tetszik ha nem nézd meg az Ikarus kezelési utasítást, legtartaly minden nap vizteleniteni kell. Erre van már 1000 éve automata megoldás, de a pára ott lesz a rendszerben."
A Teslak legrugos rendszerenel is ott van, manapsag ez automatikusan kiuritheto a rendszerbol (a paratlanitobol), semmilyen karbantartast nem igenyel. Ha mar ugy is van egy jarmuben a penumatikus felfuggesztes, akkor a legfek kvazi ingyen van.
Hagyomanyos tekercsrugos jarmuvek eseten pedig a hidraulika helyett lehetne elektromos fekrendszert hasznalni, rugoerotarolos failsafe-ekkel. A hidropneumatikus tartalek fek rendszer is csak egy jo bonyolult rugoerotarolos megoldas, ahol a rugot suritett gaz es hidraulikus folyadek helyettesiti. A mernokok csak azert hasznaljak a jelenleg elterjedt elavult megoldasokat, mert anno erre altak ra es nem szeretnek a bevalt technologiat lecserelni, fuggetlenul attol, hogy manapsag lenne-e jobb es biztonsagosabb alternativa.
Nem azt allitom, hogy a legfek egyszerubb a hidraulikusnal. Azt allitom, hogy a klasszikus wesinghouse fele fegfek biztonsagosabb mint a jelenleg hasznalt pozitiv visszacsatolasu hidraulikus fekek. Ha a hidraulikus fekeket atalakitjuk failsafe-e, akkor semmi gond nincs veluk, de akkor meg a westinghouse fele pneumatikusnal is bonyolultabb megoldasokat kapunk es ugyanugy suritett gaz az energiatarolo.
ps: Ez olyan mint az egyre bonyolultabb turbos, common rail, stb. motorok. Ennyi erovel ha a hatekonysag es a kornyezetvedelem a cel, akkor hasznalhatnank kulso egesu stirling generatorokat is, ahol az egesi folyamat sokkal tisztabb lehet es meg nagysagrendekkel egyszerubb es megibasodasra kevesbe hajlanos is lesz a teljes hajtaslanc. Az autogyarto cegeknek viszont tul nagy erofeszites lett volna atallni egy radikalisan eltero technologiara, ezert inkabb a regi belso egesu motorokat foltozgattak amig a politikusok kulso nyomasra be nem tiltottak az egeszet. Az autok fekrendszereinel is csak ilyen foltozgatas tortenik, mert ez olcsobb. A legjobb pelda a 737-max fejlesztese, amit addig foltozgattak, amig el nem tortek vagy a dizel botrany, ahol inkabb csaltak, mint hogy rendesen megcsinaljak.