A NASA és a Boeing a repülő autót sürgeti

A NASA és a Boeing a repülő autót sürgeti

2004. augusztus 31. 12:06, Kedd
A munkahelyeikről tömött utakon hazafelé haladók gyakorta fantáziálnak arról, hogy szó szerint kiemeljék autóikat a bedugult főútról, és némi légi száguldás után végre egyszer emberi időben parkolhassanak le otthonuk előtt.

A kutatók hangsúlyozzák, hogy a végső álom, a szélesebb rétegek számára is hozzáférhető, könnyen használható jármű, ami egyaránt alkalmas arra, hogy elrepüljön egy 300 kilométerrel távolabb tartandó tárgyalásra vagy akár a 10 kilométerre fekvő bevásárlóközpontba, bizony még évtizedekre van a mától. A NASA és a Boeing mérnökei azonban úgy vélik a repülő autó alapjai már rendelkezésre állnak, mivel az emberek már évtizedek óta próbálkoznak megépítésükkel. A gond az, hogy az efféle ötletek általában sok pénzt és egy képzett pilóta ügyességét igénylik, arról nem is szólva, hogy az autók és a repülők ötvözése többnyire sikertelenül zárul.

Amikor megpróbálják összegyúrni a kettőt, többnyire a legrosszabb tulajdonságokat sikerül ötvözni, a végeredmény pedig egy nehéz, lassú, költséges jármű, aminek bonyolult a használata" - elemezte Mark Moore, a NASA Langley Kutató Központ légijármű fejlesztési részlegének vezetője. A cél az idő múlásával már nem egy jármű különlegesség megalkotása. Létük a közutak egyre növekvő forgalmával arányosan válik szükségessé és sürgetőbbé, hangoztatja a két fél.


Lynne Wenberg, a Boeing repülő autó projektjénekvezetője kezében egy sportos távirányítású helikopter/autó hibriddel

Az űrhivatalnál az elsődleges cél a kisrepülőgép utazások átalakítása. Jelenleg a valóban kisméretű repülőgépek általában költségesek, kényelmetlenek, hangosak, hónapokba telik vezetésük elsajátítása, drága a fenntartásuk és nem is igazán praktikusak. A NASA kutatói remélik öt éven belül ki tudnak fejleszteni egy olyan technikát a kisrepülőkre, mellyel szükségtelenné tehetik a reptereket, kevesebb, mint 100.000 dollárba kerülnének, és nem lenne hangosabb a gép egy motorbiciklinél, miközben vezetése sem lesz bonyolultabb egy személygépkocsiénál. Bár az utakon nem fog tudni közlekedni, lehetővé teszi a hétköznapi emberek számára is a rövid távú repülés képességét.

A repülés könnyebbé tétele érdekében a NASA a pilóták feladatainak minél nagyobb fokú automatizálásán dolgozik. Tíz éven belül reményeik szerint létrehozható egy technika, amivel háztól házig lehet közlekedni - igaz ezek még nem lesznek a szó szoros értelmében vett repülő autók, sokkal inkább egészen kis repülőgépek, melyek -leginkább a mellékutakon közlekedve - kis távokat már gurulva is képesek lesznek megtenni. További öt évre rá már nagyobb gépekben is lehet gondolkozni, ami a tervezett négy férőhelyen túl függőleges felszállást is végre tud hajtani. A fejlesztések után a piaci megjelenés még éveket vehet igénybe, vélekedik Moore, aki szerint közel 25 év kell, hogy a Jetsonokhoz egy kicsit is hasonlító közlekedési struktúra alakuljon ki.


A Moller International által készített Skycar prototípusa

A Boeing kutatói azonban már ezekben a távlatokban gondolkoznak. Megalkották egy sportos piros helikopter-autó hibrid modelljét, ami segít az óriásvállalatnak megismerni a repülő autó megvalósításához szükséges tényezőket. A Boeing a technikai kérdések mellett légtérpolitikával is komolyan foglalkozik, azaz hogyan kerülhető el a totális káosz, ha ezernyi repülő autó lódul neki az égboltnak, mondta a Boeing kutatási ága, a Phantom Works alelnöke, Dick Paul. Természetesen kisebb cégek is dolgoznak az elven, ilyen a Jack Allison nevével fémjelzett Moller International, mely Skycar prototípusáról korábban már itt, az SG hasábjain is szóltunk.

Bár a kutatók a repülés automatizálásának magasabb szintre emelésén dolgoznak, a végcél egy a maiaknál jelentősen okosabb jármű létre hozása. Ken Goodrich, a NASA egyik vezető mérnöke elmondta, jelenleg egy úgynevezett "l" módban működő technikán gondolkoznak, ami "lovat" jelent. Az alapelv hogy a ló az autókkal ellentétben igyekszik kikerülni az útjába akadó tárgyakat, és még haza is talál. Goodrich szerint azonban a repülő autó közlekedés soha nem válik valóra, mivel nagy számban túl zajosak és ésszerűtlenek lennének. "Minden szempontból meg kell vizsgálni, hogyan épülne be a szélesebb értelemben vett társadalomba, és miként befolyásolná életminőségünket" - mondta.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások