Mindíg is utáltam ha egy játékban annyi volt a nehezebb szint, hogy az ellenfeleknek feleannyi idõbe telt ugyan azt a dolgot megépíteni, meg ilyenek, de közben az egységeit 1-2 trükkel be lehet csapni. A civ3 még ilyen volt. A CivIV már tudott meglepetéseket okozni, pl a hátbatámadós stratégiájával.
Sajnos a valóság összetettségét nem igazán tudják modellezni az ezekben a stratégiákban levõ AI-k. Pl az amcsik, a NATO nem hagy hátra senkit, de keletebre menve egyre kevesebbet számít az élet a céllal szemben. Két ilyen ellenféllel szemben teljesen máshogy kéne harcolni.
Hát igen, ez is baj a játékok AI-jával, hogy hiába tudnának jók lenni bizonyos részproblémákban, a játékosnak nem az az élvezet, ha megveri a gép, hanem ha éppencsak, de nyer. A Civ4-ben pl. már-már frusztráló volt, hogy a gép milyen jól játszik, bár sosem tudtam, hogy ennek mekkora része csalás és mekkora része valóban tudás.
Naggyon dúrvák a mai játékra használt vasak, de legtöbbször tényleg egy sima szkript az "AI". Amirõl szó van az az, hogy a roppant számításigényes grafikát/fizikát látva az AI-is lehetne sokkal fejlettebb, mert a vasba belefér. De ez nem javítaná a játékélményt lényegesen. Sõt valszeg inkább butítani kéne, pl a Haze c. játék egyik fejlesztõje panaszkodott, hogy elõször olyan okos volt az AI, ha eldobott egy gránátot, akkor az 5 pattanás után is mindíg pont a játékos lába között ért földet!;)))
a sok láma!!! szakadtam a röhögéstõl, amikor olvastam a hsz-okat arról, h a játékok mennyire profin tömegszimulálnak... ennyi hülye lúzer... mennyetek inkább politikusnak!!!:D
Ugye most ti itt vicceltek? Végig olvastam de nem hittem el,hogy a játékokat hasonlítják össze egyes emberek tudományos fejlesztésekkel! a kettõ valoban hasonlo témában mozog (tömegek szimulácioja)csak a cél teljessen más.
Persze hogy a szétszóródás!;)))
De sokal jobban lehet õket a sárkánytûzzel égetni, ha egyben vannak. ;))) Így is szídják a gémpléjt, hátha még kiépített fedezékeket ásnának a katonák maguknak, ahonnan nem igazán lehetne kipiszkálni õket!
Akkor használd a logikát:) A sárkány a videón a testtömegét és a lehelletét használja a katonák ellen...szerinted logikus a csapatként való mozgás ilyen támadások ellen? Vagy inkább a szétszoródás lenne a kézenfekvõ?
Errõl csak az jut eszembe, hogy annak idején az egyik haverom is mutogatta, hogy milyen jó kis progit írt Amigára, kb 1000 pötty mászkált a képernyõn kb úgy mintha egy nagy csatában résztvevõ emberkék gyilkolásznák egymást.
A tömeg gondolkodása mögött levõ AI valszeg nem túl bonyolult. Egy katonai egység lemodellezése sokkal bonyolultabb, hiszen a katona egyénileg és alakzatban is valamilyen begyakorolot bonyolult mozgássort hajt végre. Azt hogy mit, függ attól, hogy éppen milyen szintû parancsoknak engedelmeskedik. A tömeg viszont csak egy szintû és nincsenek bonyolult begyakorolt mozgássorok sem.
Játék szempontjából, olyan oldalról hogy mekkora tömeget képes a progi, a gép kirakni jelenleg tényleg a Lair a csúcs. Az hogy mennyire valóságos a katonák mozgása meg nem tudhatjuk, mert ahogy sárkányok nincsenek úgy azt sem tudhatjuk, hogy az ellenük harcoló katonák milyen harceljárásokat követnek!;)))
Ja mellesleg a játékok AI-ja nagyon messze áll még a tudomány frontvonalától is. Pár hónapja volt szerencsém a Sims MI programozójának egy kutatók elõtt tartott elõadását megtekinteni, aki folyamatosan azért mentegetõzött, mert tudja, hogy amit csinálnak, az szentségtörés és hogy az egész csak egy nagy gányolás és láthatóan semmi intelligens nincs benne. Történetesen nekik mûködõ és élvezetes terméket kell záros határidõn belül lerakniuk, míg a kutatók meg gyakran azzal mérik le a sikerüket, hogy mennyire képesek megközelíteni a valóságot.
Pontosan ez a különbség: a játékban a cél az, hogy jól nézzen ki. A szimulátorban meg, hogy olyan legyen, mint a valóságban. A kettõ rohadtul nem ugyanaz. A játékfejlesztõ semmi olyat nem fog leimplementálni, ami megeszi a CPU-ja 50%-át, a szimulátorban ez nem probléma. Ne akarjátok már az Ace Combat legújabb konzolos részét ahhoz a B737 hivatalos pilóta-kiképzõ egységéhez hasonlítani.
(Jó, bevallom nem a proci számolja a grafikát, de akkor sem a grafikával törõdnék meg a collision detection-nal meg a ragdoll fizikával, ha egy tömegszimulátort szeretnék leprogramozni)
A játékokban meg itt ugyanarról van szó, azzal a külömbséggel, hogy a játékokban próbálnak mindenbõl csalni, hogy az ember ne vegye észre, de nagyjából úgy legyen ahogy kell, és elfusson a gépeken, itt meg gondolom szervergépeken szimulálják a lehetõ legjobb m.i. modellel min. graffal, hogy ne azt számolgassa szerencsétlen proci.
Mi a fenének próbáljátok a kettõt összehasonlítani? "A citrom jobb, mint a narancs, mert jobb citromíze van?" Nanemár..
Ehhh, inkább kiszállok a vitából. Itt nem ésszerûség, hanem tipikus elvakult konzolgyûlölet esete forog fenn, ráadásul azok a legokosabbak, akik csak a Tescoban becsomagolva láttak nextgen konzolt. A lényeg, hogy otthon bármikor el tudok merülni egy több ezres sereg látványában a PS3-on, ti meg csak szívjátok a fogatok. Sok sikert hozzá.
Itt van még egy kép egy másik részébõl a medieval total war-ból,ahol egy csatajelenet van,itt talán jobban látszik. kép
Vagy ott van például a rome total war.Igaz ott is egy tömben mozognak az emberek eleinte,de mikor megkezdõdik a csata szétválik az alakzat és minden ember a saját útját követi.Az alakzat és az egyszerre mozgás csak az átláthatóságot hivatott növelni.Persze ha kiadod a pranacsot akkor újra rendezõdnek ,de ha hagyod õket harcolni,akkor egy kaotikus rendszer alakul ki ahol minden unit egyénileg mozog.Persze mozgásmintából nincs olyan sok,tehát pl ugyanúgy vagy max 5 féleképpen futnak. képek: kép1 kép2 kép3 kép4 nem az én képem nem az én képem2
Naccerû a C64 tudott egy-két darab nyomkövetõ lövedéket mozgatni egy egy viszonylag egyszerû 2D felületen, szuper!
Ezek a játék konzolok meg száz/ezerszámra számolják a különbözõ objektek mozgásait egy 3D világban, úgy hogy követés, ütközésvizsgálat, útvonal keresés is van közben, azért ez nem ugyan az a mûfaj.
A Lairban meg ott van 10 000 emberke akik kb annyi gondolkodási képességgel vannak megáldva, mint egy bepánikolt tömeg tagjai. Valóban lehetnének intelligensebbek, de azért nem csak álnak és integetnek a kardjukkal!
Ezt majd akkor linkeld be újra, ha mind külön megy, nem csordákban... mert ez így csak csordánként egy mi, aztán a többi mozgása meg a koordináták eltolásával meg is van. Szóval csak klónozzák a mozgást.
Hát az aztán veszett M.I.-t igényel hogy utánad menjenek.....ha jól emlékszem ilyet már a c64-es lövöldözös játékok is tudtak (nyomkövetö lövedék) A Lair video meg éppen arról gyözött meg, hogy M.I.-nek nyoma sincs...mindenki egyszerre mozdul,ugyanazt csinálja. Ja és aki szerint ott több ezer van egyszerre,annak javaslom a matematikai alapjainak az újratanulását:P
Azért elárulnám, hogy az a játékstílus hogy megyek megyek a szépen kidolgozott, de szétlõhetetlen terepen, aztán csak elém terem 6 ellenfél, akiket egyenként leszedek, mert igzából mint szentjánosbogár olyan intelligenciával rendelkeznek, a nextgen konzoloknál már nem dívat. Ha csak a Resistance címû játékot nézem ott is a folyamatosan tucatjával hullámokban jövõ ellenfél után egyszercsak rám támad 200 bogár, akik ha elfutok utánam jönnek, meg ilyenek.
És ha felmész a dombtetõre akkor látod az összeset, meg a háttérben kõrözö galamb csapatot meg ilyen kis hangulati elemeket, akkor elgondolkozhatsz, hogy mit is tudnak ezek a gépek/programok.
A Lairban amúgy egy egy nagyobb csatában tényleg több 10 000 harcos van a készítõk szerint, de természetesen a képen max 2-3 ezret látsz egyszerre!;)))
Látom még mindig nem érted. De sebaj, akkor ott van a wow, lineage2 stb, azokban a ti felfogásotok szerint több tíz/százezer mob van. Kár hogy egyszerre max 50 látszik, és semmi értelmeset nem tudnak csinálni, mint ahogy a lejjebb példaként felhozott játékokban, de azért annyi :D
Valamit: én is épp ezt akartam írni:), félelmetes, hogy milyen lehetõségeket rejthet, és mi lesz belõle...
az a gond tudod, hogy az ilyen jatekokban altalaban scripteket hasznalnak. elore letarolt viselkedesminta alapjan mozognak. az ilyen szimulacioknak pont az a lenyege hogy megprobaljak ezeket a viselkedesmintakat minel komplexebbe tenni. egy jatek meg sem kozeliti ezt a komplexitast. meg oszinten: minek a csucs graf?? ez nem jatek, nem az a celja hogy szorakoztasson.
Ahol egyszerre csak max 10 ember jelenítõdik meg, aztán ahogy szaladgálsz mindíg köréd spawnol 10 valamit, és amire azt mondják több ezer?
UI: és igeeeen telibe találtam, pont olyan amit leírtam, max nem pont 10, azt amúgyis csak példának mondtam, de <50. És ezekbe is csak annyi ai van, hogy megy feléd...
És te olyan profi vagy, hogy látod a játékban a csoportot mûködtetõ kódot, és a cikkben említett program kódját is vágod, szóval másodpercek alatt össze tudod õket hasonlítani.
Áruljátok már el, valamit be kell venni, vagy van valamilyen gyakorlat, amitõl ilyen rohadt nagy arcom lehet?
Normálisabb nextgen konzol játékban is 1000-es tömegek mozognak csilivili graffal, csontváz animációval, ríõltájm meg amit akarsz, ezek meg a képedbe tolják a Tron szintû izéiket... Ehhh... :D
Nem tudom mit kell ezen modellezni. Az emberek csoportban irányitó nélkül kb. olyanok mint egy csorda tehén és kb. ennyi is lesz a csoportintelligencia is.
Egyébként én tudok egy hatékonyabb modellezést is, be kell menni a legközelebbi postára és megnézni hogy melyik sorban mennyien állnak. Meglepõ módon ki fog derülni, hogy az elsõ sorban állnak majd a legtöbben a másodikban kevesebben és igy tovább, sõt tapasztalatom hogy az utolsó ablaknál senkisem áll pedig nyitva van, majd amikorodamegyek hogy csókolom ez is nyitva van, és a válasz igen, és elkezdek ügyintézni ott, akkor egybõl 20 ember ugrik mögém, csak ugye csordaszellem, ahol nem áll senkisem az biztos nem jó...
Még ha lehetne is szimulálni ilyesmit, akkor sem ér sokat, mert a tömeg pillanatnyi összetételét nem lehet meghatározni. Ez maximum valami stratégiai játékban megy el.