A magam részérõl eddig a következõ szerepjátékokat próbáltam ki játékosként és mesélõként egyaránt:
AD&D 2nd Ed. (Ezzel kezdõdött nálam a dolog.), M.A.G.U.S., Star Wars D6, Cyberpunk 2020
Mikor végleg elegem lett abból, hogy a M.A.G.U.S. szabályait minden egyes kiegészítõben össze-vissza fércelik, hozzáláttam valami újabbat keresni. Lehetõleg olyan rendszert, ami egyetlen könyvben magában foglalja a teljes játékot. Tehát nincs szükség hozzá kiegészítõk garmadájára, hogy játszható legyen.
Sokáig a horror játékok közül a Kult-tal szimpatizáltam. De valahányszor belekezdtem egy-egy modul kidolgozásába, rá kellet ébredjek arra, hogy rajtam kívül a játékosok aligha fogják értékelni a játék finomságait. Ennek ellenére szerintem a játék háttérvilága mindent visz saját kategóriáján belül.
Egy jó ideje már motoszkált bennem, hogy kellene valami saját dolgot is összehozni. Ehhez ha lehet egy egyszerû, rugalmas, ingyenes, általános szabályrendszert próbáltam keresni magamnak. Ha lehet a hangsúly a statisztikák helyet kerüljön át a történetre, így igényeljen minél kevesebb felkészülést. A lényeg az volt, hogy ne legyen szükség vaskos szabálykönyvekre és kiegészítõkre. Az alap szabályokat így oda lehet adni a játékosoknak, mindenkinek meglehet a saját példánya. Az további elõny, ha akad magyar fordítás hozzá. (D&D kapásból kiejtve, mert se nem egyszerû, se nem rugalmas.)
Sok közül az egyik elsõ jelölt a Fuzion volt. Aki játszott már CP2020-szal, az nagyjából szerintem tudja milyen lehet, ugyanis annak az alapjaira épített ez is. Plusz rengeteg kidolgozott kiegészítés volt elérhetõ hozzá. (Sci-fi, super képességek, mágiarendszer, stb.)
A Fuzion helyét késõbb a Action! system vette át. A szabályrendszer nagyon hasonló a Fuzion-hoz, de sokkal letisztultabb. Végül azért ejtettem a rendszert, mert egy saját anyag kidolgozásához még mindig túl sok papírmunkát igényelt volna.
Közben ráébredtem arra, hogy a történet orientált megközelítés inkább közelebb áll hozzám.
A FATE 2.0-ban végül meg is találtam azt, amit hosszú ideje kerestem. Tiszta, egyszerû szabályok. Még egy kezdõnek is kb. 10-15 perc alatt el lehet magyarázni a mûködését. Egyetlen egyszerû dobás mechanizmus. (FUDGE, valaki? ;o) ) Lényegében bármilyen háttérhez kényelmesen illeszthetõ, anélkül, hogy mélyebben bele kellene nyúlni. A hátteret, a világ leírását elég szövegesen kidolgozni, hozzá kell csapni egy képzettség listát, esetleg meg kell adni néhány példa Jellemzõt, hogy legyen kiinduló alapja a játékosoknak. Ennyi. Indulhat a játék. Az egyszerûségének és a történet orientált megközelítésének köszönhetõen a rögtönzés sem okoz gondot. Lényegében abból, ahogy szövegesen leírunk egy helyszínt vagy szereplõt, a Jellemzõi szinte azonnal adják magukat.
Jelenleg itt tart a dolog. Hozzákezdek a háttérvilág vagy éppen világok kidolgozásához, majd elvetem õket... :o/ Mostanában nem volt elég idõm foglalkozni a témával, így állandóan halasztódik minden. Valószínûleg csak egy jókora inspirációs lökésre lenne szükségem, hogy tovább lendüljek a holtpontról. (Lehet, hogy csak játszanom kellene valamelyik crpg-vel, hogy kellõen frusztrálttá váljak tõle. ;o) )
Ez nem a szabályrendszer, hanem inkább az én egyedi problémám. De aki próbálkozott már hasonlóval, az gondolom szintén áteset ezen néhányszor.
A "Szent Grál" keresgélése közben azért találkoztam néhány olyan játékkal, amik felettébb tetszettek. A teljesség igénye nélkül:
Ars Magica a sajátos hangulata miatt.
A WoD-t használó játékok a témák nem sablonos megközelítése miatt. Szerintem minden játékba színt visz az, ha a játékosok ráébrednek, hogy vámpír és vámpír között különbség van.
Feng Shui. Ha valaki szereti az akció orgiát és a rengeteg röhögést, annak kötelezõ. A szabályokat tekintve a könnyebb kategóriába tartozik.
Weapons of the Gods. (Semmi köze nincs a filmekhez, ez egy képregény sorozatra épül.) Ha valaki szereti a Wuxia filmeket, történeteket, akkor ebben nem fog csalódni. Ráadásul egy nagyon sajátos, egyedi dobás mechanizmust találtak ki a játékhoz, ami nem kevés taktikázásra ad lehetõséget. A játékosok számtalan módon a világ sorsához köthetik a karaktereiket. (Fejlõdés pontokért a világ történelméhez kapcsolódó szerepeket, sors "szálakat" vásárolhat a játékos a karakter részére.)
Marvell Superheros Classic (FASERIP). Könnyû, gyors super rendszer. Annak ellenére, hogy nem mai darab és akad néhány kisebb hiba benne, szerintem még mindig megállja a helyét. (Szerintem alázza a Mutants & Masterminds-t is!)