You are the leader of a glorious dynasty. Amass prestige and piety and the world will whisper your name in awe. Increase the greatness of your lands and your treasure coffins, build Cathedrals and Castles, and combat Highway Robber Bands and defecting vassals. Introduce laws and set taxes, interact with hundreds of countiers and nobles. Historical multiple-choice events will spawn from the actions of your monarch. Can you organize defence at home while mustering a great army? Will you concert other monarchs, and the Pope, under your leadership to liberate the Holy Land? Do you have what it takes to become a Crusader King?
Features:
* Take control of one of the Great Christian Dynasties of Europe and forge the bonds of your vassals from a circle of friends into a Nation. Play Dynasties as the Houses of Normandy, Gorm, Stenkil, Rurik, Capet, Salian, Luxemburg, Navarre, Piast and the Ducas.
* Nearly 400 years of gameplay! Play the campaigns of the Hundred Years War, the five Crusades, and the Mongol Wars. Meet Richard the Lionhearted, Salasin and Subotai.
* Play on a beautiful map that spans from Iceland in the West to the Urals in the East and the deserts of North Africa in the South.
* Optimized for Multiplayer - Crusader Kings rénables players to easily meet over the net.
* Specially composed musical score by Inon Zur truly brings the Dark Age to life.
* Intuitive interface, tutorial and manual - a great gaming experience for Novice and Hardcore gamers alike.
* This real-time game can set at pause at any time or any given event to give players time for planning, creating a "semi-real-time" environment.
* Multiplayer allows for up to 8 players to battle for Prestige and Piety over LAN and Internet.
A CD Galaxis árai mindig is magasak voltak. Amúgy pont emiatt a tendencia miatt kezdtem el nem venni CD-ket - nem csak game, hanem music stb. - mert egyszerûen iszonyat mekkora hasznot próbálnak beszedni érte a terjesztõk. EZ NEM FAIR! :( Megfogadtam, hogy csak arra adok ki pénzt - zene, játék, film -, ami normális áron kapható itthon, vagy egyszerûen megveszem külföldön.
Nos nagy Lords of the Realm rajongóként gondoltam megosztom veletek a 3. részhez kapcsolódó tapasztalataimat, arra az esetre, ha valaki még nem probalta a jatekot, esetleg kivancsi nehany erdekesebb tenyre, vagy csak epp nincs jobb dolga :)
Szoval nekem is volt (bal)szerencsém kipróbálni ezt az állítólagos Lords of the Realm 3-at és óriásit csalodtam.
Nem a magyar boltokban kapható változatot vettem meg, hanem az eredeti amerikait - a lehetséges és érdekes különbségre a kettõ között még késõbb visszatérek.
Most viszont a LotR 3-ról:
2 dologban hasonlít a korábbi (1 & 2) részekhez - a középkori (elsõsorban) Angliában játszódik, és ugyanazt a nevet viseli, de szerintem inkább csak bitorolja.
Én személy szerint nagyon szerettem a LotR sorozatban, hogy van irányításom a gazdasági rész felett: - Szerettem én megmondani, hogy mit és mennyit termeljenek a parasztjaim, abból milyen fegyvert/páncélt gyártsanak és azokkal milyen és mennyi katonát szereljenek föl - Szerettem magam összeállítani a hadseregem - Szerettem egyengetni a saját földjeim élelmiszerellátását (tehenek rulez:) és az erõsebb ellenséges földeket kiéheztetéssel elfoglalni - Szerettem nyersanyagokat venni, hogy éppen még meg tudjam építeni a váramat de fegyverre is jusson stb. stb.
Nos mindezekbõl a LotR 3-ban szinte semmi sincs. - NINCSenek nyersanyagok, csak pénz - NINCSenek fegyverek, és a katonák sorozását se mi irányítjuk/végezzük saját parasztjaink közül - NINCS kereskedelem - NINCS népességszám - ergo nem a parasztok adóznak, nem termelnek semmit, és élelmiszert sem õk fogyasztanak
Ami ehelyett van: Mint azt már mások is említették teljesen Real-Time a játék - valószínûleg ezért vették ki a teljes gazdasági részt. A térkép (Pl. Anglia) nagyobb és kevesebb területre van felosztva mint a korábbi részekben. Ezek a nagyobb területek (nevezzük tartományoknak) kisebb "alterületekre" vannak felosztva, amelyeket a játék parcelláknak nevez (tartományonként 3-5 ilyen van), melyek külön-külön viszont nem elfoglalhatóak. Mellékesen ezek a parcellák különbözõ szintûek lehetnek, amely a rajtuk végzett tevékenység hatásosságát befolyásolja. Ahhoz, hogy területhez jussunk a tartomány "fõparcelláját" kell elfoglalni, melyen az esetek 95%-ban egy vár áll.
Az egész gazdasági rendszert egy teljesen új, primitívre leegyszerûsített "hûbérúr" rendszer váltja föl. Ez a hûbérúr rendszer abból áll, hogy a parcellák irányítására hûbérurakat kell kinevezni (ami abból áll, hogy egy kis képecskét egy listából drag-drop módszerrel a térképre ejtünk.
A játékban a következõ "hûbérurakat" választhatjuk (4 fajta):
Paraszt/Földmûves - (Farmot csinál a parcellából) Õk termelik a kaját a hadseregnek, ami szintén leegyszerûsített módban mûködik: egy átlag paparaszt egy 1. szintû parcellán 1 egység kaját termel ami 1 "hadtest" ellátására elég.
Polgár/Kereskedõ - (Várost csinál a parcellából) Õk "termelik" a pénzt, városonként 15-40 arany meghatározott idõközönként. Elvileg a városnak építõereje is van, ami a fõparcella várának a fejlesztésénél gyorsítja az építkezést.
Pap/Püspök - (Katedrálist csinál a parcellából) Õk növelik a tartomány összes többi területén végzett termelõ tevékenység hatékonyságát. Az egyházzal fenntartandó jó viszony érdekében is szükség van rájuk.
Katona/Tábornok - Õk felelõsek a hadsereg elõállításáért. Hûbéruranként 1-2 max 3 hadtestet hoznak magukkal, viszont, ha azt várjuk, hogy ez az idõk során nõni fog, akkor nagyon naívak vagyunk, mert nem fog. Az összes "sorozás" lényege annyi, hogy a hûbérurakkal jövõ hadtestek fele emberszámról indulnak és egy darabig várni kell, amíg automatikusan feltöltõdnek. (Megjegyzés: Hadtestenként kb 15-50 emberre számíthatunk)
Látható tehát, hogy itt gazdasági résznek nyoma sincs. Minden a harc körül forog - a pénz csak arra kell, hogy a várat fejleszthessük belõle, és a szintén primitiven egyszerû diplomáciában osztogassuk szét a többi játékos támogatásáért cserébe. A katonáknak nem kell belõle zsoldot fizetni, feltehetõen ingyen harcolnak - kivéve a zsoldos hûbérurakat akiket mint +1 pénzköltési lehetõsségként tettek be (de azt is csak egyszeri alkalommal, amikor felvesszük öket) - de semmi spécit nem tudnak a nem-zsoldos társaikhoz képest, azt leszámítva, hogy a moráljuk lényegesen alacsonyabb, mint a saját katonáinké. A hadsereg ellátása a farmokon termelt kajaegységekbõl történik - ezt a képernyõ tetején egy kb ilyen szám jelzi: 14/17 - a 14 mutatja, hogy összesen hány hadtest van a haderõmben, a 17 pedig, hogy mennyi kajaegységet termelnek a farmok. Élelmiszerraktározás nincs.
A hadsereg úgy áll össze, hogy a parcellákat irányító katona hûbérurakat egy helyre küldöm és a magukkal hozott kis hadseregeket egy naggyá olvasztom - ami max 9-10 hadtestbõl állhat.
Ezek után ezeket elküldöm, az ellenséges területre - melynek persze csak akkor van értelme, ha a fõparcellát (várat) akarom elfoglalni, hiszen a többi parcellát is megtámadhatom, de még ha gyõzök is, nem lesz az enyém a terület, és kb 10 másoperc múlva már megint egy ellenséges hûbérúr fog a parcella dombján csücsülni, még akkor is ha a seregem ott állomásozik a parcella központjánál.
Tehát marad a fõvár ostroma. Ehhez általában, fõleg kõvárak esetén szükség van ostromgépekre, amelyek viszont nem szériatartozékként jönnek, hanem meg kell várni amíg jelentkezik nálunk egy olyan katona hûbérúr, akinek van valamiféle ostromfelszerelése. Tegyük fel, hogy van ilyenünk, s térjünk át magára az ostromra. Az egyszerûség kedvéért egy kisebb, egy falból álló vár ostromát írnám le itt:
Az Ostrom
A hadseregünk felsorakozik a vártól tisztes távolban, míg az ellenséges várvédõk már a vár kapuja fölött és meletti falakon állnak. Érdekes, hogy ha a várat oldalról, vagy hátulról támadjuk meg (nem közelharci fegyverekkel), a várvédõk akkor sem mennek át arra az oldalra, hanem az eredeti helyükön szobroznak tovább és csak akkor jönnek le onnan ha valahol attörtük a falat.
Az sem mindegy, hogy milyen ostromgépeink vannak: A ballista falak ellen használhatatlan, a lõtávolsága pedig érdekes módon kisebb mint a várvédõ ijászoké, tehát ez nem nyert. A katapult még ennél is nevetségesebb - kb 30-40 méterre kell megközelítenie a falat hogy lõni tudjon, az az íjászok lõtávolságának kb a fele, tehát mire a katapult 2õt lõ, az íjászok már rég szétlõtték - ez sem nyert. Az ostromtorony és a faltörõ kos csak nagy veszteségek árán juttatható el a falhoz, de ez legalább mûködik. Az egyetlen igazi hatásos fegyver, nagy lõtávval a Trebuchet. Na persze ha nincs ostromfegyverünk, de nagyon nagy a seregünk és nem bánjuk a veszteségeket akkor így is támadhatunk. Fából készült falakat pl. az íjászok tüzes nyilaival fel lehet gyújtani, mely tûz azután magától továbbterjed, míg egy idõ után a fal ennek hatására leomlik (a falon álló várvédõk is meggyulladhatnak). Érdekes, hogy a fal leomlását követõen a vár teljes védereje automatikusan lemászik a falakról és a várból kisétálván, nyílt terepen száll szembe a támadókkal, ami persze kész önygilkosság (és értelmetlen is, hiszen a LotR 3-ban nincs a várnak olyan pontja, amit ha megszerzünk akkor automatikusan gyõzük). Kõfallal szemben csak a létrás támadás marad. Elég nevetséges, hogy minden hadtest csak egyetlen egy létrát visz magával, és mindenki azon próbál felmászni. A mesterséges intelligencia több hibája közül az egyik legsúlyosabb a katonák várban tanúsított viselkedése. Miután ugyanis bátor embereink bejutnak a várba, vagy fennragadnak a falakon, vagy a vár udvarán álldogálnak és nézik egymást, miközben én eszeveszetten klikkelek az ellenségre 140 klikk/perces sebességgel. Az ellenséges nyílzápor hatására sem tágítanak, egyetlen mód hogy manuálisan, odairánytjuk õket ahol az ellen van.
A játék pedig nem áll másból, mint abból, hogy azt az 8-10 hûbérurat lerakom a parcellákra, összeterelem a velük járó, gép által (számban és fajtában) elõre meghatározott hadtesteket és a hadsereggel indulok várakat foglalni, közben pedig elvétve összecsapok az utamat álló ellenlábas hadseregekkel. A játék igen nagy része várakozással telik el. Várni kell, hogy a hûbérurak hadseregei feltöltõdjenek, várni kell hogy jöjjön a pénz, mert egy jó vár 6000-10000 aranyba kerül, várni kell amíg a hadseregek a maguk lassított tempójában odaérnek a célhoz stb.
Egyéb:
- A pénzhez kapcsolódó idegesítõ jelenség, hogy véletlenszerûen néhány tolvaj el-el lopkodja a kincstárad 75%-át. Ezeket a tolvajokat nem küldi senki, te sem tudsz tolvajokat küldeni mások ellen, és persze megállítani sem tudod õket.
- Nyertes csaták után az elfogott ellenséges hûbérurakért váltságdíjat (500-4000 arany) lehet kérni, amit az AI persze soha nem fizet meg.
- A várakat bár mostmár magunk is tervezhetjük, de folyó/vízzel feltöltött várárok nem veheti körül - ez kimaradt, mert a fejlesztõk szerint ezt túl nehéz volt megoldani a mesterséges intelligenciával (amelyet ismerve nem is csodálkozom).
- A diplomácia abból áll, hogy vagy háborút, békét esetleg szövetséget ajánlunk a másiknak - sértegetni a másikat már nem lehet, csak a viszonyt javítani pénz ajándékkal. Egyébként van egy 3 (Vallás, Lovagiasság, Becsület) 1-tõl 7-ig terjedõ skálából álló kis cucc a diplomácia képernyõ tetején, mely a játékost jellemzi. A Vallás azért kell, hogy a pápa ne átkozzon ki bennünket (akkor romlik a morál - a templomok és a pap hûbérurak ezt növelik), a Lovagiasságot nyertes csaták után kapjuk, vagy veszítjük el, a Becsület pedig a diplomáciai tevékenységünket jellemzi/befolyásolja.
Öszzegezve:
A játék szinte egyáltalán nem hasonlít a korábbi 2 részhez, mert a fejlesztõk szavaival élve, valami egyedit akartak alkotni. Figyelmenkívûl hagyva a LotR rajongók véleményét, akik legtöbbje szerint elég lett volna néhány kisebb újítással, és egy mai színvonalú grafikai motorral feltúrbózott LotR 2 koncepció. A hivatalos LotR 3 fórumon nagy is volt az elégedetlenség és a játékosok/kritikusok is nagyon erõsen bírálják a game-et.
Ami mindezt elõre sejtethette: - A játékról nem adtak ki demo verziót, és hivatalosan bejelentették, hogy nem is fognak. - Messze az élvonal beli új játékok ára alatt adták ki amerikában: 20 USA Dollár, ami kb 4100 forintnak felel meg. - A játék fejlesztése közben elfogyott a pénz és szponzorváltás is volt - a Vivendi Universal az új szponzor, akik viszont visszavettek a játék költségvetésébõl. - Szintén a fejlesztés közben jött az elmebeteg ötlet, hogy Real-Time legyen a játék, mert most a piacon egy állítólagos real-time-õrület uralkodik és ezt õk is meg akarják lovagolni. - Idõközben több fejlesztõ is otthagyta az Impressions-t.
Ahogy az elején már utaltam erre ez tényleg érdekes, hiszen a legfrissebb CD Galaxis árlista szerint a játék 9990 forintért kapható nálunk. Szintén furcsa, hogy itt más a játék borítója is, mint az amerikai.
Ennyire talán még nem tett tönkre cég egy ilyen nagy nevû játékot. Én személy szerint nagyon sajnálom, hogy így elrontották, az egészet, mert nagyon vártam már a 3adik részt.
Viszont ez sajnos nem a Lords of the Realm 3, hanem valami nagyon nagyon gyenge félkész középkori RTS egy Lords of the Realm 3 dobozba csomagolva. Ez pedig egyszerûen egy átverés - nem lehet kipróbálni demo híján, a screenshotok alapján még hasonlít is a korábbi részekhez. Az ember csak akkor jön rá, amikor már megvette, akkor meg már késõ. A Sierra most nem csinált mást mint egyszerûen "megfejte" a Lords of the Realm nevet, hogy a potom 20 dolláros árral legalább a fejlesztési költségeket vissza tudják szerezni a azoktól a rajongóktól, akik mitsem sejtve megveszik a zsákbamacskát. Ezt a játékot nem LotR 3-nak kéne hívni, hanem Lords of the Vassals-nak (vassal angolul a hûbéres) vagy, ahogy valaki a hivatalos LotR3 forumon mondta "Automated Medieval Annoyance"-nak.
Mindenkinek azt tanácsolom, hogy ha lehet elõször töltse le a játékot, valahogyan próbálja ki mielõtt megveszi és ha nekem nem hisz akkor gyõzõdjön meg róla maga, hogy nem éri megvenni.
Végül pedig szintén egy LotR3 fórumos idézettel zárom soraimat: "A LotR 2-vel éveket játszottam, a LotR 3-al csupán órákat"
Ps: Mindezt én sem hittem el amíg ki nem próbáltam a játékot....kár....nagyon nagyon nagy kár egy ilyen sokat ígérõ game-ért.
Hali emberek én már kipróbáltam és annak ellenére hogy a Lords 2 nagyon tetszett ez a vazallus rendszer nekem nem jött be valaki végigvitte már ???
Egyébként lehet, hogy nem ártana nyitní egy CK topicot mert ez nem éppen a Lords3-ról szól már
Az AI módfelett aktív.
Köszi. Még egy kérdésem lenne. Ezt viszont nem tudom megmondhatod e. Mennyire foglal el területeket az ai? Ez alatt azt értem, hogy annyira és olyan színten hódit mint az EUII-ben vagy ez azért nem jellemzõ?
Nem tudom (de tényleg), hogy mikor jön ki. Több mint egy hete gold, így korábbi Paradox játékokból kiindulva úgy két hétnél több már nem igen lehet hátra.
Nekem személy szerint nagyomn tetszett és tetszik a Victoria. Tényleg sokkal komplexebb mint az EU vagy az EUII. Az egyetlen problémám vele egyedûl az, hogy nincsenek hozzá olyan grafikai egységmódosítások mint amilyen a Hoi-hoz volt, vagy ha van is akkor én azt nem találtam meg:( Amúgy egy kérdés amit biztosan meg lehet válaszólnod:) Mikor jönk ki a CK??
amugy attól hogy kinek miylen a szájize tök mind1 marketing szempontbol amig el tudják a marketingjükel adni amit kiadnak addig az jó még akkro is ha utána emberek fele megutálja mert öv gamét esetleg többen veszik meg a rpofi marketing miatt :) najo
amugy szvsz tényleg tul off már itt, ako inkább menyünk át victoria topicba 8igen van oylanis, találd ki ki nyitotta :PPP)
nagyot tévedsz nekem nem a victoria bonyolultságával volt bajom, az mgé tetszett is el is szórakoztam vele egy ideig amig belejöttem és énis szeretem a kihivást de ettõl fügetlenül nem tetszett és nem azért mert bonyolult lett volna hanem mert valahogy nem jött be, nem tom mért... :) amugy eu2 nem tom mrét a legjobb annél még hoi jobb volt szerintem meg victoria is öszintén szolva nekem eu2 nem tetszet anyira se mint az utobb emlitet kettõ... :)
A Victoria legnagyobb baja éppen az, hogy aki nem áll neki alaposabban megtanulni, az nem lát benne mást, mint egy olyan "klónt" amit nem tud irányitani. Szerintem a te esetedben is errõl van szó, mert a játék mechanizmusát tekintve SEMMIBEN nem emlékeztet az EU2-re. A politikai és gazdasági szimuláció, valamint az AI tekintetében fényévekkel jobb mint az. A harcrendszer nagyjából olyan, mint a Hearts of Ironban, de aztán kb. ennyi a hasonlóság.
Persze az más kérdés, hogy a nagy bonyolultság jó-e. Pl. afféle laza kikacsolódásként szoktam EU2-zni, hiszen Very Hardon is már csak "fél szemmel figyelve" is könnyen elirányitgatom az országom, hiszen semmi dolgom azon kivül, hogy kiválasszam hol kolonizálok, és kit akarok meghódítani legközelebb. A Victoriával ez nem megy, ha annak neki állok, akkor azt egyfajta szórakoztató kihívásnak fogom fel, mert ott normalon is nagyon nehéz gyõzelempontokban elsõ lenni, hiszen az AI igen jó az országok menedzselésében, ha lemaradok, igen csak széjjel tudja rúgni a seggem.
Marketing: szerintem éppen, hogy rossz. Legalábbis erre utal, hogy tényleg sok ember van keserû szájizzel velük kapcsolatban. Ami részben jogos, részben viszont túlzás. Mert persze, egyik játékuk sem tökéletes történelmi szimuláció (ettõl a legtávolabb érdekes módon a legjobb játékuk, az EU2 van), na de hát az amit elérnek egy adott progival, még mindig jóval több, mint amit akármelyik másik cég akár csak megpróbálna elérni.
Bocs az offtopicért, csak gondoltam ezt még elmondom.
nekem meg pont victoria nem teccet de nagyon, nem tudom miért de kcisit már tulzásba vitték a rokabõrösdit, hiába lehet felsorolni 50ezer ujitást akkoris nekem inkább tünik sokszor egy jó kiegnek mint egy értelmes különállo gamének, meg valahogy nem tetszett az egész és kész, hiába vannak a forumokon urban legendek (amiket amugy nemsi ovlastam szal nem ez befolyásol) de ettõl még teljesen oylan az egész akkrois hogy hatalmas igéretek és amikor kijön hogy hatalmas nagy 0 az egész ahoz képest mint aminek készült, szal paradox tényleg iszonyatjó marketingel dolgozik (lásd pl reklámmenedzserként fellépõ bétateszterek :PPPP) de vége nem az igazi... :/
Genghis Khan. Amigán, majd PC-n is imádtam. A PC-s második része tetszett a legjobban. KOEI játék volt. Japán stílusú grafikával, de eszméletlen jó stratégiai résszel, dinasztiával, világbirodalomtörekvésekkel és kibaszottul - bocsánat - kiegyensúlyozott egységekkel. Hihetetlenül jól meg volt csinálva. Volt egy iszonyatosan jó stratgiai része a harcban. Azóta is keresem az ehhez foghatót, mindhiába. Kõ, papír, olló szinten ütötték egymást az egységek, ami jó volt az európai hatalmak ellen, az nem vált be pl. a mongol lovasság ellen. Iszonyatosan hosszú és nagy patthelyzetek voltak. A királynak lányai, fiai születtek. Utóbbiakat hadvezérként, trónörökösként lehetett használni, lányokat férjhez adni hadvezérekhez. Kincs volt az erõs király, de persze fejlõdtek is. Ha meghalt, az utód néha iszonyat gyenge volt. Kevesebb "akcióra" volt képes, mint az apja. Ez sok tartománynál, országnál már gázos volt. Lányokat férjhez lehetett adni stb, stb. Szuper volt. A cég nem tudom miért, de nem remakeelte a GK-t. Mindez ha jól emlékszem 7 MB volt!(?)
A készítõk úgy hírdették a progit, hogy ritkán sikerül világbirodalmat létrehozni. Megmondom, nekem 1x sikerült Angliával. De vagy egy év játék után. Ugyanis lassú volt, mint pl. a Championship Manager, és kb. ugyanolyan részletes is. :) Még multiban is játszottuk haverokkal egy gépen. Jó móka volt. :) Ha valamit elcseszett az ember, tuti, hogy amit felépített, az gyorsan elveszett. A központi országgal 3 akciód volt/kör, minden más tartománnyal 1, illetve lehetett kormányzód, akik sík szemét módon csesztek néha át, ha nem voltak lojálisak. :) Ezért inkább lassan, de biztosan csinálta az ember szólóban. :) Ja és persze a lázadások tizedelték a területeket. Nem folytatom.
Amikor kijön egy ilyen dinasztiás progi, akkor valami hasonlóra várok. Az ötletek jók, mégis valami hiányzik mindig, pedig nem lenne nagy cucc. Amikor kijön egy ilyen játék, mindig azt várom, hogy el legyen találva! Kívánom neked, hogy most ez bejöjjön, de a Paradoxból indulok ki, és tuti, hogy elcseszik azt, ami az embert oda kötné a gép elé.
A Hearts of Ironnal kapcsolatban egyetértek, de a Victoriának és a Crusader Kingsnek bétatesztere voltam/vagyok, így ugye annak a lehetõségeivel jó elõre tisztában voltam és ezért tetszenek nagyon; és meg is tudtam valamit figyelni, ami a Paradox féle nyilvános forumra vonatkozik. Ez igaz volt Victoriára, és pár dologban igaz a CK-ra is. Kb. így néz ki: -valaki elolvassa a játék leirását. eszébe jut valami nagyon cool. pl., -extrém példa- hogy CK-ban lehet-e bérbeadni a flottádat és aztán amikor már a hajón van a "megbizó" ellene fordulni (ezt pl. azután kérdezték, hogy a fejlesztõk szóltak, egyáltalán nincsenek benne flották) -megkérdezi a forumon, hogy lesz-e benne ilyen. -más (nem benfentes) forumzok hozzászolnak, hogy "hát miért ne? tök jó lenne" - 5 hozzászólással arrébb már mindenki kész tényként beszél a "feature-rõl" - játék megjelenik, vágyálom nincs benne, népek morognak
Ez a HoI-nál nálam is tökéletesen mûködött. Beálltam azoknak a sorába, akik össze-vissza ábrándoztak, hogy kis országokkal milyen jókat játszok majd, holott Paradoxtól senki nem mondta, hogy "jókat, és hiteleseket lehet majd a kis országokkal játszani". Játék megjelent, Magyarországgal játszani nagy baromság volt, hatalmasat csalódtam.
A Victoria esetében semmi olyat nem igértek, ami végül is nem volt benne a játékban, aztán nagy volt a vihar, leginkább apró kis semmiségek miatt (persze vannak nagyobb hiányosságok is, pl. rendes blokád rendszer).
A CK-val kapcsolatban szerintem az lehet probléma, ami a Paradox forumon már látszik, hogy jónéhányan megint interaktiv történelemkönyvet várnak. Pedig a dinasztiamodel miatt egy generáció után minden történelmi hûség szó szerint kihal a játékból, de számomra éppen ez a legnagyobb ereje. Eddig még egyetlen játékom sem hasonlitott az azt megelõzöre, azzal együtt, hogy az abszolut hihetetlen sávba sem csúszott át (ez a gold közeli játékokra vonatkozik persze).
jah ott a pont! full egyetértek, mindegyik paradoxos game jonak indult de mégsem lett az igazi... :(
Bennem azonban mindig megvolt a Paradox iránti "ellenszenv" - nem ez jó szó -, ugyanis mindig jó volt a tálalás, amíg meg nem jelent a game, de aztán a megvalósítás-végtermék döcögött rendesen (a legjobb példa aHearts of Iron volt ...). Magyarul, amit kínáltak és amit adtak, az nem volt összhangban. A lehetõségek apróbbak voltak, mint amit vártunk és ígértek. Így csalódtam, vagy ha nem is, akkor meg egy idõ után elõvettem az "eredetit", amirõl koppintották az illetõ játékukat. Valami mindig hiányzott, vagy nem úgy volt, ahogy ígérték. Ez így zagyvának tûnhet, de pl. vki vár egy játékot, megígérnek fût-fát, erre nem az jön ki. Szép, meg minden, de sántít. És a Paradox pont az a cég, amelyik jól tálal, mézesmadzag, aztán vége a "kampánynak" ...
Sajnos tulajdonképpen mindent, amit el szabad mondani a játékról, azt beleirtam az AAR-ba. A vazallusrendszer nagyon könnyen átlátható és kezelhetõ, de -pl. a vazallus hûségének alakulása során- elég sok faktort figyelembe vesz. A játék célja attól függ, kivel indulsz neki: pl. az AAR-ban mint magyar király a lengyel királyt legyõztem, és tudtam agresszivan "claimeket" "elõásni", vagyis egy olyan pozicióból törhetsz "szuperhatalmi" státusra. Amikor pl. Savoy egy területes grófjaként játszottam, akkor nagy öröm volt kb. 50 év után egy ügyes házasság segitségével megszerezni Pármát, ezáltal megkétszerezve "birodalmamat" :)
Ha elolvasod amit tamás írt akkor abból kiderûl, hogy a földeket te adományozod a vazzalusaidnak, sõt õket fegyverbe is hívhatod és bizonyos számú sereget a rendelkezésedre bocsájtanak. Gondolom ezen seregek nagyságának száma tuti függ attól, hogy mekkora földterülettel rendelkezik a vazallusod. Egyébként szívesen megtudnék több infót is és utánnaolvasgattam a paradox fórumán a reagálásoknak a játékosok részérõl Tamás leírására, de sajnos õ nem árúlhatja el a részleteket
Amúgy felcsigáztál. :) A Medieval Lords óta (még C64) várok valami hasonlóra. :)
Ennek ellenére a Knights of Honor kb ue lesz, csak még grafikailag is felturbózva, + NYE, + vazallus rendszer a dinasztiákon belül. A történelmi korrektség vsz nem lesz olyan, mint pl. a Crusader Kingsnél. Mellesleg arre vagyok legjobban kiváncsi, hogy csinálják meg a vazallus rendszert?!
Kis nemesként pár vazallusal nyomulva, amolyan dinasztiszimulátor lesz, ahol cél a trón, vagy sima random baromság, nem reális több százezres lovagseregek stb. stb. ... :)
Jaja ezt már akartam én is mondani. Pláne aki tud angolúl annak érdemes most olvasgatni a paradox honlapját, ugyanis kijött az elsõ béta teszter játékélményének leírása. A srác történetesen magyar és ugye a magyar királysággal játszott. Nagyon élvezetes ahyogy leírta és én még külön örûltem is, hogy pont egy honfitársunknak jutott ez a megtiszteltetés
Azért a Crusader Kingsrõl érdemes megjegyezni, hogy a "lelke" a dinasztikus model, vagyis az, hogy nem egy "országgal", hanem egy dinasztiával játszasz. A karaktereknek 4-5 féle tulajdonságai vannak egyéb, véletlen események és oktatás során nyerhetõ jó/rossz jellemzõk mellett. Nem csak királyokat, hanem az összes a játékban lévõ, keresztény és birtokkal (vagyis területtel) rendelkezõ nemes választható. Tehát pl. 1066-os scenarioban Magyarországon belül nem csak Salamon királyt, hanem akár a késöbbi Szent Lászlót, vagy a testvérét, Gézát, vagy akár csak egy megyét irányító "Count"-ot is lehet irányítani.
Itt van egy béta After Action Report, ami véletlenül pont Salamon királyról íródott, és véletlenül pont én írtam :) Vannak benne hibák amiket goldban korrigáltak már (pl. egy-két cimer, egy fölös Árpád fiú a setupban), de azért reményeim szerint a játék lényege kilátszik belõle:
"Castles sorozattal, Defender of the Crownnal, Strongholddal" játszottam annak idején, imádtam az 1-2. részét a LotR. sorozatnak, a másodikkal még multiztam is (lan), ezért nagyon vártam a 3-at, de ez valami harmat gyenge lett.
jah nekem is :) igaz az állás forditott mert ott tulbonyolitoták itt meg tulegyszerüsiteték :)
Meg mint az Europa Universalis "enginejével" készült többi alkotás:
Europa Universalis Europa Universalis - Crown of the North Europa Universalis 2 Heart of Iron Pax Romana Two Thrones Victoria - An Empire Under the Sun
Egyébként ajánlom figyelmetekbe a Crusader Kings nevû programot az valamikór õsszel jön ki. Az is egy fasza kis középkori stratégiai game lesz akárcsak a Knights of Honor.
Én sem öt perc, hanem a klasszikus várépítõs-stratégiák rajongása fényében nyilatkoztam errõl több mint 1 nap játék után. Nem is fika volt, hanem csak egy vélemény, ami nem volt pozitív. Rohad sokat vártunk erre is, erre ez nagyon nem lett jó! Még a 2. rész szinvonalát sem üti meg! Az, hogy 3D, itt a hátrányára vált. Faszért kell eröltetni, ha ide nem illik be! A csata 3D-ben még oké, de másban nem feltétlenül szükséges. A hangsúlyt azonban itt nem találták el.
Amúgy Te játszottál a korábbi részekkel? Vagy a Conquerorral, Castles sorozattal, Defender of the Crownnal, Strongholddal stb.?
Akik eddig fikázták a játékot: 5 perc alatt hogy a fenébe tudtok (mertek, akartok) véleményt alkotni egy játékról? Mindenki kb. ennyi játék után benyögte ide a frankót... (az elsõ benyomásaim nekem kifejezetten jók: a körökre osztottság hiánya nem annyira zavaró szerintem pl, ha sikerül elkapni a játék ritmusát)
Azt nem lehet ezek szerint felülmúlni! Pedig miért ne lehetne! Csak kéne pár okos játéktervezõ, amelyik betartatja a középkori stratégiák alapszabályait:
- Gazdasági rész körökre osztott, különben átláthatatlan! - Ha ez nem megoldható legalább normális pause lehetõség! - Lehessen várat építeni! - Legyen egy jó management! - Jó ötletek vegyítése (pl. jól megvalósított FPS rendszerû harc, amelynek során be lehet járni az általunk épített várat -> CAD1086; többfajta befejezési lehetõség -> CAD1086; ötletes Questek -> CAD1086; sokfajta fegyver amelyek tényleg különböznek tulajdonságaikban -> CAD1086; action rész -> DOC; áttervezhetõ haderõ, annak sajátos felszerelése -> LOTR 1-2; átvezetõ moviek -> ShogunTW; jó zene -> DOC; régi játékokból átvett dolgok exrtraként való hozzáadása, hogy kevesebb semmiképpen se legyen a játék (lovagi torna, házasság, kis RPG elemek -> CAD1086)! - Zéró fantasy vagy - max. ha kapcsolódik a korhoz - minimális sárkány populáció, elkerülendõ, hogy rétegjáték legyen! - Reális, nem átformált középkor (elkerülendõ egy inka invázió Oroszország ellen)! - Alap: lehessen saját várat építeni! - Nézzen is ki valahogy a grafika.
Annyi gamét csinálnak a magyarok. Azok 2. VH-s stratégiák, vagy ûrstratégiák, netán disznós stratégiák, vagy autós játékok. Szerintem lenne vevõ egy hasonlóan megtervezett, ötletekkel teli, nem feltétlenül az RTS vonalat eröltetõ játéknak is. De ha lenne, az tuti valami tucat fantasy lenne. :(
A Knights of Honorba legalább jól néz ki a környezet, és beketült egy olyan rész is, hogy vazallusokból kisebbfajta láncolat, belõlük hadsereg, majd birodalom. Itt is próbálkoztak valami hasonlóval, de sikerült elcseszniük. Megálítani nem lehet az idõt, szóval átgondolni sem lehet szinte semmilyen lépést. Most jelen állás szerint a gazdasági részt ahhoz tudnám hasonlítani, mintha nem lett volna a Capitalism 3-ban pause.
hmmm, azert en csak megnezem, annyira tan csak nem rossz...
hát a 2höz sok köze nicns az tény de szerintem azért annyira nem rossz :) bár tény hogy msot hogy enyi game jött ki tuti nem ezzel fogok sokat jáccani... :)
Valóban elcseszték. :(
Nem körökre osztott - anélkül meg próbálj gazdasági szimulációt nyomni -, megpróbáltak átvenni elemeket a Knights of Honorból, szarok lettek a mapek, átláthatatlan a térkép, az egységek néha (mindig) idióták, az RTS megöli a játékmenetet, a csatában meg kicsi a térkép.
Két szóval:
KÁR ÉRTE!
:(
Tök kivagyok én is. Jóideje vártunk rá. Jók az animok, de ez nem elég! :(
NE VEDD MEG A BOLTBAN! A KofH sokkal jobb lesz! (VSZ. Ennél minden jobb. A Conqueror A.D. 1086-ot ezek szerint sohasem fogják überelni ... :( )
Egyelõre kicsit kaotikus a stratégia része, de a csata elég aranyos. Kicsit képregényszerû az egész, de csupa jó értelemben. Aranyos animok, kicsit véresek is, vannak benne jó ötletek, saját uralkodóház, meg egyebek, de szerintem a Knights of Honort nem veri. :(
szal ha valakinek tetszett totalwar szerintem ezis fog... (bár ha mégse akkor mosom kezeimet... :P)
hááát a totalwar-ra, hmm meszirõl, de szerintem van oylan jó mint az... ebben is külön van a csata meg az "országmenedzselés" nekem bejövös igy elsõre, eléggé királyos, ostrom is elég jo, nekem igy elsõre teccik