Az alábbi cikk már nem túl friss, de elég hosszú, úgyhogy bemásoltam :D
"A Gabriel Knight sorozat alkotója, Jane Jensen személyesen utazott az Egyesült Államokból a lipcsei Games Convention-re , hogy új játékát, a Gray Mattert a nagyközönségnek bemutassa. A projektet már korábban (2003-ban) bejelentették - akkoriban a Dreamcatcher szárnyai alatt, ám ez azóta megváltozott és most a magyar (!) Tonuzaba stúdiót bízták meg a fejlesztéssel. A játék még kezdeti állapotban van, ezért csak Storyboard-bejátszásra (ami egyben a játék intrója is), és illusztrációs képekre (melyek egyébként egy ideje már a Galériában is megnézhetõk) korlátozódott a sajtókonferencián rendelkezésre álló anyag.
Általánosságok
Annyit mindenesetre látni lehetett, hogy a Gray Matter egy klasszikus 2D point & click kalandjáték lesz egér-irányítással; háttérként renderelt grafika szolgál, a szereplõk pedig 3 dimenzióban animáltak.
Ami a játékmenet linearitását illeti, a Gray Matterben Jensen a „gyöngyfüzér-modellhez” nyúl vissza,ami már korábbi helyén, a Sierránál is szokásos volt: minden fejezetben egy sor különbözõ feladatot kapunk, melyeket tetszõleges sorrendben oldhatunk meg, és az összes feladat elvégzése vezet az adott rész végéhez. Ezzel játéktechnikailag az olyan kalandokhoz hasonlít, mint a Gabriel Knight 2, vagy például a Phantasmagoria.
A történetrõl
A történet klasszikus misztikus kaland, ahogy Jensentõl ezt már megszokhattuk. A nõi fõszereplõ, az utcai mûvész (bûvész) Samantha Everett, régóta tartó pechsorozatát megelégelve motorra pattan, hogy beutazza Európát. Egy véletlen folytán találkozik dr. David Styles-szal, akinek késõbb az asszisztense lesz. A doktor biológus, aki felesége halála óta elvonultan él õsi birtokán. Samantha mellett a késõbbiekben õt is irányíthatjuk – persze nem szimultán, hanem fejezetrõl fejezetre váltva a két karakter között, alapjaiban hasonlóan az utolsó két Gabriel Knight részhez.
A továbbiakban minden a tudós, és a figyelemre méltó elmélete körül forog, melynek tárgya az emberi lélek. A középpontban efféle kérdések állnak, mint „Mi a valóság?” vagy „Hogyan tapasztaljuk meg a való világot?” és „Milyen erõk rejlenek az emberi lélekben?”. Így Samantha elsõ feladata hat személyt találni a kísérleti nyúl szerepére, és a tudós „Dread Hill” nevû birtokára csalogatni õket, hogy agyhullám-kísérleteket végezhessenek rajtuk. Az ötlet egy feltevésen alapul, miszerint egy bizonyos tevékenység vizualizációja ugyanazt eredményezi, mint a tényleges fizikai cselekvés. Ezekrõl a kísérletekrõl szól a játék elsõ része. A késõbbiekben a lány a birtok, és a neurobiológus titkának nyomára is rábukkan.
Puzzle-k és egyéb sajátosságok
A rejtvények is klasszikusak: tárgyak kombinálása, használata és logikai fejtörõk alkotják a játék túlnyomó részét. Ehhez jön még Samantha és David néhány speciális tulajdonsága, amit a minijátékokban alkalmazhatunk. Ezeket egész egyszerûen egy külön menü segítségével használhatjuk: így tud Sam néhány bûvészmutatványt elõadni; a tudóst irányítva pedig hipnotizálhatunk is.
Alkotó és alkotása
Jane Jensen a téma „friss” megközelítését ígérte, amely kiemelkedik a 90-es évek klasszikus kliséibõl. A történet nyitott a folytatásokra, mégsem epizodikus kaland – de ha az elsõ rész kedvezõ fogadtatásra talál,a folytatás mindenképp elképzelhetõ.
A játék határozottan a tömegpiachoz igazodik. Jane Jensen hangsúlyozta: az interaktív elbeszélés jó ideje elhanyagolt, jóllehet meglévõ piaca van – mindenekelõtt Európában. A Gray Matter nehézségi fokát éppen ezért úgy alakították, hogy kezdõk is megszerethessék ezt a stílust. Az alkotók semmi esetre sem akartak túlságosan nehéz fejtörõket állítani a játékosok elé, mint ahogy az például a Gabriel Knight esetében sokszor elõfordult. De természetesen nehezebb fejtörõk is akadnak majd (nem utolsósorban az „öreg rókák” kedvéért), amiket inkább motiválónak, mint elkedvetlenítõnek szánnak. Ennek szellemében (szerencsére) pixel-vadászatra sem kell számítanunk.
A játék elõreláthatólag hosszú és igencsak bonyolult lesz: „Én nem tudok egyszerû történeteket írni. Ez egyszerûen kívül esik a képességeim határán” nyilatkozta Jensen mosolyogva. Így komplexitás terén is körülbelül Gabriel Knight szintre számíthatunk, hasonlóan a korosztály-besoroláshoz (16+)
Végül még egy jó hír a Gabriel Knight zenék kedvelõinek: ha minden jól megy, a Gray Matter zenéit is Robert Holmes fogja szerezni (aki Jensen néni férje, így nincs nagy meglepetés a dologban :-P –Trishtan) .
A játék megjelenése 2007. negyedik negyedévére várható."