Nézd, alapvetően én úgy gondolom hogy mi kevéssé látjuk a képet, ellenben azon szakértők személyével akik azon dolgoznak hogy az F1 újra egészséges formába lendüljön. ..tehát sok esetben nem gondolkozom F1 javító megoldásokon, mert tisztában vagyok a saját rálátásommal és Ross Brawn vagy Pat Symonds rálátási lehetőségével és nyilvánvaló kompetenciájával.
A Liberty ugye megemelte a csapatoknak visszaosztandó részesedést közel 20% nagyságrendben, azaz a TV pénzekből jóval nagyobb szeletet ad vissza, mellette megvágja a nagycsapatok előjogait anyagi részesedésben amit az eddigi rendszer biztosított, szakít a Concorde szerződés lebéklyozó felfogásával, és azzal akarja megfogni a csapatokat hogy megtérülő formáját adja, illetve ennek keretrendszerét adja a csapatoknak. Tehát nem kényszer miatt maradsz, mert aláírtál egy papírt, hanem azért maradsz mert ez neked üzletileg megéri.
Ez volt az utolsó pénzosztás amit a régi rendszer szerint történt, 2021-től már a Liberty rendszer ketyeg, nagyjából megtartják a rendszer alapjait, de vissztolják az arányokat, kevesebbet kapnak a top csapatok és többet (ezáltal nyilván) a középcsapatok valamit a pontversenyben leghátul végzettek. ..és ugye megemelkedik a visszaosztandó százalék.
Sajnos, ahogy mindenhol máshol, és az F1-ben is elég látványosan, a vírushelyzet odabaszott de rendesen, a 2019-s év rekordbevételt hozott a csapatoknak, az F1 részvényértéke még tavaly január közepén közel 46dolláron volt ami abszolut rekord,...aztán 20 dollár környékére esett tavaszra...ennél kevesebb csak az átvételkor volt.
Tehát ez érezhető lesz a csapatok pénzén is. Sajnos még egy év szpás, de ez a pandémia sara rohadjon meg.
-
Tehát a Williams helyzetén nem tudott segíteni a Liberty, meg nem is dolguk, az hogy ők másként cisnálják, vagy sajnálják vagy bármi...attól még az aktuális concorde szerződés és a benne foglaltak érvényesek amíg le nem járnak, akár negatív a hatás akár pozitív.
Tavaly tárgyalták az új Concorde szerződést és nyilávn az az új szezontól érvényes, azaz az ideitől.
a saját kalkulációik szerint 110millió dollárt akarnak adni az utolsó helyen végzett csapatnak is, tehát 110millió dollár bevétel, és 145millió költségplafon,..nyilván a 110millió az egy mozgó szám nagyban függ a bevételtől, ez egy célkitűzés inkább egy átlagolt évben.
A legalacsonyabb működési kötséggel a Williams ment 130millió dollár körül, és a Williams eddigi bevétele az F1 beételből olyan 60millió dollár volt. ...a 60millió dollár beétel helyére képzelj oda egy 100-110milliós bevételt, és rögtön látod hogy milyen segítséget jelenthet egy, a legutolsó csapat életében az új Concorde szerződésben foglalt részletek. Nem mindegy hogy 60millához kell hozzákeresni még 70milliót és versenyezni a topcsapatok 400millás müködési költségével, hanem a 100-110millióhoz kell hozzá passzintani azt a 70millát és vetélkedni az általános 145milliós költségvetési maximum határral.
Persze ez még mindig nem lesz egy egalizált helyzet,..és nem lesz az soha. De sokkal közelebb kerülnek egmyáshoz a csapatok, és anyagilag stabilizálódhatnak.
A motorcserés dologhoz, ez egy szükséges rossz...még csak az sem biztos hogy megfelelő formában működik..volt is ebből balhé, a 100+ rajthelyekkel, meg több motort behívunk a rendszerbe egy hétvégén, vagy 'több alkatrész cserélünk mert miért ne ennél hátrább már nem kerülünk' módszerek.De valami kellett, és azért az látszik hogy nem cserélnek a nagycsaaptok sem minden hétvégén mert ugysem számít...igen is számít, nyilván az van a legnagyob előnyben aki motorcsere nélkül letudja az évet...alakulhat szerencsésen is egy erős csapat hétvégéje ha hátul indul, de alakulhat szerencsétlenül is.