dez: pontosítanék! A privatizáció környékén koncessziós területekre lehetett pályázni. Ezek közül a Matáv kb 2/3-ad részt nyert el, a többit más cégek nyerték.
A koncessziós szerzõdést az álammal kötötték ezekre a területekre külön külön, kizárólagosságot biztosítva az adott cégnek. Tehát nem a Matávnak, hanem a koncessziót elnyerõ cégeknek...
De ez apróság, ám tény emiatt kellett rontani a minõségét az IP telefonnak, mert az állam garantálta a szerzõdések bevétele ellenében a kizárólagosságot, és ott találtak rést, hogy ha rosszabb a minõsége, az már nem számít telefonnak, akkor nem ütközik a szerzõdésbe.... De mivel a szerzõdések lejártak, ez már történelem :)
(Ha valaki nem tudná, a Matáv törvényileg biztostott monopóliuma [vagy hogy nevezzem ezt] a privatizációjakor egyfajta "kedvcsinálóként" szerepelt.)
Korábban, amíg tartott a Matáv monopóliuma, hatósági utasítás v. törvényi szabályozás szerint direkt rontani kellett az VoIP alapú hangátvitel minõségét. (Az meg tök mindegy, hogy "hardveres cucc" vagy "szoftveres cucc".)
Ezek az eszközök (kábelmodem, stb.) kellenek, de internetelõfizetés, mint olyan, nem feltétel. Számítógép sem kell, az ehhez való "telefonkészülék" közvetlenül a modemre is csatlakozhat.
De hasonlóan van mûködõ IP telefónia szolgáltatása pl. GTS-Datanetnek, Pantel-Euroweb párosnak és több kisebb ISP is kínál ilyen szolgáltatás ahogy korábban írtem jelenleg elsõdleges céges ügyfeleket megcélozva.
szuper újdonság .. szuper nagy nyereség a cégnek , de persze ez már túl innovatív ahhoz , hogy fasztáv is képes legyen valami hasonlóra
shabba: Köszi az infókat, így (is) okosodik az ember :))
Ha ezt hiszed akkor nagyon el vagy tévedve. Úgyanúgy kell hozzá kiépített adatkapcsolat, hisz a nélkül hogyan is mûködhetne az egész rendszer.
Ez nem úgy van hogy kihúzod a telefonból a kábelt megfejeled a végét, kihúzod a TV-bõl a koaxot az is megcsonkolod majd egy hanyag mozdulattal összesodrod a két rézpárt és már mûködik is az IP telefonia. ;)
Az elõfizetõnél ahhoz hogy ígénybe tudja venni a szolgáltatás ki kell alakítani az adathálózatra való csatlakozás végpontját, ehhez pedig ki kell építeni egy internetcsatlakozás, ehhoz pedig ugyanúgy kell a modem. A visszirányusított hálózat csak egy közeg az adatáramlásra ugyanúgy ahogy pl. egy UTP kábel. De akkor hogy ebbõl a közegbõl "kivond" az információt kellenek a megfelelõ aktív eszközök pl. UTP végére egy hályókártya vagy egy swich, kábelnetnél pedi egy modem ami a hálózati eszközök számára értelmezhetõ formájú adatcsomagokat tud prezentálni.
Mellesleg a visszirányú és a csillagpontos nem ugyanaz. Az elõbbi azon képesség ami lehetõvé teszi kétirányú adatáramlásra másik pedig egy topológia kialakítás ami azt szolgálja hogy leválasztható legyenek az elõfizetõk. Utóbbit azért preferáltják a szolgáltatók mert így eltérõ szolgáltatási csomagokat vehetnek igénybe az elõfizetõk, megakadályozza a lopást, és esetleges nem fizetés esetén könnyedén lehet szankcionálni az elõfizetõt(pl. kizárni a hálózatból).
a upc telefonhoz nem kell internetcsatlakozás, csupán az hogy visszirányusított legyen a hálózat, azaz csillagpontos legyen - ez többségében már teljesül
Ez azért messze nem így van elég csak logikusan belegondolni a részletekbe.
Sajnos a VoIP elterjedésének a mai napig az ára szab gátat. Ez így volt 3-4 éve és szerintem így lesz még 1-2 év múlva is. Épp ezért elsõdlegesen cégeknek igazán jó alternatíva mert õk jobban bevállalják a magas beruházási költséget mert magas havidíj mellett rövidebb a megtérülés ideje. Lakossági pár ezer forintos számlák mellett ez nehezen lesz összehozható.
Hogy lehetne VoIP-ot kivitelezni.
1. Az elsõ és leggazdaságosabb eset ha már létezik meglévõ internet kapcsolat ez a 600ezer háztartásból 50ezer esetén igaz. Ekkor is több lehetõség van. Vagy adnak az elõfizetõnek egy VoIP Gateway-t amibe be tudja csatlakoztatni a meglévõ analóg készüléket vagy vetetnek egy IP telefonkészüléket. Mivel a netmegosztást is meg kell oldani hacsak nincs már meglévõ broadband routerje az elõfizetõnek így erre is költeni kell. Vagy a szolgáltató ad routert vagy olyan VoIP gatewat vagy IP telefon készüléket vásárol amiben beépített 2 portos switch van. Ezek viszont sokkal drágábbak, egy olcsó kínai alapmodel is 150-200 dollár egy switchel egybeépített már fölötte egy márkásabb pl. Cisco készülék pedig még drágább.
2. A másik eset ha még adatszolgáltatás sem elérhetõ az adott háztartásban, szóval elõbb meg kell teremteni. Ez ismét plusz beruházás hisz kell hozzá egy modem és a beszerelés munkadíja utána vissza lehet térni az elsõ pontra, amennyiben netet nem szeretne az elõfizetõ 1xûbb az eset mert nem kell a netmegosztással foglalkozni elég a modem-et összekötni egy portos gateway-jel arra pedig lehet kötni a meglévõ analóg telefont vagy VoIP gateway helyett lehet venni IP telefonkészüléket amik szintén nem olcsók 200 dollártól a csillagos égig van az áruk.
Szóval lehet látni nem olcsó beruházás egy VoIP csatlakozás megvalósítása, attól függõen mennyire áll már rendelkezésre a szükséges infrastruktúra 200-500 dollárba is belekerülhet. Ha most e mellé 1-2 éves hûségszerzõdést köt a szolgáltató akkor is a havi eszközbérleti díjak bõven egy jelenlegi telefon aladíj fölött lesznek de minimum azzal egy szintben. Persze évekkel késõbb ha már az eszközköltség leamortizálódott lehet lentebb vinni az VoIP árakat de a kezdõ beruházást úgyis az elõfizetõvel fizettetik meg.
Ezen kívül központilag is kell nagyobb volumenõ beruházásokat eszközölni, olyan eszközöket kell vásárolni ami kezeli a VoIP-os hívásokat, a meglévõ hálózati eszközparkot is úgy kell fejleszteni hogy támogassa a kiemelt szolgáltatásokat(Quality of Service). Össze kell kapcsolódni más telefonszolgáltatók hálózatával és más törvényi feltételeknek is meg kell felelni. Ezen beruházások költsége is mind az elõfizetõkre száll vissza. És ugye ez még mindig nem éri el rendelkezésre állásban a hagyományos szolgáltatás színvonalát mert pl. áramszünet esetén nuku telefon, ahhoz hogy akár ezt is tudja még nagyobb beruházást kell eszközölni saját tartalék elektromos rendszerrel. Na ilyen szerintem már nem fog bevállalni UPC és a többi kicsi sem, mert ez szintén jelentõs alapdíj növelõ tételként jelentkezne.
Az hogy nem lesz elõfizetési díj ahogy írod elég naív elképzelés. Ezt a rendszert életben kell tartani, felügyelni, karbantartani ennek a költségét csupán percdíjakból, fõleg ha kedvezményesebb percdíjakat akarnak mint a többiek lehetetlenség. Pl. a szomszédos ausztriában is van elõfizetés díj tudtottam 10-20 euros csomagok vannak a különbözõ többlet szolgáltatások függvényében és lehet még e mellé jön az eszközbérlet havi költsége.
Persze ha már kifizette az elõfizetõ a bekerülés igen borsos árát utána már az IP rendszer költséghatékonyabban fenntartható és a késõbbiekben jobban lehet engedni az árakból, de az elején bizony még elég nagy békát kell lenyegni meg igen nagy beruházás egy VoIP-os rendszer életre kelteni.
Szóval a fatávnak ez olyan komoly érvágás fõleg az elején tuti nem lesz, elsõdlegesen úgyis a céges, kisvállalkozói ügyfélkörnek fogják kínálni ezt a szolgáltatást ahogy jelenleg is a nagy és középvállaltok a VoIP elsõdleges ügyfélköre.
Idõvel fatáv is belép majd erre a piacra ahogy pl. angliában BT-nek is terve hogy 5-6 év távlatában a hagyományos hangszolgáltatásról áttéríti az elõfizetõit IP alapúra. De a telkók szolgáltatás e téren mindig elõnybe lesz mert ott van mögöttük a meglévõ infrastruktúra és azok biztonsági(pl. áramellátási anomáliák esetén) háttere amit a kicsit nem igazán fognak biztosítani. Nem is ismerem az idevágó jogszabályokat de ha még arra is kötelezni fogják a szolgáltatókat hogy a segélyhívásokat pl. bármilyen körülmények között pl. áramszünet is biztosítani kell és ezért saját redundáns áramszolgáltatást is ki kell építeni akkor a kicsit elég komoly dilemma elé kerülhetnek, de az áraikon ez a törvényi követelmény biztos hogy érzõdni fog.
Közben gondolkodtam a UPC-s és hasolnó témákon... Helyi, vagy belföldi hívásra általában drága az ilyen megoldás, vagyis szerintem külfödi irányokban gondolkodjatok...
Hálózaton belül meg nehogy már "óriási kedvezmények legyenek", ott legyen ingyenes!
Dehát eddig is itt volt a pl a skype is, meg az ICQ és nem váltották meg a világot, velük is lehet vezetékest hívni...
De tény hogy ez a jövõ, és gyorsabban itt lesz mint bárki gondolná, de úgy gondolom az internet azért minimum kell hozzá.. :)
A szolgáltatók meg nem azon dolgoznak, hogy olcsóbb legyen a net, hanem azért, hogy a 10.000 forintodat úgy érezd megéri náluk elkülteni. Ezért idõnként mindig belepakolnak valamit a szolgáltatásba, vagy sávszélt növelnek.
Szerintem az IP telefon is egy ilyen belepakolás lesz. szal elõfizetés nincs, de a kb 10 rugót be kell csengetni :)
Mondjuk skype-n és ICQ-n sincs elõfizetés :)
Cat: az lehet, hogy 600 háztartásban van UPC kábel, de csak 50 ezerben van internet.... Vagy ezt úgy kell érteni, hogy nem kell internet csatlakozás az IP telefonhoz? Mert az már valami, de nem hiszem, hogy megérné az UPC-nek... Tudsz errõl valamit?
Ha jól értem, az hogy fogadhatom a bejövõ hívásokat (ld. második bekezdés), azt jelenti, hogy ha elõfizetek, akkor kapok pl. egy _londoni_ telefonszámot, hogy az ott élõ unokahúgom azt tárcsázva bármikor helyi hívás díjáért beszélgessem velem. _Ez_ lenne a világújdonság. Emellett van a szolgáltatásban, hogy te is bárkit hívhatsz. De lehet hogy rosszul értem...
ugy hallottam hogy a UPCnál szeptembertõl lesz ilyen - kapsz egy telefont ugyanugy mint a modemet, és mivel nekik van telefontársaságuk is (monortel) ezért gyakorlatilag önköltségi áron meg tudják csinálni a dolgot. Elõfizetési dij nem is lesz, meg hálózaton belül hatalmas kedvezmények várhatók. 600ezer háztartásnak van kábeltévéje, nagy érvágás lesz ez a szemét matávnak
www.primus.ca > talkbroadband.
A számítógépes alapú VoIP szar, nem is érdemes rá idõt vesztegetni, de ez egy hardveres megoldás aminek ugyanolyan minõsége van mint a rendes telefonnak... jövõ héttõl nekem is ez lesz majd beszámolok róla :o)
Y
Én úgy emléxem, hogy ICQPhone-al volt olyan lehetõség, hogy amerikai számokat felhhattál, mert ott a helyi hívás ingyenes. Itt meg gondolom az elõfizetésés miatt oda is telefonálhatsz, ahova nem ingyenes.
Ez jó dolog, de nem világos, mi benne az új? Korábban is létezett már a VoIP, és volt már rá lehetõség, hogy egy PC-hez kapcsolt mikrofon és speaker/fejhallgató használatával megtegyük ezt, és létezik már a "virtuális telefonszámok" rendszere is, azaz vannak már VoIP telefonszámok (ill lehet, hogy ez a VoIP része), kb. mint az ICQ számok.