Sokszor próbáltam már elmondani én is kívülállóknak, hogy mi a jó a bringázásban, de az esetek többségében ez igen nehéz. Pláne ha figyelembe vesszük azt, hogy Magyarországon az emberek többsége semmit nem sportol, vagy azt, hogy a többségnek a sport=foci. De hogyan is várhatnánk, hogy változzon valami?
Igen csak megdöbbentem azon amit a Bikemag-ban is írtak a sportágak támogatásáról. Pl. a Judo és a Kajak külön-külön több 10 milliós támogatásokat kap, ehhez képest a kerékpározás (oúti, mtb, bmx együtt) 1-2 millióval kell, hogy beérje! Azért kíváncsi lennék, hogy melyik sportág mozgat meg több embert. Vagy csak az számít, amivel olimpiai aranyat lehet szerezni?
Mivel leginkább a terep bringázás áll közel hozzám, ezért különösen fáj az, hogy itthon nincsenek valódi hegyi bringa pályák (XC, DH, FR). Pedig ezzel a legtöbb nézeteltérést, ami a gyalogtúrázok, az erdészek és a bringások között akad, megoldható lenne. Persze ehhez az is kellene, hogy az erdõ tulajdonosok, a környékbeli települések felismerjék a bringás túrizmus hasznát. Illetve az, hogy a gyalogok figyelembe vegyék azt, hogy a kijelölt pálya nem az õ területük és ott semmi keresni valójuk sincs. Érdekes, ez tõlünk nyugatabbra teljesen jól mûködik...
Ezek után csoda, hogy nincsenek színvonalas versenyeink?
És ez egy öngerjesztõ folyamat. Nincs támogatás - nincsenek színvonalas versenyek - nincs utánpótlás képzés - nincs média érdeklõdés - nincs közönség érdeklõdés - és vissza az elejére. Pedig ezt meg lehetne fordítani.
Persze az emberek fejében is rendet kellene rakni. Nem elég az, hogy a bringát a legtöbb átlag ember nem tekinti sport eszköznek, de a közlekedésben is alacsonyabb rendû, éppen csak megtûrt részvevõnek tekintik a bicikliseket. Emlékszem arra, hogy a kresz tanfolyamon annak idején az oktató a bicikliseket egyszerûen "a közlekedést akadályozó, lassító tényezõként" emlegette. Pedig egyenrangú félnek kellene tekinteni, az autósok részérõl azt is figyelembe véve, hogy sokkal sérülékenyebb.
Persze az igazi biztonságot az jelentené, ha lennének rendes bicikli utak. És itt most nem a sárga csíkra gondolok. Mert azt se a gyalogok, se az autósok nem veszik figyelembe. Ha pedig szóvá mered tenni, akkor még a végén téged néznek hülyének és nekik áll feljebb.
Ha ezek a dolgok mûködnének, akkor valószínûleg sokkal több ember kapna kedvet a tekeréshez is. Meg minket megszállottakat se néznének teljesen dilisnek, amikor a kedvenc hobbinkról beszélünk. Vagy akkor, amikor képesek vagyunk akár 200-300 ezret vagy többet is kiadni egy új bringáért.
Na, ez most szép hosszú lett. Igazság szerint már egy ideje kavargott bennem ez a néhány kósza gondolat, és kicsit vitaindítónak is szántam a dolgot. Hátha felpörög a topik.