Nem látom, hol lenne ez hasznos. Ez is egy módja, hogy valamerre fejlesszünk, de akkor értem miért hasznos egy ilyen "fejlesztés". Bár én szinte kivétel nélkül fülhallgatót használok, úgy aztán ne is várjam, hogy megértem milyen az ha N darab hangszóró vesz körbe ugye? :D Nekem tökéletesen jó a sztereó, lehet vele szimulálni, mintha tényleg hátulról jönne a hang vagy balról-jobbra elhaladna. Mindezt sokkal olcsóbban mintha az egész szobát hangszóróval kéne körbe pakolni.
Egyetertek. Egy fix osszegbol inkabb egy jobb sztereot vennek, mint egy sokhangsugarzos akarmit. A legtobb zene sztereo. Az a nagyonkeves tobbsugarzos felvetel keves szazaleka allja meg a minosegi helyet egy szteroval szemben. A filmek tobbseget alapbol szarul keverik le ill. hatasvadasz gagyi mastert kap, ami eleve rossz, egy tobbhangszoros rendszeren. Tokeletes sztereo felvetelt is nagyon nehez rogziteni, hatmeg ezzel a technikaval...
Ha majd a homlokomon és a tarkómon is nõ egy-egy fülem, max akkor érezhetem létjogosultságát a 3D zenének. A sztereó az nem 3D? Kettõ db füllel tökéletesen meg lehet állapítani a hangforrás irányát. Jobb sztereó felvételen két hangforrással még a hátsó és elsõ hangokat is meg tudják szólaltatni.
A Pink Floyd mikor is kezdett kísérletezni a kvadrofóniával? A 70-es években? Halva született ötlet volt, most a házimozik terjesztették ez ezt a surround marhaságot. Én még a sztereó hangtól is ki tudok akadni egy filmen, amikor az egyik snitten balról jobbra halad az autó (és a hangja is), aztán a következõben a túloldalról mutatják, és pont fordítva halad a hang is. Meg mikor két faszi áll egymással szemben beszélgetve, és egyiknek full balról, a másiknak full jobbról jön a hangja, mintha a focipályán keresztül társalognának.
Tehat az eddigi felvetelkre ez nem alkalmazhato, ha jol ertem. Vol egy cikk rendorsegi ill polgari (vmi sport esemeny) terfigyelo mikrofonokrol, amik poziciot hataroznak meg, centi pontosan, hasonlo elven mukodo rendszerrel. A kerdes, a minoseg. Ha egy szimfonikus zenekart el tud helyezni profin, studio minosegben, akkor jol hangzik, addig pedig csak ujabb vacak a szemetdombon.
A 3D-s audio tarolas azt jelenti, hogy nem tobb csatornat mentenek le, hanem az osszes frekvencian az adott frekvencia forrasainak a helyeit. Igy a hangszorok helyenek es iranyanak ismereteben 'virtualis mikrofonokkal' barmikor eloallithato az adott pontbol hallhato zene. Tehat a 3D-s mintak alapjan dinamikusan keverik ki a szukseges szamu csatornat. Egy 3D-s jateknal mar most is igy van, csak ott a szornyek hangjait keverik ossze a poziciojuk alapjan a szukseges szamu csatornara. Zene felvetelekor csak annyit kell megallapitani, hogy minden egyes frekvencia honnan jon es milyen hangerovel. Ezek alapjan lejatszaskor a hallgato barhova helyezheto a terben, mig hagyomanyos N.1-es hangrendszereknel csak a felvetelkori fizikai mikrofon kombinacio szerinti helyen 'ulhet' a hallgato. A lejatszasi resz nem uj, mint emlittem a jatekok mar jo ideje hasznaljak (dos alatt is letezett, de win98 alatt kerult be a directsound-ba azota nepszeru). Az igazi kihivas a felvetel elkeszitese, ugyanis terben haromszogelni kell a hangforrasok helyet es a mikrofonokkal felvett ertekekbol kiszamitani a hang keletkezesi helyen letrejovo hangerot. Ezeket az adatokat kell pozicio/frekvencia/amplitudo ertekekkent tarolni. (az mp3 csatorna/frekvencia/amplitudo ertekeket tarol, a fix elrendezesu csatorna helyere kerul a pozicio adat) Ez a technologia gyakorlatilag kb. 2 csatorna helyen kepes tarolni akarhany csatornara kikeverheto zenet ugy hogy a hallgato helyet kozben mozgathatjuk is a terben.
Mi hol van a térben? Egy hullám? Annak melyik része van ott? És ha mozog? Ez így ebben a formában nem lehetséges.
"Emellett dolgozunk egy olyan szoftveren is, amely abban segíthet majd a felhasználóknak, hogy megtanulják használni az egyes hangszereket. A program megmutatja, hogy a leendõ zenész jól játszott-e el egy adott mûvet, vagy sem." A professzor nem éppen egy zenész típus. Meglehetõsen bárgyú gondolat, miszerint egy gép fogja megmondani, jól játszik-e valaki vagy nem. De az is lehet, hogy nemsokára kifejleszti a zenehallgató szoftvert is, és akkor már hallgatnunk sem kell zenét. Azt a zenét, amit gép fog csinálni. Utoljára 15 évvel ezelõtt repültek fel ilyen komolyságú elõrejelzések, amikor megjelentek az elsõ használható zenei szoftverek. Azt mondták a szakemberek, hogy csak feljátszik a zenész egy dallamot, majd a gép visszajátssza egy beállított stílusban pl. Chopin vagy Oscar Peterson. Azt mondták, ezek a szoftverek fogják kiváltani a zeneszerzõket és hangszerelõket. Hihetetlen marhaság volt az is.
Es ezt hogy? Adatmennyisegben miert lenne kisebb, mintha a kulon csatornaadatok vannak egybetomoritve, mint pl aac eseten?
3D audio: nem csak azt taroljak, hogy egy adott frekvencia amplitudoja mekkora, hanem azt is hogy hol van a terben. Igy tetszoleges poziciobol hallgathato a zene es tetszoleges szamu hangszoro alkalmazhato, egyetlen audio csatorna felhasznalasaval. Csak annyit kell tudni, hogy a hangszorok hol vannak es ennek fuggvenyeben allithato elo minden hangszoro szamara egy egyedi csatorna. (5.1 helyett N.1-es hangzas, 1 darab 3D-s csatorna felhasznalasaval)
Azért az nem egészen ugyanaz... A radio kevésbé problémás mint az állandó internetkapcsolat - max bereccsen néha, ami nem nagy baj ebben az esetben -, ráadásul ott napi mûsorokat hallgatsz, és nem kell érte külön fizetni sem. Viszont ha van mondjuk egy mp3 gyûjteményed, akkor mi a töknek tölttögesd fel egy online vacakba, hogy aztán a jó drága, de legalább sz*r mobilneteden streamelhesd, és hozzá még fizethess az online tárhelyért plusszban, és vállald a jogvédõ szervezetek esetleges nyaggatását is... Hol itt a kényelem? Talán azt a 10 percet spórolom meg ameddig a flash kártyára küldöm a zenéket amit majd hallgatni akarok? Ez nem semmi... (Nézd meg a másik topicban a felhõs témát, ott még van pár adalék)
Nem is értem, hogy az emberek a rádiómûsorokat miért nem töltik le egyetlen fájlban a készülékükre, hogy ott "kényelmesen" meghallgassák, hiszen akkor nem kellene állandó kapcsolatban maradniuk az adótoronnyal. Azzal bármi történhet, üzemzavar állhat be, vagy jöhet egy vihar, ami rontja az adás minõségét!
"az emberek általában szeretnek bizonyos dolgokat birtokolni, még akkor is, ha ez butaságnak tûnik, hiszen kényelmesen streamelhetnének"
Mi? Kényelmesen streamelhetném a mobilneten? Ahelyett hogy kényelmesen hallgatnám anélkül hogy a netre, egy adott szolgáltatásra is szükségem lenne? Mekkora hülyeség ez.
Ha ez a cikk a "Tudomány" rovatban íródott volna, akkor meg Karlheinz Brandenburg professzor tudósnak lenne egybõl titulálva.
Most akarok venni pont egy vibrációs fülhallgatót :D
"Karlheinz Brandenburg professzor, az MP3 feltalálója" - az MP3-at "feltalálták"? Nem létrehozták/kifejlesztették/megalkották? Enyhe fogalomzavar van a cikk fordítójánál.