A legtöbb cikkben azt irják az üzemeltetése olcsóbb vagy ugyanannyiba kerül mint egy régi vonat. Viszont ezt egy kicsit furcsálodtam de gondolom nem véletlen írják. De az épitése tuti drágább mindennél. Az a Kínai járat ha jól rémlik 30km és több mint 1 milliárd dollárba került a kiépitése..
én vmi olyasmit is olvastam, h kevesebbe kerül a mûködtetés, mert fékezéskor visszatermeltetik vele az energiát (+a surlódás is kisebb) nem lehet, h a kiépítési árra gondolsz?
Sokszorosába kerül..de nem az ár a lényeg.. Hanem az elérhetõ sebesség. A szupervonatok "kerekes" változatai nem képesek 5-600 km/h feletti sebességet elérni .. Ennek több oka van, de az eddigi fejlesztések ára kezdte elérni a mágnesvasút árát.. A mágneses lebegtetésû vasút elvileg közel hangsebességgel is közlekedhet. Miután nincs súrlódás és gördülési ellenállás. Így ha drágább is, de vetélytársa lehet a repülésnek a sebességével, fõleg ha azt nézzük, hogy a mûködtetés árában már megnyerte a versenyt a repüléssel szemben.
Üdv Mindenkinek! Két fajta felfüggesztésû mágnesvasút készült eddig.
A Japánok a taszító, a Németek a vonzó módszert alkalmazzák. A Japcsi módszer még sok problémát mutat, de ha végre stabilizálni tudják, akkor olcsóbb lesz az üzemeltetése mint a vonzós módszeré..
A német megvalósításban több elv együtt érvényesül. Egyrészt a "sín"-ben lévõ tekercsnek mint lineáris (-azaz kiterített) motornak csak azon a szakaszán létesítenek mágneses teret, ahol a vonat éppen tartózkodik. Az elve egyébként az aszinkron motor elv.. lenne.. azaz több tekercs van egymás után, ezekre idõben eltolva kapcsolunk feszültséget, akkor a mágneses tér maximuma a rákapcsolási sebességgel együtt halad tekercsrõl-tekercsre.. Miután gyorsabban halad a mágneses tér maximuma, mint azt a tömeggel rendelkezõ mozgó rész követni tudna, ezért "elszaladva" mellette "megelõzi" a mozgó részt, így hozva létre benne az indukált feszültséget. Miután Lenz törvénye szerint az indukció létrejöttét gátolni igyekszik, ezért az indukált áram iránya olyan, hogy mágneses tere csökkentse az indukció nagyságát, azaz elmozdítsa a mozgó részt a mágneses maximum irányába. Persze ha teljesen utolérné, azaz szinkronná válna a mozgása akkor megszûnne az indukció, és akkor nem lenne vontató erõ sem, ezért kialakul egy egyensúlyi helyzet a lemaradás mértékében. Ez a lemaradás folytonos.. azaz ezzel a lemaradás mértékkel lesz aszinkron a hajtás..
A mosógépben a tekercsek egy henger paláston helyezkednek el, így ott, körbe-körbe fut a mágneses tér maximuma.. A mágnes vasútnál "kiterítették a hengerpalástot", azaz eleve egy síkban egymás mellé helyezték el a tekercseket..
A mágneses tér nem csak vontatja a szerelvényeket, hanem a szerelvényeken lévõ tekercsekben indukált feszültséggel-árammal akkumulátorokat is töltenek, így ha a sínbõl eltûnne az áram, akkor a szerelvény tekercsei veszik át a sín tekercseinek szerepét. Így biztosítva a lebegtetést és a fékezést.
How stuff work? Akkor nem mûködik a szokott fékezési mechanizmus. Sztem a Lenz törvény szerinti ellenhatás létesül és nagyon lelassítja a szerelvényt.
Nekem valami olyasmi rémlik, hogy nem egységes a töltés a síneken, ott felváltva van É és D pólus ugye. Aztán a vonaton meg az elektromágnesen nagyon gyorsan változtatgatják, hogy épp milyen legyen (az áram folyásirányától függ ha jól emlékszem) és megfelelõ idõzítéssel így tud menni elõre vagy épp lassulni/gyorsulni stb.
Aztán lehet hogy hülyeséget mondok és ez csak egy elképzelés volt ami végül nem valósult meg :)
Bekapcsolják a mágneseket a vagonon ami ellentétes töltésü mint a sín ezért taszítják egymást, ennek eredményeképpen lebegni fog a vagon, ezt hátulról meglöki egy erõs ember és mivel levegõben van a jármû ~0 súrlódás révén száguldozni fog... :)
Amúgy valami olyasmi lehet hogy a számítógép mindig azoknak az elektormágneseknek küld jelet hogy taszítsák a vonatot amik alatta és kicsit mögötte vannak. Biztos játszottál már mágnesekkel, hogyha lenne három darabod akkor ügyesen megoldva az egyikkel tudnád lebegtetni a másikat és a harmadikkal elõrre tudod taszítani azt amelyik lebeg.
Szakmai eligazítást nem tudok adni.
1 kérdés.A mágnesvasut hogy halad elõre?
"gondolj bele, mondjuk 500 km/órával siklik a levegõben és egyszercsak megszûnik a mágneses taszítás hirtelen érintkezik a sínnel, legyalulja az alját és kisiklik, mindenki meghal" Bár sajnálatos volt a baleset, ahol belefutott egy szervizkocsiba a vonat, de ez az eset egyben be is bizonyította, hogy nem siklik ki még ütközéskor sem, fent marad a pályán és nem kell félni attól, hogy 500 km/h sebességgel lövedékként csapódjon a földbe vagy legyaluljon valamit saját magával együtt, mint az 1998-as balesetben az ICE.
"Igazából ez még nekem nem elég mert a mobiltelefonokkat nem acél tokozásba rakják." Ha az egészet beleraknák acél tokozásba akkor a beépített antennát is leárnyékolják, így használhatatlanná válna. Viszont egyes részegységeket szoktak így árnyékolni, mint a vezetéknélküli kártyákat (#1, #2, #3) is. Bár ennek inkább az elektromágneses mezõ (rádióhullámok) ellen van értelme.
"A másik felvetés az anyagok permeabilitása (aminek most fogok utánanézni) nem ad kielégítõ választ!" Pedig ez az egyik megoldás (ezt hívják passzív mágneses árnyékolásnak). A másik - mint azt a Wikipediás cikk is taglalja - az aktív mágneses árnyékolás. Errõl itt olvashatsz egy TDK-dolgozatot.
Köszönöm szépen a választ! Igazából ez még nekem nem elég mert a mobiltelefonokkat nem acél tokozásba rakják. A másik felvetés az anyagok permeabilitása (aminek most fogok utánanézni) nem ad kielégítõ választ! Csak hogy értse mindenki van egy nagyon jó mágnesseeéggel kapcsolatos ötletem és minden érdekel ezzel kapcsolatban. A nagy permeabilitási anyagokkal Mmennyira lehet árnyékolni, értem ezt arra hogy a példánál maradva a vasutat vagy a szerelvényt árnyékolják esetleg mindkettõt. És a szerelvénynél csak az alját árnyékolják vagy az egész szerelvényt. (bele gondolva nem túl szerencsés csak a padlózatot árnyékolni mert a be és kiszállás alatt is találkozhatunk mágneses erõvonalakkal. Következõ kérdés mekkora távolságba érnek el a még számottevõ mágneses erõvonalak?
Köszönettel Neoz
Pár anyag permeabilitása - minél nagyobb az anyag relatív permeabilitása, annál jobban lehet vele árnyékolni a mágnesességet. Például ott a Mu-metal nikkel-vas (+réz meg kis molibdén) ötvözet.
A Lukács Ernõné, Péter Ágnes, Tarján Rezsõné által szerkesztett "Tarkabarka fizika" címû könyv (Móra Ferenc könyvkiadó, Budapest, 1972) így ír errõl: Vigyázz az órádra!
Órákon látható különbözõ nyelveken ez a felírás: "nem mágneses". Mit Jelent ez, és miért van rá szükség?
Ha az óra szerkezete mágneses hatás alá kerül, a szerkezet valamennyi acélból készült része, elsõsorban a vékony hajszálrugó mágnesessé válik és az óra megáll. Hiába távolítják el azután az óra közelébõl a mágnest, a szerkezet acélból való részei továbbra is mágnesesek maradnak, az óra sok alkatrészét újjal kell kicserélni. Mágnessel kísérletezni nem szabad, ha óra van a kezünkön kivéve, ha a fenti jelzés látható az órán.
Hogyan védik az órákat a mágneses hatástól? ûgy hogy a szerkezetét vastokba helyezik. Meglepõ módon a vas, amely könnyen mágnesezhetõ, nem bocsájtja át a mágneses erõvonalakat.
Ezt egy egyszerû kísérlet bizonyítja. A mágneses erõvonalakat vasreszelékkel lehet láthatóvá tenni. Ha az erõvonalak közé lágyvas gyûrût helyezünk, ez mintegy magába szívja az erõvonalakat, belsejében azonban nincs mágneses hatás.
Olyan órával, amelynek szerkezetét vas- vagy acéltok burkolja, akár a legerõsebb mágnes közelébe is mehetünk, az óra pontos marad. Elektrotechnikusoknak, akik erõs mágnesek közelében dolgoznak, fontos, hogy órájuk "nem mágneses" jelölésû legyen. A könyv egyébként "12 éven felülieknek" ajánlott - legalábbis a legvégén ez az üzenet található. ;)
A Wikipédia így értekezik errõl: Árnyékolása: Vastag vasburokkal (csak a törési törvény használható ki)
Sziasztok Lenne egy olyan kérdésem, hogy a mágnesen tér árnyékolását hogyan olssották meg! Gépjármû technikai gépész mérnök vagyok de ezen a vonalon nvannak sötét foltok. Az árnyékolás azért érdekel mert nyilván nem mennek tönkre a karórák és a mobil telefonok a szerelvényen. Tehát ha valaki tud valamit a mágneses tér árnyékolásáról írja meg legyenszíves.
Köszönettel Neoz
Szia!
Köszönöm szépen! Megnéztem, újra. A kilenc éves kisfiamat annyira inspirálta a látvány, hogy pár nap alatt "kigondolt" egy állandó mágneses lebegtetést. Ami meglepõ, hogy mûködik, de kell még csiszolni rajta, mert nem stabil. Engem az lepett meg, hogy egy ilyen kis srác képes idáig eljutni elsõre.
ma 22 órakor a National Geographic Channel, Különleges építmények mûsorában a mágnesvonatokról lesz szó (szokták ismételni)
A lineáris motorok mûködési elve szinte azonos a normál motorokéval, azza a különbséggel, hogy nem a körpaláston vándoroltatjuk a mágneses tér észak-dél pólusait, hanem kiterítve egymás melletti tekercseken. Így olyan, mintha a sínen végigfutna a mágneses tér.
Ha az így mozgó mágneses térbe fémlemezt helyezünk, akkor a rajta indukálódott áram mágneses tere (Lenz törvény) ellene hat az õt létrehozó térnek, azaz követni (elõrefelé kitérni) igyekszik. Ez a aszinkron motorok megfelelõje kiterített változatban.
Ó, nagyon egyszerû: a sín felett mozgó vonat bármely sínközeli pontján váltakozó mágneses tér van. Odahelyezett tekercs úgy viselkedik, mint egy trafó szekunder tekercse.
Kezdesz arra a fickóra emlékeztetni, aki azt kérte, hogy kína rombolja le a finn határt.
Amikor megkérdeztem, hogy "Miért haragszik ennyire haragszik a Finnekre?"
Akkor azt mondta, hogy rájuk nem, de ha a Kínaiak lerombolják a határt, akkor oda-vissza átmennek az oroszokon..
Szóval: A sín mágneses mezejébõl kapja a szerelvény az energiáját. Ha a sínben leállna az áram, akkor lép üzembe a minden mágneshez külön akkumulátor. Így ha az akkuk 3/4-e nem mûködne, akkor is a maradékkal biztonságosan leállna a szerelvény.
gondolj bele, mondjuk 500 km/órával siklik a levegõben és egyszercsak megszûnik a mágneses taszítás hirtelen érintkezik a sínnel, legyalulja az alját és kisiklik, mindenki meghal
repülõnél minden duplázva --> egy hajtómûvel is leszáll TGV motorja meghibásodik --> lassul, megáll
mágnesesnél nagy a kockázat nem tudom milyen óvintézkedéseket tudnak ez ellen kitalálni
Ne vedd a maglev elleni támadásnak a mondataimat és felesleges védelmezned ellenemben.
Minden 30 éves fejlesztésnek meg van a maga oka. Hogy a maglevnél mi volt az ok, azt mint ahogy írtam nem tudom, és úgy tûnik te sem.
Tippem van: pénz-haszon-profit.
"Tudatlanság? Tudod ez elég szubjektív dolog. Ha szerinted mindenki tudatlan, aki nem akarja megcáfolni a maglev létjogosultságát, akkor megint nincs mirõl beszélnünk."
Ezt Te állítod. Gondolom a sértõdöttség mondatta veled.
A sértõdöttséget félretéve, lehetne sok dolog amit megbeszélhetnénk a mágneses lebegtetésrõl. Helyette vitátzunk a vitáról.
mágneses lebegtetésû gyógyszeresdoboz elve = a maglev leváltása
(igen és ez nyilván simán elsõre mûködne a gyakorlatban is... ^^)
Te jó ég...
Tudatlanság? Tudod ez elég szubjektív dolog. Ha szerinted mindenki tudatlan, aki nem akarja megcáfolni a maglev létjogosultságát, akkor megint nincs mirõl beszélnünk.
Nyilván jobban értesz a fizikához, ezt nem tagadom. De abban biztos vagyok, hogy azoknál az embereknél nem értesz hozzá jobban, akik immár 30 éve fejlesztik a mágneses lebegtetésû vasutat. És remélem nem áll szándékodban gyõzködni engem... mert csak magadat teszed nevetségessé.
Én is mondhatnám rád, hogy tudatlan vagy, mert nyilván csomó olyan dolog van, amirõl még csak nem is hallottál - én meg profi vagyok benne. De inkább zárjuk le ezt a vitát azzal, hogy te vagy a jajjdenagyonokosemberakijólmegmondjahogyamaglevszar. Én meg a bunkó tudatlan, aki beléd kötött :) Én vállalom!
Pápá
ui: ilyen egoista embert (gy.k: mint te) még életemben nem láttam. köszi, hogy megint egy tapasztalattal gazdagabb lehettem :)
Az tény hogy a hetvenes években állandómágnesekkel taszító lebegtetést készítettem hobbyból.. persze optikai érzékelõvel vezérelt elektromágnesekkel kiegészítve. Mert különben az "UFO"-t a leghalványabb lehellet is lelökte a mágneses "párnáról".
Hogy a MAGLEV fejlesztõinek mi tartott harminc évig, azt nem tudom.
Csak feltételezem, hogy a négy milliárd dolláros km-enkénti pálya árból a haszon sem lehet aprópénz. Fõleg, ha kína távolsági gyorsközlekedését õk fogják kiépíteni..
Azért mert olyan pontossággal gyártani valószínûleg akkora költségekbe kerülne, ami sokszorosa lenne a mostani pályaelemeknek és szerelvényeknek.
Hát lehet, hogy nem leugattad, de ide jöttél és fölényeskedve beírtad, hogy márpedig ezt te jobban meg tudnád oldani... ^^ Na én ezt meg leugatásnak hívom :)
Biztosan akik már 1976 óta fejlesztik, erre nem gondoltak, igaz? Annyira szeretem, amikor jön valaki és egy fórumban leugatja azokat, akik már évtizedek óta ezzel foglalkoznak :) De biztos igazad van!! :)
De mint említettem, a légpárna helyett, taszító állandómágneses térrel is lebegtethetõ a vonat. Surlódás mentesen és ingyen.
A MAGLEV pedig sok energiát is fogyaszt és még a pálya építési költsége is magasabb, mint a taszító állandómágneses terû mágneses pálya építési költsége.
Szia!
Indokold!
A lineáris motornak, így is úgy is fenn kell tartania a mozgás. A lineáris motor hatásfoka a rés csökkentésével hatványosan (négyzetesen) növekszik! Azaz 1 mm-es rés esetén közel 100-szor kevesebb energia kell mint a 10 mm-es rés esetén. Vagyis pl. 0,001 mm-es rés esetén a vontatási munka igény is lényegesen alacsonyabb. És a lebegtetést a levegõpárna elvégzi.
Ki tudja, hogy a HDD (winchi) író-olvasó fejeit mi tartja "lebegve" a lemez felett?
A lemez és a fej közé sordort levegõ. Nem kell mágneses tér a lebegtetéshez.
Ki tudja, hogy a japánok taszító mágneses tere állandó mágnesekkel mûködik-e?
Igen, mûködik.
Mennyi energiát fogyaszt a lebegtetés?
Semennyit.
Akkor miért a MAGLEV?
Mert õk jobban meg tudták kenni a kínai politikusokat.
nagy elõnye a maglev vonatoknak a repülõgépekkel szembe, hogy nem kell felszálllni, leszállni, emelkedni, süllyedni, utasokat annyira átvizsgálni, csomagokat elkülöníteni, stb. Magyarországon a belföldi nagyvárosok között is ideális lenne [álmodozik]
Na azért ez a Maglev se kutya... amikor áthúz a sín felett... na meg amikor mutatja a gyorsulást 581-ig, wuh... =)
"Bár a TGV a világ egyik legbiztonságosabb vasútja, már eddigi rövid történetében is elôfordult néhány baleset. 1986. március 17-én bombát helyeztek el egy Párizsból Lyonba tartó szerelvényen. A bomba felrobbant, tíz utas megsérült. 1988. szeptember 23-án a Grenoble-ból Párizsba tartó szerelvény 110 km/órás sebességgel belerohant egy, a síneken álló 80 tonnás speciális közúti szerelvénybe. A vonatvezetô és egy utas meghalt, hatvanan megsérültek. Csak az elsô motorkocsi siklott ki. Az eddigi legsúlyosabb TGV-baleset tanulságait leszûrték, s a kétszintes Duplex-TGV-hez már ütközéskor gyûrôdô, energiaelnyelô zónákat is terveztek. 1992. december 14-én a Macon-Loché állomáson 270 km/órás sebességgel áthaladó TGV egy sínhiba miatt kisiklott. A 27 könnyû sérült a peronon várakozók közül került ki: a vonat kerekei alól kipattanó zúzalékkövek találták el ôket. 1993. december 21-én a Valenciennes-bôl Párizsba tartó TGV a Haute-Picardie állomásnál, a világon eleddig a legnagyobb 294 km/órás sebességgel kisiklott. Egyetlen könnyû sérült volt. 1995. augusztus 10-én egy szintbeli keresztezôdésben ütközött a Párizsból Brestbe tartó TGV. Két könnyû sérült. 1997. szeptember 25-én a Párizsból Dunkerque-be tartó TGV ütközött egy aszfaltozógéppel. A balesetnek 7 könnyû sérültje volt. 1997. október 11-én tûz ütött ki a Lyonból Párizsba tartó szerelvény motorkocsijában. Senki sem sérült meg. 1997. november 19-én a Brestbôl Párizsba tartó szerelvény ütközött egy szintbeli keresztezôdésnél egy pótkocsi-vontatóval. Hat könnyû sérült. "
pontosan: az egész sínt, az egész pályaszakaszt mozgatják.
Itt hogy van megoldva a "vágányok" közötti váltás? Elmozdítják az egész sínt?
És mi történik akkor ha a mágnesbe csap a villám ?:O
jóu ez a topig! +fav :)
más balesetrõl tudtok még? nem azért mer szeressem, csak mi történik akkor ha leér egy vonat? vagy egy nagy szél odafuj valamit aminek nekimegy és kicsit hozzáérinti a falhoz?
meg azt a mûsort ami london newyorkot köti össze, nincs fent vhol?:)
"De készült tanulmány egy futurisztikus Atlanti úceánon átívelõ London-New York alagútról is, ahol légüres térben több ezer km/ó-val haladna a szerelvény. (errõl majd keresek még infót, Discovery-n láttam régebben)"
Oh, azt a mûsört én is láttam, jó volt :)
Nemrég volt valami baleset is ebbõl,ha jól emlékszem.